Hogyan kezeljük a szorongást a kapcsolatainkban?

2021.május.24.

A szorongás nem egy elcsépelt közhely, igenis komoly és létező probléma. Sok ember küzd szorongással. Gyakran olyan dolgok okozzák, amelyeket mások nem is gondolnának. A legtöbbünk biztosan érezte már magát lelkileg, fizikailag kimerültnek. Sokunknak talán irracionális félelmei is vannak. Ezeket nehéz leküzdeni, de valahogy mégsem mindig együttérzőek az emberek. A társkeresés pedig könnyen keserves tevékenységgé válhat azok számára, akik szoronganak.

Hogyan kezeljük a szorongást a kapcsolatainkban?
Fotó: Getty Images

Az igazság az, hogy szinte mindenki küzd a szorongás valamelyik fajtájával. Viszont vannak olyanok, akiknek napi szinten befolyásolja az életüket. Számukra jóval fontosabb az emberi kapcsolataikban az empátia, az együttérzés és a megértés. Dr. Gary W. Lewandowski -professzor és párkapcsolati szakértő - szerint akinek a párja szorong, annak további kihívásokkal, megterheléssel és stresszel kell megküzdenie. Egy egyszerű példa erre, ha például a szorongó partnerünk nehezen alszik, emiatt gyakran felkel. Ilyenkor nagyobb a valószínűség arra, hogy negatívan fogja befolyásolni a mi alvásunk minőségét is. A szorongó partner gyakrabban aggódik, többször akadnak koncentrációs nehézségei, ideges és nyugtalan. Ezek mind kihathatnak a környezetükre. Viszont attól, hogy néhány dolog nehezebb, még egyáltalán nincsen eleve bukásra ítélve a kapcsolat a szorongó emberekkel. Ami biztos, hogy több kommunikációra lesz szükség. Ha felülkerekedik az aggodalom rajtunk vagy a partnerünkön, akkor érdemes elmondani az adott pillanatban érzett érzelmeket és gondolatokat. Erre pedig megértően és támogatóan érdemes reagálni. Lesznek olyan napok, amikor nagyon nehéz lesz és lesznek olyanok is, amikor nem fog sikerülni semmi sem. De érdemes ismerni és használni a legjobb stratégiákat, amelyekkel segíthetjük egymást.

Következzenek a tippek, amelyek támaszpontot nyújthatnak nekünk:

Kérdezd meg mindig a partneredtől, hogy mire van szüksége!

Ha egy kapcsolatban a másik fél szorongó típus, akkor mindig kommunikálj vele minél többet. Aimee Daramus, Psy.D. – klinikai pszichológus – szerint, amikor a partner szorongási szintje magas, fontos, hogy figyeljen az igényeikre, és érdeklődjön, hogy mire lehet szükségük pillanatnyilag. Például, ha nem tudjuk eldönteni, hogy megérintsük-e őket, bátran kérdezzük meg előtte.

Gyakran előfordul azonban, hogy nem tudják pontosan megfogalmazni, mire is van szükségük, Dr. Daramus azt javasolja, hogy próbáljunk ki ilyenkor olyan dolgokat, mint például a halk zenehallgatást, háziállattal való játékot. Azaz összpontosítsunk valamilyen nyugtató, kellemes fizikai érzésre, tevékenységre, amely jól esik nekünk és a partnerünknek is.

Érdemes lehet kipróbálni a meditációt, a jógát, vagy éppen festeni, rajzolni, alkotni valami művészit. Ha lekötjük a partnerünk figyelmét, akkor nem lesz ideje szorongani, el is felejti, mert másra fog koncentrálni. Egy közös rejtvényfejtés, egy egyszerű társas, kártya vagy videójáték is segíthet. Akárcsak a főzés, filmnézés, kertészkedés.

Soha ne mondd nekik, hogy nyugodjanak meg vagy hogy próbáljanak meg lazítani!

Bár azt gondolhatjuk, hogy jó azt mondani a partnernek, hogy lazítson, az igazság az, hogy olyasmi ez, ami súlyosbíthatja a szorongásukat. A szorongás leküzdésében önmagában ez a tanács semmit sem segít, sőt, csak ellenhatást válthat ki, azaz még jobban arra emlékezteti a partnert, hogy meg kéne nyugodnia, mert szorong.

Ehelyett segítsünk nekik újra összpontosítani a nyugtató tevékenységekre, javasolja Dr. Daramus. Néha pedig csendre és egyedüllétre van szükségük, ezért ne vegyük sértésnek, ha ezt kérik tőlünk. A kapcsolatunk ettől csak még jobbá és erősebbé válhat, mert kialakul egymás mélyebb tisztelete.

Tudj meg többet a szorongása típusáról!

Sokféle szorongás létezik, például szociális, elválasztási, generalizált, pánikrohamos. Érdemes tisztában lennünk, hogy partnerünknek melyik van és arra mik a jellemzők. Dr. Lewandowski szerint annak ellenére, hogy nem tudjuk pontosan, hogy mit érez a partnerünk, önmagában már a tanulási erőfeszítéseink is segítenek neki és a kapcsolatunknak is.

