Még mindig nem teljesen átlátható a divatipar! Miért lenne fontos az átláthatóság?

2021. július 13.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Elkészült a divat fenntarthatóságáért, méltányosságáért és átláthatóságáért küzdő globális mozgalom, a Fashion Revolution 2021-es Fashion Transparency Indexe. Idén is a világ 250 legnagyobb divatmárkáját vizsgálták és rangsorolták aszerint, hogy milyen információkat közölnek társadalmi és környezetvédelmi gyakorlatukról.

Még mindig nem teljesen átlátható a divatipar! Miért lenne fontos az átláthatóság?
Fotó: Gettyimages.com

A Fashion Revolution évente megvalósuló kutatása egy eszköz arra, hogy ösztönözze a világ legnagyobb divatmárkáit, hogy átláthatóbbak legyenek. A mozgalom úgy véli, hogy a transzparencia megalapozza a divatipar rendszerszintű változásának elérését. Hangsúlyozzák továbbá, hogy az átláthatóság nem egyenlő a fenntarthatósággal, vagyis az, hogy egy divatcég átlátható, még nem biztos, hogy fenntartható is. Transzparencia nélkül azonban lehetetlen elérni az elszámoltatható és tisztességes divatiparral kapcsolatos célokat.

Az olasz OVS márka a legátláthatóbb

Az OVS márka vezeti az Indexet 78%-os pontszámmal, ami 44%-os növekedést jelent 2020-hoz képest. Ezzel a svéd divatóriás, a H&M helyére lépett, amely 68%-kal a második lett, őt követi a Timberland és a The North Face 66, valamint a C&A 65%-kal. Az 55% feletti pontszámmal rendelkező márkák közé tartozik a Gildan, az Esprit, a United Colors of Benetton, a Tommy Hilfiger, a Calvin Klein, a Van Heusen, a Gucci, a Target Australia, a Kmart Australia és a Patagonia.

A Fashion Revolution úgy véli, hogy nemcsak a transzparencia kapcsán mennek túl lassan végbe a pozitív változások, de az olyan területeken is, mint a vásárlási gyakorlatok, a béremelések, a túltermelés, a faji és nemi egyenlőtlenségek, a vízfelhasználás és a szén-dioxid-kibocsátás. Lesújtó a tény, hogy egyetlen márka sem érte el a maximális százalékpontot az átláthatóság terén.

De talán ennél lesújtóbb az a megállapítás, hogy rangsor szerint 20 nagy márka 0%-os minősítést ért el, beleértve a Belle, a Big Bazaar, a Billabong, a Celio, Elie az Tahari, a Fashion Nova, a Heilan Home, a Jessica Simpson, a Koovs, a Max Mara, a Metersbonwe, a Mexx, a New Yorker, a Quiksilver, a Pepe Jeans, a Roxy, a Semir, a Tom Ford, a Tory Burch és a Youngor vállalatokat.

Több nagy márka is visszaesett a rangsorban idén. A Wrangler 24%-os csökkenést realizált egy év alatt, az Adidas és a Reebok 15, a Marks & Spencer 12%-kal mutatott rosszabb eredményt. Vannak azért biztató helyezések is: az Ugg cipőmárka 37, míg a Tom Tailor 24%-kal javított átláthatósági indexén.

A legnagyobb divatmárkák még mindig hallgatnak

A Fashion Revolution szerint a legnagyobb divatmárkák még mindig nagyon kevés információt közölnek a környezeti és társadalmi törekvéseikkel kapcsolatban.

A kutatás hatására a divatmárkák nyitottabbá váltak ugyan az információközlésre, de a mozgalom szerint még mindig csak mindössze 11%-uk szolgáltatott adatot például az alapanyagok beszállítóival kapcsolatban. Ez a szám 2020-ban még elkeserítőbb volt, akkor csupán 7%-uk volt hajlandó nyilatkozni.

Fotó: Unsplash

A világmárkák nagy része hallgat a túltermelés, a műanyag felhasználás és a hulladék kezelése érdekében tett erőfeszítéseiről is. A brandeknek csupán 14%-a teszi közzé, hogy összesen mennyi terméket állít elő évente. Az Indexből az is kiderül, hogy a márkák 22%-a nem közli, hogy mi történik a visszavételezett ruhadarabokkal.

