A rendszeres edzés a lelkedet is gyógyítja

Hirdetés

2022.április.3.

Az év ezen szakában rengetegen kezdenek lázas edzésbe. Sokan szeretnék ugyanis nyárra elérni az álomalakot: egy testet, amiben magabiztosan viselhető egy rövidebb szoknya, egy crop top és még egy bikini sem jelent kihívást. Közülük viszont nem mindenki kitartó, és ősszel felhagynak a sportolással, pedig a testmozgás nemcsak a testre van pozitív hatással, hanem a lélekre is. És hogy pontosan hogyan? Máris mondjuk!

A testmozgás nemcsak a testre van pozitív hatással, hanem a lélekre is.
A testmozgás nemcsak a testre van pozitív hatással, hanem a lélekre is.
Fotó: BP Digital

Az edzés lélektana

Azt sokan tudják, biztosan te is hallottad már, hogy amikor edzel, akkor endorfin szabadul fel a szervezetedben, amit másként boldogsághormonnak is neveznek. Ez eddig rendben is van, de a sport lélekre és mentális egészségre gyakorolt hatása közel sem merül ki ennyiben. Nézzük, hogyan hat rád is, ha rendszeresen mozogsz!

Hangulati vonatkozás

Kétségtelen: a sport jó hatással van a hangulatodra. Több vonatkozó kutatás is egyetért abban, hogy az emberek edzés után sokkal boldogabbak, éberebbek és nyugodtabbak, mint általában. Ezek a pozitív hatások tehát azonnal érezhetőek, de hosszú távon talán még erősebben tapasztalhatóak. Ha 10-12 héten át heti 3-5 alkalommal legalább fél órát edzel, máris feldobhatod az általános hangulatod és javíthatod a közérzeted.

Stressz-kérdés

Ha valamilyen kellemetlen külső hatás, inger ér, akkor a tested válaszreakciója nem más, mint a stressz. Ez gyakran jár szorongással, a kényelmetlenség érzetével, ingerlékenységgel, kiegyensúlyozatlansággal. De hosszú távon akár alvás- és evészavarhoz, illetve egyéb fizikai tünetekhez vezethet. És itt jön képbe a sport! Tudósok megállapították, hogy azok a felnőttek, akik rendszeresen végeznek valamilyen fizikai aktivitást, alapvetően alacsonyabb stressz-szinttel rendelkeznek, mint azok, akik kevésbé mozgékonyak.

Depresszió

A sportra úgy is tekinthetünk, mint a depresszió egyik alternatív kezelési módjára. Már önmagában is segíthet, de igen hatásos gyógyszeres kezeléssel, illetve pszichológiai terápiával kombinálva. (Egyes esetekben ezek megelőzésére is ajánlják az orvosok.) Ahogyan már fentebb is írtuk, segíti a stressz-kezelést, a szorongás feloldását, és még a hangulatra is jó hatással van, így a depresszió ellen is képes felvenni a kesztyűt. Ráadásul semmilyen negatív mellékhatása nincs, ha megfelelően végzed!

Önbizalom

Végül, de nem utolsó sorban a sport kifejezetten jól jön akkor is, ha önbizalomhiányban szenvedsz. Az önbizalom-kérdés pedig a mentális jóllét egyik kulcspontja. Tehát, ha nem vagy megelégedve a testeddel, ezért sportolni kezdesz, majd idővel elkezded látni az eredményét, máris megdobhatod az önbizalom-szinted. Nem is beszélve a sportban elérhető sikerélményekről, amelyek szintén jót tudnak tenni az önértékelésednek.

Ha gyorsabban szeretnéd látni a fáradalmaid gyümölcsét, akkor érdemes odafigyelni az étkezésre is. Emellett néhány étrend-kiegészítővel is kísérletet tehetsz, például körbenézhetsz a zsírégető tabletták között, szedhetsz fehérjét vagy különböző serkentő vitaminokat is.

Függőségek

Ha megkérdeznél egy addiktológust, biztosan meglepődnél azon, hogy mennyiféle függőség létezik. Természetesen létezik alkoholfüggőség, cigarettafüggőség, de még ételfüggőség, egy másik embertől való függőség, vagy gyakorlatilag bármilyen rossz szokástól való függés is. Ami általában közös bennük, hogy az embert csak a függésének tárgya érdekli, minden más eltörpül mellette. Ennek leküzdésében is segíthet a sport azzal, hogy visszatéríthet a helyes útra és visszabillenthet a megszokott egyensúlyba.

Mennyi edzés szükséges ehhez?

Biztosan felmerült benned a kérdés, hogy mennyit kell edzened ahhoz, hogy tapasztalhasd ezeket a szuper „mellékhatásokat”. Nos, mindenki maga érzi, hogy mennyit bír el. De annyit elmondhatunk, hogy nem kell maratonokat futni vagy minden nap órákat izzadnod az edzőteremben. Ha hetente 3-5 alkalommal legalább fél órán át végzel valamilyen mozgást, máris sokat tehetsz magadért. Persze, ha van valamilyen konkrét, kitűzött célod, vagy valamilyen testi korlátod, akkor ahhoz kell szabnod az edzéseket.

Ha már sport, az is fontos, hogy ne feledkezz meg a bemelegítésekről és az edzést követő nyújtásról – így nem kell izom, illetve ízületi problémákkal bajlódnod –, de egy fehérje shake-et is elfogyaszthatsz az izmaid kedvéért. A sporttal járó esetleges problémák megelőzésére pedig alkalmasak lehetnek a különböző étrend-kiegészítők, például a C-vitamin és a magnézium.

​​Élvezd!

Ami pedig talán a leglényegesebb, az az, hogy élvezd, amit csinálsz. Ha egyáltalán nem élsz aktív életet, akkor eleinte nehéz lehet belerázódni az edzésekbe és az időbeosztásba való beillesztés sem lesz egyszerű. Mégis, ha egy kicsit erőt veszel magadon és továbblendülsz a kezdeti nehéz időszakon, megtérülnek majd a fáradalmaid. Ahhoz pedig, hogy ne csak a nyár végéig tartson a lendület, érdemes megtalálnod azt a mozgásformát, amit igazán szeretsz. Így a sport idővel nem egy szükséges rossz lesz, hanem az életed fontos – és kellemes – része.

Ez is érdekelhet

Tóth Andi: „Kicsavarták belőlem az utolsó cseppet”

Tóth Andi: „Kicsavarták belőlem az utolsó cseppet”

Sztárhírek

Cher elárulta élete legnagyobb tragédiáját: három babáját is elvesztette

Cher elárulta élete legnagyobb tragédiáját: három babáját is elvesztette

G-Életstílus

15 dolog, amivel egy nőnek 30 éves korára rendelkeznie kell

15 dolog, amivel egy nőnek 30 éves korára rendelkeznie kell