Népszabadság! Hirdeti a kifutón a The Four magyar divatmárka

2016. október 16.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A THEFOUR magyar designerduó bátor kiállása a Népszabadság napilap megszüntetése ellen meglepően csekély sajtóvisszhangot kapott, pedig az akciójuk az aktivizmusuk egyik legerőteljesebb és legmeghatározóbb megnyilvánulása volt. Az ikonikus demonstráció egy hirtelen jött ötletből született, mégis mély nyomot hagyott a hazai divat és társadalmi párbeszéd területén. A tervezőket arról kérdeztük, hogyan viszonyulnak az aktivizmushoz és milyen szerepet játszik ez a munkásságukban.

A divatban nem egyedülálló a politikai aktivizmus, Magyarországon azonban egyedülálló a THEFOUR kiállása
A divatban nem egyedülálló a politikai aktivizmus, Magyarországon azonban egyedülálló a THEFOUR kiállása
Fotó: The Four

A THEFOUR 2017-es tavaszi–nyári kollekciójának bemutatóján az egyik modell egy Népszabadság feliratú fekete pulóverben lépett kifutóra. Ezzel a gesztussal a márka egyértelműen reagált a nagy múltú, ikonikus napilap botrányos és minden bizonnyal politikai szándékból végrehajtott váratlan bezárására. A hír, miszerint Magyarországon a média sokszínűsége és függetlensége egyre inkább csupán elvont eszmévé válik, megrázta a közvéleményt.

A ruhák mint politikai plakátok

A divat politikai állásfoglalása Magyarországon eddig érthető okokból kevés példát mutatott. Ugyanakkor, ha Katharine Hamnett vagy Vivienne Westwood munkásságát vizsgáljuk, világossá válik, hogy a divat – mint a populáris kultúra egyik meghatározó szegmense – korántsem áll távol a politikától. Különösen példaértékű, hogy a THEFOUR csapata, akiknek innovatív és karakteres ruhái már eddig is jelentős figyelmet kaptak, elsőként a magyar divatmárkák közül vállalta a felelősséget, és bátran reagált egy ilyen kiemelkedően fontos közéleti eseményre.

Katharine Hamnett 1984-ben hatalmas botrányt okozott azzal, hogy egy rakétatelepítés ellen tiltakozó pólóban rázott kezett Margaret Thatcher miniszterelnökkel, és ezzel a politikust egy saját politikája ellen tiltakozó performansz részévé tette, és másnap az összes újság címlapján ott volt az üzenet: az választók 58%-a nem akarja a rakétatelepítést, annak ellenére, hogy történik
Fotó: Getty Images

Nemzetközi szinten a divatipar társadalmi és politikai állásfoglalása régóta ismert jelenség. Gondoljunk csak Diane von Fürstenberg nyílt kiállására, Marc Jacobs Hillary Clintont támogató pólójára, amelyet a Vogue főszerkesztője, Anna Wintour is viselt, vagy a Dior feminista feliratú trikójára, amely a legutóbbi párizsi divathét egyik legnagyobb visszhangot kiváltó darabja volt. A divat, mint befolyásos kulturális és gazdasági szektor, kötelességének érezheti, hogy reflektáljon a társadalmi és politikai eseményekre. Örömteli, hogy ez a fajta társadalmi érzékenység immár a magyar divatiparban sem számít többé tabunak.

A THEFOUR Népszabadság feliratú pulóverét viselő modellről készült fotó pillanatok alatt bejárta a közösségi médiát, és a közönség egyöntetű lelkesedéssel ünnepelte a magyar márka merészségét. A kollektíva ezzel a gesztussal nem csupán a Népszabadság, hanem a sajtószabadság és a demokratikus értékek melletti kiállását is kifejezte. A THEFOUR tervezőit megkérdeztük, milyen megfontolásból született meg ez a figyelemfelkeltő és társadalmi jelentőségű alkotás.

Milyen körülmények között döntöttetek úgy, hogy társadalmi állásfoglalást visztek a kollekciótokba?

Miovácz Márton: Amikor a 2017-es tavaszi-nyári kollekciónk divatbemutatójára készültünk, kiderült, hogy a Népszabadságot megszüntetik. Ez egy nappal a bemutató előtt történt. Aznap reggel, amikor felébredtem és elolvastam a híreket, erős dühöt és tehetetlenséget éreztem. Akkoriban együtt laktam az egyik akkori kollégánkkal, Dórával, és kávézás közben megfogalmazódott bennem, hogy valamit tenni kellene. Arra gondoltam, hogy amire hatásom van, az a kollekciónk, talán ezzel reagálhatnék az eseményekre. Az ötlettel be is mentem a stúdióba, és átbeszéltük a lányokkal, hogy megvalósítsuk-e vagy sem.

A THEFOUR a 2017-es tavaszi-nyári kollekciójának bemutatóján küldte a kifutóra a Népszabadság feliratú újságot
Fotó: The Four

Gálvölgyi Anett: Előtte már volt „Motivate” feliratunk, tehát a feliratos pulcsi, mint koncepció nem volt új. Korábban, több szezonnal ezelőtt már sokat gondolkodtunk rajta a Motivity projekt kapcsán, hogy mi lenne az ideális üzenet. Amikor Marci reggel beállított, és azt mondta, hogy mi lenne, ha csinálnánk egy ilyen pulcsit, eleinte kicsit gyomoridegem volt ettől. De ahogyan Marci is mondta, ez a mi platformunk, hogy kifejezzük az álláspontunkat. Addig a kollekcióink mindig pozitív üzeneteket hordoztak, amelyekkel könnyű volt azonosulni. Itt viszont, ha bevállaljuk, akkor egyértelmű állásfoglalást teszünk. Mégis úgy éreztük, hogy egy bizonyos pont után már egy kreatív ember sem tud kimaradni abból, ami körülötte történik. De tartottam attól, hogy majd szervezeti szinten lesz olyan vélemény, hogy ezt talán nem kellett volna.

