Hogyan lett a sport a politika játszótere és a popkultúra motorja?

2025. május 7.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Imane Khelif algériai ökölvívó nevét egy világ ismerte meg, amikor a tavalyi olimpia egyik megosztó alakjává vált. A sportoló körül kirobbant nemi és politikai viták túlnőttek a sport világán, és a közbeszéd meghatározó témáivá váltak. Ez az eset jól példázza, miként válhat egy sportesemény szimbolikus társadalmi kérdések reprezentációjává.

A sport és a popkultúra hősei egy képen: Szoboszlai Dominik, Imane Khelif és Hilary Swank – amikor a pálya, a dobogó és a vörös szőnyeg ugyanannak a történetnek a részei
A sport és a popkultúra hősei egy képen: Szoboszlai Dominik, Imane Khelif és Hilary Swank – amikor a pálya, a dobogó és a vörös szőnyeg ugyanannak a történetnek a részei
Fotó: Getty Images

A sport és a popkultúra metszéspontján olyan ügyek is napvilágra kerülnek, amikről máshogy nehéz beszélni – erről szól Hermann Veronika médiakutató cikke. Imane Khelif története kapcsán láthatjuk, hogyan válik egy sportoló akarva-akaratlanul a közéleti és kulturális diskurzus központi szereplőjévé. A sport így nemcsak verseny, hanem politikai és médiaesemény is. Véleménycikk.

A sport mint társadalmi tükör

Ki ne ismerné Imane Khelif algériai boxoló nevét, aki a tavalyi olimpiai játékok egyik akaratlan főszereplőjévé vált? A rengeteg személyes és politikai támadásnak kitett sportoló esetében kikristályosodott minden, ami miatt a sport és a média kapcsolata egymást feltételező viszonnyá vált a 20. században. Akár a szélsőjobboldali propaganda, akár a józan ész belátása alapján nyilatkozott valaki a sportoló biológiai és társadalmi neme körül kirobbant, különben nagyon méltatlan vitában, mindenképpen kitekintett a sport hagyományos keretrendszereiből.

Az Imane Khelif-ügy olyasféle témákat tett ki a napfényre, mint a politika és a sport viszonya, a társadalmi nemi különbségek a sportban, vagy éppen a sportdiplomácia és a finanszírozások összefüggései. Nemrégiben jelent meg egy cikk ezen a felületen arról, hogy mit tesz a versenysport a szülőkkel és a gyerekekkel – most pedig arról lesz szó, hogy sportesemények és sportolók hogyan tudnak megjeleníteni társadalmi és politikai vitákat, médiatörténeti fordulatokat, ízléseket és pofonokat.

A sport ugyanis sokkal több, mint játék, versenyzés, vagy éppen gyümölcsöző üzletág: a sport aktuális állapota és kérdései, médiabeli és popkulturális megjelenései egyúttal egy adott korszakról, berendezkedésről és társadalomról is beszélnek. Ezért annak is érdekes lehet, aki egyébként nem tudja, hogy mi az a les szabály (csakhogy a legközhelyesebbet említsem), vagy éppen a Hail Mary-dobás az amerikai futballban (egy olyan labda, amit lehetetlen lett volna elkapni, és mégis megtették).

Schóbert Lara és Rubint Réka: „Bármi is történt velünk, mindig talpra álltunk”

Schóbert Lara és Rubint Réka: „Bármi is történt velünk, mindig talpra álltunk”

Annak is van halvány elképzelése a Nélküled című slágernek a szurkolói kultúrában betöltött – a dalhoz és az együtteshez képest teljesen indokolatlan sikeréről – aki még életében nem látta a magyar válogatott egyetlen meccsét sem, hiszen olyan jelentősége lett, mint a Himnusznak – ha nem állsz fel a dalra, és nem szurkolsz a fiúknak, nem is vagy magyar. Amellett, hogy ez nem igaz, megmutatja azt is, hogy a sport és a politika hogyan tud létrehozni szimbolikus jelentéseket, hogyan tud közösséget alkotni, de egyben kirekesztővé is válni.

Annyira szövevényes a sport kérdése, hogy még a kutatók is nehezen tudnak rendet tenni benne: ezért lehet az is, hogy nemcsak egy tudományág, hanem szinte az összes foglalkozik sporttal, az antropológiától a (sport)szociológiáig, a médiakutatástól a közgazdaságtanig, és hogy a természet- és élettudományokkal se legyünk igazságtalanok, a sportmedicina az orvostudomány egyik leginkább fejlődő, óriási tudásanyagot és pénzeket mozgató ága.

Raymond Williams angol kutató, aki a médiatudomány egyik alapító figurája volt, és ráadásul a televízióról szóló első könyveket is ő írta, azt mondta egy interjúban, hogy a sport a legcsodálatosabb dolog a tévében, már csak ezért megtartaná a sajátját. Mármint, hogy sportot nézzen rajta. A sport nemcsak felfedi a társadalmi viszonyokat, hanem azt is megmutatja, hogy mit tart értékesnek, érdekesnek, követendőnek, kiemelendőnek egy társadalom. Ha a népszerű sportfilmek példájára gondolunk, akkor ez a küzdelem maga.

Az Emlékezz a titánokra (2000), a Péntek esti fények (2004), és a belőle készült Tiszta szívvel foci című sorozat, a Millió dolláros bébi (2004), a Rocky (1976), a Micsoda csapat! (1992), a Fekete dicsőség (2006) mind arról szólnak, hogy bizonyos körülmények között átlagos emberek is képesek kivételes teljesítményre. Ezek a bizonyos körülmények persze gyakran nehézségek, amiket a hősöknek le kell győzni annak érdekében, hogy sikeresek legyenek – az underdog-történetek a popkultúra más régióiban is aratnak, a sport terepe pedig különösen alkalmas ezeknek a drámai, megkapó, nagyívű, vagy éppen hatásvadász bemutatására.

Csipes Tamara olimpikon: „Sok mindent feláldoztam a sportkarrieremért, ideje továbblépni”

Csipes Tamara olimpikon: „Sok mindent feláldoztam a sportkarrieremért, ideje továbblépni”

Hősök, példaképek és reklámarcok: a sportoló mint modern mítosz

Drukkolunk a legkisebb srácnak, hogy kerüljön be a kosárcsapatba, a női baseball-játékosoknak, hogy ismerjék el őket is, a szegény, de tehetséges focistának, hogy kapja meg az egyetemi ösztöndíjat, a lepukkant, poros kisváros csapatának, hogy nyerjék meg a bajnokságot – drukkolunk nekik, ahogyan a való világ sportolóinak is, mert a közönség szemében ezek az emberek hősökké válnak, akkor is, ha nem a legjobbak, vagy a leggazdagabbak.

Küzdelem, teljesítmény, a test és a szellem megregulázása mind olyan értékek, amiket a jelenlegi társadalmak a legtöbb esetben kiemelten fontosnak, érdekesnek, kívánnivalónak tartanak. Hát még, ha tényleg a legjobbról vagy a leggazdagabbról van szó. A közösségi média terjedése óta a sztársportolókat nemcsak a képernyőn vagy a képes újságokban, hanem a saját házukban, úszómedencéjükben, magángépükön, esküvőjükön (lásd még Szoboszlai Dominik márciusi frigye) nézhetik a rajongók.

Buzsik Borka és Szoboszlai Dominik intim esküvője nagy érdeklődést keltett az emberekben
Fotó: Getty Images

A szponzoráció szerkezetét is megváltoztatta a közösségi média, hiszen a sportoló maga vált reklámozási felületté: megkóstoljuk, kipróbáljuk, megvesszük, megisszuk Cristiano Ronaldo vagy Patrick Mahomes étrendkiegészítőit, az általuk ajánlott fehérjeszeletet, tequilát, kocsit, cipőt, bármit – hogy egy lépéssel közelebb kerüljünk ahhoz az álomélethez, amiben a kivételes teljesítmény mellé kivételes díjazás jár. És ha már díjazás: ahogyan a popkultúra szinte minden alakítója, a nap végén a sport is egy óriási üzletág, ahol a sztárcsinálás, a közvetítési jogok, a játékosok fizetése, a reklámszerződések mind az anyagi haszonszerzésről szólnak.

Popkultúra, streaming és sport: új korszak a sportfogyasztásban

Bizonyára sokaknak feltűnt, hogy a mindenféle streamingcsatornákon a sportfilmek mellett egyre több a sportról szóló dokumentumsorozat. A szolgáltató egyik legnézettebb tartalma volt a Michael Jordan és a Chicago Bulls kosárlabdacsapat 1990-es évekbeli diadalmenetét bemutató Az utolsó bajnokságig című 2020-as sorozat, de rendre óriási közönséget érnek el a 6. évadnál járó Formula-1: Harc a túlélésért című dokusorozat epizódjai is.

Ezen kívül rengeteg amerikai és európai futballal foglalkozó tartalom létezik, és éppen most jelent meg az egyik leghíresebb baseball-csapat, a Boston Red Sox tavalyi idényére koncentráló, The Clubhouse című széria. És mindez nem véletlen. A sorozat- sőt filmgyártásban szinte példátlan módon vették át az uralmat a streaming-szolgáltatók, a sportközvetítések viszont nagyon sokáig tartották magukat hagyományos csatornákon.

A fő (közönség)érv az volt, hogy meccset nézni a legjobb élőben, és hiába népszerűek a sportolókról szóló sorozatok és filmek, az olimpiai döntőt mégiscsak tévében fogjuk nézni. A streaming-szolgáltatók ebben is világuralomra törnek. A legtöbb ilyen csatornán ma más simán nézhetünk élő sportközvetítést, sőt, 2024-ben először a Netflix a hagyományosan fontos karácsonyi futballmeccseket élőben közvetítette NFL GameDay Live címmel.

A ChatGPT ezt mondta:Beyoncé fellép a Ravens–Texans karácsonyi meccs félidejében, 2024. december 25-én, Houstonban
Fotó: Getty Images

Nemcsak a nézettségi rekordokkal törték be az ajtókat, hanem kontinenseken és időzónákon átívelő élményműsort csináltak belőle. A sokórás shownak arányaiban végül a legkisebb része lett a futballmeccs közvetítése. Ennek nemcsak a szórakoztatóipar az oka, hanem az is, hogy az amerikai futball, nem függetlenül a sportról szóló emlegetett filmekről, sorozatokról, és a sportolók népszerűségétől, világszerte rajongást vált ki. Minden idők legnézettebb karácsonyi meccsének félidejében maga Beyoncé lépett fel, egy politikailag is nagyon érzékeny műsorral.

Az előadás érintett a faji egyenlőtlenségeket és a Texas államhoz kapcsolódó sztereotípiákat, a második meccs egyik csapata ugyanis a Beyoncé által is támogatott Houston Texans volt. Ezzel sport és népszerűség körforgása a popkultúrában és a médiában – körbeért. Már nem csak a Superbowlt kapcsoljuk be a zenei produkció miatt (idén Kendrick Lamar volt a meghívott), hanem hamarosan a globális szórakoztatóipar megkerülhetetlen műfaja lesz minden futballmeccs. Muszáj megtanulni, hogy mit csinál egy irányító.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Váratlan helyen bukkant fel Harry herceg, erre tényleg senki nem számított

Váratlan helyen bukkant fel Harry herceg, erre tényleg senki nem számított

Így tudsz nyerni a karácsonyi szelfiddel! (x)

Így tudsz nyerni a karácsonyi szelfiddel! (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Karácsonyi pánik OFF: egy app, ami megmenti az ünnepet az utolsó pillanatban is (x)

Karácsonyi pánik OFF: egy app, ami megmenti az ünnepet az utolsó pillanatban is (x)