Zöld mítoszok és divatipari valóságok – beszélgetés a Terike from Budapest-ben

2025. március 10.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A fenntarthatóság napjaink egyik legégetőbb kérdésévé vált, és a divatipar sem maradhat ki ebből a diskurzusból. De vajon valóban lehetséges fenntartható divatról beszélni egy olyan gazdasági rendszerben, amely a folyamatos növekedésre és fogyasztásra épül? ‘A kapitalizmus legszebb divattörténetei’ című beszélgetés résztvevői éppen ezt a kérdést boncolgatták, miközben a dizájn, a művészet és a fenntarthatóság összefonódásait is górcső alá vették.

Extinction Rebellion aktivisták a varsói Zara kirakatához ragasztották magukat Black Friday napján, tiltakozva a fast fashion környezeti és társadalmi hatásai ellen. Az iparág évente 92 millió tonna textilhulladékot termel, és jelentős szerepe van a globális CO2-kibocsátásban
Extinction Rebellion aktivisták a varsói Zara kirakatához ragasztották magukat Black Friday napján, tiltakozva a fast fashion környezeti és társadalmi hatásai ellen. Az iparág évente 92 millió tonna textilhulladékot termel, és jelentős szerepe van a globális CO2-kibocsátásban
Fotó: Getty Images

Lehet-e a divatról, illetve a divatiparról a kapitalista logikán kívül gondolkodni? Többek között erre és más kurrens kérdésekre keresték a válaszokat A kapitalizmus legszebb divattörténetei című beszélgetés résztvevői. Vajon hogyan befolyásolja a későkapitalizmus a művészetről, a dizájnról és a fenntarthatóságról szóló diskurzusokat. Hogyan vált az esztétika az áruszerűség eszközévé? A fiatal magyar divattervezőket összefogó Terike from Budapest józsefvárosi főhadiszállása adott otthont a beszélgetésnek.

Mi olyan izgi a dizájnkapitalizmusban, a fenntarthatóságról szőtt mítoszokban és a kortárs globális divatipar működésmódjában?

Keszeg Anna, a MOME divatteoretikusa vezényelte le a beszélgetést, amely a Szépirodalmi Figyelőben megjelent divat-tanulmányok témái köré szövődött. A kötet szerzői, az esemény beszélgetőtársai nemcsak a hazai divatszcénában ritkának számító kritikus figyelemmel közelítenek a divatipar különböző aspektusaihoz, hanem jól ismert és elismert profiljukból kilépve - főszerkesztő, tervező, divatillusztrátor- bátran kísérleteznek az akadémiai formanyelven való fogalmazással a Terike from Budapest főhadiszállásán.

Maróy Krisztina a Glamour főszerkesztője a zsurnalisztika egyik gyakorlatát, a popularizációt ideiglenesen levetkőzve a divatipar ismert jelenségét, a greenwashing-ot vette górcső alá tanulmányában. Kétségtelen, hogy a társadalmi diskurzusok satujában a divat- és dizájncégek egyre nagyobb nyomás alatt vannak a fenntarthatatlan, felhalmozó logikára épülő működési logikájuk miatt. Kezd derengeni a sejtés, hogy talán célravezetőbb lenne a ‘fenntarthatóság’ kiüresedett jelentését az ‘ökotudatosság’ szemléletével feltölteni. Így esély nyílik arra, hogy a cselekvést ne akadályozza a divatipar túltermelésének a bénító tudata, és egyre több divatszereplő tegyen lépéseket a bolygó felélésének a lelassításának érdekében.

A klímakrízis jelenlegi pontján nem vagyok biztos benne, hogy a túltermelést és túlfogyasztást pörgető “minél tömegesebb a gyártás, annál olcsóbb” divattermelés elvének reformjától mennybe megy a globális kapitalizmus egyik legkizsákmányolóbb és legkörnyezetszennyezőbb iparága. De, Krisztina példája mégis felvillantja egy alternatív dizájn-szemlélet lehetőség: vigyázó szemeteket Koppenhágára vessétek! A dán divatfővárosban nem tagadják a divatbemutatók gazdasági- és szimbolikus jelentőségét, így nem is akarják eltörölni az “glamúros vásárlás-ösztönző” eseményeket. Az önmagánál tovább látni nem akaró párizsi divathéttel ellentétben a skandinávok szigorú előírásokat vezettek be a gyártás-tervezés folzamatába, így nemhogy megindulva, hanem ökotudatos trendszetterként vonulva Párizs, London, Milánó és New York előtt.

