Ha New York divat lenne: így vitte sikerre Donna Karan a DKNY-et

2025. szeptember 6.
donna karan
Donna Karan női divatra tett hatását Coco Chanelhez hasonlították
Fotó: Mint/Getty Images

Beleszületett a divatba: már gyerekkorában is a ruhák bűvöletében élt, ezért senki sem lepődött meg azon, hogy Donna Karan 30 éves korára a világ top tervezői közé tartozott. Pedig akkor még sehol sem volt a saját márkája, a DKNY, ami minden idők egyik legjobban fizető divatmárkájává nőtte ki magát. De vajon, hogy csinálta?

Mindenki ismeri a DKNY-t és vele együtt a világ egyik leghíresebb női tervezőjét, Donna Karant. Ő alkotta meg a női irodai sikket, az elegáns praktikumokat és azt a hét alapviseletet, ami szerinte egy dolgozó nő ruhatárából sem hiányozhat. Modern, városi nőknek tervez ruhákat, egyfajta urbanista és feminista forradalmi szemléletet követve, ami miatt nagyon hamar nagyon nagy népszerűségre tett szert a ’80-as és a ’90-es években - akkor, amikor Amerikában egyre több nő került vezető beosztásba.

Az ezredfordulóra már egyenesen kultikus fogalom lett a márka neve: minden nő Donna Karan ruháit hordta, aki elegáns, mégis praktikus, amolyan „day-to-night” szetteket keresett. Sikere csúcsán, szeretett férje halála után, mikor beteljesítette a divattervezői törekvéseit és elérte a gyermekként vágyott anyagi biztonságot, mégis a keleti filozófia felé vette az irányt: ma már pedig egy egészséggel és kultúrával foglalkozó életmódmárkát vezet és sorra jótékonykodik a világban.

Most utána jártunk, hogyan vált a világ legkeresettebb tervezőjévé Donna Karan, és miért is vonult vissza abból a legendás álomkarrierjéből, amiről a legtöbb divattervező még csak álmodozni sem mer.

glamour plusz ikon Divatdiktátorból lett náci kém Coco Chanel, akinek a neve mára egyet jelent a luxussal és az eleganciával

Divatdiktátorból lett náci kém Coco Chanel, akinek a neve mára egyet jelent a luxussal és az eleganciával

Gyerekkori álom

A világháború borzalmai elől menekültek el zsidó származású szülei, mikor 1948-ban megszületett Donna Ivy Faske néven. Ő már tősgyökeres New York-i lett, családja viszont nehezen illeszkedett be az amerikai kultúrába, főleg úgy, édesapja hároméves korában autóbalesetben meghalt, édesanyja pedig egyedül nevelte fel őt és a nővérét. Már a kezdetektől fogva tudni lehetett, hogy divatszakmában fog elhelyezkedni, mert imádott ruhákkal és különböző anyagokkal foglalatoskodni, de ez nem is meglepő.

Édesapja szabóként és rövidáru-kereskedőként dolgozott, otthonuk tele volt mindenféle mintával és textíliával, amivel a kis Donna is előszeretettel játszott. Halála után aztán édesanyja is elkezdett dolgozni: először bemutatótermi modellként mutatott be ruhákat egy elegáns női divatüzletben a New York-i Hetedik sugárúton, később pedig ruhaüzleti eladóvá lépett elő.

Ez nagy szó volt akkoriban, mert az ’50-es évek Amerikájában még nem volt megszokott, hogy egy nő (ráadásul egy családos, kétgyermekes nő) dolgozzon, a Karan családnak viszont szüksége volt a pénzre. Donna sok időt töltött a ruhaüzletben, szabadidejében pedig egyre többször rajzolgatott ruhákat, tervezgetett dizájnokat és álmodozott arról, hogy ő is meggazdagszik és olyan elegáns üzletekben fog vásárolni ő is, akárcsak az édesanyja vevői.

Álmait még túl is szárnyalta, hiszen nemcsak meggazdagodott, de minden elegáns amerikai nő az ő ruháit kezdte hordani – erre azonban még egy kicsit várnia kellett. A középiskola után egyből felvették az elit divattervezői iskolába, a New York-i Parson’s School of Design-ba, ahol a nyári gyakorlatát Anne Klein divattervezőnél töltötte. A dizájner annyira meg volt elégedve az elszántságával és munkájával, hogy állandó pozíciót is ajánlott Donnának, aki emiatt be sem fejezte a tervezői tanulmányait, inkább gyakorlatban vált a szakma mesterévé.

Nem volt 30, mire Amerikában a legnagyobb tervezők közé sorolták

Az Anne Klein márkánál folyamatosan halad felfelé a ranglétrán az eleinte gyakornokként kezdő Donna: tíz évvel később, mikor már túl volt az első házasságán és gyermeke születésén, már a névadó tervező helyettese volt. Így amikor Anne Klein-t rákkal diagnosztizálták, egyértelmű volt ki fogja átvenni a tervezői irányítást a márkánál: Donna.

Éppen, mikor újdonsült feleség és anyaszerepben volt, akkor kellett a legjobban teljesítenie a márkánál: furcsa párhuzamot vont ezzel az élet édesanyjával, akihez hasonlóan neki is egy tragédia miatt kellett két fronton is a legjobban teljesítenie. Első feladata az volt, hogy befejezze és képviselje az utolsó Anne Klein által tervezett kollekciót, ami nagy falat volt a számára, de sikerrel vette az akadályokat. Hirtelen mindenki megismerte a nevét, a következő tíz évben pedig fokozatosan állította át a divatmárka célközönségét a klasszikus darabokat kedvelő, hagyományos női szerepeket képviselő nők helyett a karrierista és feminista, sikerre vágyó amerikai nőkre.

Donna Karan a szimplicitás képviselője volt a divatban
Fotó: Victor VIRGILE / Getty Images

A ’80-as évek elején, a fast fashion piac előre mozdulásakor meg is lett ennek az eredménye és bekövetkezett az áttörés: az Anne Klein márka almárkája, az Anne Klein II immár azoknak a dolgozó nőknek kínált ruhákat, akik a modern korhoz igazodva próbáltak érvényesülni, de nem rendelkeztek luxuskategóriás pénztárcával. Hihetetlenül nagy lett az érdeklődés a márkára, Donna ezért úgy érezte, hogy mindent megtett, amit az Anne Klein-nel lehetett: egy válással később ezért úgy döntött, hogy megalapítja a saját márkáját.

Célja az volt, hogy luxuskategóriás ruhákat kínáljon azoknak a befolyásos és gazdag nőknek, akik az üzleti életben, irodákban dolgoztak, de nem akartak mindig csak nadrágot és nadrágkosztümöt viselni. Csinos és elegáns, mikor praktikus ruhák megtervezéséről álmodott, melyeket nappalból könnyen át lehet ültetni az éjszakába, amolyan „day-to-night” szetteket megalkotva ezzel. Ez akkoriban hatalmas újdonságnak számított és új férje üzletvezetési támogatásával hatalmas méretekre is tudták a bővíteni márkát.

Megszületett a DKNY, egy kor ikonja

Hogy miért Donna Karan New York lett a neve? Az első két szó magától értetődik, szeretett városa nevét pedig azért akarta megtartani, hogy mindenki tudja valahová kötni a brandet. Nos, ez sikerült is: a márka neve örökre összefonódott a város kultúrájával. Többek között azért is, mert Donna és második férje már rögtön, az első évben megbízott egy grafikust, aki a New York-i látképet és a városi nevezetességeket (köztük a Szabadság-szobrot) ügyesen beépítette a márka arculatába.

Ez a húzás zseniálisnak bizonyult: a reklámot imádták az utcán, a magazinokban és a tévékben is az emberek, egyre többen tértek be a Donna Karan New York üzletekbe. A gond csak az volt, hogy ebből a rengeteg emberből kevesen tudták csak maguknak megengedni a luxuskategóriás ruhákat, ezért úgy döntöttek, hogy egy alvonalat is létrehoznak. A DKNY nevet viselő márka olyan volt, mint a másik, csak kicsit olcsóbb, hétköznapibb, fiatalosabb és persze, sokkal New York-ibb.

glamour plusz ikon A közös értékteremtés ereje - beszélgetés Zsigmond Dórával

A közös értékteremtés ereje - beszélgetés Zsigmond Dórával

Rá nem sokkal jött a DKNY Jeans, ami hamisíthatatlan amerikai farmereket árult. Az eredmény? Az 1990-es évekre már mindenki ismerte a DKNY-t: nemcsak Amerikában, hanem az egész világon. Ehhez persze az is kellett, hogy Karan ne csak az Anne Klein márkánál, hanem a saját brandjénél, a saját neve alatt is olyat alkosson, amit korábban még senki sem csinált. Így történt meg, hogy az első női ruhakollekcióját hét olyan alapdarab köré építette, melynek kombinálásból szerinte minden városi, modern nő meg tudja alkotni a tökéletes ruhatárát.

A kollekció bemutatása után így nyilatkozott: „A 20. századra szerettem volna megalkotni egy modern öltözködési rendszert, hét egyszerű darab alapján, ahol néhány felcserélhető elem együttesen alkot meg egy teljes ruhatárat. Ezek nappalról estére, hétköznapról hétvégére, évszakról évszakra váltakozhatnak, nem szükséges újakat venni” – mondta a dizájner. Az Essentials nevet viselő kollekció hét ruhadarabból (szatén blézerkabát, szélesszárú nadrág, szatén ing, szatén csomós szoknya, fekete body, fekete nadrág és blézer) áll, melyek különböző kombinációban jelentek meg a kifutón. Egy közös volt bennük: csak az alapvető, fekete-fehér színben ragyogtak, mert Donna szerint ezeket mindennel lehet kombinálni és sosem lehet velük hibázni.

