Ezért kéne mindenkinek ismernie a saját meztelen testét – Lendvai Lillával, a RUHA alapítójával beszélgettünk

2021. április 30.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

„A csodáknak nem csak Budapesten kell megtörténnie” – mondja Lilla, miközben egy visszatérő vendég pár ruhát hagy a pulton, melyeket aztán rögtön vállfára tesznek és beillesztik a szebbnél-szebb darabok közé a fogasra.

Szerda délelőtt érkeztem meg Szentendrére, a város csendes volt és úszott a tavaszi napfényben. Hihetetlennek tűnt, hogy alig 40 percre vagyok Budapesttől, ahol soha nem találni ehhez fogható békét és lelassulást. A RUHA nemrégen költözött át ide Nagykovácsiból, Lilla fontosnak tartotta, hogy semmiképpen se a fővárosban legyen az üzlete; szerinte ez a bolt egyik erénye, hogy igenis rá kell szánni az időt, ki kell jönni a városból, ki kell szakadni a mindennapi rohanásból. Lendvai Lillával beszélgettünk a körforgásos divatról, az impulzus vásárlásról, és hogy miért kéne mindenkinek ismernie a saját meztelen testét.

A second-hand csapdája

Lilla sose szerette a tradicionális, kilós second-hand boltokat. Egyrészt általában külföldről importált ruhákat árulnak, így a szállítás eleve megsokszorozza akárcsak egy darab póló ökológiai lábnyomát, másrészt pedig a hihetetlenül olcsó, pár száz forintos árcédulák pedig elveszik a ruhák értékét. A túlfogyasztásra, és a „shopaholic” mentalitásra nem az alacsony árakat tartja megoldásnak, hanem az igényes és jó minőségű használt ruhák bolti ár alatti eladását: így még mindig jobban járunk, mintha újat vennénk meg, viszont a kiadott ezer forintok biztosítják, hogy számunkra értékes lesz a darab, vigyázni fogunk rá. Így fogalmazódott meg Lillában sok évvel ezelőtt a RUHA koncepciója: ahol a külön összeválogatott darabok nem csak stílust teremtenek, hanem megreformálják a használtruha boltokról kialakult elképzelést is.

Személyi styling

A RUHA azért is nyújt teljesen más élményt, mert Lilla igyekszik minden vásárlójának személyre szabott styling tippeket adni, odafigyel a vendégek igényeire, amit máshol (fast fashion vagy bármilyen second-hand boltban) egyszerűen nem kapunk meg. Stylistként úgy gondolja, a ruhák arra valók, hogy becsomagolják az embert, nem pedig elfedjék, mint ahogyan azt a legtöbben hiszik. Az öltözködés egy kommunikáció a világ felé, hogy kik vagyunk. Lilla szerint a probléma ott kezdődik, hogy sokan nem tudják, hogy a szezonális divat és társadalmi elvárás nélkül, hogyan prezentálják magukat: hogy kik ők valójában.

A testünkről

Viszont az önmegismerés nem áll meg a testünknél – sőt, valójában ott kezdődik. Tapasztalatai alapján 10-ből 10 nő elborzad, ha ruha nélkül kell a testükre gondolniuk, és Lilla szerint ez felháborító. Nyílván a közösségi média sincs a legpozitívabb hatással a nők testképére, viszont amióta jelen van a tömegmédia, azóta sugározzák a „helyes” és „helytelen” testek ideálját; így megfogalmazódik a kérdés: hogyan lehetünk csak önmagunk, mindennek ellenére, szerethetjük meg a testünket? Lilla tervezi, hogy tart majd „Tudatos Öltözködés” tréningeket, melyeken szó lesz majd a különböző anyagokról és azoknak ökológiai lábnyomáról, illetve a testpozitivitásról is. Lilla egyedi világszemléletének hála a RUHA így már nem csak az egyik legtrendibb használtruha bolt Budapest vonzáskörzetében, hanem megtestesít egy nagyon humán-központú és környezettudatos missziót is.

Hova tovább?

Sokat jár Svédországba, ahol cirkuláris divat már állami szinten működik, non-profitként: minden eladott darab ára a városfejlesztést támogatja. Szerinte ebben lesz a jövő, egy kompromisszumban, mellyel jól járnak az emberek és a bolygó is. Lilla most elégedett a RUHA új helyével és az Európa-szerte szállító online üzlettel, viszont szívesen terjeszkedne majd külföldön is – de ez még egy távolabbi terv.

Tippek a fenntartható gardróbhoz

A legutolsó opció kell, hogy legyen az új ruhadarab vásárlása, főleg fast fashion üzletekből. Az outlet is egy jobb alternatíva, hiszen az ott megmaradt ruhákat a végén kidobnák. Ezen kívül még hasznos, ha otthon körbenézünk, mi az, amiről már megfeledtkeztünk vagy, amit egy kis átalakítással a szezonális trend szerint lehet hordani? De alapvetően legyünk tisztában a saját testükkel, hogy mi áll jó nekünk – és miben érezzük magunkat a legmagabiztosabbnak. Lilla elmeséli, hogy sikerült egy olyan gardróbot kialakítania magának, melyben „nincs szégyenérzet se félelem”, persze ezt a stylist titulusa is lehetővé teszi, viszont nem csinál semmi olyat, ami másnak ne menne: csak tudja ki ő és mit akar. Ennyire egyszerű.

Cikk: Csibra-Kaizler Tamara

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Veszélybe került Harry herceg és Meghan Markle karácsonya, katasztrófába torkollhat az este

Veszélybe került Harry herceg és Meghan Markle karácsonya, katasztrófába torkollhat az este

Két csodaszer, amelyek új szintre emelik a hajápolási rutinod (x)

Két csodaszer, amelyek új szintre emelik a hajápolási rutinod (x)

Így tudsz nyerni a karácsonyi szelfiddel! (x)

Így tudsz nyerni a karácsonyi szelfiddel! (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

Stílus, ami körbeér: gyerekkorunk hangulata a New Balance Kids kollekciójában (x)

Stílus, ami körbeér: gyerekkorunk hangulata a New Balance Kids kollekciójában (x)