Paco Rabanne, a divattervező, aki a hatvanas évek óta hirdette, hogy túlságosan megalkuvóak vagyunk a divatban

2023. február 8.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Nemrégiben meghalt Paco Rabanne, a divattervező, aki a 60-as, 70-es években alapjaiban változtatta meg azt, ahogy a ruháról, öltözékről gondolkodni érdemes. Rendszeres szerzőnk, Keszeg Anna divatteoretikus írt nekrológot, ami kicsit elgondolkodtathat bennünket a jövőnkkel, az öltözködéi szokásainkkal, a testünkkel kapcsolatban.

Paco Rabanne párizsi stúdiójában
Paco Rabanne párizsi stúdiójában
Fotó: Getty Images/Bill Davila

Paco Rabanne-t a Puig szépségápolási termékeket forgalmazó cég megható szavakkal búcsúztatta. A divatcég és a szépségápolási cég közötti együttműködés még a 60-as évek elején kezdődött, Paco Rabanne ebben is jócskán a kora előtt járt. „Radikális, lázadó szelleme különböztette meg őt a többiektől, ki más tudta volna rávenni a párizsi nőket, hogy fémruhákban járjanak?”

2023-ban lehetetlen nyugodt szívvel felöltözni: minden választásunkkal ártunk, a fennálló helyzetben csakis a kisebb rossz elve alapján lehet választani az óriási, a bolygó életét fenyegető ruhakínálatban. A fast és ultra fast fashion gyártási folyamatai a tényfeltáró munka legprofibb erőfeszítései árán is nehezen lenyomozhatóak, a foglalkoztatott munkaerő megbocsáthatatlan és botrányos kizsákmányolása tény, az induló tervezők a nagyon szaturált piacokon megalkuvással képesek nevet teremteni maguknak, a textilipar és a nyersanyagok gyártása felemészti a környezeti erőforrásokat, a Földet ruhahegyekkel pakoltuk tele. És még csak elkezdtem a problémák felsorolását. Oda még el sem jutottam, hogy miközben ruhahegyekkel vettük körbe magunkat, mennyire elszegényedett a merész, jól kitalált, forradalmi ruháról alkotott elképzelésünk. Megszoktuk, hogy textildarabokat kombinálunk, megelégszünk a stílusalapú innovációval ahelyett, hogy a forradalmit keresnénk.

Paco Rabanne
Fotó: Puig

Paranormal Fashion Activity

A 2023. február 3-án meghalt Paco Rabanne divattervező a hatvanas évek óta hirdette, hogy túlságosan megalkuvóak vagyunk a divatban. Ugyanazoknak a dolgoknak a végtelen variációját akarjuk, miközben akarhatnánk MÁS-t. Őt ez a más érdekelte. A halála után a (bulvár)sajtó főként attól volt hangos, hogy a tervező kínosan vonzódott a paranormális jelenségekhez és attól, hogy igazából a parfümeivel sikerült meggazdagodnia. Eközben szinte elfelejtettük, hogy a Paco Rabanne-ruhák fel akarják készíteni az emberiséget arra, hogy meghaladja az emberi, antropocén világ határait.

Gyászol a divatvilág: 88 éves korában meghalt Paco Rabanne divattervező és legenda

Gyászol a divatvilág: 88 éves korában meghalt Paco Rabanne divattervező és legenda

Igaz, hogy interjúiban sokszor beszélt elképesztő áltudományos meggyőződéseiről, de ezek a nyilatkozatai azt bizonyítják, hogy aktívan gondolkodott az idő működéséről, s meggyőződése volt az, hogy mi, emberiség, beszűkítjük a horizontunkat. Ő éppen a paranormális jelenségek irányába nyitotta meg gondolkodását, de ettől még ne felejtsük el azt, hogy a divatban az anyaghasználat olyan technikáival kísérletezett, melyekből ma rengeteget tanulhatunk. A divat fémművesének nevezett tervező számára minden anyag, ami körülvesz bennünket, alkalmas arra, hogy ruha váljon belőle, hogy a testünket védelmezze, felkészítse a világgal való találkozásra. Fémlemezekből készült A-vonalú ruhái olyan sziluetteket hoztak létre, amelyek idő- és űrutazásra alkalmasak. Rabanne-t az a kérdés foglalkoztatta, milyen az az emberi test, amely nem emberi testekkel vagy különféle anyagiságokkal létezik együtt.

