10 tipp, hogy megelőzd a megfázást

2021.február.8.

Ugye te is tapasztaltad már, milyen sok kellemetlenséggel tud járni egy egyszerű megfázás? Orrdugulást, torokfájást, köhögést, enyhe ízületi fájdalmakat, fejfájást, lázat és kimerültséget okozhat, ami már önmagában is frusztráló. Amióta viszont megjelent a koronavírus, érdemes még jobban odafigyelni a megelőzésre, hiszen a megfázás néhány tünete könnyen összekeverhető vele, és komolyabb aggodalmat is okozhat, mint amekkorára szükség lenne. Éppen ezért fogadj meg néhány tippet, hogy ne is a tüneteket kelljen csillapítanod, hanem eleve megelőzd a megbetegedést!

10 tipp, hogy megelőzd a megfázást
Fotó: Getty Images

1. Szerezz be egy párásítót

Ha alacsony a szobádban a páratartalom, akkor könnyen kiszáradhat az orrüreged, és onnantól kezdve már bármikor azon kaphatod magad, hogy megfáztál. Hogy ezt elkerüld, fektess be egy párásítóba, és amikor csak száraznak érzed a levegőt, működtesd. A párásító segíthet a nyálkahártya nedvesen tartásában, ami azért fontos, mert szárazan képtelen csapdába ejteni a baktériumokat, és azok egyenesen a szervezetbe jutnak.

2. Ügyelj a D-vitamin bevitelre

Több kutatás is kimutatta, hogy azok az emberek, akik D-vitamin-hiányban szenvednek, sokkal gyakrabban kapnak el felső légúti megbetegedéseket, mint azok, akik a szervezetében elegendő D-vitamin található. A megfelelő vitaminmennyiség biztosítása érdekében próbálj meg rendszeresen időt tölteni a napon, és fogyassz olyan D-vitaminban gazdag ételeket, mint a lazac, a marhahús, a tojássárgája a sajt és a gomba.

3. Tartsd tisztán a kezedet – és távol a szemedtől, az orrodtól és a szádtól

Még ha nem is veszed észre, valószínűleg akkor is gyakran megérinted az arcodat, ami ezekben a hideg hónapokban egyáltalán nem szerencsés. Vírusokkal szinte bárhol találkozhatsz, éppen ezért a nap folyamán többször is moss kezet, és ha kézmosás után már érintkeztél valakivel vagy valamivel, akkor próbáld meg a szemed, az orrod és a szád megérintését is mellőzni. Ha nincs lehetőséged a gyakori kézmosásra, akkor mindenképp tarts magadnál kézfertőtlenítőt, és legalább tömegközlekedési eszközök, illetve bevásárlás után használd.

4. Fertőtlenítsd a telefonodat

Gondold végig, hogy egy nap folyamán hány helyre teszed le a telefonodat. A konyhapultra, a fürdőkád szélére, az autóba, és még megannyi helyre, ahol rengeteg baktérium tanyázhat. Az Arizonai Egyetem egy 2012-es tanulmánya szerint ilyen módon annyiféle szennyeződést gyűjthetsz össze a telefonoddal, hogy akár tízszer veszélyesebbé válhat, mint egy WC-ülőke felülete. Éppen ezért mindig legyen nálad egy csomag fertőtlenítő kendő, amivel minden nap, akár többször is alaposan áttörlöd a telefonodat.

5. Találj időt a kikapcsolódásra

A kimerültség határán érzed magad? Ha nem vagy elég kipihent, a tested automatikusan stresszes állapotba kerül, ami az immunrendszeredre is negatívan hathat. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy beépítsd a mindennapjaidba a pihenést és kikapcsolódást. Ha még nincs bevált módszered, ami rövid idő alatt is segít feltöltődni, akkor jógázz, meditálj, tegyél egy rövid sétát a természetben, vagy készíts egy finom vacsorát. Bármi, ami segít egy hosszú nap lezárásában, jó választás lehet.

6. Aludj sokat

A megfázás megelőzésben az alvásnak is kulcsfontosságú szerepe van. Egy kutatás kimutatta ugyanis, hogy azok az emberek, akik naponta kevesebb, mint hét órát alszanak, háromszor nagyobb eséllyel fáznak meg, mint azok, akik legalább hét-kilenc órát alszanak. Ha tehát általában nem szánsz ennyi időt az alvásra, vagy rosszul alszol, akkor mindenképpen hozd rendbe az alvási rutinodat.

7. Jelöld meg a poharadat

Ha többen éltek egy háztartásban, teljesen véletlenül is előfordulhat, hogy beleisztok egymás poharába, ami viszont egy vírusos időszakban több, mint kellemetlen, hiszen már ennyi is elég lehet ahhoz, hogy elkapj akár egy megfázást, akár más megbetegedést. Ennek elkerülése érdekében jelöld meg a poharadat, hogy véletlenül se legyen keveredés.

8. Használj probiotikumokat

A probiotikumok kimondottan jó hatással vannak a bélrendszered működésére, ami közvetlen kapcsolatban áll az immunrendszereddel. Ha tehát megfelelő mennyiségben vannak jelen a szervezetedben, azzal az immunrendszeredet is támogathatod, ezzel is segítve a megfázás elkerülését. Probiotikumokat természetes módon találhatsz a joghurtokban, a savanyú káposztában és a kombuchában, de étrend-kiegészítők formájában is beviheted őket a
szervezetedbe.

9. Viselj szájmaszkot

A szájmaszk viselése az egyik leghatékonyabb módszer a koronavírus-járvány, és egyéb légúti megbetegedések, például a megfázás megelőzésére. Ha igazán jót akarsz magadnak, akkor lehetőleg többrétegű maszkot használj, és ne csak azokon a helyeken vedd fel, ahol az előírások köteleznek rá, hanem mindenhol, ahol más emberekkel érintkezel.

10. Adasd be magadnak az influenza elleni védőoltást

A megfázást és az influenzát különböző vírusok okozzák, a tüneteik mégis nagyon hasonlóak. Az influenza azonban egy-két napon belül sokkal erősebben hathat a szervezetedre, és kockázatos szövődményekkel is járhat, különösen akkor, ha egyébként is le van gyengülve az immunrendszered. Éppen ezért érdemes magad minden évben beoltatni az influenza ellen, hogy ezzel is csökkentsd az immunrendszered egészségének veszélyeztetését.

Ez is érdekelhet

Megfázás ellen: 10 étel, ami segít

Megfázás ellen: 10 étel, ami segít

GLAMOUR Horoszkóp

Napi horoszkóp: Ma óvatosságra van szükséged - szeptember 24.

Napi horoszkóp: Ma óvatosságra van szükséged - szeptember 24.

Monitor

Enyedi Ildikó egy igazi klasszikussal tért vissza: A feleségem története díszbemutatóján jártunk

Enyedi Ildikó egy igazi klasszikussal tért vissza: A feleségem története díszbemutatóján jártunk