2 órával a repülő indulása előtt hagytam el a személyimet, mégis felszálltam arra a gépre

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Ez a cikk leginkább egy szerelmes levél a "csak azért is megcsinálom" életérzésnek, és gyakorlati útmutató ahhoz, hogyan lehet kikeveredni az önbántásból, a kétségbeesésből és a káoszból.

Te mennyire hagyod, hogy eluralkodjon rajtad a kétségbeesés egy stresszes helyzetben?
Te mennyire hagyod, hogy eluralkodjon rajtad a kétségbeesés egy stresszes helyzetben?
Fotó: Getty Images, Profimedia, montázs: Herceg Éva

Hajnali négy - egészen pontosan ekkorra kellett volna kiérnem a reptérre, hogy ráérősen (f)eljussak a Milánóig tartó gépre. Indulás előtt - szigorúan a biztonság kedvéért - még ellenőriztem, megvan-e a bankkártyám és a személyim. Gyors rutin pillanatnak szántam, kétségbeesés lett belőle. A személyim ugyanis köddé vált - két órával a gép indulása előtt. Kirántottam az összes iratomat, ellenőriztem a kabátjaimat, a táskáimat, és minden létező zsebet, ahol megfordulhatott a létezésemet igazoló dokumentum. Sehol semmi.

A kétségbeesés teljes érzelmi spektrumát bejártam abban a 30 percben, a hirtelen lefagyástól egészen a pánikrohamig. Majd egy ponton, amikor úgy éreztem, ez az út már elúszott, az utolsó talpalatnyi lélekjelenlétembe kapaszkodva lehunytam a szemem, elcsendesítettem a saját magamat megállás nélkül hülyéző belső kritikust, vettem néhány mély lélegzetet, hogy eltávolítsam magam ettől a hihetetlenül hatékonytalan állapottól, és felkészítettem magam a megoldásra.

Spoiler: 2 percen belül megtaláltam a személyit, mert miután kijutottam a kontraproduktív kétségbeesésből, képes voltam átgondolni, mikor vettem azt elő utoljára (amikor megnyílt az utasfelvétel, és szükségem volt a számomra), és hol lehet most (a kanapé környékén, ahol a műveletet végeztem). A gépre elsőként szálltunk fel, az út életem egyik legjobb és legfelemelőbb élménye volt, de ami igazán fontos, az az a pillanat, ami lehetővé tette, hogy egyáltalán eljussak odáig.

Megnyugodni a káosz közepén valójában művészet

„Nagyon könnyű belepörögni egy problémába, és szó szerint nem is látni ki belőle — azért szó szerint, mert ilyenkor a tudatosságunk rászűkül az adott dologra, és egyszerűen észre sem vesszük a nagyobb kontextust, az esetleges megoldásokat, különösen, ha azok a sokat emlegetett „dobozon kívül“ lennének. Hiszen ki sem látunk a dobozból.” - magyarázza Szalai Balázs mindfulness-oktató és coach, aki a kreatív munkát végzőket hozza fel példaként. A szakember szerint, ha kis időre képesek vagyunk félretenni az "elakadásunkat", sokkal hamarabb bekopog a heuréka-pillanat.

Dr. Máté Gábor: „Az autoimmun betegségre azok hajlamosak, akik elnyomják a saját érzelmi szükségleteiket, hogy másokat szolgáljanak"

Dr. Máté Gábor: „Az autoimmun betegségre azok hajlamosak, akik elnyomják a saját érzelmi szükségleteiket, hogy másokat szolgáljanak"

„A megoldás így nem a gondolatokkal való küzdelem, hiszen ott eleve elég rossz esélyekkel indulunk, hanem hogy képesek legyünk elvinni róluk a figyelmünket. Az iskolában nagyon jól megtanuljuk (jó esetben), hogyan kéne valamire odavinni, és ott tartani a figyelmünket, de azt nem, hogyan hozzuk el róla, úgy, hogy átvisszük valami másra — praktikusan egy „real time“ tapasztalatra, ami lehet valami testi érzet, a légzés, a talpunk érzete a földön vagy bármi más, amit éppen tapasztalunk. Ebben segít a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét gyakorlása, és szó szerint gyakorolni kell, hiszen itt hosszú évek berögzült szokásairól van szó.” - folytatja Szalai Balázs.