Donna Karannak semmi nem volt lehetetlen

Az Essentials kollekció ruháin kívül csak különböző ékszerek, fülbevalók és láncövek jelentek meg a kifutón, melynek hála

Karan megteremtette a városi, dolgozó nő kapszulagardróbját.

Akkoriban még nem létezett ilyen szó, a fast fashion térnyerésével elképzelhetetlen volt, hogy kevés ruhával is milyen változatosan lehet öltözködni, de utólag visszatekintve ez a kollekció volt a minimál gardróbok és a kapszulaöltözködések alapvető gondolata.

Leghíresebb ruhája (és mai napig egyik legikonikusabb darabja) az a ruha, aminek elöl V-kivágása van, a vállainál pedig V-alakban szétnyílik, felfedve ezzel az alatta lévő bőrt, mintha csak fel lennének vágva a ruha ujjai. Ez a sziluett nagyon sokszor, szinte az összes kollekciójában megjelenik, de maga a tervező is sokat hordja, mert merésznek és sikkesnek tartja.

Az ikonikus ruha debütálása után aztán folyamatosan jöttek a férfi- és a gyermekkollekciók is, a táskák, a cipők, az ékszerek, sőt, még egy lakberendezési vonal is (DKNY Home), ami egy árban kicsit magasabbra kategorizált életmód- és dizájnmárka, lakberendezési kiegészítőkkel, ágyneműkkel, bőröndökkel, függönyökkel és párnákkal. Természetesen aztán a DKNY-et is megfertőzte az egyre növekvő szépségipar és kiadták az első parfümjüket,

Az első Donna Karan parfüm a ház nevét viselte, gyümölcsös-virágos illata volt és egészen egyedi, hullámtölcsér formájú fekete-sárga üvegcsében lehetett kapni. Népszerű volt, de ma már nem árulják: a legelső DKNY parfümöt viszont igen, mert az olyan nagyot robbantott, hogy még most is a legkelendőbb, legklasszikusabb illatok közé sorolható. Nem másról van szó, mint a DKNY Be Deliciousról.

Donna Karan első önálló prêt-à-porter kollekcióját mutatja be egy modell 1985-ben
Fotó: Penske Media/Getty Images

Valószínűleg már te is hallottál róla (vagy láttad már a reklámját), de ha nem, akkor íme: egy alma formájú üvegben elhelyezett nyárias, almás parfümről van szó, amit 2004-ben kezdtek el forgalmazni. Már több, mint negyven változata van (a legutóbbiak idén jöttek ki és a Be Delicious Ice Pop nevet viselik), de a legrégebbi minden idők egyik legnépszerűbb parfümjének számít - ami rendkívül nagy eredmény, tekintve, hogy harminc év alatt csak a Donna Karan márka kijött legalább 170 különféle parfümmel. Ezek után hova lehet máshová fejlődni? Milyen célokat lehet még elérni a divat- és a parfümiparban?

A csúcson hagyta abba az álomkarrierjét

A feltett kérdéseken Donna Karan is mélyen elgondolkodott, míg végül úgy döntött, hogy kiszáll a divatiparból. Szépen, fokozatosan csökkent befolyása saját márkája iránt és bár egészen 2015-ig részt vett a tervezői munkákban, a 2000-es évek elején megtört benne valami. Szeretett férje hét év rákkal való küzdelem után halt meg, utána pedig hiába szeretett volna, már nem tudott úgy tervezni, mint előtte, ezért elhagyta a márkáját.

„A férjem még mindig annyira él. Nem lennék az, aki ma vagyok a férjem nélkül, aki a Donna Karan üzleti oldalát intézte azért, hogy én a kedvemre kreatívkodjak. Ő igazán gondoskodott rólam; életem legnagyobb vesztesége az ő halála. Pedig a halállal az egész életemben együtt kellett éltem” – utalt egy interjúban édesapja, édesanyja, mostohaapja és mentora, Anne Klein tervezőnő halálára, akiket 25 éves korára mind elvesztett.

A 72 éves tervezőnő most a családjában leli a legnagyobb örömét, szabadidejét pedig jótékonykodással tölti. Sokat utazgat (kedvence Vietnám, Bali, Zimbabwe és Burma), szívja be magába a különböző kultúrákat, az ott megtapasztaltakat pedig az UrbanZen nevű életmód- és filantróp alapítványába fekteti bele, melyet férje emlékére alapított.