Koppenhágai divathét: a STAMM nyerte a Zalando Fenntarthatósági Díját

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A STAMM márka kapta a Zalando Fenntarthatósági Díjat a koppenhágai divathéten. A divatmárka úgy határozza meg magát, mint "a skandináv világjáró", ami leírja azt a nyitottságot, amivel Elisabet Stam alkotni szeret. Persze a dán tervező világdivat ambíciója mellett számtalan más, nagyon fontos szempontot érvényesít alkotás közben. Nézzük csak, miért is kapta ezt a kitüntető díjat, hogy kapszulakollekciót tervezhet, amit a Zalando oldalán értékesíthet, illetve miért őt támogatja a német online divatáruház a húszezer eurós nyereménnyel!

Elisabet Stamm már nagy tapasztalattal bír a divatban, most a Zalando Fenntarthatósági Díja is hozzá került
Elisabet Stamm már nagy tapasztalattal bír a divatban, most a Zalando Fenntarthatósági Díja is hozzá került
Fotó: Zalando

A STAMM lenyűgöző kézműves techikákról, az ökotudatos megoldások modern használatáról tett tanúbizonyságot az új 2023-as őszi-téli kollekciójában. A Zalando Fenntarthatósági Díj célja, hogy ösztönözze a pozitív változásokat és a felelősségteljesebb divatipart támogató márkákat, ezeknek értékesítési felületet adjon, népszerűsítse őket. A Zalando fenntarthatóság filtere a vásárlóknak is segít, hogy tudatosabban válasszanak, olyan cégeket támogassanak, olyan márkák ruháit viseljék, akik modern szemlélettel odafigyelnek a környezetünkre.

A pufidzsekik újrahasznosított paplanokból készültek a STAMM kollekciójában
Fotó: Copenhagen Fashion Week

Az ökotudatos gondolkodás már alapvetés

A STAMM lenyűgözte a zsűrit a fenntarthatóbb anyagok használatával, beleértve az újrahasznosított pehelypaplant a pufikabátokban, valamint az indiai Khadi-t, ami egy kézzel szőtt, organikus pamutból készült textília. A márka ruhái megfelelnek a Copenhagen Fashion Week most bevezetett, 18 pontból álló minimum sztenderdjének.

„Az, hogy minket választottak a Zalando fenntarthatósági díj nyertesének, rendkívüli megtiszteltetés és óriási motiváció számunkra. Ez egy olyan fiatal márka elismerése, amelyet elsősorban az innováció, a sokszínűség és a fenntarthatóság vezérel. Boldogok vagyunk, hogy részesei lehetünk egy ilyen fontos kezdeményezésnek, és megmutathatjuk tehetségünket az iparág vezetőinek. A díjjal bővíthetjük hálózatunkat és még fenntarthatóbbá tehetjük az iparágat. Reméljük, hogy másokat is tudunk inspirálni, hogy legyen egy fontos céljuk és higgyenek a nemzetközi kapcsolatok fontosságában" - mondta Elisabet Stamm kreatív igazgató.

A STAMM húszezer eurós díjat és egy együttműködési lehetőséget kap a Zalandóval, hogy egy exkluzív kollekciót hozzon létre, és újabb fenntartható megoldásokat dolgozzon ki. A márka fejlődésének támogatása érdekében a Zalando a koppenhágai divathéten bemutatott 23-as őszi-téli kollekciót is elérhetővé teszi a vásárlói számára.

Nagy örömünkre szolgál, hogy a STAMM lett a Zalando Sustainability Award ötödik nyertese a Koppenhágai Divathét 23-24-es őszi-téli szezonjában. A bőrruhák kézműves kivitelezése és hímzése, valamint a pehelykabátok összetett megoldása mindenki tetszését elnyerte. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk a STAMM márkával egy olyan kapszulakollekció létrehozásán, mely alternatív tervezési megoldásokat és innovatív ötleteket ígér" - nyilatkozta Lena Sophie Röper, a Zalando Designer és Luxus igazgatója.

