Ennyi csésze kávé már komolyan károsíthatja az agyat, sürgősen vegyél vissza belőle

A túl sok kávé káros lehet az agy számára
A túl sok kávé káros lehet az agy számára
Fotó: Shutterstock

Ez is érdekelhet

Itt a nyár legmerészebb és legcukibb trendje: így hódítja vissza a divatot a babydoll ruha

Itt a nyár legmerészebb és legcukibb trendje: így hódítja vissza a divatot a babydoll ruha

2025. október 5.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a kávét mértékletesen fogyasztva sokat tehetünk egészségünk érdekében. Túlzásba azonban semmiképp nem szabad esni, hiszen azzal pont az ellenkező hatást válthatjuk ki: nagy kárt tehetünk szervezetünkben.

  • A kávéfogyasztás mértékletesen egészséges lehet, de túlzott fogyasztás káros hatásokat is okozhat.

Régóta vita folyik arról, egészséges vagy egészségtelen-e a kávé. A kutatások egyre inkább azt a tényt támasztják alá, hogy mértékletesen fogyasztva élvezhetjük jótékony hatását, így bátran kortyolhatjuk reggelente kedvenc feketénket. Túlzásba azonban semmiképp ne essünk: napi öt-hat csésze már komoly károkat tehet szervezetünkben, akár demenciát is okozhat hosszú távon.

Látványos eredmények

A kávéfogyasztás adhat egyfajta mentális frissességet, nem mindegy ugyanakkor, mennyit iszunk belőle: egy kutatás szerint napi öt-hat csészénél mindenképp érdemes megállni, ennél több már károsíthatja az agyat.

A szakemberek körülbelül 400 ezer olyan embert vizsgáltak meg, akik rendszeresen ittak kávét, koffeintartamút és koffeinmentest. A napi fogyasztásuk alapján több kategóriába osztották őket: egy-két csészétől a több mint hatig. Nagyjából 18 ezer alany agyának térfogatát MRI-vel is mérték.

A 11 éves követési időszak során a kutatók azt találták, hogy a kevés kávét fogyasztók - tehát, akik naponta csak egy vagy két csészével ittak - agyának teljes térfogata általában kisebb volt, különösen a hippokampuszban, valamint a rövid és hosszú távú memóriáért felelős agyi régióban.

Soha többé nem tekintesz ugyanúgy a kávéra, ha meglátod, mit állít róla egy sztárséf

Soha többé nem tekintesz ugyanúgy a kávéra, ha meglátod, mit állít róla egy sztárséf

A koffeintartalom lehet a felelős

Ez alapján kijelentették, hogy a túl sok kávét fogyasztóknak 53 százalékkal nagyobb az esélyük a demencia kialakulására, mint a ritkábban kávézóknak. Egyelőre nem ismert, hogyan befolyásolhatja ilyen módon a kávé az agyat, mindenesetre a kutatók továbbra is a magas koffeintartalomra gyanakszanak, ami a kávéban található koleszterinszintet emelő molekula.

Nem kell lemondanunk róla

Az eredmények tehát szerencsére nem azt mutatják, hogy le kellene mondanunk a kávéról, sokkal inkább azt hangsúlyozzák, hogy tartsunk mértéket, figyeljünk arra, a nap folyamán hányszor töltjük újra a csészénket - számolt be róla a Nutritional Neuroscience folyóirat alapján a health.harvard.edu.

A bélrendszert is tönkreteheti

A túl sok kávé egyébként a bélrendszert is tönkreteszi. Hatással van a bélbaktériumokra: a mértékletes fogyasztás (napi legfeljebb 3-4 csésze) prebiotikus hatású lehet, vagyis segítheti a hasznos baktériumokat. Viszont napi ötnél is több adag kávé már többet árthat, mint használ: gyakoribb lehet a savasodás, irritáció, hasmenés - ami hosszú távon felboríthatja a mikrobiom kényes egyensúlyát.

Az időzítés sem mindegy

Sokak szerint egyébként az időzítés is nagyon sokat számít, úgy tartják, hogy az az ideális, ha még délelőtt megisszuk a napi kávéadagjainkat. A koffein csak hosszú órák után ürül ki a szervezetünkből és ha túl későn fogyasztjuk, azzal az alvásunk minőségén is sokat ronthatunk. Egy kutatás pedig arra is rávilágított nemrég, hogy a reggeli kávézók közel feleakkora eséllyel halnak meg szív- vagy keringési betegségben, mint azok, akik nem isznak kávét.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Makk Adri végre elárulta meseszép hajának titkos receptjét: ezeket a termékeket használja a híres influenszer (x)

Makk Adri végre elárulta meseszép hajának titkos receptjét: ezeket a termékeket használja a híres influenszer (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)