A-vonalú ruhák és O-alakú elemek

Ez a meggyőződése ma mindennél aktuálisabb. A gondolkodás történetének egyik legkorszerűbb irányzatát új materializmusnak hívják. Ez az irányzat ugyanazt mondja, amit Rabanne. Oda kell figyelnünk a bennünket körülvevő anyagokra, meg kell értenünk működésüket, meg kell értenünk magunkat ezekhez az anyagokhoz viszonyítva. Ezeket az elméleteket szokták OOO rövidítéssel illetni (Object-Oriented Ontology), vagyis a világ olyan megközelítéseként, amely a tárgyak létezésére figyel, azok iránt vállal felelősséget. Ez a három összekapcsolódó O olyan, mint Rabanne fémlemezei, amelyek hullámzó szerkezetekké álltak össze és ölelték körbe a testeket. Ezek között a testek között olyan személyek voltak, mint Françoise Hardy, Lady Gaga, Laetitia Casta, Jane Fonda, Kate Perry, Brigitte Bardot, Emily Ratajkowski.

Manökenek Paco Rabanne tervezte ruhákban 1970-ben
Fotó: Northfoto

Szettek intergalaktikus sétákhoz

A sci-fi klasszikus szövegeiben folyamatosan ott van a következő probléma: a textilruhák nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy mi, emberiség beilleszkedjünk az intergalaktikus világba. Vajon a fémből készült páncélzatok meg fognak védeni bennünket? Hiszen az űr tele lehet olyan lényekkel például, akiknek savas testváladékai vannak. Vajon a harcra, a barátkozásra vagy a hódításra kell-e felkészülnünk? Vacogni fog-e a bőrünk a fémben, lakásainkat szőrrel kell-e kibundázni ahhoz, hogy a fém hűvössége után felmelegedjünk?

Paco Rabanne tervezte a science-fiction műfaj egyik legszürreálisabb alkotásának, a Barbarellának a jelmezeit (rendezte Roger Vadim, 1968, a főszerepben Jane Fonda). A 41. században játszódó filmet először akkor láttam, amikor körülbelül 20 éve a divat elkezdett tudományosan is érdekelni. Erre a neves divattervező kosztümtervezte alkotásra kíváncsi lettem. Paco Rabanne halálhíre olvastán is ezzel a filmmel gyászoltam. Általában elégedetlen vagyok a sci-fik öltözeteivel: ha már a lehetőségek végtelenek, mért maradunk meg általában a kétszínű overáloknál és szuperhősegyenruháknál? A Barbarellában nem volt ez az érzésem. Barbarella szőrben, bőrben, vádlipántban, combcsizmában mindenféle anyagban és geometrikus formába öltöztetve látható. És annak ellenére, hogy Jane Fonda teste nagyon is a férfitekintetek uralmának normáit adja vissza, olyan sokféle anyagban tud a világ dolgai közé illeszkedni, hogy az egészen álomszerű.

A Barbarella című film plakátja Jane Fondával
Fotó: Northfoto

A sci-fi legnagyobb mesterének tartott Philip K. Dickről a szintén vizionárius rendező, Terry Gilliam írta a következőt: „Egy apró tényt ajánlanék mindenki figyelmébe, aki már teljesen elveszett a modern világ vég nélkül sokasodó valóságaiban. Emlékezzetek: Philip K. Dick járt ott először.” Én azzal folytatnám az idézetet, hogy amikor Dick ezeket a valóságokat bebarangolta, akkor ott Paco Rabanne-ruhákba öltözött lényekkel találkozott.

Paco Rabanne – sajnos – ránk bízta, hogy az emberi testekkel szembeni elvárásainkat is elengedjük. Amikor sikerül majd a testeket is végtelen változatosságukban elfogadnunk és azokat az anyagok Paco Rabanne-féle sokféleségébe öltöztetnünk, akkor talán egy kicsit megnyugodhatunk.

Paco Rabanne ruha Carla Bruni modell, énekesnőn, akiből később Nicolas Sarkozy felesége lett, 1994. tavasz-nyár
Fotó: Northfoto
Paco Rabanne Carla Brunival
Fotó: Northfoto
Paco Rabanne ruha 2012. tavasz-nyár
Fotó: Northfoto
Egy klasszikus Paco Rabanne ruha 1995-ből
Fotó: Northfoto

A divat megváltoztatja a világot. Olvass róla!

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Katy Perry először posztolt közös fotót új szerelmével, le sem tagadhatnák, mennyire imádják egymást

Katy Perry először posztolt közös fotót új szerelmével, le sem tagadhatnák, mennyire imádják egymást

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

Próbáld fel a színeidet még a kassza előtt: személyre szabott szépségnapok (x)

Próbáld fel a színeidet még a kassza előtt: személyre szabott szépségnapok (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)