Ennek a tanulásnak és fejlődésnek a legjobb módja, ha cikkeket, könyveket olvasunk a témában. Követjük a szorongás kapcsán megjelenő kutatásokat, beszámolókat, közösségi aktivitást. Illetve nagyon jó, ha közvetlenül a partnerünktől tájékozódunk, hogy ő hogyan éli meg. Minél többet tudunk meg, annál jobban tudjuk támogatni és segíteni a társunkat.

Ne utasítsd el az érzelmeiket!

Valószínűleg nem teljesen értjük, hogy mit él át a partnerünk, amikor szorong. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az ő érzései nem érvényesek és hűek hozzá. Amikor elutasítjuk őket azzal, hogy "túlreagálják" vagy hogy "nem olyan nagy a baj", akkor könnyedén elhitetjük velük, hogy valójában nem az történik, amit ők éreznek. Ilyenkor nem tesszük lehetővé számukra, hogy a saját érzelmeikben hihessenek. Kutatások azt mutatják, hogy a kapcsolatainkban olyan partnereket keresünk, akik úgy tekintenek ránk, mint amilyennek önmagunkat látjuk. Szeretnénk jól érezni magunkat és önmagunk lenni, amikor partnerünkkel vagyunk, ahelyett, hogy úgy éreznénk, mintha azt kellene tennünk, mintha valaki mások lennénk.

Legyél tisztában a szorongás apró jeleivel is!

A szorongásnak vannak tipikus jelei, mint például a túlzott aggodalom, a nyugtalanság vagy éppen az alvási problémák. De fontos, hogy tisztában legyünk a kevésbé gyakori jelekkel is. Dr. Daramus szerint ilyen a perfekcionizmus is, amikor valaki sohasem lazít, folyamatosan próbálkozik, vagy éppen állandó visszajelzésekre van szüksége.

Hogyan befolyásolja a szorongás a kapcsolatainkat?

Ha partnerünk szorongó típus, akkor könnyen lehet, hogy perfekcionista és, merev a gondolkodásmódja, vagy olyan dolgokat akar irányítani, amelyeket nem tud - magyarázza Dr. Daramus. Érdemes tudni, hogy sokszor a szorongással küzdők még keményebbek önmagukkal szemben, mint bárki mással szemben. Mit tegyünk? Ami működhet, az az, hogy elmondjuk őszintén, nyugodtan és nyíltan, hogy ránk milyen hatással van partnerünk szorongása, mindamellett, hogy megpróbáljuk megérteni az érzéseiket.

Például, ha a partnered nem ért egyet veled abban, hogy hogyan kell takarítani a házat, mert ő sokkal alaposabban takarít, mint te, akkor koncentrálj arra, hogy egy elég jó színvonalon takarítsd ki a házat, a többi maximalitást pedig bízd rá.

A szorongók félnek a kapcsolatoktól?

Az embernek szorongása fakadhat onnan, hogy félnek attól, hogy elhagyják őket. Vagy éppen hogy törődnek-e velük, szeretik-e őket valójában? Gyakran ezek az aggodalmak megalapozatlanok és ellentétesek a valósággal. Mit lehet tenni ez ellen? Legyünk őszinték, Vállajuk az érzéseinket, tegyük számukra gyakran egyértelművé szavakkal és tettekkel is, hogy mellettük leszünk és szeretjük őket!

Határok kijelölése

Bár szeretheted szívből a társadat, teljesen természetes, hogy bizonyos viselkedések esetén határokat kell szabni. Senki türelme sem végtelen. Nem lehet mindig és minden helyzetben megértőnek, nyitottnak és elfogadónak lenni. Van egy egészséges határ. Dr. Daramus azt mondja, hogy ha valami zavar minket, azt mindenképpen említsük meg partnerünknek. Osszuk meg vele véleményünket, tapasztalatainkat és a saját perspektívánkat. Közösen kell megszabni és kialakítani a határokat és a közös pontokat. Megoldás és segítség lehet egy jó terapeuta vagy pszichológus is. A határok megszabása nem egyenlő azzal, hogy kritizáljuk vagy korlátozzuk a partnerünket.

Végső soron ha valóban elegendő (se nem túl kevés se nem túl sok) munkát, időt és energiát fektetünk bele egy kapcsolatba, akkor az igazán gyümölcsöző lehet. Még akkor is, ha a partnerünk szorongó típus. Létrejöhet egy egészséges, empatikus, átgondolt, szeretetben és élményekben gazdag kapcsolat.

Szöveg: Zs. Nagy Dániel

Ez is érdekelhet

Ma ne dőlj be a külsőségeknek - Napi horoszkóp: július 30.

Ma ne dőlj be a külsőségeknek - Napi horoszkóp: július 30.

GLAMOUR Horoszkóp

Kockázatvállalással kihívhatod magad ellen a sorsot - Napi horoszkóp: július 29.

Kockázatvállalással kihívhatod magad ellen a sorsot - Napi horoszkóp: július 29.

Sztárhírek

Már attól hanyatt esel, ha csak ránézel Lady Gaga holdjáró cipőjére

Már attól hanyatt esel, ha csak ránézel Lady Gaga holdjáró cipőjére