Fel kell erősíteni a női hangokat az élet minden területén
Szeptember közepén Budapesten, a MÚOSZ székházában rendezték meg az Egyenlítő Alapítvány szervezésében a Plafonok és pofonok – Tények, elvek, eszközök a női reprezentáció javítására című konferenciáját. A rendezvény izgalmas előadásai, kerekasztal beszélgetései rávilágítottak, hogyan tehetjük láthatóvá a nőket minden olyan területen, ahol eddig háttérbe szorultak.
Ezeket láttad már?
A rendezvény célja az volt, hogy rávilágítson a nők médiabeli jelenlétének aránytalanságaira, és gyakorlati megoldásokat keressen a kiegyensúlyozottabb, sokszínűbb ábrázolás felé vezető úton. Az inkluzív eseményen kiadónk, a Ringier Hungary Kft. munkatársa is képviseltette magát. Nézd meg a nők láthatósága téma köré szervezett konferenciáról készült videót!
A nők még mindig kisebbségben vannak
A megnyitót Heal Edina, az alapítvány vezetője nyitotta meg, aki felhívta a figyelmet arra, hogy a média a társadalom egyik legerősebb formáló ereje, ugyanakkor tükörként működik – és ez a tükör jelenleg nem mutat teljes képet. A döntéshozók, szakértők és véleményformálók között a nők még mindig kisebbségben vannak, ami nemcsak a statisztikákat torzítja, hanem azt is befolyásolja, milyen világképet közvetítünk a következő generációknak.
A program első részében Dr. Csisztu Zsuzsa, a Nemzetközi Sportújságíró Szövetség (AIPS) alelnöke a sportújságírás szemszögéből beszélt a nemi aránytalanságokról. Kiemelte, hogy a női sportolók gyakran háttérbe szorulnak a médiában, és a róluk szóló cikkek sokszor a külsejükre, magánéletükre fókuszálnak.
Továbbra is férfias szakma az újságírás?
Még nagyobb láthatóságot a nőknek
A női újságírók helyzetéről kiadónk munkatársa Végh Veronika, a Kiskegyed szerkesztője, a Ringier Hungary Kiadó Equal Voice nagykövete és Sáfrány Réka osztott meg kutatási eredményeket. Az előadásukból világossá vált, hogy a nők továbbra is alulreprezentáltak a sajtóban, és elsősorban „női témákban” kapnak megjelenési lehetőséget. Gyakran magánemberként, nem pedig szakértőként mutatják be őket.
A program része volt egy kerekasztal-beszélgetés is, kiadó képviseletében – Csáti Melinda a GLAMOUR vezető szerkesztője, Gergely Márton (HVG) és Pácsonyi Daniella (Central Médiacsoport) – beszéltek arról, hogyan lehet erősíteni a női szerepeket a médiában, és milyen szerkesztőségi gyakorlatok segíthetik ezt.
A nap második felében Vámosi Mariann, a Projectis Consulting alapítója és vezető tanácsadója interaktív workshopot tartott, ahol a résztvevők közösen dolgoztak ki javaslatokat arra, miként lehet a szerkesztőségek mindennapi munkájába beépíteni a női szakértők és források tudatos bevonását.