Légiutas-kísérő szeretnél lenni? Ennyi pénzt kell rászánnod
A légiutas-kísérő életmód egyes esetekben rengeteg anyagi áldozattal jár, más szituációkban viszont szinte nulla pénzügyi befektetéssel ajánl egy új életet, egy remek pályát. De min múlik az, hogy melyik oldalon állsz? A döntéseiden, pontosabban, hogy melyik légitársasághoz szerződsz.
Ezeket láttad már?
A légiutas-kísérő pálya nem követel meg diplomát, sem bármilyen irányú tanulmányokat. Sokkal inkább munkatapasztalatot, amely során ügyfelekkel, vendégekkel kell dolgoznod, amelyek biztosítékot jelentenek arra, hogy neked való ez a szakma. De akkor mégis mire kell költeni?
A tanulmányok sok helyen lehúzást jelentenek
Ma már vannak cabin crew iskolák, ahol akár 2-3 éves képzést is adnak, és végül egy oklevelet arról, hogy légiutas-kísérő lettél. Ezek azok a bizonyítványok, amelyek nagyjából egy cégnél sem jelentenek előnyt, és nem is feltételei a jelentkezésnek. Azonban drágák, általában sehol nem támogatottak, és vannak, akik azt gondolják, ez kell az induláshoz, így fizetnek.
A légiutas-kísérő képzéseket a légitársaságok maguk szervezik, méghozzá azután, hogy megkezdődik a munkaviszony, és már az ő dolgozójuk vagy. Ez általában 6-8 hetet vesz igénybe, és egy osztályban, batch-ben 15-30 fő tanul egy időben. Éppen ezért is túlzás a 2-3 éves képzés, hiszen élesben, a valóságban sem hosszabb ez 2 hónapnál.
A lakhatás a tréning alatt
Vannak olyan légitársaságok, akik már az első naptól szállást adnak, más helyeken viszont magadnak kell fizetned az új életed minden költségét. Egy évvel ezelőtt kaptam állásajánlatot az egyik népszerű fapadoshoz, európai bázissal, de már akkor át kellett gondolnom, mennyit invesztálok ebbe a jövőbe.
Ilyen apróságokon múlhat, hogy felvegyenek légiutas-kísérőnek: nagyon komoly elvárásoknak kell megfelelni
A cég ugyanis a kiképzéseket Európa számtalan pontján szervezi, kezdve Lisszabontól Németországon át, egészen Londonig. Lutri, hogy engem hova osztanak be, egyáltalán nem biztos, hogy Budapestre, sőt, erre kicsi az esély. Ha viszont külföldön kell töltenem a 6 hetet, számítanom kell arra, hogy egy a szállást és a napi étkezést, az utazás költségeit magamnak kell állnom.
Tehát, még mielőtt egy forintot is látnék ebből a projektből, kifizethetek 6 hét airbnb-t, a városon belüli közlekedést - a helyszín pedig sokszor a város határain kívül van, ahova csak taxi megy -, és az európai élelmiszerárakat. Nagyjából 1 millió forint úgy, hogy egyébként a tréning bármelyik pontján el is búcsúzhatnak tőlem.
Ennek persze ott az ellentéte, a leghíresebb légitársaságok, akik a költözéstől a kilépésig minden anyagi tehertől megszabadítanak. Repülőjegyet küldenek, majd a reptéren vár a sofőr, aki elvisz a lakásba, amit a cég biztosít és fizet, ahogyan a rezsiköltségeket is. Így amit keresel, azt tisztán el tudod tenni, és nem kell azon aggódnod, mennyi a lakbér. Ennek a negatív oldala viszont az, hogy nem választhatod ki a lakótársaidat, és abba sincs beleszólásod, hol és milyen lakásban laksz. Viszont, küldenek érted transzportot, majd a munka végeztével haza is visznek.
A glow up csomag
A légitársaságoknak megvannak a saját elvárásaik a szépségápolási szabályokat illetően. Nem elképzelhetetlen, hogy megkérnek majd, hogy valamit alakíts át a kinézeteden; ennek a költségeit is neked kell viselned. Ha például nem megfelelő a hajszín, kérhetik, hogy festesd be a hajad. A körmöt illetően is vannak elvárások, de egyes esetekben a szemöldököd formájába is beleszólhatnak. Utóbbi extrém eset, de az első munkahelyemen addig nem dolgozhatott egy ismerősöm, ameddig el nem ment egy kozmetikushoz a szemöldökével - amivel egyébként semmi baj nem volt.
Eltávolítások, beavatkozások
Az sem ritka, hogy problémát jelent egy-egy anyajegy, és ennek eltávolítására kérik az adott személyt, de a testsúlyt illetően is lehetnek elvárásaik, ami azt jelenti, hogy kondibérletet kell váltanod. Ugyanígy a tetoválás vagy a sebek esetében is kérhetnek eltávolítást, ami még a jobbik eset, ugyanis ezekben elég szigorúak, és sok helyzetben nem is adják meg a lehetőséget az eltávolításra, csak egyszerűen elutasítanak.
Sminkfelszerelés
Szintén a megjelenéshez kapcsolódik a smink, amely az egyenruha része. Minden cégnek megvannak az előírásai, és aki a hétköznapokban soha nem sminkel, annak is viselnie kell az alaptermékeket, mint az alapozó, a pirosító, a szempillaspirál, vagy a rúzs. A járatokon pedig szükséges az extra tartós termék, hiszen sokszor izzadunk, vagy épp kiszárad a bőrünk, esetleg megázunk, amíg nyitjuk az ajtót, mégis tökéletesnek kell maradnia a megjelenésünknek. A jó minőség, a tartósság pedig sokszor nem pénztárcabarát, úgyhogy már 4-5 alapvető terméket megfizetni sem olcsó.
Légiutas-kísérő árulta el, melyek a repülőgép legkoszosabb részei: ha lehet, ezekhez inkább soha ne nyúlj
Dokumentumok, oltások
Vannak olyan cégek, akik az összes papírmunkát elintézik és állják a költségeket, egészen a vízumtól az oltásokig, de nem mindenhol ez a helyzet. Számos légitársaságnál be kell mutatni az erkölcsi bizonyítványt, számos más dokumentumot és az oltási könyveket - az elvárt vakcinák ára pedig többszáz ezer forint is lehet. Éppen ezért érdemes erről is tájékozódni, hogy ne érjen meglepetés, ha magadnak kell elintézned.