Tényleg jó, ha magadban beszélsz? Igen, de csak akkor, ha a pozitív belső monológot gyakorlod!

Azért indítottuk útjára új sorozatunkat, a Karrier Keddet, mert szeretnénk támogatni a nőket, hogy magabiztosabbak és bátrabbak legyenek a munkájuk során. Szakértőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológus és business coach a következő hetekben megtanítja neked, mi az az én-vezetés, hogyan válhatsz magabiztosabbá és kreatívabbá a munkádban. Ezúttal abban segít, hogyan formálhatod át a belső monológodat.

 A pozitív belső monológ használatával az egyik legfontosabb erőforrás lehetsz önmagad számára
A pozitív belső monológ használatával az egyik legfontosabb erőforrás lehetsz önmagad számára
Fotó: Getty images/Glamour

Sorozatunk aktuális cikkében az én-vezetési stratégiák harmadik nagy kategóriájához érkeztünk: az építő gondolati mintázatok stratégiáihoz. Az ebbe a kategóriába tartozó stratégiák olyan gondolati sémák kiépülését segítik, amelyekkel meg tudod változtatni a viselkedésedet és az érzéseidet is, így pozitívan hatnak az életminőségedre és az eredményeidre, be tudod azonosítani az irracionális hiedelmeidet, gondolatai mintázataidat és felváltod azokat építő mintázatokkal. Ebben a cikkben a belső monológ (angolul pozitív self-talk) stratégiájáról írok és olvashatsz néhány tippet, hogyan is alkalmazhatod ezt a módszert a gyakorlatban.

Mi is az pozitív belső monológ?

Szögezzük le már az elején: mindannyian beszélünk önmagunkhoz. Talán hangosan is, lehet, hogy csak gondolatban, de folyamatosan kommunikálsz önmagaddal. A pozitív belső monológok során - ha tudatosan alkalmazod azokat - a negatív, önostorozó belső beszélgetéseidet helyettesíted be pozitív, támogató, előremutató beszélgetésekkel, gondolatokkal.

Fotó: GLAMOUR

Biztosan kerültél már olyan helyzetbe, amikor éppen nem figyelsz valamire, mert elkalandoztak a gondolataid. Például az esti vacsorafőzés közben túl sok fűszert öntesz a levesbe, vagy amikor a forgalomirányító lámpáknál már pár másodperce zöldre váltott a lámpa, de te még mindig nem indultál el. Az is lehet, hogy egy feladatot rosszul értelmeztél a munkahelyeden, és nem volt elég eredményes a projekt, vagy összevesztél valakivel, aki fontos a számodra. Ilyenkor lehet, hogy észre sem veszed, de ilyeneket mondasz magadnak: „De hülye vagyok!”, „Ezt már megint elrontottam...”, „Nem vagyok elég jó...”, „Mindig én vagyok a hibás, ha valami nem működik”.

Újra és újra elbukod az újévi fogadalmaidat? 4 bevált módszer, hogy idén sikeresebb legyél

Ezek az automatikus gondolati sémák már bevésődtek a mindennapjaidba, és tudattalanul is befolyásolják az életedet és azt is, hogy mit tudsz elhinni saját magadról. Ezzel pedig észre sem veszed, de jelentős mértékben korlátozod magad, a képességeidet és a lehetőségeket is, amelyek elszaladnak melletted.

Oké, de miért jó ez bárkinek?

Ha hajlamos vagy negatívan, lehangolóan beszélni magadhoz, akkor a pozitív belső monológ módszer alkalmazásával csökkentheted a stresszt, képes lehetsz új perspektívába helyezni régi, berögződött, negatív gondolati mintákat, ezen kívül az általános mentális egészségre is jótékonyan hat és növeli a teljesítményt is. A sportpszichológiai kutatások szerint az, ha megoldás-fókuszúan és pozitívan beszélünk magunkkal, javítja a sportteljesítményt is. Úgy tűnik, hogy azok, akik pozitív mentális sémákat alakítanak ki, könnyebben és nagyobb eséllyel oldják meg a problémáikat, hamarabb észreveszik az előttük lévő megoldásokat, innovatívabban gondolkodnak és hatékonyabban küzdenek meg a kihívásokkal is, valamint a stressz és a szorongás tüneteit is tudják csökkenteni.Hogyan fejlesztheted és építheted be ezt a stratégiát a mindennapjaidba?