„A STAMM első helyezésével a márka elkötelezettségét és innovatív anyaghasználatát ünnepeljük. A STAMM kreációi nemcsak meghökkentő megoldásaikkal inspirálnak, de a kézműves anyagok és a helyreállítás melletti elköteleződésük is figyelemreméltó” - mondta el Cecilie Thorsmark, a Koppenhágai Divathét vezérigazgatója és a Fenntarthatósági Díj egyik zsűritagja.

Patchwörk: egyediség, ökotudatos szellemiség

Kirobbanó energia, felhatalmazás és az önkifejezés szabadsága jellemez minden STAMM kollekciót. A tervező megfogalmazása szerint a márka útja egy olyan utazás, ami értelmet akar adni az útelágazásoknak és a különféle forgatókönyveknek, amikben előremutató gondolatok, tapasztalatok és értékcsere lehetősége van. A kettőség jellemzi a darabokat, ami különféle formákban jelenik meg, mondjuk: az erős és az érzelmes, a magas divat és a visszafogott megközelítés, a melegítők és a couture, nyugodt és a dinamikus találkozik egymással. Ez a többszörösen rétegzett, komplex folyamat megmutatja a design dimenzióit, az organikus formákat és teret ad a genderfluid stylingnak is.

A patchwork technika újra a virágkorát éli: minden darab egyedi és megismételhetetlen
Fotó: Zalando

A divatbemutatón azonnal szemet szúrtak a számomra leginkább a nyolcvanas éveket idéző bőr, patchwörk- technikával készült dzsekik, sapkák, szoknyák és nadrágok. Viktoria&Albert Múzeum jól összefoglalja a STAMM kollekcióját jellegzetessé tevő patchwork történetét egészen a II. világháború utántól. Az applikációk és a patchwörk, vagy magyarul folttechnika meghatározó volt a hippikorszakban, a csináld magad mozgalmak idéjén, és sok esetben jellemzi a hordható műalkotásokat is. A foltozás kezdetben pusztán egy ökonomikus technika volt, egyszerűen megfoltozták a ruhákat, így megnyújtva hordási idejüket.

A megmaradt, leeső (szemétnek számító) textildarabokban később meglátták az értéket, és a 60-as években már a mainstream és a magas divatot kreáló designerek is alkalmazták ezt a darabokat nagyon egyedivé tevő technikát. Az olyan designerek, mint például Natalia Goncharova, pontosan felismerték a foltozás dekoratív értékét.

Később már több lett ez a módszer, mint pusztán egy technika, egyfajta stílussá vált, megjelenést jelentett, mely a hatvanas években ellenpontozta a futurista trendet, melyet például Paco Rabanne képviselt. A patchwörk látványa távoli vidékek, Dél-Ázsia, a Közel-Kelet felfedezését is jelentette, egyfajta menekülést a nyugati kapitalizmusból. A 70-es években bővült a foltozásos technikára használt alapanyagok köre, és Roberto Cavalli már bőr patchwörköket is készített. Elisabet Stamm jó érzékkel nyúl vissza ehhez a látványvilághoz, és ügyesen ötvözte az urbanista, modern elemekkel.

A Zalando Fenntarthatósági Díjas kollekció pár darabja a STAMM-tól
Fotó: Zalando

A döntős kollekciók

A döntőben két másik divatmárka jutott be, melyek szintén nagyon inspiráló kollekciókat mutattak be a koppenhágai divathéten. A Selam Fessahaye márkát a zsűri az anyagok, a stílusok és a technikai hozzáértés hatalmas választékáért magasztalta, én pedig a merész anyagkombinációkért és azért, hogy a tervező bátran megmutatta, hogy 2023-ban az öko már nem csak biotextilt és drapp zsákanyagokat jelent, hanem akár lenyűgöző, flitteres darabokat is.

Az ukrán TG. Botanical-t a kézművességért, a természetes nyersanyagok felhasználásáért és a helyi gyártásért dicsérte meg a zsűri.

A divat lehet jobb, emberibb, ökotudatosabb. Olvass róla!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ez lenne rá a bizonyíték, hogy Katalin hercegné jobban van?

Ez lenne rá a bizonyíték, hogy Katalin hercegné jobban van?

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője