Rettegsz a munkahelyedtől és még inkább a főnöködtől? Merj kiállni magadért!

2022.április.11.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Talán nem túlzás azt állítani, hogy tízből kilenc embernek volt már olyan főnöke, akire csak ha rágondolt, görcsbe rándult a gyomra, vagy olyan munkahelye, hogy a hétfő reggel közeledtével már vasárnap délután elfogta a rettegés.

Rettegsz a munkahelyedtől és még inkább a főnöködtől? Merj kiállni magadért!
Rettegsz a munkahelyedtől és még inkább a főnöködtől? Merj kiállni magadért!
Fotó: Profimedia

Életünk legalább harmadát a munkahelyünkön töltjük, hétköznap többet látjuk a kollégáinkat és adott esetben a főnökünket is, mint a legközelebbi családtagjainkat. Miközben sok munkahely berendezkedett a hosszú távú home office-ra a koronavírus megjelenésével, több munkáltató azonnal véget vetett az otthoni munkavégzésnek, és a dolgozók is próbálnak visszazökkenni a pandémia előtti időkre.

Nyilván élethelyzettől függ, hogy kinek áldás, megváltás, vagy épp rémálom a home office, egy biztos, ha kegyetlen főnökkel állsz szemben, úgy akár az irodában, akár a nappalidban kialakított átmeneti munkahelyen képes álmatlan éjszakák okozója lenni. Ez pedig hosszú távon akár az egészségedet, a családi és a baráti kapcsolataidat is negatívan érintheti.

Állandó lelki terror

Fél nyolckor kezdődött a hivatalos munkaidőm, de a főnököm elvárta, hogy már fél hétre beérjek, hogy hétre, amire ő az irodába ér, már kellemes hőmérsékletű teával és friss pékáruval várjam” – kezdi viszontagságainak történetét Klaudia, aki egy hivatalban titkárnőként dolgozott három évig, mielőtt pszichológusa és párja tanácsára felmondott.

Ha nem ízlett neki a tea, mert picit több vagy kevesebb citromot tettem bele, akkor előfordult, hogy az ablakon öntötte ki. De az is megtörtént, hogy amikor kiszaladtam ebédért az irodánkkal szemközti gyorsbüfébe, és ő ezt meglátta az ablakból, felhívott, hogy sürgősen szüksége van rám, én pedig rohantam vissza ebéd nélkül, hogy a rendelkezésére álljak. Majd közölte, hogy nyissam ki az ablakot és szellőztessem ki az irodáját, amíg ő elmegy ebédelni, de figyeljek rá, hogy mire visszaér, addigra legyen újból kellemes a hőmérséklet.

Klaudia fiatal volt, az egyetem elvégzését követő első munkahelyén úgy érezte, bizonyítania kell – bízva a későbbi előléptetésben –, így nem mert senkinek szólni az atrocitásokról. Több hónapon keresztül hagyta magát nap mint nap megalázni, míg egyszer odáig fajultak a dolgok, hogy a szomszéd irodában meghallotta egy kolléganője, ahogy épp azért kiabál vele a főnöke, mert az egyik növényére túl sok vizet öntött. Azonnal felhívta Klaudia párját, hogy jöjjön érte, mert a lány rosszul van. Attól kezdve kitisztult mindenki előtt a kép, hogy az egykor mosolygós és lelkes lányból miért lett egy idegroncs.

Nem könnyű váltani

A kollégái szerették, de feltűnt nekik, hogy amióta új főnök van az osztályon, nagyon megváltozott a viselkedése, azonban a munkahelyi problémák helyett magánéleti válságot sejtettek a háttérben. „Miután a főnökkel csak nekem volt közvetlen kapcsolatom, senki nem gondolta, hogy vele van a probléma, én pedig nem mertem szólni, nagyon féltem, hogy visszajut a fülébe, ha panaszkodom. Otthon is hallgattam, mert a páromnak is megvannak a saját munkahelyi problémái, nem akartam még a magaméval is terhelni, így egy barátnőm tanácsára pszichológushoz fordultam, persze titokban. Azokra a napokra, amikor mentem hozzá, szabadságot vettem ki, de így is előfordult, hogy a főnököm hívogatott. Persze hétvégén is jöttek az üzenetek, sőt a nyaralás alatt is jelentéseket kellett írnom.

Amikor a dokim előtt végre őszintén elmondtam a félelmeimet, felismertem, hogy nem élhetek így tovább, ehhez még fiatal vagyok. Hazamentem, és mindent bevallottam Márknak, a páromnak, aki nagyon szomorú lett, hogy nem mertem neki szólni. Másnap bekísért reggel, és végig fogta a kezem, amíg én remegő léptekkel bevittem a főnök asztalára a felmondásom.

