A Nanushka divatcég határozottan reagált az orosz-ukrán háborúra

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Nanushka leállította értékesítését Oroszországban, derült ki a Business of Fashion cikkéből.

Sándor Szandra a Nanushka alapító tervezője a Budapest Central European Fashion Week-en bemutatott 2022-23-as őszi-téli kollekcióbemutatójának fináléjában. A tervezőnő nemzetközi sikerei ellenére is fontosnak tartja, hogy hazai divatbemutatója, és budapesti üzlete is legyen, ebben példát mutat mindenkinek
Sándor Szandra a Nanushka alapító tervezője a Budapest Central European Fashion Week-en bemutatott 2022-23-as őszi-téli kollekcióbemutatójának fináléjában. A tervezőnő nemzetközi sikerei ellenére is fontosnak tartja, hogy hazai divatbemutatója, és budapesti üzlete is legyen, ebben példát mutat mindenkinek
Fotó: BCEFW

A luxusmárkákat is nagy dilemma elé állította az orosz-ukrán háború, de már meglehetősen sok tech- és divatcég határozott állást foglalt a kérdésben. A luxusipari márkák kiálltak Ukrajna mellett ebben az elképesztően veszélyes, egész Kelet-Európát, sőt, a világot veszélybe sodró háborúban.

Ez a háború sok szempontból fordulópont lehet, hiszen tulajdonképpen az első olyan helyzet, amikor nem teheti meg egyetlen divatcég, vállalkozás sem, hogy néma marad, úgy tesz, mintha a politikai körülmények az ő márkáját nem érdekelnék, nem érintenék, nem lenne feladata, hogy állást foglaljon politikai kérdésekben.

Igaz, nem előzmények nélkül való a divat és a politika összefonódása, hiszen az aktivista divattervező ikon, Katharine Hamnett, aki megalkotta a szlogenpólót, már több mint harminc éve úgy tekint a divattervezésre, mint potencionálisan a társadalmat, a politikát is befolyásoló tényezőre. A XX. század divattörténetének minden bizonnyal az egyik legemlékezetesebb pillanata volt 1984-ben, amikor Hamnett az akkori miniszterelnöknővel, a mit sem sejtő Margaret Thatcherrel rázott kezet egy fegyverkezés ellen tüntető felirattal nyomtatott pólót viselve. Mire Thatcher észrevette az üzenetet, már késő volt, hiszen minden kamera rögzítette a nyilvános tiltakozást.

Katharine Hamnett 1984-ben hatalmas botrányt okozott azzal, hogy egy rakétatelepítés ellen tiltakozó pólóban rázott kezett Margaret Thatcher miniszterelnökkel, és ezzel a politikust egy saját politikája ellen tiltakozó performansz részévé tette, és másnap az összes újság címlapján ott volt az üzenet: az választók 58%-a nem akarja a rakétatelepítést, annak ellenére, hogy történik
Fotó: Getty Images

A divat mint médium kínálja magát a világot megváltoztatni akaró aktivizmusnak, a különböző társadalmi problémák elleni felszólalásnak, a fontos ügyek melletti kiállásnak, és amellett, hogy remek információhordozó, bőven akadnak saját megoldandó problémái, ügyei is, mint például az, hogy a második legszennyezőbb iparágnak számít, és mértéktelen a túltermelése.

A háború elleni kiállás nagy valószínűség szerint ezekben a napokban válik a divatmárkák kommunikációjának szerves részévé. A világ megváltoztatásában dizájnerként a kreativitással, ruhát viselőként pedig a testünk felületével, illetve a tudatos vásárlói döntésekkel vehetünk részt. Diane Pernet divatkritikus megfogalmazása szerint példaértékű, hogy az olyan tervezők, mint Hamnett, akkor is kitartottak az divattal közvetített üzeneteik mellett, amikor ez nagyon rosszat tett az üzletnek. Emellett Pernet azt is megfogalmazta Robb Young cikkében a Business of Fashion magazinban, hogy „nem tartanánk itt, ahol tartunk – hogy a Gucci például kiáll a fegyvertartás ellen, és sok márka politikailag aktívvá vált – ezek nélkül a dizájnerek nélkül, akik kikövezték az utat." A legfontosabb névsor a politikailag aktív dizájnerekből a következő: Katharine Hamnett, Vivienne Westwood, Stella McCartney. Ők nem féltik az üzleti sikerességüket, és mindig a biztonságos jövőnket tartják szem előtt.

