8 klasszikus film, amit bármikor érdemes újra és újra megnézni
Unod már a Netflixet és az HBO GO-t? Befejezted a Westworld 3. évadát? Íme a legjobb 8 klasszikus amerikai, francia és olasz film, amelyet érdemes újra nézni.
Ezeket láttad már?
Lenyűgöző jelenetek, a film noir műfaj magával ragadó forgatókönyvei és mesés jelmezek várnak rád, miközben egy időutazásban lehet részed és felidézheted, vagy ha még nem láttad, megismerheted a klasszikus filmek gyöngyszemeit. Ezekkel biztosan nem lősz mellé!
A Vogue.fr válogatását itt találod, ha valami másra vágynál ezen a hétvégén:
1 / 8
Amerikai fogócska (1963)
Audrey Hepburn és Cary Grant tökéletes párost alkotva sétálnak az 1960-as évek Párizsának utcáin, a Champs-Élysées sugárúttól a Palais-Royal kertjéig, a régi metróvonalak és a Comédie Française színház mentén. Mikor Regina Lampert (Hepburn) visszatér a síszünetből, elhatározza, hogy válni akar, de azzal szembesül, hogy kiürült a lakása, és a férje meghalt. Peter Joshua (Grant) segítségével, egy olyan férfival, akiről keveset tud, mivel csak most ismerkedtek meg, és akinek személye nem tisztázott, Lampert megpróbál megszökni egy csomó bűnöző elől, akik örökségét követelik. A romantikus komédia rejtélyfilm párizsi jelenetei, a két színész közti kapcsolat és ezt az izgalmas, érzelmekkel teli kapcsolatot tükröző szellemes hozzászólások fűszerezik az alkotást. Audrey Hepburn Hubert de Givenchy által tervezett jelmezei pedig tovább fokozzák az eleganciát. Lenyűgöző.
2 / 8
Ördöngősök (1955)
A Diaboliques (Ördöngősök) Boileau-Narcejac regényéből készült, klasszikus francia film Simone Signoret és Vera Clouzot főszereplésével. Eleinte ellenségek, Christina Delassalle (Clouzot) és Nicole Horner (Signoret) végül mint duó jelennek meg a képernyőn, hogy tönkre tegyék a szörnyű Michel Delassalle-t, az előbbi férjét, az utóbbi szerelmesét. A cselekmény egy magániskolában játszódik, ahol a karakterek dolgoznak - az egyik diák Johnny Hallyday francia énekes-színész. A forgatás bonyolult volt a színészek számára, mivel Henri-Georges Clouzot, aki rögeszmés perfekcionistaként ismert, különösen igényekkel rendelkezett, így érezni lehet a feszültséget minden jelenetben.
3 / 8
Rocco és fivérei (1961)
Alain Delon francia színész - egyik legjobb szerepében - Visconti 1961-es filmjében játszik Renato Salvatori, Claudia Cardinale és Annie Girardot mellett. Hogy elmeneküljön a háború után Dél-Olaszország elszegényedett régióiból, egy anya négy fiával Milánóban telepedik le. A testvérek apránként megszabadulnak anyjuk szorításától, kezükbe veszik saját életüket egy másik városban, amelyet alig ismernek. Az ökölvívó mérkőzések, a szerencsétlen szerelmesek kapcsolata és a lélek keresése azok közé a témák közé tartozik, amelyeket ebben a felnőtté válásról szóló csodálatos filmben felidéz Visconti.
4 / 8
Rózsaszín párduc (1963-1982)
A Blake Edwards által rendezett első részben a „Pink Panther” egy hatalmas rózsaszín drágakőre utal, a világ legnagyobb gyémántjára, amelyet több karakter is el akar lopni. Ekkor belép az ügyetlen és különc francia rendőrségi nyomozó, Jacques Clouseau felügyelő, akit Peter Sellers alakít. A flegma állat, aki először a nyitócímben, majd az 1963-as film végén jelenik meg, gyorsan a 9 filmből álló franchise szimbólumává vált. Peter Sellers örömmel játssza Jacques Clouseau-t a legbutábban, és abszurd, szinte szürreális helyzetekbe vezeti. A felügyelő sikerei pusztán a szerencséből és a véletlenből fakadtak, és megőrjítik feletteseit. A 9 film közül a 2-7. epizódok azok, amiben Peter Sellers a legjobbat alakíjat.
5 / 8
Hátsó ablak (1954)
A ruhák ismét előtérbe kerülnek ebben a filmben, amikor Grace Kelly kifinomult darabokat visel Edith Head jelmeztervező által. Kelly első jelenetében mesés fekete-fehér ruhát visel, amelyet Christian Dior New Lookja ihletett. James Stewart alakítja Jeff Jeffries-t, egy fotóriportert, aki baleset után ragadt otthon tolószékben. A hőségtől és az önbörtöntől szenvedve Jeffries megfigyelni, majd kémkedni kezd szomszédjai után. Gyilkossággal gyanúsítja egyiküket, és úgy dönt, hogy nyomozásba kezd. A film kitűnő klausztrofób atmoszférájával szembe állítja a „belső” és „külső” világot. Erősen hangsúlyosak az intimitással, a voyeurizmussal és a perverzitással kapcsolatos kérdések. Tiszta Hitchcock.
6 / 8
A nők (1939)
Egy film, melyet a nők zseniális alakítása miatt érdemes megnézni. Joan Crawford, Norma Shearer, Rosalind Russell, Paulette Goddard és Joan Fontaine egyszerűen figyelemre méltóak. A harmincas években forgatott filmben nem lehet nem szeretni a kartonból kivágott díszleteket és a mesés Elsa Schiaparelli-szerű jelmezeket, amelyeket Adrian, a nagy hollywoodi korszak ikonikus jelmeztervezője tervezett. A divatbemutató jelenet az egyetlen, amelyet színesen forgattak, tiszta öröm nézni, és elfelejteti a nőgyűlölő közhelyeket, amelyekkel a szépségszalonban dolgozó nőket illetik, akik pletykálnak és elmélkednek a szerelemről, a házasságról és a hűtlenségről. A férfiak egyértelműen büntetlenül élvezhetik a hűtlenséget, a nők pedig a férfiak vonzalmáért harcolnak. Tehát igen, a fogalmak elavultak, de a párbeszédek és a színészi játék fantasztikus.
7 / 8
Mi történt Baby Jane -nel? (1962)
Kötelező film, ha megragadott Ryan Murphy Feud című sorozatának első évadja, amely visszaadja a Bette Davis és Joan Crawford közötti versengést. A pszichológiai thrillerben Hollywood két vezető sztárja szerepel. Bette Davis játssza Baby Jane Hudsont, egy alkoholista volt gyerekszínésznőt, aki elveszett korábbi gondolataiban és az életében. Joan Crawford alakítja sikeres nővérét, Blanche Hudsont, aki most kerekesszékes. A gyűlölet, a családi titkok és a féltékenység pusztító, mérgező kapcsolatot hoz létre, amely szörnyűségbe sodorja őket.
8 / 8
Alkony sugárút (1950)
A Billy Wilder által rendezett remekművet gyakran a film noir remekműveként emlegetik. Minden megvan benne: a magányos hős, a dáma, s nem mellesleg a csavaros cselekmény. Mindezt egy halálból visszatért narrátor horrortörténetbe ágyazva meséli el. A filmben, mely a zsarnoki Hollywoodban játszódik, ahol a beszélő filmek váltak trendivé, William Holden játssza a pénztelen forgatókönyvírót, Joe Gillis-t, aki besurran egy elhagyatott kúriába a Sunset Boulevardon. A házban mintha megállt volna az idő, valójában a rég elfeledett némafilm-sztár, Norma Desmond (Gloria Swandon) él itt. Téveszméi végül Joe korai halálához vezetnek. Wilder feltárja Hollywood mélységeit és összetört lelkeit, olyan valós elemeket használva, mint a Paramount tényleges filmjei és Cecil B. DeMille producer cameója. Rendkívül látványos történet, amelyet fekete-fehérben árnyékokkal forgattak, hogy fokozzák a film noir műfa hatását.