Talán a párom jelenléte miatt nem mert velem ordítani, sőt közölte, hogy ha így döntöttem, akkor nem tart igényt rám már egyáltalán, és intézzem el a hr-en, hogy azonnali hatállyal ki tudjak lépni. Elmondhatatlanul megkönnyebbültem, az egy hónapos felmondási idő alatt pedig, amit nem kellett letöltenem, igyekeztem kiverni a fejemből az elmúlt időszakot.” Sajnos Klaudia esete nem egyedi, csak sokan nem tehetik meg azt, a lépést, hogy felmondjanak, akár hitel, akár a családi kiadások okán.

Főnök vagy vezető?

Elég reggelente megfigyelni, hogy mennyi stresszes, rosszkedvű, feszült embert látunk, amint zombiként haladnak a munkahelyükre. A nap végén pedig tele gondokkal, fájó nyakkal, háttal, fáradt robotként menetelnek hazafelé, ahol bizony épp azokon vezetik le a felgyülemlett feszültséget, akiket a legjobban szeretnek: párokon, gyerekeken, szülőkön, barátokon.

Gondoljunk csak a legszűkebb baráti körünkre, hány olyan ismerőst tudunk felsorolni, akiknek vannak munkahelyi problémái? Rakjuk össze, hogy ezeknél az ismerőseinknél mennyire jellemző a magánéleti válság, vagy mennyire lehet felfedezni a depresszió jeleit. És legyünk boldogok, ha magunkat nem soroljuk ide. Kérdés, hogy meddig érdemes elviselni az ellehetetlenülést, meddig érdemes magunkat a kilátástalanság rabjának tartani egy rossz munkahelyen, egy förtelmesen rossz főnök alárendeltsége mellett.

Pontosabban, ez nem is kérdés, csak sajnos a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy túl sok időt vesztegetünk el túl fiatalon, túlságosan rossz munkakörnyezetben. Sokan például azért nem mernek fejvadászoknál jelentkezni, vagy a Linkedinen regisztrálni, nehogy megtudja a főnökük, hogy munkát keresnek, mert félnek a további megaláztatásoktól. Interjúk után ugyanis gyakori eset, hogy az álláskereső aktuális munkáltatójánál érdeklődnek a jelentkező képességeiről, munkamoráljáról.

Mi a különbség főnök és vezető között? A jó vezető inspirál, példát mutat, összetartja a csapatot, a feladatokat delegálja, a határidőket betartja, a felelősséget és a következményeket vállalja. A rossz főnök ezzel szemben irányít, dirigál, parancsot ad, számon kér, hibáztat, okol és felelősségre von, ha pedig hibázik, azt hárítja. A főnököt egy csoport munkaerő veszi körül, a vezető egy csapatot koordinál. Mennyire aprónak tűnő és mégis mekkora különbségek, ugye?

Jogaid munkavállalóként

Nem kell jogi diplomával rendelkezned, hogy tisztában legyél az alapvető jogaiddal, elég, ha egyetlen fontos jogszabály nevét megjegyzed, a 2012. évi I. sz. törvény a Munka Törvénykönyvéből. Ebben minden részletes információt megtalálsz azzal kapcsolatban, hogy mihez van jogod munkavállalóként, mik a kötelességeid, és mi az, amire már bátran mondhatsz nemet.

Nyilván munkahely és munkahely között hatalmas különbségek vannak. Egy multi teljesen másképp működik, mint az államigazgatás vagy a magánszféra, de munkavállalóként mindenhol egyforma jogok illetnek, s a legfontosabb pedig, hogy alkalmazottként is megérdemled az alapvető tiszteletet és a normális, emberi bánásmódot. Ha pedig úgy érzed, hogy el vagy veszve a rengetegben, bátran érdeklődj a hr-es kollégáknál, hogy milyen lépéseket tehetsz a saját érdekedben.

Egy a lényeg, merj őszintén beszélni a problémáidról, hidd el, nem vagy egyedül!

A cikk eredetileg a GLAMOUR 2022-es márciusi számában jelent meg.

Szöveg: Nedjalkov Anna Beáta

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

4 lépés a változástól való félelem legyőzéséhez, hogy merj szakmát váltani – a Jooble állásportál tippjei

4 lépés a változástól való félelem legyőzéséhez, hogy merj szakmát váltani – a Jooble állásportál tippjei

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője