91 évesen elhunyt a divatszakma ikonikus alakja, Giorgio Armani
91 évesen elhunyt az olasz divattervező, Giorgio Armani, aki bebizonyította, hogy negyven év felett is el lehet érni nagyon komoly globális sikereket, és nem vaj, ha időt szánunk az útkeresésre. Páratlan életútja mindenki számára inspiráló lehet.
Ezeket láttad már?
Az Armani márka nemcsak a ruhákról szól, hanem hotelekről, parfümökről, eleganciáról és egy olyan életstílusról, amit Giorgio Armani megteremtett és megélt. A tervező 91 éves korában hunyt el, márkája viszont igazi szimbólummá vált, így ha azt mondjuk Armani, mindenkinek a letisztult sikk, az olasz elegancia és a páratlan minőség fog eszébe jutni.
Eleinte még kereste az útját
Az 1934. július 11-i születésű Giorgio Armani az olasz Piacenza nevű városban látta meg a napvilágot három testvér közül középső gyermekként. A tervező először a gyógyszeriparban kezdte meg karrierjét, a Milánói Egyetemre járt 3 évet, majd katonának állt és Veronában szolgált. A katonai szolgálat után nem folytatta az egyetemet, hanem teljesen más karrierbe kezdett. „Gyerekként, majd tinédzserként nem voltam tisztában a divatiparral, egyszerűen azért, mert az olasz divatjelenség még nem történt meg". - mesélte egy interjújában.
1957-ben a La Rinascente kirakatrendezőjeként kezdett el dolgozni, ami egyenes út volt a divatiparba. Kirakatrendezőből a férfi részleg eladója lett, így a divatmarketing területén is szerzett egy kis tudást. Az 1960-as években a Nino Cerruti cégnél dolgozott, mint férfiruha tervező. Elmondása szerint ez volt az első igazi divatipari munkája, ugyanis itt tanulta meg a textilkészítés és megmunkálás alapjait. Ezzel a tudással folytatta karrierjét olyan cégeknél, mint a Zegna vagy a Valentino, mielőtt megalapította saját divatházát 1975-ben.
Giorgio Armani szerint ennek az 5 ruhadarabnak minden nő gardróbjában ott a helye
Megszületett az Armani divatház
Giorgio Armani hírnevét azoknak a könnyed, letisztult vonalú, minőségi olasz ruháknak köszönheti, melyek megelőzték korukat, új stílust és jelentést hoztak a divat világába és örök klasszikusok maradtak. Az Armani divatházat Giorgio Armani és partnere - az üzletben és az életben is - Sergio Galeotti alapította 1975-ben. „Ez volt a nagy lendület és szorgalom pillanata: nem voltak határok, és ez hihetetlenül motiváló volt mindannyiunk számára.” - számolt be a V magazinnak adott interjújában Armani a Galeottival közös munkáról. Galeotti 10 évvel később, váratlanul hunyt el. Ekkora a márka hírneve már felülmúlta a két férfi minden elképzelését.
Giorgio Armani hírnevét azoknak a könnyed, letisztult vonalú, minőségi olasz ruháknak köszönheti, melyek megelőzték korukat, új stílust és jelentést hoztak a divat világába és örök klasszikusok maradtak. Az Armani divatházat Giorgio Armani és partnere - az üzletben és az életben is - Sergio Galeotti alapította 1975-ben. „Ez volt a nagy lendület és szorgalom pillanata: nem voltak határok, és ez hihetetlenül motiváló volt mindannyiunk számára.” - számolt be a V magazinnak adott interjújában Armani a Galeottival közös munkáról. Galeotti 10 évvel később, váratlanul hunyt el. Ekkora a márka hírneve már felülmúlta a két férfi minden elképzelését.
Armani első dizájnja egy férfi kabát volt, ami kicsit sem hasonlított az 1970-es években kapható kabátokhoz: „Nekem és a hozzám hasonló férfiaknak készült, akik már nem ismerték fel magukat az előző generáció merev formaságaiban”- nyilatkozta. Váratlan, újító hozzáállása a divathoz az általa tervezett férfi, majd női ruhákban is megmutatkozott. Letisztult vonalakkal, igazi olasz eleganciával megalkotott darabjaival sosem okozott csalódást a divatkritikusoknak, akik minden szezonban kötelességtudóan megjelentek a Milánó központjában, a Via Borgonuovo utcában található 17. századi palotában rendezett bemutatókon. Giorgio Armani az 1980-as években már egy világszerte ismert és elismert tervező volt; 1981-ben nyitotta meg első boltját Milánóban. Később további boltok nyíltak világszerte, Ázsiában és Észak-Amerikában.