Miovácz Márton: Mondták is utána a Design Termináltól. Mielőtt kiment a kifutón, egy sálat tettünk a modellre, hogy ne látszódjon, hogy ez a felirat, és megkértük, hogy amikor kilép a kifutóra, csak akkor vegye le a sálat.

Gálvölgyi Anett: Mindenki akkor látta a feliratot először, még a backstageben dolgozók is. Természetesen a modellel megbeszéltük, ez is egy sarkalatos kérdés volt, hiszen ő az, akinek az arcával jelenik meg ez az állásfoglalás. Szerencsénk volt vele, nagyon nyitott lány volt. Nem számítottam arra, ami utána történt, hogy ennyi helyen megjelenik majd a kollekciónk. Ami különösen érdekes volt számomra, és máig emlékszem rá, hogy egy igazi kommentáradat indult el, például Facebookon és más közösségi oldalakon. A reakciók nagyon megosztók voltak, sokkal intenzívebbek, mint bármelyik korábbi bemutatónk esetében. Egy mellékszálként hozzátenném, hogy a bemutatóra egy különleges sminket találtunk ki, amelyet Marci készített: foltokat helyeztünk a modellek szeme köré. Ezt néhányan úgy értelmezték, mintha a lányok „megvert” kinézetűek lennének, ami több kommentben is előkerült. Akadtak, akik összemosták ezt a sminket a Népszabadság üzenetével és a női bántalmazás kérdésével, valamint azzal vádoltak minket, hogy a modellek ki vannak éheztetve. Tudod, ez az a fajta klasszikus kritika, ami ilyenkor gyakran megjelenik. Furcsa volt ennyi személyes hangvételű kommentet olvasni, hiszen a többi ruhadarabunk sosem váltott ki ilyen heves reakciókat.

Miovácz Márton: Úgy érzem, voltak olyanok, akik kötelességből közölték le az anyagot. Ez furcsa volt számomra, mert amikor általában csinálunk valamit, és az megjelenik a sajtóban, az legtöbbször személyes kapcsolatokon vagy azon múlik, hogy valakinek valóban tetszik a munkánk.

Gálvölgyi Anett: Itt odáig jutott a dolog, hogy sok médium egyszerűen nem akart lemaradni a témáról. Nagyon furcsa érzés volt, hogy olyan helyeken is megjelentünk – például a 444-en, a Mércén, a Hír TV-n, a HVG-n –, ahová egyébként soha nem kerültünk volna be. Nem akartuk ezt a pulóvert árusítani; közös döntés volt, hogy így tartjuk meg. Emlékszem, ez több okból is problémás lett volna: egyrészt a Népszabadság logója, amely valakinek a tulajdonában maradt, még ha a lap már nem is működött. Másrészt nem szerettük volna üzleti célokra felhasználni ezt a projektet, mivel ez számunkra egy teljesen őszinte, figyelemfelkeltő gesztus volt.

Miovácz Márton: A sajtószabadság kérdése szerintem egy olyan téma, amely mellett kreatív emberként nehéz szó nélkül elmenni. Kihasználtuk a rendelkezésünkre álló lehetőségeket, hogy ezzel kapcsolatban álláspontot foglaljunk és kifejezzük, hogyan érint minket mindez. Ez volt az elsődleges célunk: figyelemfelkeltés és egyértelmű kiállás. Fontos volt számunkra, hogy ez az üzenet tiszta maradjon, ezért fel sem merült, hogy pénzt csináljunk belőle. Szó sem volt arról, hogy üzleti hasznot próbáljunk húzni a pulóverből, mert ez elvenné annak az őszinte kiállásnak az értékét, amit meg akartunk valósítani. Emlékszem, egyszer megkerestek minket a Népszavától, hogy árverezzük el a pulóvert. Természetesen szívesen támogatunk olyan célokat, amelyek összhangban vannak az üzenetünkkel, de számunkra egyértelmű volt, hogy anyagi haszonra nem tartunk igényt, mert az megfosztaná az eredeti szándékunk lényegétől. A feliratos pólók és pulcsik terén mindig is inspiráltak Vivienne Westwood munkái – például az „I’m expensive” feliratú pólója szerintem zseniális. Tudat alatt folyamatosan szem előtt tartom ezeket az előzményeket, és tisztelettel tekintek rájuk. Nagy hatással vannak rám, és tudom, hogy másokra is. Úgy gondolom, hogy ez egy olyan eszköz, amit érdemes használni a véleménynyilvánításra.

A divat több mint ruhák? Minden bizonnyal! Olvass róla!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Kiderült, ajánlott-e a kutyával aludni a pszichológusok szerint

Kiderült, ajánlott-e a kutyával aludni a pszichológusok szerint

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Nem gondoltuk volna: ezek a kozmetikumok árthatnak az egészségnek (x)

Nem gondoltuk volna: ezek a kozmetikumok árthatnak az egészségnek (x)

Ha ezt a 7 szabályt betartod, búcsút mondhatsz a betegségeknek! (x)

Ha ezt a 7 szabályt betartod, búcsút mondhatsz a betegségeknek! (x)

Te is rendszeresen megfázol? Mutatjuk, mire figyelj! (x)

Te is rendszeresen megfázol? Mutatjuk, mire figyelj! (x)

Önvezető járművek és okos közlekedési rendszerek: mutatjuk, ez milyen változást jelent  a mindennapokban (x)

Önvezető járművek és okos közlekedési rendszerek: mutatjuk, ez milyen változást jelent a mindennapokban (x)