FashionTouri: Ilyen, amikor a divat jó ügyeket is szolgál

2025. május 28.
A FashionTouri egy platformot kínál, amely egyesíti a lokalitás iránti érdeklődést és a divat turizmust. Az alapító, Ronja Scherzinger személyes élményei és családi öröksége révén hozta létre a megoldást.
A FashionTouri egy platformot kínál, amely egyesíti a lokalitás iránti érdeklődést és a divat turizmust. Az alapító, Ronja Scherzinger személyes élményei és családi öröksége révén hozta létre a megoldást.
Fotó: GLAMOUR

Hogyan kapcsolható össze a divat és a turizmus egy olyan platformon, amely egyszerre támogatja a helyi márkákat és inspirálja a tudatos utazókat? Ronja Scherzinger, a FashionTouri alapítója családi öröksége és személyes élményei által inspirálva, egy izgalmas küldetés által vezérelve hozta létre online közösségét, amely mára több nagyvárosban is működik, köztük hazánkban is.

A kezdetekről, a nehézségekről, az eddigi eredményekről és célokról kérdeztük az osztrák startupert.

Mi inspirált arra, hogy a divatot és az utazást egy platformon egyesítsd? Volt, van bármilyen személyes kapcsolódásod ezekhez a területekhez?

Az utazás számomra sosem csupán a bakancslistás helyek kipipálásáról szólt, sokkal inkább a helyi kultúrában és a történelemben való elmerülésről. Mindig élvezettel barangolok múzeumokban, szeretem megismerni az utcák történeteit és megtapasztalni azt a különleges atmoszférát, ami egy várost egyedivé tesz. Legyen az Amszterdamban a Van Gogh Múzeum, New Yorkban a Central Park vagy a Hudson-folyóról a Szabadság-szobor látványa, de említhetném Párizs időtlen báját is – az Eiffel-torony alatt állni felejthetetlen élmény.

Bécsben mindig szakítok időt a Schönbrunni kastélyra, számomra ez egy időutazás a császári múltba. Vagyis minden városban van valami, ami elvarázsol. Az utazásaim során nemcsak lelki, de fizikai emlékeket is gyűjtök. Legyen az egy kézzel készített táska, egy finoman megmunkált fülbevaló vagy egy ruha, ami magán hordozza az adott hely szellemét.

És mivel a családom már több mint százötven éve retaillel foglalkozik, a divat és a kiskereskedelem világa gyakorlatilag a véremben van. Életem első tizenöt évét az egyik családi áruházunkban töltöttem Németországban, ott tudatosult bennem, hogy mennyire fontos dolog a vásárlási élmény.

A FashionTouri platform edukálja a résztvevő márkákat, új értékesítési és marketingcsatornákat biztosít számukra
Fotó: Natalia Ferraz

Mi volt az a konkrét igény, ami életre hívta a FashionTourit?

Az utazásaim során mindig olyan különleges, helyi márkák után kutattam, amiket otthon nem lehet kapni. Olyan darabokat kerestem, amik történetet mesélnek az adott helyről. Egy idő után feltűnt, hogy a világ nagyvárosainak fő bevásárlóutcái sokban hasonlítanak egymásra – a globális márkák uralják azokat és szinte teljesen nélkülözik az egyediséget. Ez a felismerés akkor vált igazán világossá számomra, amikor németországi barátaim meglátogattak Bécsben.

Egy hátizsákot szerettek volna vásárolni, ami karakteres és egyedülálló. A népszerű bevásárlóutcákat ajánlottam nekik, de ők nem érdeklődtek a nagy üzletláncok kínálata iránt. Ekkor tudatosult bennem, hogy mások is ugyanarra vágynak, mint én – személyes, autentikus élményekre a vásárlásaik során. Elkezdtem kutatni Bécs helyi divatszcénáját, és teljesen lenyűgözött az a kreatív sokszínűség, ami elém tárult. Rengeteg tehetséges tervező és márka működik a városban, akiket kevesen ismernek.

Nehéz volt megtalálni őket, hiszen szétszórtan, mondhatni, rejtve működnek. Akkoriban nem létezett egyetlen platform sem, ami összegyűjtené ezeket a kincseket. Ekkor született meg a gondolat, hogy létre kellene hoznom egy ilyen felületet. Egy olyan digitális teret, ahol a helyi divat és a kíváncsi, egyedi termékekre fogékony utazók találkozhatnak.

glamour plusz ikon Tele van műanyaggal a ruhatárad – és még csak nem is tudsz róla

Tele van műanyaggal a ruhatárad – és még csak nem is tudsz róla

Mi történt azután, hogy megszületett benned az ötlet? Milyen kihívások és mérföldkövek jöttek, illetve hogyan tudtál becsatlakozni a helyi startup közösségbe?

A legnagyobb kihívás az IT-partnerek megtalálása volt. Mivel a FashionTouri digitális termék, és én nem technológiai háttérrel rendelkezem, egy teljesen új világba csöppentem. Ez egy meredek tanulási folyamat volt, de rengeteget fejlődtem általa. A platformunk azonban nem csupán egy online felület – egy új, innovatív módja a helyi vásárlási turizmus megközelítésnek.

Nemcsak az utazók számára jelent új élményeket, de a helyi márkáknak is nagyobb láthatóságot ad.

Ez egy edukációs folyamat is: a márkáknak meg kell érteniük, hogy hogyan működik a platform és hogy hogyan pozícionáljuk őket globálisan. Közösen építjük ezt a víziót. A bécsi startup szcéna egyébként erősen együttműködés-alapú, nem versengő. Nagyon támogató a közösség – a coworking irodák, akcelerátorprogramok, networking események folyamatos inspirációt, tudást, lendületet biztosítanak.

Bécsben egy startup nemcsak elindul – fejlődik is egy innovációra nyitott város segítségével. Kezdetben a legtöbb támogatást a Female Founders-tól kaptam. Ez egy Bécsben működő szervezet, a Fempreneur Club, amely az európai női vállalkozók esélyegyenlőségéért dolgozik a tech és innováció területén. Ma már egy nyolcvankétezer fős közösség és kilencvennyolc startup tartozik hozzájuk.

Számos díjat is nyertem a FashionTouri-val: 2017-ben Londonban megnyertem a Women Startup Competition crowdfunding díját, bekerültem a Forbes „100 Women Founders In Europe To Follow On Twitter And LinkedIn” listájára, díjat kaptam a Modul Egyetem akcelerátorprogramjában, és a look! Business Awards 2021-en is elismertek „Fashion” kategóriában.

A platformon keresztül a helyi vállalkozások nagyobb nemzetközi láthatóságot kapnak, míg a turisták különleges vásárlási élményekhez jutnak
Fotó: David Lauenstein/Burggasse 24

Említetted a láthatóságot. Hogyan segíti a FashionTouri a helyi vállalkozásokat ebben a tekintetben?

A célunk az, hogy a lokális divat és design nemzetközi platformjává váljunk, és ezzel vezető szerepet töltsünk be a vásárlási turizmus piacán. Céges partnereink a FashionTouri által nemzetközi célcsoportot érhetnek el, amelynek tagjai minőségi és egyedi termékeket, szolgáltatásokat keresnek. Új marketing- és értékesítési csatornák nyílnak számukra, miközben olyan közönséget találnak, amelynek tagjai a tömegtermelés helyett egyedi és időtlen darabokat részesítik előnyben. Részesei lehetnek egy nemzetközi hálózatnak, eseményeken, pop-upokon, divatsétákon vehetnek részt.

A felhasználóink, vagyis a turisták és helyiek számára, egyedi módon integráljuk a helyi vásárlást a városnézési programokba. Tagjaink bónuszokat, tippeket, kedvezményeket kapnak a divat, design és turisztikai partnereinktől.

A belvárosokat elárasztja a tömegturizmus, így az utazás sokszor inkább nyűg, mint élmény. A FashionTouri decentralizálja az útvonalakat – elkalauzol a rejtett gyöngyszemekhez, kisebb negyedekbe, valódi helyi életterekbe visz. Így nemcsak különleges élményeket kínálunk, hanem támogatjuk a helyi üzleteket, vendéglátókat, kulturális helyszíneket is. Mindez a turisztikai szervezetek és szállásadók részére is hasznos lehet.

glamour plusz ikon Új élet a világ túlsó végén - így talált a háromfős család új otthonra Bali szigetén

Új élet a világ túlsó végén - így talált a háromfős család új otthonra Bali szigetén

Volt olyan pillanat, amikor azt érezted: „igen, ezért hoztam létre a FashionTourit”?

Szerencsére majdnem minden héten van ilyen pillanat! Amikor új cégek érdeklődnek, vagy együttműködést ajánlanak, amikor turisztikai szervezetek felajánlják támogatásukat, vagy valaki megkérdezi, van-e már FashionTouri abban a városban, ahová épp utazni készül? Ezek mind-mind megerősítenek abban, hogy jó úton járok.

Milyen értékek vezérelnek a fenntartható divattal és a tudatos utazással kapcsolatban?

A helyi vásárlás támogatása az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb lépés a fenntarthatóbb divat felé. Ami engem illet, utazás közben mindig fizikai boltokat keresek fel az online helyett – semmi sem ér fel azzal, amikor egy városban egyedi darabokat fedezhetek fel. Fontos számomra a second-hand és vintage üzletek támogatása is, hiszen ezek kulcsfontosságúak a ruhák életciklusának meghosszabbításában.

Részt veszünk a Fashion Revolution Week programban is, amely világszerte az etikus és átlátható divatiparért kampányol. Külön szűrőink is vannak a platformon, amelyek segítik a fenntartható márkák megtalálását. Most egy új együttműködésre is készülünk az osztrák Caritas és Carla üzletekkel, hiszen szeretnénk a társadalmi felelősségvállalásban is aktívan kivenni a részünk.

Kiemelkedő élmény volt a tavalyi „Local Design Charity Night” rendezvény a bécsi Hotel Imperialban, ahol helyi tervezőkkel együtt divatbemutatót szerveztünk, hogy adományokat gyűjtsünk a St. Anna Gyermekkórháznak. Ez az este méltó bizonyítéka volt annak, hogy

a divat jó ügyeket is szolgálhat.

Feltételezem, egy startuper élete nemcsak játék és mese. Mi ad erőt a nehezebb időszakokban?

Az emberek adnak erőt, akik hisznek az ötletben és időt, pénzt, energiát fektetnek a projektbe – legyenek ők csapattagok, mentorok, partnerek, vagy lelkes felhasználók. A barátok és a család is fontos szereplők. Ők azok, akik kizökkentenek a mókuskerékből és segítenek feltöltődni. Nagyon hálás vagyok az osztrák női vállalkozók közösségének is, ahol őszintén megoszthatjuk egymással a kihívásokat.

A jövőbeni tervek között szerepel az AI-támogatott applikáció és egy globális hűségprogram bevezetése.
Fotó: GLAMOUR

Hol látod a projektet a következő években? Dolgoztok új funkciókon vagy együttműködéseken a már említett Caritas és Carla üzletekkel való kooperáción túl?

Célunk, hogy globális platformmá váljunk a vásárlási turizmus és a vendéglátás metszéspontjában. Dolgozunk egy dedikált FashionTouri applikáción, amely AI-alapú személyre szabást és a világ első, kifejezetten shopping turizmusra tervezett hűségprogramját kínálja majd. Emellett hamarosan elindul egy nagyszabású partnerségünk az egyik vezető nemzetközi Tax Free Shopping céggel is – ez egy izgalmas új fejezet kezdete lesz a FashionTouri történetében.