Vajon megérjük, hogy Kim Kardashian lesz az új Audrey Hepburn?
A stílusikonok túlmutatnak az időn és a téren: inspirálják a nőket, befolyásolják a trendeket és rendkívül nagy hatással vannak a divattörténelem kialakulására. De vajon hogyan és kiből válhat korszakalkotó stílusikon a napjainkban? Nagy Dóri stylisttal, divatszakértővel elemeztük a kérdést.
Ha stílusikonokra gondolunk, a legtöbbünknek azonnal beugranak azok a sztárok és hírességek, akik valamilyen ízléses, különleges ruhát vettek fel egy filmben, egy sorozatban vagy akár egy díjátadó gálán. A valamennyi divatismerettel rendelkezők minden bizonnyal a régi korok nagyjaira – így Audrey Hepburnre, Grace Kelly-re, Sarah Jessica Parkerre, Diana hercegnére – gondolnak, az új generáció tagjai viszont automatikusan azokra az influenszerekre és közösségi média sztárokra vizionálnak, akiket nap, mint nap látnak a telefonjaik képernyőjén.
Az tehát biztos, hogy minden korszaknak megvan a maga stílusikonja, de mégis mitől válik valaki stíluskirálynővé? Nagy Dóri stylisttal, divatszakértővel beszélgettünk arról, hogy kiből válhat korszakalkotó stílusikon; mi kell hozzá, hogy valaki évtizedes távlatból is stílusos legyen, valamint azt is elárulta, hogy napjainkban ki az a kiemelkedő sztár, aki nemcsak formálja, hanem diktálja is a trendeket.
Többfaktoros tényező az, kiből válik stílusikon
Kiből lesz stílusikon? Mondhatnánk azt, hogy abból lesz stíluskirálynő, aki a stylistok és a divattervezők segítségével jó érzékkel választja ki a ruháit, de ennél azért többről van szó. Nagy Dóri szerint több faktor is hozzájárul ahhoz, hogy valakiből stílusikon legyen. „Elsősorban számolni kell a szerencse kérdésével. Jókor kell lenni jó helyen. Ezen felül kell hozzá egy kis ’je ne sais quoi’, azaz, egy kis plusz, ami nagyon fontos az egyéniség kérdésében.
Úgy gondolom, hogy önbizalom és karakteres személyiség nélkül nincsen stílusikon. Ahhoz pedig, hogy valaki stílusikonná váljon, kell egy olyan adag külső és belső önismerettel rendelkeznie az embernek, ami ki tudja őt emelni a tömegből” – mondja a divatszakértő, aki hozzáteszi: véleménye szerint jellemzően csak azok válnak az adott kor stílusikonjaivá, akik külsőleg, alkatilag is beillenek az adott kor szépségideáljai közé.
A divat elmúlik, a stílus örök - minden idők legjobban öltözött női hírességeinek nyomában
„Ez a szempont jelenleg eltűnőben van, hiszen a fénykorát éli a testpozitivitás. Sokkal nagyobb a változatosság, de ha belegondolunk, mindig az adott korszellem szerinti szépségideálok váltak stílusikonokká, akik külsőleg, a saját esztétikumaikkal tudtak vágyálmok lenni” – mondja a szakértő. Hozzáteszi, hogy a stylistok és a divattervezők kreativitása is nagyban hozzásegíti a sztárokat ahhoz, hogy elérjék a stílusikon státuszt.
„Ahogyan Audrey Hepburn mögött Hubert de Givenchy zsenialitása, úgy Sarah Jessica Parker kiemelkedő Szex és New York-os szettjei mögött Patricia Field állt, Zendaya stílusát pedig az azóta már visszavonult öltözéktervező és stylist, Law Roach formálta."
Valaha fényűző volt a stílusosnak lenni – ma már bárki lehet az
Stílusikonná emelkedni tehát nem egyszerű, manapság pedig egyre nehezebb, mert kevés kiemelkedő, egyedi karakter van. Egyrészt azért, mert felgyorsultak a trendciklusok, a divat körforgása pedig turbó fokozatra kapcsolt. Másrészt a közösségi médiában sorra bukkannak fel a trendteremtő hírességek és influenszerek, akik nem félnek merészen, bátran öltözködni és bemutatni a legnagyobb újdonságokat.
Ők néhány szezon erejéig (szerencsés esetben akár évekig is) képesek befolyásolni az emberek öltözködését, fényük azonban már közel sem olyan ragyogó, mint az ’50-es években Audrey Hepburné vagy a ’60-as években Jane Birkiné volt. Akkor az elegancia és az elérhetetlen finomság hatalmas lázban, már-már őrületben tartotta az embereket, de ma már olyan hétköznapi darabok is elérhetőek, melyeket bárki meg tud kapni. Így már azért nem olyan különleges az egész.
A tökéletes szépségideálok hajszolásának nagy ára van, vajon megéri?
Ezt Nagy Dóri divatszakértő is így gondolja: „Először divatikonná kell válni, csak után lehet valaki stílusikon. A stílus stabilitást, időtlenséget jelöl – a divat ennél átmenetibb, instabilabb. A divat egy adott korszellem megjelenítése ruhákon keresztül, ami korábban sokkal egységesebb volt. Most, a jelenben nagyon végletes és változatos minden. Egymást váltják a trendek, a ruhák, egyszerre több minden divatos, ezért több kisebb-nagyobb divatikon tud érvényesülni.
