Annyira hiányoljuk a gondtalan kétezres éveket, hogy ez a divatiparon is meglátszik
Egyre több divatmárka kerül nosztalgikus hangulatba, ami az öltözködésünkre is hatással van. Haspólók, csípőnadrágok, zsebes nacik, strasszköves karperecek és platformcipők csábítanak el minket – de mennyire van köze ennek az aktuális trendekhez és mennyire szól ez az örömmel feltöltő, nosztalgikus hangulatról?
A kettő ugyanis közel sem fedi egymást. Az aktuális trendek váltakoznak: van úgy, hogy ami a mai nap trendi, pár hónap múlva már nem lesz az. A ’90-es és a 2000-es évek divatja viszont már elég régóta velünk van ahhoz, hogy tudjuk: ez nem csupán egy múló szeszély vagy egy szezonális fellángolás, inkább egy divatforradalom, egy trend felszabadítás, amit az egyszerűségre való törekvés és a nosztalgikus szemlélet jellemez. Hogy mit jelent nosztalgia?
A múlt iránti szentimentális vágyakozást, ami általában egy boldog időszakot jelöl. A világjárvány alatti években pedig a múlt iránti vágy nagyobb lett, mint valaha – de ez nem meglepő! Viszályidőszakok és mélypontok idején jellemzően a boldog korszakaink emlékeztetnek minket arra, milyen jó életünk is volt; a ’90-as évek vége, a 2000-es évek eleje pedig kétségtelenül az volt!
Az általános egyszerűség, a nyugodtság volt jellemző az emberekre, stressznek nyoma sem volt, ami a napi rohanásban egyszerűen nem tapasztalható. Nem volt okosóra, okostelefon, Wi-Fi, közösségi média és Facebook, de nagyon még internet sem. Érthető hát, hogy ebben a zsúfolt, információáradattal teli világban mindenki nosztalgiával gondol vissza ezekre az évekre. Magát a szabadságot, az egyszerűség felszabadítását jelenti ez, amit filmekkel, zenékkel és az öltözködésünk megváltoztatásával, a teljes Y2K (year 2000) kultúra felidézésével próbálunk meg visszahozni az életünkbe.
Ha valaki napi órákat tölt azzal, hogy mások életét nézi a neten, az fokozza a szorongást, és szélsőséges esetekben akár depressziót is okozhat
A Y2K nem a trendkultúra ismétlődése, hanem maga a mai, modern divat
A divatvilágban ez először három évvel ezelőtt volt megfigyelhető: a pandémia után újra élénkülni kezdett a divatipar és elkezdett terjedni a 90-es és a 2000-es évek iránti nosztalgia. Ebből először csak nyári trend lett, egy szezonális hóbort, mára viszont alapdarabokká váltak a vintage old-style darabok, amiket mindenki hord. A rakott szoknya, az elegáns gombos öltönymellény, a haspóló, a capri nadrág, a trapéznadrág, a cargo nadrág, a kivágott felsők és fűzők, a platform csizmák és a logós táskák, a strasszköves kiegészítők, a hasláncok, valamint a kendők topként való viselése újra visszatért a divatba – ezeket pedig a trenddiktáló sztárok is rendszeresen hordják.
Zendaya, Dua Lipa és Millie Bobby Brown mostanában olyan ruhákat vesz fel, mintha húsz-harminc évet visszautaztak volna az időben, de Sabrina Carpenter és Sydney Sweeney gardróbja is tele van vintage ruhákkal. Bella Hadid még mindig az alacsony derekú csípőnadrágokat viseli, mintha semmi nem változott volna, Tate McRae énekesnőn pedig egyáltalán nem is látszik, hogy egy másik korban él, annyira a Y2K popkultúra esszenciájában öltözködik. Mindez az bizonyítja,
elképesztően nagy hatása van a millenniumi divatnak a jelenre – de az is lehet, hogy ennél többről van szó.
Ha egy kicsit is jártas vagy a divat világában, vagy szereted nézegetni a márkák kínálatát, akkor számodra is egyértelművé válik, hogy most minden, ami trendi és divatos, az húsz-harminc évvel ezelőttről való, a forradalmi divatújdonságoknak pedig jelenleg nincsen helye a divatvilágban. Ezt lehetne arra fogni, hogy ilyen a klasszikus divatciklus, generációnként ismétlődnek a trendek és ami egyszer divat volt, az néhány évtized múlva újra divat lesz valamilyen modern újítással vagy csavarral fűszerezve.
De most nincsen csavar, sem fűszer. Egy az egyben az a menő és divatos, ami akkor volt és kész. Különben miért gyártanának a márkák olyan ruhadarabokat, amik a múltat idézik fel? A játékos és színes ruhák, a retro szabásvonalak, a monogramos táskák és a kislányos kiegészítők nem egy márka kínálatában bukkannak fel, ami miatt jogosan állítjuk: a nosztalgiázás most menőbb, mint valaha!
A Y2K nosztalgia a divat minden szekciójában érezhető
Ezt egyébként a márkák reklámjaiban is remekül lehet látni: itt van például a Chanel. A francia divatház az új kampányában egytől egyig átemelte a ’90-es évek legmenőbb trendjét a modern korszakba, létrehozva ezzel a már most ikonikus Chanel 25 táskát. A Fine Young Cannibals slágere alatt futó reklám megegyezik egy kilencvenes évekbeli szupermodell promócióval – azzal a különbséggel, hogy most Dua Lipa és Jennie a reklámarc.
Fenntarthatóság light – győzött a gazdasági érdek az etika felett
Véletlen lenne az egybeesés? Aligha. A DKNY tavaszi/nyári kampánya is pont olyan, mint a kilencvenes évek New York-jában fotózták volna, de az Adidas Sportswear Lightblaze kampánya is nosztalgikus hangulatot áraszt Tate McRae-vel az élen. Említhetnénk még a Marc Jacobs x Stephen Sprouse kollaborációt is, ami a Louis Vuitton híres Stephen Sprouse graffiti táskáira hajaz 2001-ből.
Válaszként a Louis Vuitton is újból gyártani kezdte a két évtizeddel ezelőtti színes trendi monogramos táskáit, sőt, Takashami Murakami japán művésszel újra kiadtak egy kollekciót az ikonikus pandával és a cseresznyevirágos mintával tűzdelve. A kollekció első része január 1-én, a második március 14-én landolt az üzletekben, online pedig már három órával a megjelenés után elkapkodtak mindent, bármilyen előzetes promóció nélkül.
Most a rajongók azért küzdenek, hogy újra elérhetőek legyenek ezek a termékek – pedig nem adják ingyen őket! Pár héttel ezelőtt a Chloé is visszahozta a 2025-ös őszi/téli kollekciójában a húsz éve bemutatott Paddington táskát, amit a 2000-es évek nagy IT-girljei, Sienna Miller, Halle Berry és Alexa Chung is előszeretettel hordtak. Úgy néz ki, hogy minden a régi, mindenki a vintage termékeket akarja. Ennyire nagy ereje van a Y2K kultúra ikonikus trenddarabjainak.
De mi van most a divatvilágban, hogy ennyire nosztalgiafókuszú minden?
Ahhoz, hogy erre választ találjunk, érdemes egy pillantást vetni a legnagyobb divatházak bemutatóira, melyek egytől egyig a 90-es és a 2000-es évek stílusát köszöntik újra. A Burberry 2025-ös tavaszi/nyári kollekciójában első ránézésre teljesen össze nem illő ruhadarabok kerültek párosításra: a kapucnis pufidzsekik remek kontrasztot alkotnak a flitteres tunikákkal, a caprinadrágok pedig a rétegzett felsőkkel, ami a klasszikus brit stílus és a Y2K kultúra keveredését ünnepli.
Nehéz lett volna nem a húsz évvel ezelőtti trendekre gondolni ezek láttán, annyi dupla réteges pólót és alacsony derekú nadrágot láttunk felvonulni. A Prada kifutóján a fényes miniszoknyák, csőfelsők és a csípőn félig lecsúszott bőrövek játszottak rá 2000-es évek elején látott divatra. A már ismerős színes-mintás ruhák légiességét és elegáns, fűzős ruhák csillogását (hasonlókat, amiket a fiatal Britney Spears-en és Sarah Jessica Parkeren lehetett látni) pedig Fausto Puglisi divattervező jelenítette meg a Roberto Cavalli-nál. Külön ráadás, hogy a Versace tavaszi/nyári kollekciója tele van cuki charmokkal, kiegészítőkkel és persze, táskákkal, melyek csak még kerekebbé teszik a hamisíthatatlan Y2K-s megjelenést.
A szatén midiszoknyákból, magassarkú klumpákból, téglalap alakú táskákból és gombolós, középen masnival díszített blúzokra ránézve akaratlanul is eszünkbe jut a Szex és New York első néhány évadja, ahol minden trendi nő ilyen szettekbe volt felöltöztetve. A 90-es évek elején lévő minimalizmust (tehát, a bőszárú nadrágokat, a túlméretezett blézereket és a laza ingeket) pedig az Emporio Armani mutatta be lenyűgözően. Mintha csak a nagy szupermodell-generáció idejéből sétáltak volna kifutóra a manökenek, lelki szemeink előtt lehetett látni Cindy-t, Claudiát és Naomi Campbellt ezekben a maszkulin szabású kosztümökben. Ha pedig már kosztüm: a Chanelnél ezt senki sem csinálja jobban.
A tweed már önmagában is a kilencveneseket idézi fel, de a francia divatház olyan kontrasztos megoldásokat választott a 2025-ös tavaszi/nyári kollekciójának élére, melyek azonnal visszarepítenek minket az időben. A babarózsaszín és a babakék feketével való párosítása láttán azonnal nosztalgikus hangulatba kerülünk és olyan idők elevenednek fel bennünk, melyeket lehet, hogy korábban még nem is tapasztaltunk.
A nosztalgia nemcsak most, hanem a jövőben is jelen lesz a divatban
A múlt és a jelen kitűnően találkozik a divat világában: igenis helye van a nosztalgiának a mindennapi életünkben. Ott folytatódik minden, ahol abbamaradt húsz-harminc évvel ezelőtt: a ruháink tele vannak játékossággal, színekkel és klasszikus szabásvonalakkal, melyeket mindenki örömmel visel. Nem kell szigorú szabályokat betartani hozzájuk, szabadon viselhetjük azokat darabokat, melyekben lazának, szabadnak és kényelmesnek érezzük magunkat.
És talán, épp ezért vágyunk annyira a nosztalgikus életérzésre a divatban is: a szabálynélküliség adta magabiztosság önbizalommal lát el minket, ha pedig saját magunk (és nem mások) kénye-kedvére öltözünk, az a mindennapjainkra is kihat. Az elmúlt három évtizedben rengeteg változáson esett keresztül a divat: volt szabott, katonás, komor, elképesztően szigorú.
Divatforradalmároknak is hívják az IT-boyokat, akik többek, mint egy jól öltözött férfi
Most viszont ott vagyunk, azon a ponton, hogy nem kell megfelelnünk.
Bármikor felvehetjük a ruhánkat a nadrág fölé, rétegezhetjük egymásra a toppokat és a felsőket, kirakhatjuk strasszkövekkel a kedvenc táskáinkat vagy cipőinket, ha pedig úgy tartja kedvünk, nyáron viselhetjük a sálunkat felsőként. Ezt a páratlan szabadságot próbálja most feleleveníteni és újjáéleszteni a divatvilág és az az igazság, hogy inkább több, mint kevesebb sikerrel.
Az egyszerűségre való törekvés valahogy mindent jobbá tesz, még a divatban is, főleg ebben a villámgyors világban. A jó hír pedig az, hogy már olyan szabadalmak és technológiai újítások állnak a divatszakma rendelkezésére, melyeknek köszönhetően megvan rá a lehetőség, hogy örökre is éljünk ezzel.