A diétás kóla tényleg pont olyan káros, mint a dohányzás? Szakértő válaszolt

Ez a szakértők véleménye a diétás kóláról
Ez a szakértők véleménye a diétás kóláról
Fotó: max-kegfire/Getty Images

Ez is érdekelhet

Itt a nyár legmerészebb és legcukibb trendje: így hódítja vissza a divatot a babydoll ruha

Itt a nyár legmerészebb és legcukibb trendje: így hódítja vissza a divatot a babydoll ruha

2025. november 26.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A közösségi médiában egyre gyakrabban hallani, hogy a diétás kóla az „új cigaretta”. De valóban annyira ártalmas az egészségünkre az édesítőszerekkel ízesített üdítő fogyasztása, mint a dohányzás? Most dietetikusok árulták el, mi a véleményük ezzel kapcsolatban.

Egyre több kutatás utal arra, hogy a rendszeres üdítőital-fogyasztás (akár diétás, akár nem) nem tesz jót az egészségnek, de vajon tényleg olyan ártalmas néhány korty diétás kóla, mint a dohányzás? A SELF több szakembert is megkérdezett, hogy kiderítse.

Egyelőre nincsenek olyan tanulmányok, amelyek kifejezetten a diétás kóla szervezetre gyakorolt hatását tárják fel. A kutatók ugyanis (eddig) főként a diétás üdítőkben használt édesítőszereket vagy az általános üdítőital-fogyasztási szokásokat vizsgálták.

„Az aggodalom oka, amiről az emberek általában beszélnek, a mesterséges édesítőszerek használata, általában az aszpartám vagy az aceszulfám-kálium” - mondja Scott Keatley dietetikus. „Ezek az édesítőszerek nem emelik meg a vércukorszintet, nem növelik az inzulint, és nem tartalmaznak extra kalóriát” - szögezi le, majd hozzáteszi, hogy a szakemberek nem találtak összefüggést a diétás kóla (vagy bármilyen diétás üdítőital) átlagos mértékű fogyasztása és a rákbetegségek között.

Vannak azonban olyan adatok, amelyek arra utalnak, hogy a diétás üdítőkhöz hasonló alacsony kalóriatartalmú vagy kalóriamentes édesítőszerek fogyasztása nem tesz jót az egészségnek. A Neurology című folyóiratban megjelent kutatás közel 13 000 ember egészségügyi és étrendi adatait elemezte, és megállapította, hogy azoknál, akik rendszeresen fogyasztottak alacsony kalóriatartalmú vagy kalóriamentes édesítőszereket (például aszpartámot), „felgyorsult a kognitív hanyatlás” azokhoz képest, akik nem fogyasztottak rendszeresen ilyen édesítőszert.

5 hétköznapi szokás, ami pont olyan halálos, mint a dohányzás, csak épp nem tudsz róla

5 hétköznapi szokás, ami pont olyan halálos, mint a dohányzás, csak épp nem tudsz róla

Egy 2023-ban közzétett, 21 tanulmányt tartalmazó tudományos áttekintés pedig megállapította, hogy a diétás üdítők túlzott mennyisége negatív hatással lehet a mentális állapotunkra, és növelheti a cukorbetegség szövődményeinek kockázatát. A kutatók a diétás üdítőitalok rendszeres fogyasztását a sejtek gyorsabb öregedésével is összefüggésbe hozták.

A diétás kóla tényleg olyan káros, mint a dohányzás?

A diétás - és cukros - üdítőknek nincs semmilyen tápértéke, de ez nem jelenti azt, hogy azonnali és visszavonhatatlan kárt okoznak abban a pillanatban, amikor megisszuk őket - magyarázza Lisa Moskovitz dietetikus. Azonban úgy véli, olyan rövid távú mellékhatásokkal számolni kell, mint például a puffadás, a savas reflux vagy a koffeintartalom miatti rossz alvás.

Azt is megjegyzi, hogy az üdítők fogyasztásának egyéb következményei is lehetnek, például súlyváltozás, emésztési problémák és fogászati problémák. Ezek azonban több tényezőtől is függenek, többek között az orvosi kórtörténetünktől, a genetikától, más életmódbeli tényezőktől, és attól, hogy milyen gyakran isszuk őket - mondja Moskovitz. Összességében úgy gondolja, „alkalmi élvezetként a diétás kóla vagy sima kóla belefér az egészséges életmódba”.

Keatley úgy véli, ezeket figyelembe véve is túlzás a diétás kóla fogyasztását a cigarettához hasonlítani. A diétás üdítők alkalmi fogyasztás nem jelent egészségügyi problémát - jelenti ki. „A mesterséges édesítőszerek gyorsan kiürülnek a véráramból, normál dózisban nincs bizonyítottan toxikus hatásuk, és ritkán fogyasztva nem változtatják meg a bélmikrobiomot klinikailag jelentős módon” - teszi hozzá.

Azt azonban megjegyzi, hogy a legnagyobb gondot a diétás kóla fogyasztásával kapcsolatban a dehidratáltság és a fogzománc eróziójának lehetősége jelenti, amit sok víz fogyasztásával lehet orvosolni.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Makk Adri végre elárulta meseszép hajának titkos receptjét: ezeket a termékeket használja a híres influenszer (x)

Makk Adri végre elárulta meseszép hajának titkos receptjét: ezeket a termékeket használja a híres influenszer (x)