Lakatos Márk azt elemzi, mi is az a jó ízlés

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Nap mint nap megítéljük az embereket, öltözékeket és azt mondjuk: ízléstelen! Mindenki ért az öltözködéshez, ahhoz hogy másoknak hogyan kellene kinéznie, mit nem kellene viselnie. Lakatos Márk a legsikeresebb divattervezők alkotásain keresztül bizonyítja be nekünk, hogy nem értünk az egészből semmit!

Jeremy Scott Bella Hadid és Gigi Hadid modellekkel Moschino 2022 ősz-tél
Jeremy Scott Bella Hadid és Gigi Hadid modellekkel Moschino 2022 ősz-tél
Fotó: Getty Images

Lakatos Márk divatblogjában ezúttal az ízléstelenségen és a jó ízlésen gondolkodik annak apropóján, hogy Jeremy Scott, a divat egyik ikonja tíz év után lemondott a Moschino divatház vezető tervezői posztjáról.

A jó ízlés nem létezik!

Ezt nem egy harcos esztéta mondta, hanem Franco Moschino divattervező, a 90-es évek elejének olasz divat fenegyereke mondta Immanuel Kant német filozófus nézeteire reflektálva. Mentségére legyen mondva, Franco festőként kezdte. Hamar rájött azonban, hogy a divatban gyorsabban lehet hatást elérni és több pénz is van, ha jók az antennáid a zeitgeist, azaz a korszellem letapogatására. Ő tökéletesen vette az adást arra vonatkozóan, hogy a megmerevedett haute couture házak dinoszauruszai között milyen provokációval és felszabadító pofátlansággal lehet az állóvizet megkavarni. A Moschino neve összeforrt a szabályok és tradíciók szemtelen felrúgásával és az állandó kísérletező játékossággal, ami mindig egy nagy adag humorral párosult.

Franco Moschino a divat hamisítatlan rebellise volt
Fotó: Getty Images

Franco Moschino ars poetica-ja szerint a divatnak az teszi a legjobbat, ha saját magát sem veszi túl komolyan, akár még a „jó ízlés” határait is megszentségtelenítve. Mert mit is nevezünk jóízlésnek? Signor Giorgio Armani-t minden bizonnyal jó ízlésűnek neveznénk a legtöbben, de a Moschino kotongumikkal díszített topját legtöbben semmiképpen sem sorolnánk a jó ízléssel elkészített darabok közé. De nem lesz tömegkedvenc a csillár és hamburger ruha sem, amikbe a Moschinótól nemrég kirúgott kreatív igazgató, Jeremy Scott öltöztette Katy Perry-t a MET gálára és az azt követő after partyra.

Tíz év után lemondott a Moschino kreatív igazgatója, Jeremy Scott

Tíz év után lemondott a Moschino kreatív igazgatója, Jeremy Scott
Katy Perry hamburgerként érkezett a Met gálára
Fotó: Getty Images

Katy Perry el is magyarázza a hamburger ruháját és rajong a tervezőért, Jeremy Scottért, és egy vicces történést is elmesél. Nézd csak!

A csillárruha is egy olyan darab, ami mindenhol a címlapokra kerül, és feszegeti a divat, a design, az öltözék határait.

Katy Perry a 2019-es Met gálán csillárként
Fotó: Getty Images
A csillárruha a Moschino 2016-os őszi-téli kifutóján
Fotó: Getty Images

És mégis, mindegyik példa izgalmas, elgondolkodtató, szórakoztató és önirónikus. Hogy is van ez a dolog akkor a jóízléssel? Mit kezd a kortárs divat ezzel a polgári közízlésből eredő, tekintélyelvű esztétikai kategóriával? Jeremy Scott munkássága, aki tíz évig építette tovább Franco Moschino örökségét óriási sikereket elérve, érdekes megvilágításba helyezi a kérdést. Különösen aktuális ezen gondolkodnunk a lemondása utáni sokkból feleszmélve.

Moschino Resort 2022 tavasz-nyár
Fotó: Getty Images
Moschino 2023 tavasz-nyár
Fotó: Getty Images

Az AERON magyar márka ékszerkollekcióval rukkolt elő

Az AERON magyar márka ékszerkollekcióval rukkolt elő

Neked ki mondja meg, hogy mi a jó ízlés?

Az ízlés iránt a XVII- XVIII. századi európai filozófia kezdett el komolyabban érdeklődni, és jellemzően nem a divattal kapcsolatban került szóba a kérdés. Sokkal inkább a helyes és illendő viselkedésre vonatkozó szabályokat próbálták meg a jóízléssel kapcsolatban összeszedni a témában gondolkodók. Az alapul szolgáló közízlést pedig a megfellebbezhetetlen ítéletű kritikusok, gondolkodók, moralisták formálták, tehát mindenképpen tekintélyelvű alapon működött és működik mai napig. A divatdiktátor fogalma is innen ered, az elfogadható ízlést és az arra épülő divatot diktálni kellett. Aki megfelelt a szabályoknak, vagyis az uralkodó társadalmi réteg által diktált közízlésnek az jóízlésűnek számított, aki nem az rossz vagy alacsony ízlésű emberként volt számontartva. A luxusipar márkáira, szerepükből kiindulva mindig is jellemző volt az extravagancia, vagyis a pénz és hatalom által biztosított a különcség, de az általánosan elfogadott jóízlés határain belül maradva.

A jóízlés ma ismert fogalma tehát összefonódik a polgárság közízléséből fakadó, valamikor a felvilágosodás körül kezdődő és a viktoriánus korban kontúrozódó mértéktartó, visszafogott, letisztult, kortalan, klasszikus, a „kevesebb több”, cool, arányaiban kiegyensúlyoztt, és még sorolhatnánk a jelzőket, öltözködési esztétikájával. Ezekkel a szavakkal amúgy bármelyik Armani kollekciót tökéletesem bemutathatnánk az elmúlt évtizedekből évszámtól függetlenül. Mondhatnánk, az arisztokratikus apollói eszményt testesíti meg, ha az antik esztétikából hoznánk a példát. Jellemzően a luxusmárkák ennek az apollói kifinomultságnak a zászlóvivői. A mindenkori luxusipari fogyasztók életstílusa ehhez a hűvösen kimért eleganciához idomult. Főleg az „old money” köreiben. Aztán jött a popkultúra és a szex&rock&roll és a feje tetejére állított mindent. A jóízlés határait sorra hágták át botrányos kollekciók, kampányok és ikonok, ráadásul a popart gyorsan megtanította a közízlésnek, hogy a kommersz, banális, a közhelyes vagy a trash is magas kultúra lehet, nem beszélve a giccsről.

Gigi Hadid a Moschino 2020-as őszi-téli bemutatóján
Fotó: Getty Images

Jenna Ortega, a Wednesday sztárja az Adidas új márkájának az arca

Jenna Ortega, a Wednesday sztárja az Adidas új márkájának az arca

Tükörbe néztél már?

A Moschino ház erre a hullámra ült fel zseniális érzékkel a 80-as évek végén, de nem felejthetjük el megemlíteni a francia Jean-Paul Gaultiert vagy a brit Vivienne Westwood-ot, akik a maguk kulturális kontextusában, megfelelő mennyiségű pofátlan humorral, szintén sokat tettek a megkövesedett polgári „jóízlés” diktálta divat vérátömlesztéses felfrissítésében. És akkor még nem említettem Martin Margielát, a Vetements-t vagy Demna Balenciaga-ját, akik számára az elitista, kiüresedett jóízlés arra való, hogy kifigurázza az ember, és az egyetlen út az antidivat csúnyaság-esztétikája.

De vajon huzamosabb ideig életképes-e ez a punk indíttatású, ironikus, önreflexív attitűd a luxusmárkák világában? Az általam annyira imádott camp ízlés – ami túlzásokra és paródiára épített esztétikai világ, ahol minden túl komolykodó vagy túl cukros, túl poppos esetleg túl buzis – , vajon hosszútávon meg tud-e gyökerezni a kifinomult apollói luxuseszmény fősodrában? Nevén nevezve a gyereket: vajon profit alapon képes-e az irónia, a szemtelenség és a túlzott szabadság sokáig virágozni a luxus hűvös elefántcsont tornyában? Gyanítom, hogy nem. A közelmúlt példái számomra legalábbis ezt mutatják.

Vivienne Westwood nem ismert lehetetlent és tabut sem
Fotó: IMaxTree

Miért pont Pharrell Williams énekes lett a Louis Vuitton Men új kreatív igazgatója?

Miért pont Pharrell Williams énekes lett a Louis Vuitton Men új kreatív igazgatója?

Vivienne Westwood és Jean-Paul Gaultier egész jól elkormányozták a hajóikat évtizedeken keresztül, megtartva a krakéler, provokatív attitűdöt a munkáikban. Vivienne halálával folytatódik a munka férjének, Andreas Kronthalernek köszönhetően, Gaultier pedig a nagy visszavonulása után menő couture-kollaborációkkal tartja fent a márka ismertségét, ami a jövedelmező parfümbiznisz miatt elengedhetetlen. De ők nem is legnagyobbak a luxus piacon. Így könnyű az ellenállásban maradni.

John Galliano
Fotó: Getty Images

A klasszikusoknál is van mocorgás

A Dior életében John Galliano volt az a 90-es években, aki szétszedte majd újra összerakta a patinás francia divatház imázsát, de antiszemita botránya után Dioréknál visszarendeződtek a kereskedelmileg kiszámítható és üzembiztos szürkeség irányába. Nota bene, a maison alapszíne a középszürke. A jelenleg regnáló kreatív igazgató Maria Grazia Chiuri az én meglátásom szerint minden, csak nem korszakalkotó zseni, viszont biztosan hozza a számokat.

Egyedi, ökotudatos fürdőruhára vágysz? Nézd meg a magyar divatmárka, a Fanna darabjait!

Egyedi, ökotudatos fürdőruhára vágysz? Nézd meg a magyar divatmárka, a Fanna darabjait!
Gwyneth Paltrow és Maria Grazia Chiuri, a Dior ház vezető tervezője
Fotó: Rexfeatures

Virginie Viard a Chanelnél hasonlóan működik Monsieur Lagerfeld után. Vagy az is elképzelhető, hogy a korszakalkotó férfitervező zsenik korát felváltja a szerényen visszahúzódó, praktikusan dolgozó nők kora, akik kevesebb drámával, de biztos gazdasági sikereket hoznak a menedzsmentnek? Elképzelhető. És van még a Louis Vuitton-út, ahol a férfi kollekciókat már nem is tervezőkre bízzák, hanem zenész-influenszerekre, mint Pharrel Williams, mivel a férfi divat edzőcipő, kapucnis, T-shirt, farmer kombóját kis túlzással bárki meg tudja ugrani, aki benne van a dolgok sűrűjében.

Alessandro Michele közel 8 évig volt a Gucci kreatív igazgatója
Fotó: Jeff Kravitz/Getty Images

Emily Ratajkowski topmodellt végre nem designer ruhákban, hanem számunkra is elérhető darabokban látjuk

Emily Ratajkowski topmodellt végre nem designer ruhákban, hanem számunkra is elérhető darabokban látjuk

A Gucci és a Moschino más utat járt be az elmúlt évtizedekben. Nagyjából 2013-14 volt az az időszak, amikor új energiák robbantak be a két olasz divatház életébe Jeremy Scott és Alessandro Michele személyében. Mondhatjuk, hogy mindketten a klasszikusan vett „jóízlés” rombolói. Michele több interjúban elmondta, hogy őt a bizarr, „fura” szépség érdekli, ami már a groteszk határát súrolja. Sejtjeiben van a camp, nem véletlen hogy az ikonikus MET-kiállításon és gálán Anna Wintour mellett oroszlánrésze volt a munkálatokban. Hallgatva őt olyan érzésem van, mintha Umberto Eco A rútság története című egyik kedvenc könyvemből olvasna fel passzusokat, és a kollekcióival nagy műgonddal illusztrálna minden gondolatot a műből. Ezoterikusan komolykodó szimbolikája, melodramatikus, kicsit horrorisztikus atmoszférája és melankolikus 70-80-as luxus retrója a camp legintenzívebb reprezentációja.

Alessandro Michele és Anna Wintour
Fotó: Getty Images

Ezzel szemben Jeremy Scott az amerikai vagány, az USA minden popkultúrális referenciáját beletöltötte a Moschino olaszosan poppos világába. Világa humoros, néha szarkasztikus, pofátlan és közben önreflexív. Remekül vitte tovább Franco örökségét. A Simpson család, a McDonald’s, Las Vegas, Spongyabob és a Barbie csak néhány kiemelkedő logó és arculat lenyúlás, amivel Scott elárasztotta az internetet és a közvéleményt. Azon gondolkodtam, hogy a két úriember vajon mivel tudott nagyjából egy év különbséggel ekkorát szólni? Ráadásul gazdasági adatokkal alátámasztott sikerről beszélünk. A Gucci Michele megjelenésével körülbelül 30%-kal növelte a bevételeit, üstökésként elhúzva a versenytársak mellett. Kétségkívül az utóbbi bő tíz év vizuálisan is egy extravagáns, bizarr korszak volt. Nem véletlen hogy Michele és Scott holdudvarában sok jelentős művész, popsztár is felbukkant. Scott inkább a humorosabb előadók között volt népszerű, mint Katy Perry. Michele a depisebb vonalat szólította meg, mint Billie Eilish. Természetesen a melegeket mindketten megszólították, például Harry Styles-on keresztül, aki egy igazi queerbaiting figura a popkultúrában. Lehet, hogy az Y és Z generáció határán lévő, az utóbbi tíz évben felnövő és önállósódó fiatal fogyasztók és ikonjaik stílusára rímelt sikeresen a két excentrikus világot hozó tervező?

A tavasz legtrendibb cipői csak rád várnak! - Glamour

A tavasz legtrendibb cipői csak rád várnak! - Glamour

Egyszer fent, egyszer lent

Bárhogy is, a covid nem tett jót egyikőjüknek sem. Míg a klasszikus luxusmárkák, mint a Dior, Chanel, Hermés növekedtek, a vicces és bizarr Gucci és Moschino növekedése visszaesett, sőt veszteséget könyveltek el. Rövid úton távoznia is kellett a két óriás egónak, akik nem igazán kompromisszumkészek, nem annyira nyitottak a változtatásra. Talán így tették jól. Érdekes módon Jeremy Scott távozásának hírére a tőzsde pozitívan reagált, emelkedtek a Moschino részvények. Ez sokat elárul. Talán a csillagporosan bizarr évek után visszarendeződés tapasztalható majd a legnagyobb márkák között. Talán a túlságosan extrém stílus csak ilyen rövid időszakokra állja meg a helyét, egyfajta vérfrissítés gyanánt. Amikor a kortalan Chanel 2.55 és Hermés Birkin lassan biztosabb befektetés, mint az arany, akkor egyre kevesebb helye marad a meghökkentő merészségnek, a punk energiának vagy a pimasz humornak a luxuspiacon. Talán ennek esett áldozatul a két, számomra rendkívül izgalmas tervező. Sokan találgatják, hogy merre vezet majd az útjuk. Rómában, amikor pár nappal ezelőtt találkoztam Alessandróval, még nem tudta megmondani, mit csinál majd. Vajon bevállalja-e valamelyik óriáscég ezt a két fenegyereket? Igény azért szerintem lenne rá. Mert ahogy a perzsa származású párizsi divatkritikus barátom mondta egyszer: a kereskedelmileg irányított divat nem ír történelmet.

Lakatos Márknak van véleménye, és nem rejtegeti!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Mennyire ismered György herceget, Sarolta hercegnőt és Lajos herceget? Teszteld le!

Mennyire ismered György herceget, Sarolta hercegnőt és Lajos herceget? Teszteld le!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője