Pszichológus nevezte meg az Emily Párizsban legmérgezőbb férfi szereplőit
Az Emily Párizsban világa minden nőt magával ragad, aki valaha is párizsi divatorientált karrierről és francia romantikáról álmodozott. A kérdés már csak annyi, hogy Emily és barátnői szerelmi élete álom vagy rémálom? A virális sorozat hemzseg a mérgező férfi szereplőktől. Erről Kertész Lilla pszichológussal beszélgettünk.
Ezeket láttad már?
Az Emily Párizsban december közepén debütáló 5. évada sok izgalmat tartogat számunkra, főleg a főhősnő és mellékszereplő nők szerelmi életével kapcsolatban. Vajon ki milyen döntést hoz, és ha meghozza a döntést, jó és önmagához méltó döntést hoz-e? Megosztó véleményeket olvashatunk a témában, de egy dologban megállapodhatunk: a sorozat férfi karakterei mérgező módon viselkednek, nem is ritkán. Ezzel pedig egy pszichológus szakértő, Kertész Lilla is egyetért.
1. Nicolas de Léon
Nicolas az a típusú férfi, aki azt hiszi, hogy a vagyona és az üzleti befolyása feljogosítja arra, hogy manipulációt gyakoroljon, és ezen megfigyelésünket Kertész Lilla pszichológus szakmai véleménye is alátámasztja. „Nicolas viselkedése klasszikus példája az instrumentális kapcsolódásnak, amikor az ember másokat nem önálló személyekként, hanem eszközökként kezel saját céljai eléréséhez. A pszichológiai kutatások szerint a hatalom és a magas társadalmi státusz könnyen csökkenti az empátiát, miközben felerősíti a kontrolligényt és a jogosultságérzést. Nicolas esetében ez nárcisztikus vonásokkal társul: túlzott énközpontúság, grandiozitás és az a meggyőződés, hogy a szabályok rá nem vonatkoznak.”
Az idő előrehaladtával arroganciája egyre extrémebb méreteket ölt, miközben a karakter folyamatosan azon dolgozik, hogy átvegye az irányítást emberek, köztük például a barátnője élete felett. „Az ilyen személyiségek számára a párkapcsolat nem érzelmi szövetség, hanem státuszszimbólum, és amint a másik fél autonómiát mutat, fenyegetéssé válik.” Nicolas tényleg bármeddig képes elmenni a családi cégbirodalom, na meg persze saját hírnevéért, még akkor is, ha ez a saját boldogságába és a párkapcsolatának feláldozásába kerül.
2. Antoine Lambert
Antoine Lambert karaktere szintén elképesztően toxikus, hiszen a felesége mellett szeretőt tart, ráadásul nem is akárkit, a cége marketingfeladatait ellátó Sylvie-t. „Antoine, annak érdekében, hogy ne kelljen szembenéznie saját erkölcsi felelősségével, racionalizálja a viselkedését („mindenki ezt csinálja”, „ez csak játék”). Ez a jelenség a morális leválasztódás egyik formája, vagyis amikor az egyén leválasztja tetteit azok érzelmi következményeiről.”
A tény, hogy mindemellett Sylvie legújabb huszonéves alkalmazottjára, Emilyre is szemet vet, pedig több a soknál. Nem elég, hogy a feleségét megalázóbbnál megalázóbb helyzetekbe hozza, a szeretője érzéseit is semmibe veszi. A hozzáállása nem csak emberileg gyomorforgató, nagyon szakmaiatlan is. Mégis ki küldene a szeretője beosztottjának szexi fehérneműt? Kertész Lilla pszichológus ezt az esetet az objektifikáció jelenséggel magyarázza meg. „Erőteljesen jelen van a tárgyiasítás, különösen Emily esetében: nem kollégát, hanem vágytárgyat lát benne. A hatalmi hierarchiában elfoglalt pozíciója pedig tovább normalizálja számára ezt a viselkedést, miközben súlyos pszichológiai károkat okoz a környezetében lévő nőknek.”
A Netflix bearanyozza a karácsonyt, ezeket a sorozatokat mind az ünnepekre kapjuk
3. Gabriel
A gyönyörű francia séf, Gabriel már az első évad első része óta minden női nézőt izgalomban tart, a legjobb és a legrosszabb értelemben egyaránt. Emily és Gabriel között mindent elsöprő kémia tombol, a férfi komoly párkapcsolata sem akadályozta meg őket semmiben. Minden határt átléptek, amit csak lehetett, és minden szívet, köztük a sajátjukat is, összetörtek. Igaz, hogy Emily is számtalan hibát követett el, de Gabriel tényleg az érzelmi hullámvasút hibátlan mintapéldája, egyszerűen képtelen rendet tenni az érzéseiben.
A pszichológus szakértőnk szerint Gabriel viselkedése azzal magyarázható, hogy kötődési stílusa feltehetőleg az elkerülő–szorongó kategóriába sorolható. „Ezek az emberek intenzíven vágynak a közelségre, ugyanakkor, amikor azt megkapják, megijednek az elköteleződéstől, ezért folyamatosan ellentmondásos jeleket küldenek. Ez a „közelebb engedlek, aztán ellöklek magamtól” dinamika hozza létre az úgynevezett érzelmi hullámvasutat, amely neurobiológiai szinten is addiktív: a bizonytalanság dopaminlöketeket vált ki, míg a megvonás szorongást kelt. Gabriel nem tudatosan bánt meg másokat, mégis újra és újra megszegi a határokat, mert képtelen integrálni saját vágyait és felelősségét, ez pedig hosszú távon komoly érzelmi kimerüléshez vezet a partnereinél.”
4. Marcello Muratori
Marcello első pillantásra az olasz álomférfi, aki sármos, figyelmes, és pont akkor érkezik Emily életébe, amikor a legnagyobb szükség van rá. Ugyanakkor nagyon gyorsan megmutatja a piros zászlóit is: love bombing, előítélet, kommunikációs problémák, ghosting, és hangulatingadozások. Ezek mind-mind arra utalnak, hogy talán Marcello sem az a stabil és tökéletes partner, akinek idealizálják.
„Marcello viselkedésében valóban felismerhető a love bombing jelensége, amely során a kapcsolat elején túlzott figyelemmel és intenzitással árasztja el a másikat. Ez gyakran nem tudatos manipuláció, hanem az érzelmi szabályozás hiányának jele: az illető nem tud fokozatosan kapcsolódni. A későbbi ghosting és hangulatingadozás pedig az elkerülő kötődés irányába mutat, ahol a közelség kezdetben vonzó, majd fenyegetővé válik. Az ilyen dinamikák különösen veszélyesek, mert a partner gyors idealizációja után hirtelen és váratlanul utasítják el a korábban tökéletesnek képzelt társat, ami erősen rombolja a partner önértékelését és akár a valóságérzékelését is befolyásolja” - árulta el véleményét Kertész Lilla pszichológus.
5. Benoît
A művészlélek Benoît nem volt olyan toxikus társa a mellékszereplő Mindynek, mint Nicolas de Léon, de neki is akadt egy-két red flag húzása. „Benoît reakciói mögött nem rosszindulat, hanem alacsony önértékelés húzódik meg. A kutatások szerint azok a férfiak, akik saját értéküket a teljesítményhez vagy az összehasonlításhoz kötik, partnerük sikerét fenyegetésként élhetik meg. Ez az úgynevezett önértékelési védekezés, amely passzív-agresszív viselkedésben, sértődésben vagy visszahúzódásban jelenik meg.” A legrosszabb mind közül pedig az, hogy barátnője sikerének nem tud tiszta szívből örülni, mert abban is a fenyegetést látja.
Tehát bár jó szándékú, önreflexívebbnek kellene lennie ahhoz, hogy Mindy méltó társa legyen. „Benoît érzelmileg tényleg elérhetőbb, mint Nicolas, viszont fejlődés hiányában könnyen olyan dinamikát alakíthat ki, ahol Mindynek folyamatosan „kisebbnek” kell lennie, hogy a kapcsolat működhessen.”
6. Alfie
Alfie is követett el hibákat, mint például a konfliktusokat követő hidegvérű ghosting, de a tetteire Emily tiszteletlen és méltatlan viselkedésére adott határhúzásként is lehet tekinteni. „Alfie viselkedése árnyaltabb képet mutat. A ghosting az ő esetében nem manipuláció, hanem inkább érzelmi megküzdési stratégia. A pszichológia ezt nevezi elkerülésnek, amikor az egyén a fájdalmas helyzetből kilépéssel próbálja megóvni magát.”
„Ugyanakkor az is látható, hogy Alfie túl sokáig maradt egy számára méltatlan szerepben, ami az önfeladás jele. Bár alapvetően egészségesebb mintázatokat mutat, az ő története is rávilágít arra, milyen könnyű elveszíteni önmagunkat egy érzelmileg elérhetetlen partner mellett.” Alfie számtalanszor megbocsátott a főhősnőnek, akkor is, amikor egyáltalán nem kellett volna, hisz mindvégig egyértelmű volt, hogy Emily szíve nem érte dobog, csak pótlékként használja őt.