54 éve nem változtattak a terméken, amit tiniként biztos, hogy te is használtál

2025. október 21.
szempillaspirál
Évezredek óta festik a nők a szempillájukat, a modern spirált azonban csak száz éve találták fel
Fotó: Getty Images/Profimedia/Glamour

Már Kleopátra is használta, de csak száz évvel ezelőtt lett őrület a szempillafestékből, ami komoly utat járt be a mai spirálos változatának kialakulásáig. Volt tömbfesték, kefés gél, krétapor állagú színező és fémspirálos termék is, de a mai, vízalapú formuláját a Maybelline-nek köszönhetjük: nem csoda, hogy a legtöbbet eladott termékükből két másodpercenként elkel egy valahol a világban.

A szempillák festésének története nem újkeletű dolog: egészen Kleopátráig nyúlik vissza, hiszen már időszámításunk előtt négyezer évvel használtak egy kohl nevű faszenes anyagot, amit a pillákon kívül a szemhéj, valamint a szemöldök festésére alkalmaztak. Eleinte azért használták az emberek (a nők és a férfiak egyaránt), hogy elűzzék a gonoszt, az ókori egyiptomi hatás után viszont az ógörög és az ókori Római Birodalom idején is sokan használták.

A Birodalom bukása után aztán betiltották a kohl használatát, Keleten viszont továbbra is használták különböző vallási célokra. A 19. századig nem is festették vele magukat a nők, ám a viktoriánus korban, a Brit Birodalom távol-keleti felemelkedésével újra felfedezték maguknak a kohl-t, amit immár szépségápolási céllal használtak. Az előkelő hölgyek sok időt töltöttek a külsejükkel való foglalkozással, ezért napi rutinjuk részévé vált felmelegíteni a pasztát, melyet a szempillájukra kentek.

Csak ezek után jöttek rá, hogy annak vazelinnel való keveréke egy puhább és jobban kezelhetőbb, valamint tartósabb anyagot produkál, melynek kozmetikumként való használata is sokkal biztonságosabb.

glamour plusz ikon Férfigyilkos gallér, rákot okozó zöld szín - Divattrendek, amik ezrek életét követelték

Férfigyilkos gallér, rákot okozó zöld szín - Divattrendek, amik ezrek életét követelték

Mini kefés tömbfestékből modern spirálos szempillafesték

A szempillafesték különleges keverékét 1913-ban a 19 éves Thomas Lyle Williams chicagói vegyész is felfedezte, mégpedig úgy, hogy kipróbálta nővére, Mabel vazelinjét. Ezt az anyagot arra használta a hölgy, hogy még intenzívebbé tegye vele a szemöldökét és a szempilláit. Thomasnak azonban az az ötlete támadt, hogy ha egy kis krómot/szénport rak a vazelinbe, még élénkebb lehet az eredmény - és az is lett. Egy 500 dolláros családi kölcsön felvétele után úgy döntött, hogy kikísérletezi a tökéletes szempillafestéket, majd csomagolást is tervezett hozzá: nemsokára megszületett a kész termék, a Lash-Brow-Ine, ami iránt egyre többen érdeklődtek.

A sáv alakú tömbfesték mellé egy mini kefét is tettek, amivel fel lehetett vinni a nedvesített anyagot a szempillákra, mindezt pedig egy dobozba csomagolták. Az ötlet hatalmas siker volt: és örökre megpecsételte a család sorsát. Nővére után a vegyész először Mabellinnek szerette volna nevezni a vállalkozást, ám végül döntött, hogy Mabel és a fő összetevő, a vazelin nevének kombinációja jobb választás – így született meg a Maybelline sminkmárka.

Eleinte csak helyben lehetett megvásárolni a terméket, a nagy érdeklődésre való tekintettel aztán postai szállítással is meg lehetett rendelni. A nők aztán egyre többször kezdtek el érdeklődni a parfümériákban a Maybelline szempillafestéke után, ezért 1931-ben már a kiskereskedelmek is elkezdték árulni. Közben kifejlesztették a folyékony változatot, ami kevésbé volt maszatos és ami felvitel előtt már nem igényelt nedvesítést, így a száraz tömbként árult eredeti terméket egyre kevesebben keresték.

A mai napig nagyon ritka a fellelhetősége: a gyűjtői darabbá vált első kiadás eredetileg 10 centért kelt el, a folyékony változatot viszont már 50 centért árulták. Később persze kiderült, hogy még ezt a szempillafestéket is lehet ötletesebben és praktikusabban is csomagolni. Erre jött rá 1957-ben Helena Rubinstein, aki kifejlesztette az első fémspirált. A tollszerű kinézettel rendelkező Mascara Matic névre keresztelt termék ecset nélkül ígért fekete, ívelt pillákat a nőknek, ami egy teljesen új fejlesztés volt a sminkiparban. Nem kellett mártogatni, satírozni, lerázni, vízzel igazítani, csupán kihúzni a festékkel töltött tokból.

A Maybelline Great Lash szempillaspiráljának csak a külseje változik, a tartalma 54 éve ugyanaz
Fotó: South China Morning Post/Getty Images

Történelmet írt a Maybelline

Ez a szempillafestési módszer rendkívül megkönnyítette a nők életét. 1959-re aztán a Maybelline kitalálta, hogy még könnyebb lehet a szemfestés, ha egy olyan fémrudat fejlesztenek ki, ami (a mini kefével ellentétben) mindig ugyanannyi festéket vesz fel. Az új termékkel (Magic Mascara) még precízebben ki tudták festeni magukat a nők, a csomagolás ráadásul azt ígérte, hogy egy darab akár több hónapig is elég.

Ezt a terméket egy dollárért kínálták a nőknek, de akár újra is lehetett töltetni 69 centért. Később, a ’60-as években rukkolt elő a márka az Ultra Lash nevű szempillaspirállal, ahol a fémszálat műanyagra cserélték le, az apró fémecset helyére pedig valódi sörtéket tettek. 1971-ben, a családi vállalkozás eladása után, a nemzetközi piac meghódítására való céllal jelentették meg a neonszínű, zöld-rózsaszín tubusos Great Lash szempillaspirált, ami később alapvető sminktermék lett a nők sminkespolcain.

Hogy miért? Először is forradalmat teremtett, mert az addig csak viaszalapú szempillaspirálok között ez lett az első vízbázisú termék, így a lemosása sokkal könnyebbé vált. Az innovatív formula ráadásul nem áldozta fel a szempillák volumenét, ami külön plusz volt. Másodszorra, a szempillaspirál remekül nézett ki. Sokan a sminktörténelem egyik legkönnyebben felismerhető termékének tarják: a tubusa lényegében azóta sem változott, csak a betűtípusa alakult át és lett egy kicsit letisztultabb.

„A Maybelline Great Lash formulája víz alapú, ami úttörő és forradalmi volt a termék megjelenésekor. Abban az időben a legtöbb szempillaspirál viasz alapú volt, ami általában taszította a vizet, így olaj alapú sminklemosó nélkül nehéz volt eltávolítani. Ez azonban más volt” – meséli Amy Whang, a Maybelline marketingért felelős alelnöke, aki azt is hozzáteszi, hogy a fejlesztéskor direkt adtak a szempillaspirálnak nagyon egyszerű, mindenki által könnyedén megjegyezhető nevet. Céljuk ezzel az volt, hogy

mindenki emlékezzen a formulára, a kisgyerekektől a nagymamákig.

glamour plusz ikon A rúzsindex a magyarázat arra, hogy miért sminkelünk többet krízisben

A rúzsindex a magyarázat arra, hogy miért sminkelünk többet krízisben

Az sem volt titok, hogy ezzel a névvel a márka ki akarta fejezni a termék nagyszerűségét (angolul a great nagyszerűt jelent). Persze, abban az időben könnyebb volt termékeket elnevezni, hiszen kisebb volt a sminkpiac, kevesebb volt a verseny a márkák között és az egyszerűbb szavak is „szabadak” voltak, több terméknév állt rendelkezésre.

Nagymamákról unokákra száll az ikonikus szempillaspirál

Hogy a Great Lash csomagolása miért lett ilyen feltűnő, neonszínű? Állítólag Lilly Pulitzer divattervezőnő tiszteletére, aki az ’50-es és ’60-as években erős, már-már világító színű ruhákat tervezett a nőknek. Portrékái a nőiesség és a szépség megtestesítői voltak – a Great Lash alkotói pedig pont ezt az élményt akarták szimbolizálni a spirál tubusával. Talán a fenti okok miatt tartják a világ egyik legikonikusabb szempillaspiráljának, ami sokak első sminkterméke is szokott lenni a mai napig.

Hiszen a Great Lash még mindig kapható a boltokban, az eredeti recepten pedig már 54(!) éve nem változtattak. Amióta 1996-ban a L’Oréal Paris felvásárolta, azóta egyre több helyre jut el, globális hatása pedig tagadhatatlan. Állítólag 2025-ben minden 2,7 másodpercben eladnak egy Great Lash-t a világon.

„A Great Lash valóban egy amerikai ikon, és ezért marad évről évre a Maybelline első számú szempillaspirálja. A formulája nem változott az eredeti keverék óta, ezért a receptje rendkívül titkos és szigorúan őrzött. Sokak első sminkterméke, nagymamáról édesanyákra, édesanyákról tinilányokra száll. Sokkal több ez, mint amiben több, mint száz évvel ezelőtt reménykedett Mabel testvére”.