6 tudományosan alátámasztott módszer, hogyan vívj ki valódi tiszteletet a munkahelyeden
A munkahelyi tisztelet nem csak arról szól, hogy kedvelnek-e, elég határozott vagy-e vagy mennyire vagy jó a szakmádban. Arról is szól, hogy megbízhatnak-e benned, komolyan vesznek-e és értékelik-e a hozzájárulásaidat.
Ezeket láttad már?
A legtöbb cikkben, ami a munkahelyi tisztelet kérdését taglalja, azt tanácsolják, hogy a tisztelet kiérdemléséhez állj ki bátran a véleményed mellett a megbeszéléseken, öltözz professzionálisan vagy érj el kimagasló eredményeket. Ezek a tanácsok megfontolandóak, de csak a felszínt kapargatják. Ha mély és valódi tiszteletet szeretnél kiépíteni, amely előrevisz a karrieredben, akkor érdemes ennél mélyebbre ásni.
Ebben a cikkben ezért olyan, tudományosan alátámasztott stratégiákat gyűjtöttem össze, amelyek segítenek elnyerned a valódi tiszteletet, anélkül, hogy olyan szerepeket és álarcokat kellene felvenned, amelyek nem önazonosak.
1. Alkalmazd a „státuszjelző alázatot”!
A Dél-Ausztráliai Egyetem kutatói megállapították, hogy a kompetencia és az alázat kombinációja váltja ki a legnagyobb tiszteletet a kollégák és a felettesek részéről. Azonban nem mindegy, hogy milyen típusú alázatról van szó. Az úgynevezett „státuszjelző alázat” az a képesség, hogy elismerjük a korlátainkat vagy a hibáinkat, miután már bizonyítottuk szakértelmünket vagy vezetői képességeinket.
Egy megbeszélést például kezdj egy logikával vagy adatokkal alátámasztott, megalapozott javaslattal. Ezután tedd hozzá: „Én ezt a témát a saját perspektívából látom, de lehetnek olyan vakfoltok, amelyekkel nem vagyok tisztában. Mit gondoltok erről? Van olyan fontos tényező, amit érdemes figyelembe venni?”
5 kommunikációs módszer, amivel csúcsra járathatod az ügyfélkezelést
Ez a hozzáállás egyszerre tükröz hitelesség és nyitottságot, jelezve, hogy elég magabiztos vagy a tudásodban, de nyitott vagy arra is, hogy együttműködj. Ez sokkal több tiszteletet parancsol, mint az arrogancia vagy az önmarcangolás.
2. Vesd be a megbízható vezetők titkos eszközét!
Azok a munkavállalók, akik „kontextus-érzékenyek”, képesek olvasni az aktuális szociális helyzetből, alkalmazkodni a hangnemhez és reagálni a csoportdinamika finom változásaira, ennek eredményeképpen pedig megbízhatóbbnak és kompetensebbnek is tűnnek.
Ez a képesség túlmutat az érzelmi intelligencián. Inkább taktikai kérdésről van szó: arról, hogy képesek vagyunk-e felismerni és alkalmazkodni az aktuálisan fennálló hatalmi dinamikához, a helyzet sürgősségéhez, sőt mások kognitív terheléséhez is.
Ha szeretnéd te is fejleszteni a kontextus-érzékenységedet, akkor mielőtt belevágnál egy válság megoldásába vagy az ötleteid érvényesítésébe, állj meg egy pillanatra és mérlegeld a következő tényezőket:
- A felettesed jelenleg nyomás alatt van?
- Most inkább hallgatnod kellene, mint hozzászólnod?
- A megfelelő problémát oldod meg itt és most, vagy csak reagáltál?
A munkatársaid és vezetőid észre fognak venni, ha te is észreveszed őket. Ezáltal pedig nő az irántad érzett tisztelet is.
3. Mutasd meg, hogy képes vagy a háromdimenziós gondolkodásra!
Azokat az embereket szoktuk tisztelni, akik képesek komplex, akár egymásnak ellentmondó ötleteket is megfogalmazni anélkül, hogy azonnal ítélkeznének vagy elutasítanák azokat. Ezt kognitív rugalmasságnak nevezzük és összefüggésbe hozható a magasabb vezetői potenciállal, a hatékonyabb probléma-megoldással és a nagyobb tisztelettel a kollégák részéről.
„A munkahelyi zaklatás a csendben, a kétértelműségben és a jogfosztottságban virágzik” - szakértő segít a felismerésében és a kezelésében
Amikor legközelebb egy döntésről vagy kihívásról beszélgetsz egy munkatársaddal, próbáld ki ezeket:
- „Ez az egyik nézőpont. De egy másik szemszögből…”
- „Vizsgáljuk meg ezt az ötletet az ügyfél szemszögéből is, majd a belső folyamatokat és a költségeket is figyelembe véve.”
Ez azt mutatja, hogy képes vagy kilépni a saját feltételezéseidből és elkerülöd a csőlátást. Az emberek tisztelik azokat, akik széles körben gondolkodnak, mert ez érettséget és stratégiai gondolkodást feltételez.
4. Tedd a „mikro-megerősítéseket” napi szokásoddá!
A következetes mikro-megerősítések, vagyis a mások ötleteit vagy érzelmeit megerősítő apró verbális vagy nonverbális gesztusok, gyorsan építik a társadalmi tőkét. Idővel ez több együttműködéshez, befolyáshoz és tisztelethez vezet.
Két kulcsember van, aki rengeteget lendíthet a karriereden: szervezetpszichológus mesél a fontosságukról
Gondolj erre úgy, mint a lenéző vagy versenyképes magatartás ellentétére. A mikro-megerősítések növelik mások hajlandóságát arra, hogy meghallgassanak téged vagy együttműködjenek veled – nem azért, mert hangosabb vagy, hanem azért, mert az emberek úgy érzik, hogy te is figyelsz rájuk.
- Például legközelebb, ha lehetőséged adódik rá, akkor bólints vagy mondd, hogy „Ez jó megfigyelés”, amikor valaki hozzászól egy témához egy megbeszélésen.
- Használd a kollégáid neveit a megbeszéléseken: „Tetszik, amit János korábban mondott. Ez kapcsolódik ahhoz a kritikus, szűk keresztmetszethet, amit a legutóbb is érintettünk és felfedeztünk.”
Ha alkalmazod ezeket a mikro-megerősítéseket, olyan emberré válhatsz a teremben, akivel mások szívesen dolgoznak együtt, és ez a tisztelet kiépítésének egy fontos állomása.
7 módszer, hogy valódi szövetségesekre bukkanj a munkahelyeden
5. Fogalmazd újra a megbízhatóságot „proaktív következetességként”!
A megbízhatóság nem csak a pontosságot és a határidők betartását jelenti – ezt mindenkitől elvárjuk egy munkahelyen. A szakmai tiszteletet azonban a proaktív következetesség építi fel: az, hogy előre észreveszed az igényeket, előregondolkodsz és kérés nélkül teljesítesz.
Azok, akik proaktívan követik nyomon a következő lépéseket vagy előre látják a megoldandó problémákat, jelentősen több bizalmat nyertek a csapattagoktól és a vezetőktől, mint azok, akik egyszerűen csak jól reagáltak vagy teljesítettek.
Ha szeretnéd ezt a stratégiát alkalmazni, legközelebb ne csak elküldd azt a jelentést. Írj hozzá egy megjegyzést is, például így: „A könnyebb áttekinthetőség érdekében a 2. oldalon kiemeltem a legfontosabb pontokat.” A megbeszélések után pedig szánj időt egy rövid összefoglaló elkészítésére és fogalmazd meg a következő lépést is, például: „Péntekig érkezem az első verzióval.”
Ezen a 6 tényezőn áll vagy bukik, egészségesek lesznek-e a munkahelyi kapcsolataid vagy sem
Ha alkalmazod a proaktív következetességet, akkor már nem csak megbízható vagy. Megbízható vagy anélkül, hogy irányítani kellene téged – és ez exponenciálisan növeli az irántad tanúsított tiszteletet.
6. Légy ugyanaz a személy minden helyiségben - mindegy, kivel van dolgod!
Mélyen tiszteljük azokat az embereket, akik identitás-integritást mutatnak, vagyis minden helyzetben következetesen viselkednek és nem változtatják meg magukat, hogy a hatalmon lévőknek kedvezzenek. Ez nem azt jelenti, hogy merevnek kell lenned. Azt jelenti, hogy tisztában vagy az értékeiddel – és nem félsz az értékrendszered szerint cselekedni, függetlenül attól, hogy egy gyakornokokkal vagy egy vezetővel állsz szemben.
- Beszélj mindenkivel ugyanolyan tisztelettel, függetlenül a pozíciótól – ne legyél udvariasabb a feletteseiddel és nyersebb a juniorokkal.
- Ne mondj igent valamire privátban, ha nyilvánosan nem állnál ki mellette.
- Mondd el, amit gondolsz – diplomatikusan –, még akkor is, ha tudod, hogy népszerűtlen lesz a véleményed.
8 non-verbális módszer, amivel olyan hatékonyan kommunikálsz majd, mint még soha
Felejtsd el a hangos magabiztosságot és a folyamatos bizonyítási kényszert. Ezek a stratégiák nem a gyors megoldásokhoz juttatnak el, hanem olyan finom, ám hatékony szokások kiépítéséhez, amelyek megváltoztatják mások érzéseit, amikor belépsz az irodába. Ez az, ami a mély tisztelet alapja: nem csak az, amit mondasz, hanem az, ahogyan a jelenléted alakítja a körülötted lévőket.
És a legjobb rész? Nem kell előléptetés vagy reflektorfény, hogy már ma alkalmazni tudd ezeket a módszereket. Te mit fogsz először kipróbálni?