18+

Felnőtt tartalom

Elmúltál már 18 éves? Ezen az oldalon felnőtt tartalom található!

Ez történhetne az agyaddal napi 3 pohár alkohol hatására

A túlzott alkoholfogyasztás jelentősen növeli a stroke kialakulásának kockázatát
A túlzott alkoholfogyasztás jelentősen növeli a stroke kialakulásának kockázatát
Fotó: Getty images/Glamour

Ez is érdekelhet

Képtelenség leállni velük: 7 zseniális Netflix sorozat, ami a legnagyobb bűnös élvezeted lesz

Képtelenség leállni velük: 7 zseniális Netflix sorozat, ami a legnagyobb bűnös élvezeted lesz

2025. november 11.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az alkoholfogyasztás nemcsak az egészségre, de az élettartamra is hatással lehet, különösen a stroke kockázatának növekedésével. Egy új kutatás rávilágított a túlzott alkoholfogyasztás és a súlyos agyvérzés közötti összefüggésekre.

Egy friss amerikai tanulmány megdöbbentő eredményeket hozott az alkoholfogyasztás és a stroke kapcsolatáról - írja a Mirror. Azok, akik napi három vagy több pohár alkoholos italt fogyasztanak, nemcsak hogy fiatalabb korban kaphatnak súlyos stroke-ot, de az agyuk öregedésének jelei is korábban jelentkezhetnek. A kutatás szerint a nagyivók átlagosan 11 évvel korábban tapasztalnak stroke-ot, mint azok, akik mérsékelten vagy egyáltalán nem fogyasztanak alkoholt.

A stroke legveszélyesebb típusa

A tanulmány, amelyet a Neurology című folyóiratban publikáltak, az intracerebrális vérzésre, azaz az agyvérzés okozta stroke egyik legsúlyosabb formájára fókuszált. Az eredmények szerint a sok alkoholt fogyasztók esetében amellett, hogy növekszik a stroke súlyossága, az agy kis ereinek hosszú távú károsodása is felgyorsulhat. Dr. Edip Gurol, a bostoni Harvard Egyetem kutatója kiemelte, hogy az intracerebrális vérzés a stroke legveszélyesebb típusa, melynek hátterében gyakran az agyi kisérbetegség áll.

Kiket érint a probléma?

A vizsgálatban 1600, átlagosan 75 éves felnőtt vett részt, akik korábban intracerebrális vérzésen estek át. Alkoholfogyasztási szokásaikról a kórházi felvétel során gyűjtöttek adatokat. A túlzott alkoholfogyasztást napi három vagy annál több alkoholos ital rendszeres fogyasztásaként határozták meg, ahol egy ital 14 gramm alkoholt tartalmazott.

A résztvevők közül 104 személy, azaz a vizsgálati csoport 7%-a felelt meg az túlzott ivás kritériumainak. Az agyi szkennelések segítségével a kutatók összehasonlították a nagyivók és a mérsékelten vagy egyáltalán nem ivók agyi állapotát. Az eredmények szerint az előbbi csoport tagjai átlagosan 64 évesen szenvedtek stroke-ot, míg a mérsékelten alkoholt fogyasztók 75 évesen – ez 11 év különbséget jelent.

Ilyen gyakran ihatsz alkoholt anélkül, hogy ártanál vele a szervezetednek

Ilyen gyakran ihatsz alkoholt anélkül, hogy ártanál vele a szervezetednek

Súlyosan károsodhat az agy

A nagyivók esetében a stroke nemcsak korábban jelentkezik, hanem sokkal súlyosabb is. Az agyvérzésük átlagosan 70%-kal súlyosabb volt, mint a mérsékelten fogyasztó személyek esetében. Emellett kétszer nagyobb valószínűséggel fordult elő vérzés az agy mélyebb régióiban, amely közel kétszer nagyobb eséllyel terjedt át az agy folyadékkal teli térségeibe, ami tovább súlyosbította az állapotot.

A kutatás továbbá azt is kimutatta, hogy a sok alkoholt fogyasztóknál több mint háromszor nagyobb valószínűséggel jelentkeztek a fehérállomány-károsodás súlyos jelei, amelyeket az agyi kis erek betegsége okoz. Az agyi kisérbetegség mintázata, amely gyakran a magas vérnyomás okozta krónikus károsodást tükrözi, szintén gyakoribb volt az ő körükben.

Dr. Gurol szerint a túl sok alkoholt fogyasztók a kórházba kerüléskor alacsonyabb vérlemezkeszámmal és valamivel magasabb vérnyomással rendelkeztek, mint azok, akik kevesebbet italoztak. Ezek a tényezők tovább növelhetik a stroke súlyosságát, valamint befolyásolhatják a felépülés esélyeit.

Az életmódváltás a kulcs

A kutatás eredményei egyértelműen rámutatnak az alkoholfogyasztás korlázozásának fontosságára. Dr. Gurol kiemeli: „A túlzott alkoholfogyasztás csökkentése nemcsak a vérzéses stroke kockázatát csökkentheti, hanem lassíthatja az agyi kisérbetegség progresszióját is, ami viszont csökkentheti az újabb stroke, a kognitív hanyatlás és a hosszú távú rokkantság esélyét."

Az életmódváltás - különösen az alkoholról való leszokás - tehát kulcsfontosságú lehet a stroke megelőzésében, főként azok számára, akiknél magasabb a kockázat. Az eredmények világosan megmutatták, hogy az alkoholfogyasztás az egészségre, az életminőségre és az életkorra is jelentős hatással van, így nagyon fontos odafigyelnünk arra, hogy mindig tartsuk a mértéket.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Így működik belülről egy Wolt Market: percek alatt összeáll a komplett bevásárlás – VIDEÓ (x)

Így működik belülről egy Wolt Market: percek alatt összeáll a komplett bevásárlás – VIDEÓ (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)