Armani a világban, a világ Armaniban
Évekkel később már termékcsaládokban is gondolkodott. 1982-től bevezette az Emporio Armani nevű, olcsóbb árú diffúziós kollekciót, amely sportruházatból, parfümökből, kiegészítőkből és farmernadrágokból állt. 1991-ben jelent meg az Armani Exchange, amely a fiatalabb generációnak szólt, akik sokkal szabadabb, könnyedebb és lazább ruhákra vágytak. A brand utcai és városi stílusokat hozott létre egy csipetnyi eleganciával és kifinomultsággal minden olyan fiatal számára, aki az Armani márkát túl klasszikusnak és drágának gondolta. A márkanév egyébként az amerikai és az olasz kultúra ötvözésére utal. Annak ellenére, hogy egy olcsóbb árkategóriás ruhakollekciónak indult, az Armani Exchange továbbra is a luxusmárkák között szerepel.
Néma csendben vonultak az Armani modelljei Ukrajna tiszteletére
Ezt követte 2000-ben az Armani Casa háztartási márka, majd Armani szállodák Dubaiban és Milánóban, illetve több mint 20 étterem és kávézó megnyitása világszerte, köztük Párizsban, ami egyébként a tervező egyik kedvenc városa volt: „A kapcsolatom Párizzsal akkor kezdődött, amikor a Cerrutinál dolgoztam a hatvanas évek közepén. Nino Cerruti egy nagyon fontos üzleti eseményére hozott ide magával. Lenyűgözött a város, nagy hatással volt rám. Legkedvesebb emlékeim róla a pályafutásom korai éveihez, az első kihívásokhoz és a már nem velünk élő barátaimhoz kötődnek. A Cerrutitól való távozásom után kedvtelésből jártam ide rövid nyaralásokra, némelyikre a barátaimmal, némelyikre születésnapokra. Imádom Párizst. Lenyűgöző város, elegáns és megállíthatatlan.” - mesélte a Harper’s Bazaarnak.
Az Armani brandhez tartozik még az Armani Privé kollekció is, amely haute couture ruhákra specializálódott. A tervező első haute couture kollekcióját 2004-ben, a 2005-ös tavaszi-nyári haute couture divathetek során mutatta be.
Giorgio Armani több, mint egy tervező
A designer karrierje az éttermek és szállodák nyitásával túljutott a divatiparon, igazi olasz stílusa világsikert hozott, újításainak köszönhetően pedig minden kollekciója tele volt izgalommal. A világsztárok a mai napig a világ legnagyobb vörös szőnyeges rendezvényeire érkeznek archív vagy abszolút egyedi, kifejezetten az eseményre tervezett Armani ruhákban. Giorgio Armani elkötelezettségét pedig mi sem mutatja jobban, minthogy ezeket a ruhákat nemcsak saját maga tervezte, de arra is figyelt, hogy boltjai minden szegletükben a márka stílusát tükrözzék, így gyakran ő maga is besegített a kirakatok rendezésébe.
Meghalt Patrick Demarchelier híres francia divatfotós
2001-ben a New York-i Guggenheim Múzeum nagyszabású retrospektív tárlatot rendezett Armani munkásságából. 2002-ben az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának Jószolgálati Nagykövetévé (Goodwill Ambassador) nevezték ki. Ő tervezte a 2006-os téli olimpia megnyitó ünnepségén részt vevő olasz sportolók ruháit, majd az angol Chelsea Football Club és az ausztrál Rabbitohs egyenruháit is.
2007-ben az Armani életstílus termékcsaládjának bővítéséhez a Samsunggal együttműködve luxus LCD televíziót és mobiltelefont készített. Szintén 2007-ben az Armani Privé tavaszi/nyári kollekciójának divatbemutatóját világszerte közvetítették a Microsoft Corporation MSN internetes portálján, ami az akkori technikát tekintve hatalmas lépés volt a divatvilág számára, ugyanis sokkal nagyobb nézőközönséget ért el bemutató. Ezzel Giorgio Armani lett az első ruhatervező, aki egy haute couture divatbemutatót élőben közvetített az interneten.
André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el
Nyugodjon békében az olasz elegancia megteremtője, a divatvilág legendás alakja, Giorgio Armani!