Egyben biztosak vagyunk: úton vannak a jókora meglepetések

Egyben biztosak vagyunk: úton vannak a jókora meglepetések

Fogyasztók a klímakrízis testközelében

A divatmárkák kommunikációja a kapitalista logikának megfelelően - ami a vég nélküli fogyasztásra sarkall- elkeni a divatgyártás káros hatásait amik a bolygó ökoszisztémáját súlytják. A kommunikáció egyik stratégiája az eszképista narratívák túlhangsúlyozása, így kínálva felszínes megnyugvást a szorongó fogyasztóknak abban a szellemben, hogy “senki bele nem halt még a divatos önkifejezésbe”. Másrészt a márkák előszeretettel ringatják hamis zöld-álmokba a divatfogyasztókat, amikor a saját öko-tudatosságukat hirdetik, miközben termelési láncuk, a nyugati világtól távol eső okoz végzetes károkat okoz az emberi és természeti közösségekben.

De mi történik akkor, amikor egy ruházati márka törzsközönsége nem a városi betondzsungelek és vállalati meetingek kihívásaival néz szembe nap, mint nap, hanem kint a terepen “dacolnak a fagyos szelekkel és a perszelő pusztákkal”?

Vesmás Júlia a MOME Business to Design program oktatója a Patagonia márkát emeli ki, mint hiteles nemzetközi ruhaipari céget. A kaliforniai szörfös- és hegymászókultúrából a világpiacra kinövő márka nem finomkodik, amikor a divatipar “zöld-problematikájára” terelődik a szó: vezetőik szerint semelyik ruhaipari márka nem jelentheti ki magáról, hogy fenntartható. Ilyen, hogy kész, egy brand “fenntartható” a jelen kapitalista gazdasági viszonyok között, egyszerűen nem igaz.

A Patagonia nagyon komolyan veszi a bolygónk megmentését, "patagónai-aurának" nevezik a divatteróriában azt a márkaépítési stratégiát, amibe bele van kalkulálva a természetnek való visszaadás, a karbonlábnyom-csökkentés
Fotó: Gettyimages.com

Drasztikusan fogalmazva, az a márka lehetne komplett fenntartható, amelyik megszüntetné a gyártást… Azt viszont lehet mondani - csak, hogy megmaradjon a remény-, hogy egy divatmárka a fenntarthatóság folyamatában van, legalábbis a Patagonia vezetői szerint. A kültéri sportruházatra specializálódott cég nem is tehet másként, hiszen törzsvásárlói elsőkézből tapasztalják a klímakatasztrófa pusztító hatásait az erdőkben, hegyekben, tundrákon és a tengerekben.

Betyárromantika a kifutón: Zsigmond Dóra új kollekciója a múlt és a jelen határán

Művészet és kézművesség a kommunkációban

Hajdu Anett divatillusztrációi évek óta díszei különböző divatfelületeknek. Nem is kérdés, hogy Anett vizuális és dizájn szempontokból vizsgálja a divatmárkák gyártási folyamatait. Hogyan alkalmazzák a divatrajzokat a márkák? A nagy brandek általában fontosnak tartják, hogy bevonják a képzőművészeteket az egész gyártási folyamatba, például inspiráció forrásként a brand vizuális kommunkációját illetően.

Hajdú Anett illusztrációi még jobban megszerettetik veled a divatot

Ezzel kapcsolatban felmerül az “artwashing” problematikája, ami azt jelenti, hogy bizonyos folyamatokban művészeti gyakorlatok vannak bevetve a privát tőke gyarapításának érdekében. Tehát a felhasznált, helyi közzösségek művészetének és esztétikájának az a szerepe, hogy elfogadhatóvá tegyen bizonyos divatgyakorlatokat, mítoszokat. A luxusdivatipari termelés semmiképpen nem lehet követendő példa a kézműves termelők számára, sőt a fenntarthatóság útján elengedhetetlen a veszendőben lévő gyakorlott kézműves tudás megőrzése.

Magyarország a 2025-ös Oszakai Világkiállításon a kultúrák találkozásában

Kovács Adél a egyetemi oktató a “vásárolok, tehát vagyok” kifejezés megcsavarásának szempontjait hozza be a beszélgetésbe. Felmerül a kérdés, hogy a divatfogyasztás vajon mindig együtt jár-e a fogyasztással? A divatmárkák olyannyira finomhangolták az értékesítési stratégiájukat, hogy a dizájn és a művészet sok esetben egyszerre fut a márka kommunikációjában.