Vivienne Westwood amikor csak teheti, felhívja a figyelmet a klímaváltozás sürgető kérdésére és a fegyverkezés, a világ mai politikai működésének romboló karakterére. Egész egyszerűen csak "fegyvergazdaságnak" hívja azt, amiben élünk, és hangsúlyozza, hogy a szemben álló, folyamatosan fegyverkező ellenfelek nem a békét, hanem a háború lehetőségét építik.

Bátor kiállásnak számít a ma már nemzetközileg is sikeres magyar márka, a Sándor Szandra divattervező által alapított Nanushka döntése, miszerint beszüntetik az orosz értékesítést a háború miatt. Erről a Vanguards Group vezérigazgatója, Baldaszti Péter nyilatkozott a Business of Fashion Tamison O'Connor által írt, a luxuscégek a háborúra adott reakcióit firtató cikkében.

A Nanushka modellt viselő Kafiya Said Mahdi maga is menekült, aki ma már elismert, sikeres modell Magyarországon
Fotó: BCEFW

A magyar divatcég számára, mely jelenleg körülbelül ötvenmillió euró bevételt termel, bevállalható volt ez a morális és üzleti döntés, annak felvállalása, hogy elveszítik az orosz partnereiket. A menekülteknek segítséget kínálnak, és minden kereskedelmi tevékenységüket beszüntették Oroszországgal. "Nem volt nyilvánvaló döntés, mert a legnagyobb tisztelettel viseltetünk az orosz emberek irányában, az orosz partnereink és barátaink felé. – fogalmazta meg a vezérigazgató – Semmilyen formában nem hozunk olyan döntéseket, melyeknek az lenne a célja, hogy ártsunk nekik, vagy megalázzuk őket, ez a döntésünk teljesen másról szól."

A Nanushka a letisztult dizájn egyik űttörője, mely igen korán kezdett el környezettudatos alapanyagokat használni. Inspirációi olykor egzotikusak, de minden darabjuk tökéletesen illeszkedik egy kozmopolita nő ruhatárába
Fotó: BCEFW

Ugyan a magyar divatcégnek jelenleg még nincs üzlete Oroszországban (Londonban és New Yorkban már igen), de vannak viszonteladóik, és az ecommerce üzletág is nagyon gyorsan nőtt Oroszországban az elmúlt időszakban. Baldaszti Péter tíz százalékos növekedést említ a cikkben.

Sokat elárul a divatipar szemléletváltásáról az is, hogy a British Fashion Council (a brit divatügynökség) nyíltan a béke melletti kiállásra szólította fel a brit divatmárkákat. Ez valóban egy korszakváltást jelent. A divat és a politika már nem két külön világ, a divat beszáll a világ megváltoztatásába, és annyi nyilvánvalóan kirajzolódik első blikkre is, hogy a designerek nem a fegyverkezés és a háború pártján állnak, hanem úgy szeretnék újratervezni a világot, hogy abban életben maradunk és öltözködünk továbbra is.

Vajon kinek van kétsége afelől, hogy a divat eszközeivel lehet leggyorsabban népszerűvé tenni valamit?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Napi horoszkóp: A Kos hódítani akar, az Ikrek közelebb kerül az egyik ismerőséhez - április 23.

Napi horoszkóp: A Kos hódítani akar, az Ikrek közelebb kerül az egyik ismerőséhez - április 23.

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője