„Nem létezik életkor, csak egyéniség” - interjú Hajas Lászlóval

2025. február 8.
Hajas László munkássága a fodrászvilágban olyan, mint egy művész ecsetvonása a vásznon: merész, innovatív és időtálló, mely generációkat inspirál szerte a világon.
Hajas László munkássága a fodrászvilágban olyan, mint egy művész ecsetvonása a vásznon: merész, innovatív és időtálló, mely generációkat inspirál szerte a világon.
Fotó: Ajkai/GLAMOUR

Az À table kávézó ideális interjúhelyszín: csendes, hangulatos, és az ablakból már-már átlátni Hajas László Retek utcai szalonjába. A szokásos menü rendelése után megkezdtük a beszélgetést, amelyet persze képtelenség úgy folytatni Magyarország egyik legismertebb, immár életműdíjas fodrászlegendájával, hogy ne azon töprengjek: vajon mi a véleménye az én hajviseletemről?

Amikor épphogy sikerülne elhessegetni azt a zavarba ejtő gondolatot, miszerint két válasz között valószínűleg épp mély forma- és színanalízis alá veti a frizurámat, megszólal: „Te egy elegáns rebellis típus vagy.”

Mennyivel egyszerűbb (vagy épp nehezebb) a 2020-as években fodrásznak tanulni és fodrászként dolgozni – akár gépek, új technológiák, tartalomgyártás vagy akár promóció terén?

Amikor harminc évvel ezelőtt mesterfodrászokat vizsgáztattam, rendszerint azt mondtam, hogy az oktató hibája, ha a diák nem tud valamit. Manapság azt mondom, hogy a diák sokkal inkább felelős a képességeiért, elvégre ha érdekli egy bizonyos technika, a közösségi médián keresztül másodperceken belül hozzájut a szükséges információhoz.

Emellett olyan fejlett eszköztár áll rendelkezésükre, amelyről mi annak idején álmodni se mertünk volna – a tanulók akár egy konyhaasztalra helyezett babafejen gyakorolhatnak, ezáltal sokkal hamarabb elsajátíthatják ezt a szakmát. Persze, az alázat és szorgalom elengedhetetlen). Más megközelítésből: a fodrászmagazinok funkcióját a telefonon prezentált inspirációs tartalmak vették át, a vendégek nagy része konkrét forma- és színelképzeléssel érkezik – ezek persze sok esetben nem kompatibilisek az adott vendég adottságaival).

glamour plusz ikon A világ egyik leghíresebb üzletasszonyának magyar vér folyt az ereiben

A világ egyik leghíresebb üzletasszonyának magyar vér folyt az ereiben

Egy archoz hajat komponálni már-már művészeti arány- és színérzéket igényel. Mennyire tanítható, tanulható, és mennyire születik valaki ezzel az adottsággal?

Vannak olyan komponensek, amelyek taníthatóak. Huszonnégy évvel ezelőtt kifejlesztettem egy módszert, amelyet azóta is tanítanak a fodrásziskolákban: a hajszínt és hajformát egyéniségeknek megfelelően szükséges elkészíteni. Ez olyasmi, mint a képzőművészetben a három alapszín ismerete – piros, sárga és kék –, azonban nálunk a három fő egyéniségtípust naturális, elegáns és rebellis kategóriákra bontjuk. Ezek persze éppúgy keveredhetnek, mint a színek – lehet valaki elegánsan rebellis, vagy akár elegánsan naturális típus.

A mesterjelöltek mindig ennek megfelelően vizsgáznak: a tétel – típus – kihúzása után a feladat egy ékszerekből, hangulatképekből, ruhákból álló portfólió összeállítása – ez az ismeret felvértezi egy éles szituációra, amikor egy vendég típusát kell meghatároznia.

Természetesen temérdek jel árulkodik erről: az ékszer, cipő, ruházat, smink, de semmiképpen nem szabad az életkorra, arcformára vagy testalkatra alapozni az analízist. A diákoknak mindig ezt a kulcsfontosságú mondatot tanítom: nem létezik életkor, csak egyéniség!

Ha valaki rebellis típus, hatvanévesen is épp olyan jól mutat majd rajta egy extrém, színes hajviselet, mint a fiatalabb korosztályon.

A 2000-es évek elején merész, szinte képzőművészeti alkotásnak minősíthető hajköltemények sorakoztak a fodrászmagazinokban és divatlapokban. Mi lett a sorsa ezeknek az extrém frizuráknak?

Az említett hajviseletek még most is léteznek! Két jelentős nemzetközi versenyben veszek részt évente – az egyiket az Organisation Mondiale Coiffure francia eredetű világszervezetünk rendezi, ezen a versenyen kimondottan az említett művészeti frizurákra összpontosítanak az indulók.

A másik rendezvényen a World Euro Skills-versenyeken sokkal inkább a hétköznapi divat vagy trend szerint alkotják a feladatokat – itt a fodrászat összes komponensét ismernie kell az adott versenyzőnek, legyen az férfi hajviselet, kifutóra készített frizura, feltűzés, esküvői haj.

Milyen az aktuális trend?

A hosszú haj jelenleg abszolút virágkorát éli: a fiatalabb korosztály kilencven százaléka a hosszú hajat részesíti előnyben, sőt aki korábban évente egyszer frissítő vágásra érkezett a szalonba, mostanában ombré-balayage festéssel és fokozatos hajformázással bolondítja a frizuráját (ekkor tud szépen megmozdulni a haj) – ez a trend rengeteg fiatalt vonzott a stúdióba.

Egy másik tendencia is érzékelhető – tíz évvel ezelőtt ismét berobbant a barber stílusú hajvágás, amely nem új jelenség, elvégre már a kezdetek kezdetén is elkülönült ez a két műfaj. Ezt később világszinten összeolvasztották, létrejött a fodrászat, majd az utóbbi években ismét szeparálták, a szakemberek specializálódtak, kialakult egy fodrászközösség, amely kimondottan ezekre a hajviseletekre szakosodott.

Az elmúlt pár évben itt is történt némi változás, ugyanis a férfiak is nyitnak a hosszabb frizurák felé, így aki korábban kizárólag a gépi vágás technikáját ismerte, fel kell vérteznie magát új ismeretekkel.

glamour plusz ikon A szinkronúszáshoz huszonnégy képesség tökéletes egyensúlya szükséges, aki itt helytáll, az biztos, hogy az élet más területein is sikeres lesz

A szinkronúszáshoz huszonnégy képesség tökéletes egyensúlya szükséges, aki itt helytáll, az biztos, hogy az élet más területein is sikeres lesz

Hogy írnád le ezt az alkotás során átélt meditatív állapotot? Milyen hullámai, momentumai, lépcsői vannak?

Egy frizura úgy működik, akár egy festmény. Két eleme van: egy képkeret – az arcot keretező hajhossz, kontúrok –, valamint a belső tartalom – textúra, hossz, átmenetek. Amikor a kilencvenes évek közepén tanítani kezdtem, mindig hangsúlyoztam a lépések elemzésének jelentőségét. Minden munkafolyamat elmagyarázható, leírható, megfogalmazható, ennek el kell sajátítani a képességét – hogyha adott esetben valaki elfaxolja nekem az instrukciókat, fotó nélkül is el tudjam készíteni az adott frizurát.

A procedúra során rengeteg különböző aspektusból kell megvizsgálni a hajat: milyen leválasztással, milyen kiemeléssel, milyen szögben vágjuk, egyes passzé, kettes passzé, hármas passzé – minden lépést fejben számozunk. Sokszor ezért kerülöm a beszélgetést, mert komoly agymunkát végzünk a folyamat során, koncentrálunk, rendszerben dolgozunk.

Az elmélyülés legfontosabb eleme pedig a jó zene!

Az egyik interjúban egy bemutató vizuális felépítését mesélted el, amely tulajdonképpen egy teljes kurátori, art directori koncepcióként értelmezhető (a modellek görkorcsolyán gurultak a kifutón, Vivaldi Négy évszakának zenei aláfestésével). Milyen szempontok érvényesülnek ezeken a prezentációkon?

Természetesen elengedhetetlenül fontos, hogy szakmailag minden a helyén legyen, de soha nem a mesteri forma- vagy színkombinációt fogja megjegyezni a közönség, hanem sokkal inkább a csomagolást, a víziót. A koncepció szerves részét képezi a jó zene, ekkor tudsz majdnem minden érzékszervre hatni, valamint fontos egy-egy olyan gag beemelni, amely az egész prezentációt emlékezetessé varázsolja.

Az említett görkorcsolyás alakítást előttem senki nem merte megvalósítani, még évekkel később is emlegették, nagy nevek gratuláltak az öltözőben. Illetve a „nincs kor, csak egyéniség létezik!” jelmondatom ebben az esetben is örök érvényű – az egyik évben szimplán ősz hajú, hatvan év feletti modelleket vonultattam végig a kifutón, persze vagány frizurákkal, ruhákkal és zenével kombinálva: a teljes Albert Hall állva tapsolt, a koncepciót újítónak és bátornak találták.

glamour plusz ikon Visszatérhetnek a kilencvenes évek, de a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb szerepet kap majd - szakértő mesél az idei év sminktrendjeiről

Visszatérhetnek a kilencvenes évek, de a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb szerepet kap majd - szakértő mesél az idei év sminktrendjeiről

Mennyiben befolyásolta a kétéves járvány a fodrászszalonok aktuális működését?

Épp ezt a témát boncoltuk a párizsi konferencián – míg korábban a rivális szalonok jelentették a konkurenciát, aktuálisan a házhoz járó fodrászokkal kell felvennünk a versenyt. Az esti kijárási tilalom a szalon hosszú távú működésére is hatást gyakorolt – a megváltozott nyitvatartási idő a járvány lecsengése után sem módosult, mivel a vendégek teljes mértékben leszoktak az esti fodrászlátogatásról.

Az életmű átadása után milyen lehetőségek várnak még egy kiteljesedett mesterfodrászra? Következő lépés?

Már több mint tíz éve gondolkozom új, digitális oktatási struktúrán. Az eredeti oktatóvideós koncepción nőttünk fel, nekem is számtalan VHS-kazettám van ebben a műfajban, sőt mi magunk készítettünk ilyen tartalmakat. Mivel a hajvágás semmi másról nem szól, mint a kiváló térlátásról, elengedhetetlen lenne ezt a folyamatot a fodrász szemszögéből figyelni – ekkor pattant ki fejemből egy zseniális gondolat, miszerint nem oldalról kéne rögzíteni a hajvágási metódust, hanem fejkamerával, ahonnan én látom!

El is készítettük az első nyolc felvételt, ám akkor még bonyolult módszerekkel, kábelekkel, analóg technológiákkal, szalagon rögzítettük a videókat, amelyeket később nem volt időm összevágni egy bérelt stúdióban. Folyamatosan figyelem az online tartalmakat, de az elmúlt húsz év alatt nem adtak ki hasonló oktatófilmeket.

Stylist: Csillag Szilvia Smink: Pataky Ágnes