Sarah Ditty, a Fashion Revolution globális szakpolitikai igazgatója és a jelentés szerzője nyilatkozatában kijelentette:

Az idei Fashion Transparency Index biztató jeleket mutat arra nézve, hogy előrelépés történt az átláthatóság terén, de még sok mindent kell véghez vinni ezen a területen.

A világ legnagyobb márkái és kereskedői továbbra sem közlékenyek tehát, pedig hiteles információk nélkül nem érhető el az etikus, méltányos, fenntartható divatipar.

A béreket is homály fedi

A kutatás szerint a vizsgált vállalatok 99%-a nem hozza nyilvánosságra, hogy dolgozóik megkapják-e a tisztességes béreket, és 96%-uk nem teszi közzé azt az ütemtervet sem, amit vélhetően az alkalmazottak megélhetésének javítására készítettek.

A COVID-19 világjárvány miatt sok divatmárka törölte a megrendeléseit, aminek eredményeképpen több millió ruházati dolgozó maradt munka nélkül, miközben a márkák továbbra is profitáltak.

A divatcégek csupán 3%-a hozta nyilvánosságra a járvány alatt elbocsátott munkavállalók számát – emiatt nem kaphatunk komplex képet arról a negatív társadalmi-gazdasági hatásról, amellyel a dolgozók a pandémia során szembesültek. Ezenkívül a márkák kevesebb mint ötöde (18%-a) közli a teljes vagy részleges megrendelés-lemondás százalékos arányát, ami megnehezíti a járvány ellátási láncra gyakorolt ​​hatásának felmérését is.

További gondot jelentett, hogy a brandek késleltették a kifizetéseket a beszállítóik felé, vagyis a ruhákat a vásárlók már valószínűleg viselték azelőtt, hogy a márkák kifizették volna az előállításukat a gyáraknak. Ennek hatására a ruhaiparban dolgozóknak a járvány alatt szembe kellett nézniük a foglalkoztatás instabilitásával, így a létbizonytalansággal.

A divatcégek felelősségre vonásához jogszabályokra van szükség

Noha a Fashion Revolution elismeri, hogy az átláthatóság terén előrelépés történt a korábbi évekhez képest, azt is hozzáteszi, hogy hathatós jogszabályokra van szükség ahhoz, hogy a nagy divatmárkákat felelősségre vonhassák az emberekre és a bolygóra gyakorolt hatásuk miatt.

Fotó: Unsplash

Az emberi jogokkal és a természetes környezettel kapcsolatos visszaélések megelőzése érdekében szigorúbb jogszabályok létrehozására és foganatosítására van szükség, ami előírja a vállalatok számára, hogy figyelemmel kísérjék, majd jelentéseket készítsenek erőfeszítéseik eredményéről. Ha kudarcot vallanak, a jogszabályoknak biztosítaniuk kell az érdemi szankciókat és az okozott károk megtérítését.

Sarah Ditty hozzátette: „a Fashion Trancparency Index az ellátási lánc átláthatóságának normalizálását ösztönzi, valamint más platformokkal és partnerekkel való együttműködés révén lehetővé teszi a kutatás felhasználását a márkák számonkérésére és célravezetőbb törvények megalkotására”.

Szerző: Zahorján Ivett

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Te kiszúrtad? Ez volt Harry herceg rejtett üzenete a családjának

Te kiszúrtad? Ez volt Harry herceg rejtett üzenete a családjának

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Így varázsolhatod élménnyé a mindennapi zuhanyzást (x)

Így varázsolhatod élménnyé a mindennapi zuhanyzást (x)

Nem is gondolnánk, milyen sok embernek segíthetünk plazmaadással (x)

Nem is gondolnánk, milyen sok embernek segíthetünk plazmaadással (x)

Hazai kikapcsolódásra vágysz? Mutatunk egy rejtett gyöngyszemet (x)

Hazai kikapcsolódásra vágysz? Mutatunk egy rejtett gyöngyszemet (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)