Néhány dollárért bárkinek lehet luxusruhája, még akkor is, ha csak a virtuális térben a játékfigurája viseli

2025. február 12.
Louis Vuitton skineket is választhatnak a játékosok a League of Legends-ben
Louis Vuitton skineket is választhatnak a játékosok a League of Legends-ben
Fotó: Getty Images

Az első videójátékoknál fel sem merült, hogy Mario nem kertésznadrágban indul neki megmenteni a hercegnőt. Ahogyan az sem, hogy egy fotózáson viselt ruha csak a digitális világban létezik, a valódiban pedig nem.

Az új szemlélet szerint ahhoz, hogy valakinek új ruhája legyen, nincs szükség szövetre, csak pixelekre. Nem varrógépeken készülnek, ha nem számítógépeken, és nem a szekrényben foglalják a helyet ezek a holmik, hanem maximum egy adatközpontban. Nem lehet elmenni bennük egy buliba, viszont lehet viselni a közösségi oldalakra készült fotókon.

Digitális couture

Néhány éve közel hárommillió forintért, 9500 dollárért kelt el a Fabricant szín játszós, a fizika törvényeit meghazudtoló digitális ruhája. A valóságban nem létezik, megfogni, felvenni nem lehet, ahogyan ki sem lehet hízni, és foltos sem lesz. Szintén ők tervezték azt a ruhát, amit az ausztrál divathéten bárki hazavihetett. Csak be kellett állni hozzá egy speciális próbafülkébe, pózolni, majd e-mailen kapta meg a fotót, amelyen már a különleges ruhát viseli, és aztán megoszthatta a közösségi oldalakon.

Mert ez a digitális divatipar egyik fontos célállomása. Kutatások szerint sokan nem szeretik a közösségi oldalaikra feltöltött ruhát többször viselni, illetve vannak olyan darabok, amiket csak egy fotó kedvéért vásárolnak. A Fabricant mellett több szereplő is jelen van ezen a piacon, ahol a meg rendelés egyébként hasonlít arra, mikor az internetről rendel valaki egy új felsőt, csak itt kiszállítási cím helyett azt a fotót kell elküldeni, amelyen a digitális ruhát szeretné a felhasználó viselni, majd néhány nap múlva nem a futár csenget, hanem az e-mailjei közé érkezik a fotó, és ezen már az új ruhában pózol.

Balenciaga ruhákban is járhatnak a Fortnite karakterek
Fotó: Getty Images

A technológia és a közösségi média mellett legalább ennyire fontos szempont a környezettudatosság. Egyre több fiatalnak tűnik élhetőbb megoldásnak, hogy míg a valódi ruhatára minimalista, addig a virtuális térben úgy jelenik meg, ahogy éppen kedve tartja. Vagy éppen elég legyen egy pólót vennie, amin a feliratot aztán a telefon kamerájával és a pólót forgalmazó cég szoftverével cserélgetni tudja a fotókon. A digitális ruhák lehetőséget adnak arra, hogy jóval kisebb környezeti terhelés mellett éljék ki sokan a divat iránti szenvedélyüket.

Az online játékok taposták ki az utat

A játékvilágban egyáltalán nem újdonság, hogy a felhasználók olyan ruhadarabokat – vagy ahogyan ott hívják: skineket – vásároljanak néhány dollárért, amelyektől a legtöbb esetben nem lesznek jobbak a játékban, mégis egyedibb lesz a karakterük, vagy jobban passzol az avatar stílusa a játékos valódi stílusához. Ahogy egyre népszerűbbek lettek a virtuális világban zajló játékok, úgy jelentek meg az egyre drágább skinek, néha drágábban, mint egy luxusmárka bármelyik ruhadarabja.

Évekig az volt az elképzelés, hogy a luxustermékeket nem online rendelik a vásárlók, hiszen ott nem elérhetőek azok a személyes szolgáltatások, amelyek a luxusmárkákra jellemzőek, másrészt mert ilyen nagy költéseket egészen egyszerűen személyesen intézi a célközönség. Ma viszont egy egy luxuscikk létezéséről sok esetben az internetről szereznek tudomást a vásárlók, és a márkáknak egy olyan új generációt kell meggyőzniük arról, hogy érdemes költeni a termékeikre, amelyik ideje jelentős részét az interneten tölti. A közösségi média felfedezése után immár a virtuális kollekciókkal is meg jelentek az online térben.

glamour plusz ikon Az e-sport az új Instagram a szépségiparban

Az e-sport az új Instagram a szépségiparban

Legalább az avatarom járjon luxustermékekben!

2019-ben sokakat meglepett a Louis Vuitton, mikor a League of Legends játékban mutatott be skineket, ezzel párhuzamosan pedig fizikailag is piacra dobott hasonló darabokat a játék előtt tisztelegve. Az eddig kockának tartott gamervilágról kiderült, hogy nem is áll tőlük messze a luxus. A Ralph Lauren 2021 végén a népszerű koreai közösségi oldal, a Zepeto 3D avatarjainak árult ruhákat.

Az oldalon a felhasználók az avatarjukkal élik életüket a digitális világban, ahol együtt kávézhatnak, koncertre mehetnek, vagy a Ralph Lauren boltba, hogy ott ruhát vegyenek az avataruknak és akár maguknak is. A Balenciaga az egyik legnépszerűbb online játékkal, a Fortnite-tal állt össze, hogy aztán 725 dolláros, azaz több mint 220 ezer forintos kapucnis felsőt és más ruhákat dobjanak piacra a valódi világban, és virtuális kiegészítő ket a játékban.

Hogy van-e, aki mindkét világban megveszi a termékeket, az már más kérdés, mindenesetre a luxusipar demokratizálódásához vezet, hogy néhány dollárért bárkinek lehet egy eredeti darabja, még akkor is, ha csak a virtuális térben a játékfigurája viseli.