3 étel, ami megvédhet a vastagbélrák kialakulásától: minden egyes nap enned kellene belőlük

Az édesburgonya, az alma és a tej, segíthetnek csökkenteni a vastagbélrák kialakulásának kockázatát
Ez a három étel segíthet csökkenteni a vastagbélrák kialakulásának kockázatát
Fotó: djiledesign/Getty Images

Ez is érdekelhet

Így lett Szoboszlai Dominik és Buzsik Borka gyerekkori ismeretségéből mindent elsöprő szerelem

Így lett Szoboszlai Dominik és Buzsik Borka gyerekkori ismeretségéből mindent elsöprő szerelem

2025. március 19.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A vastagbélrák az egyik leggyakoribb daganatos megbetegedés, de több friss kutatás szerint napi szinten fogyasztva bizonyos ételek jelentős védelmet nyújthatnak a betegség kialakulása ellen.

A vastagbélrák az egyik vezető halálok világszerte, és az elmúlt években egyre fiatalabb korosztályt érint. Az új kutatások azonban biztató eredményeket hoztak: bizonyos ételek rendszeres fogyasztása jelentősen csökkentheti a betegség kialakulásának esélyét. Nézzük, melyek ezek, és milyen hatással vannak a szervezetünkre!

Édesburgonya – rostban gazdag csodanövény

Az édesburgonya az egyik legjobb rostforrás, amely hozzájárul a bélrendszer egészségéhez. Növeli a széklet tömegét, felgyorsítja a bélmozgást, ezáltal csökkenti a vastagbél nyálkahártyájának rákkeltő anyagokkal való érintkezését. Az édesburgonyában található fermentálható rostokat a bélben lévő baktériumok rövid láncú zsírsavakká bontják le, amelyeknek gyulladáscsökkentő és rákellenes hatásuk lehet.

Alma – több mint egy egészséges nassolnivaló

Az alma szintén magas rosttartalmú gyümölcs, amely jótékony hatással van a bélflórára. A héjában található pektin segíti a bélrendszer működését, valamint hozzájárulhat a káros baktériumok számának csökkentéséhez. Az alma polifenolokat is tartalmaz, amelyek antioxidáns hatásuk révén hozzájárulhatnak a rákos sejtek növekedésének meggátolásához.

Tej és tejtermékek – védőhatás a bélrendszerben

Kutatások szerint a tej és a tejtermékek – különösen kalcium és D-vitamin tartalmuk miatt – védelmet nyújthatnak a vastagbélrák ellen. A kalcium semlegesíti a bélben található rákkeltő anyagokat, míg a D-vitamin hozzájárul a sejtek egészséges működéséhez. A tejtermékekben található bioaktív anyagok pedig erősíthetik a bélfalat, és gátolhatják a daganatok kialakulását.

Magyar kutatás alapján jöttek rá, hogyan előzhető meg a rákos megbetegedés

Magyar kutatás alapján jöttek rá, hogyan előzhető meg a rákos megbetegedés

Miért elengedhetetlen a rost és a tejtermékek fogyasztása?

Egy friss tanulmány alátámasztja, hogy a rostban gazdag ételek, a tejtermékek és bizonyos szénhidrátok rendszeres fogyasztása ténylegesen csökkentheti a vastagbélrák kockázatát. Steven Lee-Kong, a Hackensack Egyetemi Kórház vastagbélsebészeti osztályának vezetője szerint: „Ez a kutatás mélyebb betekintést nyújt az étrend, a bélflóra és a rák kialakulása közötti bonyolult kapcsolatba. Megerősíti, hogy a tudatos és kiegyensúlyozott táplálkozás kulcsszerepet játszhat a vastagbélrák megelőzésében.”

A bélflóra – vagyis a bélrendszerben élő mikroorganizmusok összessége – létfontosságú szerepet játszik az egészség fenntartásában. A rostok táplálják a jótékony baktériumokat, amelyek hozzájárulnak a bélrendszer védelméhez, valamint csökkenthetik a gyulladások kialakulását.

A feldolgozott élelmiszerek növelhetik a kockázatot

A szakértők hangsúlyozzák, hogy míg a rostban gazdag ételek és tejtermékek csökkenthetik a vastagbélrák kockázatát, a feldolgozott élelmiszerek növelhetik azt. A feldolgozott húsok, a magas cukortartalmú ételek és a finomított szénhidrátok elősegíthetik a gyulladások kialakulását, illetve növelhetik a bélrendszerben található káros baktériumok számát.

Mit tehetsz a megelőzés érdekében?

A vastagbélrák megelőzéséhez fontos az egészséges étrend és a rendszeres testmozgás. Érdemes előnyben részesíteni a rostban gazdag ételeket, csökkenteni a feldolgozott élelmiszerek és a vörös húsok fogyasztását, valamint elegendő kalciumot és D-vitamint bevinni a szervezetbe. A napi szinten fogyasztott édesburgonya, alma és tej tehát jelentős védelmet nyújthatnak a vastagbélrák kialakulásával szemben, emellett a rendszeres szűrések és az egészséges életmód együttesen segíthetnek csökkenteni a betegség kockázatát.

Glenn S. Parker, a Hackensack Meridian Jersey Shore Egyetem Orvosi Központjának alelnöke szerint a prevenció is elengedhetetlen: „Bár az étrendnek fontos szerepe van a vastagbélrák megelőzésében, a rendszeres szűrés továbbra is a leghatékonyabb módszer a korai felismerésre és kezelésre" - hangsúlyozza Parker. „A legtöbb embernek 45 éves kortól érdemes vastagbélrákszűrésre járnia. A legmegbízhatóbb módszer továbbra is a kolonoszkópia, mivel az eljárás során észlelt polipokat az orvos azonnal el tudja távolítani” - teszi hozzá.

Forrás: mirror.co.uk

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)