Tehát a divatikon és a stílusikon fogalma egyáltalán nem ugyanaz, nem egymás szinonimája a két szó. Ezzel azért jó tisztában lenni. Hogy ki lesz az, aki utólag visszagondolva a mai kor stílusikonja lesz? Ez nehéz kérdés. Régen, ha valaki kiemelkedett, akkor ő mindent vitt: Grace Kelly, Audrey Hepburn, Jackie Kennedy. Abban az időszakban több milliárdból született egy-egy stílusikon. Bár még mindig kevés az esélye, hogy valakiből korszakot meghatározó divatfigura váljon, sokkal több a sztár és sokkal több a trend is, ezért egymást váltják a divatos személyiségek.
Erre pedig még rá is tesz egy lapáttal a közösségi média, ami csak úgy termeli ki magából a trendteremtő influenszereket.” Egykor még fényűző volt a stílusosság, de ma már az otthoni lounge szerelésünk is lehet trendi. Ma már nemcsak a hírességek vagy a nagy kulturális befolyással rendelkezők kiváltsága a stílusosság. Lényegében bárki lehet az, aki ügyesen állítja össze a ruháit – elegancia ide, vagy oda.
A sztárság és a népszerűség döntő szerepet játszik ebben is
Ideje tehát bevallani: a divatikonok reflektorfényben vannak, míg a modernkori stílusikonok ereje egy kicsit megkopott. Ha ugyanis minden elérhető mindenki számára, akkor nem is lehet kiemelkedni. Mindez a ’80-as évek végén, a ’90-es évek elején kezdődött, mikor a tömeggyártás egyre nagyobb mennyiségben jutott el az emberekhez, a fast fashion pedig elkezdte a fénykorát élni. Azóta egy-egy stílusikon helyett inkább stíluskorszakokat szoktunk jelölni.
Vegyük például a 2000-es éveket, amit Y2K-ként is szoktunk emlegetni. A flitteres, pillangós, csípőnadrágos, haspólós időszak mindenki számára könnyen elérhető volt, a trend fő diktálói pedig olyan hírességek voltak, mint Paris Hilton, Lindsay Lohan vagy éppen Hilary Duff. Ezután következett a bokacsizmás, fekete leggingses, peplum felsős időszak, amikor Lauren Conrad, Alexa Chung, az Olsen ikrek és Blake Lively rétegezős öltözködéséért voltunk oda.
Annyira hiányoljuk a gondtalan kétezres éveket, hogy ez a divatiparon is meglátszik
Ebben az időszakban kezdtek el utat törni maguknak Kardashianék is, akik az első modernkori sztárok közé tartoznak. Televíziós személyiségek, a realityk világából jöttek, nem popsztárok, nem filmcsillagok és nem sportolók. Hatalmas erővel robbantak be a médiába, popkulturális hatásuk a 2010-s évek óta megkérdőjelezhetetlen. Az pedig tagadhatatlan, hogy a divat és aktuális trendek kialakulásában jelentős szerepük volt.
És ez továbbra is így van, mert még mindig ott vannak a legnagyobbak között: divatmárkákat alapítanak, ruhakollekciókat terveznek, divattervezőkkel kollaborálnak, a legnagyobb bemutatók első soraiban tündökölnek és még folytathatnánk. De vajon van közük a stílusikonokhoz? Van közös nevező Audrey Hepburn és Kim Kardashian között?
„Kardashianékat lehet szeretni vagy nem szeretni, de tény, hogy olyan meghatározó trendgenerálásuk volt az elmúlt 10-15 évben, amit nem lehet tagadni. Egészen biztosan divatikonok, de hogy stílusikonok-e? Ez csak évtizedek távlatából fog kiderülni. Az biztos, hogy a popkultúra nagyon erős, ha nem a legerősebb szereplői, akik milliónyi embert tudnak befolyásolni az öltözködésükkel. Ez pedig elég nagy dolog” – mondja Nagy Dóri divatszakértő, aki szerint jellemzően azok a sztárok, filmcsillagok, énekesek válnak stílusikonokká, akik a legnagyobb reflektorfényben vannak.
A nagy médiaérdeklődés ugyanis olyan lehetőséget ad ezeknek a sztároknak a divatiparban való szereplésre (akár reklámokon vagy más promóciókon keresztül), ami miatt pillanatok alatt bekerülhetnek a divat nagykönyvébe. Könnyen hozzájutnak a legszebb ruhákhoz és elsőként láthatják a legújabb kollekciókat a divatheteken. Múzsaként, inspirációs forrásként tekintenek rájuk a divattervezők, akikkel karöltve friss trendeket diktálnak. Egyértelmű tehát, hogy divat- és stílusikonokká is ők válnak a legkönnyebben.
Az azonban, hogy kiből lesz majd a jelenkorunk stílusikonja, még a jövő zenéje. A divatszakértő egyértelműen Zendaya-t emeli ki, aki különleges vörös szőnyeges szerepléseivel és mindennapi, laza stílusával egyszerre mutatja be a földöntúli divat szépségét és a teljesen elérhető, farmeres szetteket. Szakmai berkekben hasonlóak a vélemények Florence Pugh-ról, aki mindig bátor öltözeteket mutat be a díjátadókon, ahogyan Rihannának, Dua Lipának és a topmodell Bella Hadidnak is nagy pillanatai vannak, ha a modern streetwearről van szó.
előfizetésem
Hírlevél
