Családok nélkül nincsenek történetek – A hét könyve: Hiányos fénykép

2021. augusztus 8.
Ez a cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára, a benne lévő információk elavultak lehetnek.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Hol találkozik a múlt és a jelen? Több évtized távlatából meglehet-e fejteni családi titkokat? Bart Van Es felnőttfejjel tudta meg, hogy van egy rokona, akiről soha nem hallott korábban. Minél többet érdeklődött, annál több kérdés vetődött fel benne – ki volt Lien, és hova tűnt? A 2018-as Costa-díjas regényben minden a családról szól: az elveszettről, a vérszerintiről és a választottról.

 A hét könyve: Hiányos fénykép
A hét könyve: Hiányos fénykép

A hivatása szerint Shakespeare- és reneszánsz-kutató Bart Van Es nagyon sokáig nem tudta, hogy miféle mű fog megszületni az ő és a régen elveszett nagynénje, Lien beszélgetéseiből. Lient, az akkor tizenegy éves zsidó kislányt, még Bart nagyszülei fogadták be a második világháború idején Hollandiában, és annak ellenére, hogy másfél évig máshol kellett bujkálnia, a háború után a lány visszakerülhetett a Van Es-ékhez és egészen a nyolcvanas évekig teljes jogú tagja volt a családnak – amíg egy levél véget nem vetett mindennek. Bart Van Es nagyjából ennyit tudott meg, mielőtt felkereste volna a nyolcvan év körüli Lient 2014-ben. Van Es vitt magával diktafont, térképet, hogy bejárja a szülővárosát és az esetleges közös helyszíneket és rengeteg kérdést. Az első találkozásuk reggeltől késő estig tartott, majd több hónapon át együtt ebédeltek, sétáltak és meséltek Amszterdam utcáin.

Lien története a második világháború legelején kezdődik, amikor a majdhogynem teljesen asszimilálódott családja úgy döntött, Lient elküldik vidékre egy másik családhoz, amíg le nem csendesednek a zsidóellenes náci megmozdulások a nagyvárosokban. A szülei és közeli rokonai az utolsó együtt töltött estén mind megölelik a lányt, majd másnap kora reggel Heroma nénivel – a legendás aktivistával, aki több száz, ha nem ezer zsidó embert mentett meg – elindulnak a Van Es családhoz. Bár a Van Es-ház jelenti Liennek a második otthont, másfél évig mégis további családoknál kényszerül rejtőzködni; így kerül Heromáékhoz és a kegyetlen Van Laar családhoz is. A háború után Lien választhat kiknél szeretne élni, és a lány egyértelműen a Van Es családot akarja viszont látni. A család először visszautasítja a kérelmet, de második megkeresésre, mégis beleegyeznek, hogy visszafogadják a lányt. Liennek úgy örülnek, mintha el sem telt volna a szörnyű megpróbáltatásokkal teli év, de sosem adnak magyarázatot, hogy először miért nem akarta visszafogadni a család. Volt, ami nem változott, és volt, ami többé már sosem volt a régi.

Már rengeteg aspektusát dolgozták fel a világháborúknak és a holokausztnak: traumák a fronton, globális összeesküvések zárt ajtók mögött, hősies nők és férfiak; de az árván maradt gyerekek bújtatásával, majd a háború utáni életükkel viszonylag kevés írás foglalkozik. A Hiányos fénykép ilyen szempontból egy rendkívüli korképet ad, és Van Es egy percig nem fél megmutatni Hollandia fasizmus által eltorzított arcát. Őszintén ír, a holland társadalom képmutatásairól, mint például a háborús bűnösökre kiszabott nevetségesen rövid börtönbüntetésékről (egyes katonák és tisztek 4-5 évet kaptak, majd teljes nyugdíjukkal élhettek még hosszú évekig) vagy a zsidókat befogadó protestáns családok lappangó antiszemitizmusáról. Háborús regényként tökéletesen megállja a helyét a kánonban.

De egy másik, talán mélyebb jelentésében ez mégiscsak egy családregény, amihez nem feltétlenül szükséges a vérrokoni szál. Lien többször is mondja: családok nélkül nincsenek történetek. Van Es a beszélgetéseik alatt folyamatosan reflektál a jelenére, a saját nevelt lányával való kapcsolatára, a rokonai újonnan megismert oldalára. Bár Van Es jegyezte le a beszélgetéseiket, a gondolatait, de Lien és az ő kapcsolata helyezte át a múltbéli örömöket és sérelmeket a jelenbe; így nyertek értelmet, így gyógyultak be a sebek. A lebilincselő történetben hangsúlyos Lien fokozatos megnyílása, a szövevényes, súlyos titkokkal teli családdráma kibontakozása – de a legmegérintőbb mégis a nagynéni és unokaöcs megismerkedése és egymásra találása.

Szerző: Csibra-Kaizler Tamara

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A nők elleni erőszak felszámolását kell, hogy képezze az online bántalmazás megakadályozása is

A nők elleni erőszak felszámolását kell, hogy képezze az online bántalmazás megakadályozása is

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)