És tényleg: abban a pillanatban, hogy megálltam "megoldani a problémát", jobban mondva a görcsös akarással álltam le, vettem néhány mély lélegzetet, majd megszorítottam egy kutatás közben megtalált, hetek óta elveszettnek hitt ásványt, a figyelmem fókusza hirtelen megváltozott. A orromon ki-be áramló levegőre figyeltem, a markomban lévő kőre, ami fokozatosan vette át a testhőmet. A tapintására, a színére, a súlyára. Esélyt adtam magamnak, hogy a kétségbeesett, katasztrofizáló énem helyett visszataláljak a racionális énemhez, és sikerült.

Harcolsz, menekülsz - vagy megoldasz egy problémát?

A beszűkült, problémamegoldó tudatosság mindenképpen együtt jár valamiféle stresszel. - folytatja a szakember. „Pontosabban azzal az állapottal, amikor a testünk, idegrendszerünk készül a cselekvésre — hiszen ez a fajta működésmód evolúciósan problémák megoldására alakult ki. Vajon épp támadni vagy menekülni kell?

Sajnos sokaknak szinte állandó állapotává válik ez, és a testünk egyszerűen nincs erre felkészülve. Meg kell tanulnunk, hogy ne csak „rászűkíteni“ tudjuk a figyelmünket valamire, de el is tudjuk azt engedni, lazítani. Sokat segít annak a megértése, hogy a lazítás nem egy újabb feladat, amit csinálnunk kell, nem egy újabb megoldandó probléma, hanem épp hogy valaminek az abbahagyása — konkrétan a feszítésé.

Hiszen a lazítást nem lehet „csinálni“, a feszítést kell abbahagyni.” - tanácsolja a mindfulness oktató, aki úgy gondolja, megoldás ezekben a stresszes, szorongó, túlságosan is a problémára fókuszáló helyzetekben, ha képesek vagyunk a testi oldal felől megközelíteni a problémát.

Fontos, hogy ne (csak) fejben próbáljunk megoldani dolgokat, hanem előbb adjunk lehetőséget az idegrendszernek a lazításra, elengedésre. Erre talán a legdirektebb és a leggyorsabb megoldás a különböző légzőgyakorlatok alkalmazása.

A külső körülmények határozzák meg a kedved? A mindfulness neked való!

A külső körülmények határozzák meg a kedved? A mindfulness neked való!

FYI: ha legközelebb szorult helyzetbe kerülsz, emlékezz vissza rá, hogy nem feltétlenül intellektuális úton jutsz el a megoldásig. Jobban mondva az jusson eszedbe, hogy minden jó döntés, amivel visszatalálsz a megoldásig, néhány mély lélegzetvétellel és egy szakadásnyi áramszünettel kezdődik!







Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Jennifer Aniston élete egyik legforróbb szettjében lépett a vörös szőnyegre

Jennifer Aniston élete egyik legforróbb szettjében lépett a vörös szőnyegre

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Glamour-napok ősz 2023

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Szépséghírek

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

PR

Ez az oka, ha gyakran tapasztalunk hólyaghurutot az együttlét után (x)

Ez az oka, ha gyakran tapasztalunk hólyaghurutot az együttlét után (x)

PR

Ellenőrizd az állapotod vashiánytesztünk segítségével! (x)

Ellenőrizd az állapotod vashiánytesztünk segítségével! (x)

PR

Csábítsd el párod - ezek most a legszexibb illatok! (x)

Csábítsd el párod - ezek most a legszexibb illatok! (x)

PR

Így küzdötte le a Szex és New York Samanthája a klimax nehézségeit (x)

Így küzdötte le a Szex és New York Samanthája a klimax nehézségeit (x)