  1. Ha valóban szeretnéd megtapasztalni ennek az eszköznek az előnyös hatásait, először érdemes megfigyelned önmagadat. Ehhez tudod alkalmazni az önmegfigyelésről szóló én-vezetési cikkben leírtakat is. Alkalmazd az önmegfigyelés technikáit, hogy azonosítsd, melyek azok a visszatérő, ismétlődő és korlátozó gondolataid, amelyeknek valójában semmilyen hasznát nem veszed. Vezesd ezeket egy füzetben, papíron vagy egy online dokumentumban. Ha tudod, írd le azt is, melyek azok a leggyakoribb szituációk, amikor ezek a korlátozó gondolati mintázataid bekapcsolódnak. Egy veszekedés közben a partnereddel? Amikor értekezleten ülsz a munkatársaiddal és a csapatvezetőddel? Amikor egyedül vagy és magányosnak érzed magad? Amikor végre van egy kis szabadidőd és ahelyett, hogy élveznéd azt, váratlanul rád törnek ezek a gondolatok? Amikor értékesítened kell a szolgáltatásaidat és a termékeidet, de arra gondolsz „nem vagyok elég jó vagy képzett ehhez a munkához”? Legyen bármi is a gondolat vagy a szituáció, írd le! Ez segíteni fog, hogy egy objektívebb nézőpontból tekints ezekre a gondolati sémákra. Gondolj rájuk úgy, mintha kutatóként dolgoznál és alaposan elemeznéd és kísérleteknek vetnéd alá ezeket a gondolataidat, megnéznéd az ok-okozati összefüggéseket és a gondolataid következményeit is.
  2. Ha szeretnél életed vezetőjévé válni, akkor beszélj úgy, mint egy igazi vezető! Képzeld el, milyen mondatokat használsz, hogyan kommunikálsz vagy hogyan beszélsz igazi vezetőként, aki valóban kézben tartja a saját életét. Gondolkodj el azon, milyen az az éned, aki hatalmat gyakorol élete irányítása felett. Milyen a magabiztos, inspiráló, határozott, tudatos éned? Ő miket mondana egy adott szituációban? Vedd sorra az ismétlődő élethelyzeteidet, amelyek korlátoznak és amelyeket az előző pontban azonosítottál. Vannak ismétlődő konfliktusaid a főnököddel, az ügyfeleiddel vagy esetleg a házastársaddal, partnereddel? Hogyan viselkedne másképpen az igazi vezető éned? Mit mondana? Hogyan kommunikálna másképpen? Írd le ezeket az új mondatokat is, és hasonlítsd össze a régi, negatív, berögződött mintákat ezekkel az új, határozott, pozitív gondolati mintákkal!
  3. Vezess naplót, amiben rögzíted a negatív gondolati sémáidat és azt, hogy ezek a gondolatok milyen érzéseket és viselkedéseket váltanak ki belőled. Figyeld meg, hogy egyetlen gondolat is mekkora horderejű lehet, és akár az egész napodat is befolyásolhatja. Gondolkodj el azon, hogy ha ilyen könnyen elronthatja a napodat egyetlen hirtelen lesújtó negatív gondolat, akkor ellenkező esetben milyen hatása lehet egy ugyanilyen erőteljes, ám pozitív gondolatnak!
  4. Keresd a pozitív stimulációt az életedben! Nézz vicces videókat, tartalmakat az neten - igen, a cicás videók is érnek! Vedd körül magad pozitív, inspiráló gondolatokkal. Kövess be olyan tartalmakat a social media platformokon, amelyeket azt a fajta gondolkodást erősítik benned, amilyen gondolati mintákat te is ki szeretnél alakítani az életedben. Ha például szeretnéd megerősíteni azt a gondolatot, hogy te egy igazán sikeres vállalkozó vagy, aki mindig észreveszi a lehetőségeket a változatos helyzetekben, akkor kövess be sikeres vállalkozókat, hallgass meg vagy nézz interjúkat ezekkel a személyekkel, hogy beazonosítsd, ők hogyan gondolkodnak, milyen gondolati stratégiákat követnek, hogyan tekintenek egy adott helyzetre. Ebből sokat lehet tanulni és ezt be is tudod építeni a mindennapjaidba!
Fotó: GLAMOUR

Szerzőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológusként és business coach-ként dolgozik, hogy startupokat, kis-és középvállalkozásokat, valamint azok vezetőit támogassa a fejlődésben, az üzleti és egyéni hatékonyság növelésében. Fő területe az én-vezetés, vagyis annak kérdése, hogyan tudjuk irányítani saját életünket, illetve hogyan válhatunk csapatok, egész szervezetek, valamint önmagunk eredményes és tudatos vezetőivé.

Idén legyen a tudatosság az új szupererőd! Segítünk:

Ez is érdekelhet

Hogyan juthatsz újra szexhez, ha szülő vagy?

Hogyan juthatsz újra szexhez, ha szülő vagy?

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói