Légiutaskísérő magyarázza el, miért tilos ez a dolog egy repülőgépen utasként
Repülés közben mindig van egy pillanat, amikor az ember legszívesebben előkapná a telefonját, csekkolná az Instát, küldene egy gyors üzenetet a barátnőjének, vagy megnézné, mi történt a világban, amíg a beszállítás közben a káoszban kereste az ülésszámát. És persze ilyenkor jön a jól ismert bejelentés a fedélzetről: “Kérjük, kapcsolják ki a mobiltelefonjaikat, vagy tegyék repülőgép üzemmódba.” Na, de miért van ez az egész felhajtás? Tényleg ekkora bajt okozna egy kis TikTok görgetés? Vagy csak a légitársaságok akarják fegyelmezni az utasokat?
Ezeket láttad már?
A válasz egyáltalán nem annyira egyszerű, mint hinnénk. Van benne technika, biztonság, figyelem és persze egy adag régi beidegződés is. De kezdjük szépen az elején.
A telefonok és a repülőgépek: rossz párosítás?
Minden modern repülőgép egy óriási számítógép az égen. A pilóták műszerei, a navigációs rendszerek, a rádiókapcsolat, a fedélzeti elektronikák mind-mind precízen összehangolt rendszerek. Ezek a gépek úgy működnek, hogy minden kis jel, minden frekvencia pontosan a helyén legyen. A telefonok viszont állandóan keresik a jelet, sugároznak, rádióhullámokat bocsátanak ki, és bizony ezek a jelek elméletben zavarhatják a repülő műszereit.
Ma már persze sokkal modernebb a technológia, és a legtöbb kutatás szerint minimális az esélye annak, hogy a te kis iPhone-od teljesen összezavarja a pilóta navigációs rendszerét. De amikor a szabály született, a régi, kevésbé árnyékolt műszerek világában még reális veszélynek számított, hogy a mobilok belepofáznak a gép kommunikációjába. És tudod, a repülésben a biztonság mindig az első, szóval jobb biztosra menni, mint a levegőben kísérletezni.
A figyelem kérdése
A telefonos tiltásnak nemcsak műszaki oka van. Ott van a figyelem problémája is. Felszállás és landolás a repülés két legkritikusabb szakasza. Ha bármi baj történik, ezekben a percekben a legfontosabb, hogy az utasok a személyzetre figyeljenek, ne a telefonjukra. Ha a légiutas-kísérő éppen a biztonsági bemutatót tartja, de te közben WhatsAppon válaszolsz a barátnődnek, jó eséllyel nem fogsz tudni róla, hogyan kellene helyesen használni az oxigénmaszkot. És bármennyire is unalmasnak tűnik a kis bemutató, vészhelyzetben tényleg ezen múlhat az életed.
4 gyakori hiba, amit valószínűleg elkövetsz, miután felszállsz a repülőgépre
A másik ok, hogy ha hirtelen evakuálni kell, és gyorsan el kell hagyni a gépet, nem a legjobb, ha mindenki a kezében szorongatja a telefonját, és háromszor annyi ideig tart a teli kézzel kicsatolni a biztonsági övet. Ezért van az, hogy a szabály a jeleken kívül a figyelem miatt is nagyon fontos.
Miért csak a végleges parkolóhely után?
Sok utas teljesen kiakad, amikor a repülő már földet ért, gurul a kifutón, de még mindig tilos bekapcsolni a telefont, hiszen mindenki azt hiszi, már nem vagyunk a levegőben, mi baj történhet? A helyzet az, hogy a leszállás utáni gurulás is kritikus szakasz. A pilóták ekkor is a toronnyal kommunikálnak, irányítás alatt mozgatják a gépet, figyelik a fényjelzéseket, más repülők mozgását, és mindenre reagálniuk kell.
Ha ilyenkor a kabinban száz ember egyszerre kezdi el keresni a hálózatot, az nemcsak elektromágneses zajt okozhat, hanem a figyelmet is elterelheti. Ráadásul, ha bármi történik a földön, mondjuk egy másik gép keresztezi az utat, vagy váratlan fékezésre van szükség, akkor az utasoknak még mindig készen kell állniuk arra, hogy gyorsan reagáljanak, övet csatoljanak, vagy a személyzet utasításait kövessék.
És itt jön a kulcs: a szabály addig tart, amíg a gép végleg le nem parkol a kapuhoz, a fékek be nem húzódnak, a hajtóművek ki nem kapcsolnak. Ekkor mondják be, hogy mostantól újra lehet nyomkodni a telefonokat. Ez az a pont, amikor tényleg vége a kritikus szakasznak, és mindenki biztonságban van a földön.
De miért van máshol Wi-Fi is?
Persze ma már ott tartunk, hogy sok légitársaság kínál fedélzeti Wi-Fit, így simán netezhetsz a felhők felett. Ez is mutatja, hogy a telefonok technikai tiltása inkább régi örökség, mint valós veszély. Ugyanakkor a felszállás és leszállás alatti tiltás még mindig érvényben van, hiszen nemcsak a műszerek védelméről szól, hanem a biztonságról, a figyelemről és arról, hogy minden utas egyformán készen álljon, ha bármi történne.
Szóval legközelebb, amikor a cabin crew mosolyogva kéri, hogy kapcsold ki a telefonodat, gondolj arra: ez nem szívatás, hanem a biztonságod része. És amíg a gép szépen gurul a kapuhoz, próbálj meg egy kicsit lazítani. Használd ki azt a pár percet offline módban: nézz ki az ablakon, élvezd a kilátást, figyeld meg, milyen város fölött repültök el, vagy csak egyszerűen engedd el magad. Mert amint a gép leparkol, úgyis visszazuhansz a digitális világba, és a telefonod jelezni fogja: több tucat üzeneted, értesítésed és e-mailed érkezett, amíg fent voltál.