Mi történik ha a high fashion és a magas művészet találkozik? A Louis Vuitton és Yayoi Kusama japán művésznő együttműködésükkel példátlant alkottak
Fotó: Edward Berthelot/Getty Images

Példának lehet venni a Louis Vuitton együttműködését a kortárs japán művésszel, Yayoi Kusama-val, aminek következtében néhány metropoliszban óriás dizájner tökök bukkantak fel a luxusmárka boltjainak környékén. Kortárs művészeti kiállítás a la Louis Vuitton? A szórakoztatás az értékesítés katalizátorává válik, olyan értelemben, mint egy extra szolgáltatás: a márka a “kultúra közvetítőjeként” tetszeleg és anélkül teszi befogadhatóvá a vizualitást, és “a művészetet”, hogy anyagi értelemben fogyasztani kellene.

Magyar tervező kiegészítőjét viselte Will Smith fia a Grammy-gálán: a fiatal énekes Abodi Dóra különleges fejdíszében jelent meg

Magyar tervező kiegészítőjét viselte Will Smith fia a Grammy-gálán: a fiatal énekes Abodi Dóra különleges fejdíszében jelent meg

Mi lesz veled a dizájn kapitalizmus?

A fenitekből is érzékelhető, hogy ezer oldalról érkeznek a különböző társadalmi, vásárlói elvárások a divatcégek felé. Pár évtizeddel ezelőtt már az új technologiák gyártási folyamatokba való bevezetésével, a printek és a különböző sport-technológiák használatával illetve a gyártásfókuszú szemlélettel ki lehetett tűnni a versenytársak közül- mondja Kovács Adél.

A jelenben azonban egyre nő a nyomás, hogy a divatmárkák érdekesebb szolgáltatásokat nyújtsanak, még extrább divatbemutatókat szervezzenek. Hangsúlyosabbá válik a márka kommunikációja is, melynek következtében dematerializálódik a divat - például a közösségi média felületeken, vagy divatmagazinokban is fogyasztható vizuálisan egy-egy kollekció, vagy a márka kommunikációja.

Ezeknek a folyamatoknak többek között az a következménye, hogy a formatervezés jóval inkább a háttérbe szorult sok divatcégnél a huszonegyedik század második évtizedére.

Maróy Krisztina is rácsatlakozik a divatfogyasztási szokások megváltozásával járó következmények tematikájára: elveszett a kapcsolat a matériával, az alapanyagok milyenségével. Az internetes kultúrában és a rendelések fénykorában nincs fizikai kontakt a divatfogyasztó és a divattermék között.

Vesmás Júlia a Patagónia és más kültéri viseletgyártó cégek ellenpéldáját dobja be: ez egy olyan piac, ahol a fogyasztók sokkal többet vár el az alapvetően jó minőségű ruháktól: olyan ruhákba szeretnének hosszútávon fektetni, amelyek lehetőleg maximálisan kitartanak a szélsőséges időjárási körülmények között is.

Ennek példája a svéd kültéri felszerelést gyártó Fjällräven Kanken cég, akinek a téli kampánya arra buzdítja Budapest népét, hogy idén legyen az a pillanat, amikor befektetnek egy hosszútávon is funkcionáló kabátba. Nem csak Budapesten, de a nyugati világ metropolisz lakóit is elérte a hegymászó-felszerelés láz: internetes mémmé váltak azok a GenZ és késői Y generációbeliek, akik vasárnap reggel Arc'teryx sapkában szürcsölik a zabtejes lattéjukat, hogy aztán hétfőn Patagonia mellényben üljenek a vállalati meetingeken…a trendérzékenységen túl azonban nem mellékes a csúcstámadásra tervezett termékekbe vetett bizalom és az acélos strapabírás sem.

A Fjällräven eltökélten dolgozik az alternatív anyagok megtalálásán
Fotó: Courtesy of Fjällräven

Ha már szóba került a divatiparba vetett általános bizalom megrendülése, Krisztina a dán sikermárka, a Ganni példáján keresztül veti fel az őszinteség problematikáját: bár egyenlőre nem nagyon látunk mainstream próbálkozásokat a kapitalista divatrendszer alternatív értelmezésére, de be lehet vállalni azt is, hogy a márka átláthatóan kommunikál a közönségével.

Kardigán és ruha GANNI ganni.com
Fotó: Bodnár Zsófi

Igen, a fenntarthatóság egy folyamat, úton vagyunk, mindenféle módokon igyekszünk visszaadni a helyi közösségeknek és a minket körülvevő környezetnek. A kérdés már csak az, hogy ezeket a kommunikációs paneleket és zöld vállalásokat mennyire lehet cinizmus nélkül megnyugtatónak találni egy világégés kellős közepén.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Megválasztották 2026 színét, és azon túl, hogy gyönyörű, nagyon fontos üzenete van

Megválasztották 2026 színét, és azon túl, hogy gyönyörű, nagyon fontos üzenete van

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)