Stílus és sebesség: A divat autóipari kalandozásai

2025. április 1.
A divat- és az autóipar legnépszerűbb kollaborációinak egyike a FIAT és a GUCCI együttműködése
A divat- és az autóipar legnépszerűbb kollaborációinak egyike a FIAT és a GUCCI együttműködése
Fotó: Alberto E. Rodriguez/Getty Images

A kollaboráció akkor igazán sikeres, ha önazonos, és mindkét fél egyenlő mértékben érvényesül – erre tanított minket Justin Haynes divattervező az életmű díja és New Balance kollaborációja kapcsán készített interjúban. A divat pedig a legtöbb társművészeti és design-területtel szoros összefüggésben áll, emlékezzünk csak vissza a bútorgyártók és divattervezők legizgalmasabb együttműködéseire, vagy a Tiffany & Co ékszerház építészek által tervezett mikrokollekcióira.

Egy design-szempontból nagyon is lényeges területet azonban korábban nem érintettünk kollaborációs cikksorozatunkban: ez pedig az autóipar. Milyen stílusjegyeket kell hordoznia egy gépjárműnek ahhoz, hogy már rögtön az első ránézésre egy adott divatház és életérzését vizualitását példázza?

Hermès x Citroën

Nos, talán nem a legegyértelműbb párosítás, de kétségkívül felejthetetlen eredmény született a két márka találkozásából. A Hermès kifinomult, mégis karakteres tevebarnája ezúttal nem egy Birkin 25 shoppertáskán, hanem egy bűbájos 1989-es Citroën Bogár 2CV képében jelent meg a Paris Auto Show-n, 2008-ban. Két tónusnál nincs is szükség többre: a meleg tevebarnához vajfehér árnyalatot társítottak az időtlen luxus jegyében, s míg a külső megjelenésben a tetővászonban jelenik meg, a belső térben a bőrülések tűzött részleteiben sejlik fel.

glamour plusz ikon Ha van rajta kalap, azért, ha nincs, akkor azért utáljuk Melania Trumpot?

Ha van rajta kalap, azért, ha nincs, akkor azért utáljuk Melania Trumpot?

A műszerfalat, belső ajtót, sebváltót és kormánykereket mesterien, krémszínű cérnával levarrt Hermès bőrrel borították a megszokott műanyag elemek helyett. Külön elegáns gesztus, ahogyan a divatmárka teljes mértékben teret engedett a Bogár ikonikus részleteinek, az exteriőrön kizárólag a Citroën logója kapott helyet, a távolról felismerhető „H” betű ezúttal illedelmesen megbújt a részletekben.

Egy igazi legenda a két francia márka, az Hermès és a Citroën együttműködése
Fotó: Cortesy of Hermes

Hermès x Bugatti

Míg a korábbi együttműködés sokkal inkább a műértő gyűjtő közeget célozta meg (hozzátesszük, hiába, ugyanis az autószakértők a legkévésbé sem lelkesedtek a barna kisautóért), a 2015-ös autópróbálkozás – ezúttal egy Hermèshez hasonló luxus gyártóval, a Bugattival – egy jóval közérthetőbb, mégis önazonosabb formában valósult meg, a fiatal (és pimaszul gazdag) autórajongó közönség szívét megdobogtatva.

Egy Bugatti már önmagában is remekmű, pláne, ha az Hermès divatház felelős a belső megjelenésért
Fotó: Duffy-Marie Arnoult / Getty Images

A hat millió dollár értékű Chiron modellt a divatmárka egyik legkedveltebb, krémfehér tónusába öltöztették fel, a Bogárhoz hasonlóan kívül-belül egyaránt. A fémelemek hivalkodó krómfelületek helyett selyemfényű ezüstös csillámlást kaptak, a monokróm krémes tónust csupán egy-egy határozott Bugatti-piros részlet tarkítja. Az ördög pedig bizony a részletekben rejlik – nem a motorháztető alatt látjuk utoljára a francia luxusautó gyár logóját, ugyanis belül a kormánykerék közepén, egy finom ékszerszerű szimbólum árulkodik a vállalatról, a sebváltó felett pedig egy visszafogott Hermès feliratban emlékeznek meg a kollaborátorról.

Gucci x Fiat

Ha azt mondjuk: olasz autómárka, könnyedén rávágjuk, hogy Fiat, míg ha az olasz luxusdivatot emlegetjük, seperc alatt beugrik a Gucci. És mi példázná jobban a Dolce Vita életérzést, mint egy színes Fiat500-as cabrio, amellyel szinte gyerekjáték bevenni az Amalfi-partvidék szerpentinjeinek éles kalandjait? Míg – természetesen – hajunkat egy decens selyemsál alá rejtjük, a cicaszemüveg pedig kellőképpen megszűri a dél-olasz partvidéket melengető napsugarakat.

glamour plusz ikon Keretbe foglalt divatműalkotások: A 2020-as évek, mint a divatbemutató enteriőrök aranykora

Keretbe foglalt divatműalkotások: A 2020-as évek, mint a divatbemutató enteriőrök aranykora

Nem meglepő tehát, hogy a Gucci épp a Fiattal kollaborált, nem pedig a hasonlóan luxus és olasz autógyártókkal, mint a Ferrari, Maserati, vagy éppen a Lamborghini. És bár számtalan lehetőséget rejtett magában az együttműködés, lényegében a piros-zöld csíkokban ki is merült a speciális design. Ez persze nem teljesen igaz, a márka kilencvenedik évfordulójára tervezett, fekete és fehér 500 by Gucci autók felületei lágyan irizáló, gyöngyházas borítást kaptak, a felnik a szokásosnál jóval filigránabbak, míg a féknyergek az ikonikus Gucci-zöld árnyalatban díszelegnek.

A Gucci dizájnos Fiat 500 rengeteg lány álomautójának számít, mind a mai napig
Fotó: Raymond Boyd/Getty Images

Mindeközben az Armani és Fiat közös Fiat 500-as modellje a maga egyszerűsége mellett a legapróbb részletekben is a maximumot nyújtja, gondolunk itt a dísztárcsában felsejlő Armani logóra, vagy éppen a műszerfalba vésett Giorgio Armani kézírásra.

A FIAT legújabb kollaborációja, a Giorgio Armani nevével fémjelzett 500-as modell, ami 2025. januárjában debütált
Fotó: Sjoerd van der Wal/Getty Images

Armani x Mercedes Benz

És ha már az Armanit emlegetjük, nem feledkezhetünk meg a Mercedes Benzzel közösen tervezett „Armani Mercedes” CLK modellről sem. Ahogy a fantázianeve is árulkodik róla, az autó éppen félig Mercedes és félig Armani, de valahogyan mindkét márka ízig-vérig jelen van a formatervezés minden apró részletében, tehát: igazi szerelemgyermek. A puha, „Sabbia” névre keresztelt homokszín, meleg ezüst tónust mélybordó bőrülésekkel egészítették ki, a klasszikus formavilág egy kortárs megközelítéssel ötvöződik, míg az olasz elegancia a német precizitással fonódik össze.

A kétezres évek elején az Armani stílusú Mercedes dizájn nagyon trendinek számított
Fotó: Courtesy of Armani

Az autó egyik, talán legkülönlegesebb vonása az Armani Cuoio bőrtípus alkalmazása, amely egyértelműen az 1940-es és 1950-es évek stílusát idézi, miközben egészen modern, high-tech szöveteket is felvonultat az anyagpalettában. Bár az együttműködés már az első momentumtól kezdve őrületes sikerre volt ítélve, a designer autó nem jutott tovább a prototípus-fázisnál – holott már maga a terv is kétségkívül megnyerte a szakértők rajongását.

glamour plusz ikon Hollywood provokatív filmekkel lázad a szépségideálok ellen, a való világban mégis sokan mindent feláldoznak a tökéletes külsőért

Hollywood provokatív filmekkel lázad a szépségideálok ellen, a való világban mégis sokan mindent feláldoznak a tökéletes külsőért

Versace x Lamborghini

…avagy a hiperolasz, hipermodern luxus sportautó. A szakcikkek „furcsa és ritka” kollaborációként hivatkoznak a Lamborghini Murcielago LP640-4 Versace modelljére, amelynek egyik darabja 2021 februárjában hihetetlenül kedvezményes áron, mindössze 149 500 euróért kelt el egy aukción. A szigorú, strukturált vonások helyenként lágy ívekkel keverednek, a homogén, fehér felületet egy szabad szemmel jól látható Versace medúzalogóval törték meg.

A limitált kiadású Versace x Lamborghini luxusautó
Fotó: Courtesy of Versace

A korábbi példáknál emlegetett, részletekben elegánsan megbújt márkajelzések helyett a divatház nem árul zsákbamacskát és nem bízza a véletlenre, a Lamborghini logó felett még egy Versace felirat is helyet kapott, míg a belső térben dombornyomott Gianni Versace Couture feliratok és geometrikus mintázattal tűzött bőrülések utalnak az együttműködő partnerre.