18+

Felnőtt tartalom

Elmúltál már 18 éves? Ezen az oldalon felnőtt tartalom található!

Tudod, ki tervezte az LMBTQ mozgalom nemzetközi jelképét?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A szivárvány a szórakozás, a szerencse és a remény szimbóluma, ami ősidők óta velünk van. Mutatjuk, hogyan lett a szivárvány az új kis fekete.

A szivárvány zászló összetartozást, elfogadást, életörömöt is jelent
A szivárvány zászló összetartozást, elfogadást, életörömöt is jelent
Fotó: Shutterstock

A rikító színekben pompázó szivárvány mindenki számára egy szemet gyönyörködtető jelenség. Az utóbbi évek egyik meghatározó szimbóluma szinte mindenhol megtalálható, az ellenállhatatlan divatkiegészítőktől kezdve, a sztárok ruhatárán át, egészen a lakberendezésig. Mi áll az optimista, különböző korszakokon és kultúrákon átívelő attitűd hátterében?

Egy ősi jel

A jelenséget ősidők óta valamilyen misztikus, spirituális jegynek tartják, általános értelmezésben a híd összekötő erejét jelenti, ami több vallásban és mitológiai történetben is felbukkan a szivárvánnyal kapcsolatban. A tibetiek szerint Buddha egy szivárvány lépcsőn érkezett a földre, de a skandináv és a japán mitológiákban is a földi és az égi világ összeköttetésére szolgált, valamint a keresztény szimbolikában is megjelenik, Isten ezzel hirdeti a Noéval kötött szövetségét, és azt, hogy többé nem sújtja özönvízzel a Földet. A Szivárványkígyó az ausztrál őslakosok művészetében és vallásában istenségnek számít.

Pozitív energiák, popkultúra, anarchia

A számtalan jelentéssel bíró „égi jelben” található hét energikus szín a lehetőségek, a megvilágosodás és a tudás szimbólumával lett felruházva. Az utóbbi évtizedekben a sokszínűség és a béke üzeneteként jelenik meg. A pozitív érzéseket kiváltó szivárvány a popkultúrában is érezteti hatását. Salvatore Ferragamo 1938-ban tervezte meg ikonikus szivárványszínű platformos szandálját Judy Garland színésznő számára. A cipő egyébként mai napig kapható, annak ellenére, hogy az eredetije már múzeumi darab.

6 LMBTQ-film, amit mindenképp látnod kell

6 LMBTQ-film, amit mindenképp látnod kell

A szimbólum rákerült a Pink Floyd első konceptalbumának borítójára, az 1973-as The Dark Side of the Moon-ra, amelynek központi témája a hétköznapokban ránk nehezedő nyomás, az idő, a pénz, a háború, az őrület és a halál. – írja a Guardian. Rob Janoff grafikusnak köszönhetően 1976 és 1998 között szivárványos volt az Apple logója, amellyel Steve Jobs emberközelibbé szerette volna tenni a vállalatot. A cég korábbi igazgatója szerint a logó a „bujaság, a tudás, a remény és az anarchia” együttesét testesíti meg. A párizsi elektronikus duó, a Daft Punk 2001-ben dobta piacra szivárványos üzenetekkel és képi világgal megtöltött Discovery albumát, majd egyre több zenész és divattervező látott fantáziát a színsorban.

Sokszínűség, szabadság, jó energiák

„A szórakozás, a szerencse és a pozitivitás szimbóluma. Az emberek erre vágynak a bizonytalan időkben. A szivárvány egy olyan klasszikus, amit az emberek ismernek, de többféleképpen értelmeznek.„ – jegyzi meg Vanessa Spence az Asos vezető munkatársa, aki szerint a szivárvány már rég kilépett a fesztiválok világából. A The Future Laboratory trendelőrejelző ügynökség munkatársa, Maks Fus - Mickiewicz a jelenség gyökerét az eredetileg trendként és internetes mémként 2011-ben indult Tumblr seapunk-kultúrában látja, amikor elöntötték az oldalt a különféle sellő, delfin, unikornis és szivárvány posztok. „A hullámot meglovagolta a Grimes, Katy Perry és Nicki Minaj is. Természetes reakció volt ez a recesszióra. Ha nem tudsz változtatni a környezeteden, a téged körülvevő geopolitikai helyzeten, akkor létrehozod a saját világodat. Az esőt szivárvány követi, egyfajta természetes ellenállás ez, a rosszból fakadó jó dolgok metafórája. – ez teszi a szivárványt a jókedv és az inkluzivitás szimbólumává” – fejti ki a szakértő, aki kiemeli a divat maximalistájaként számon tartott Alessandro Michelét, aki a Gucci egykori tervezőjeként előszeretettel építette be a szivárványt a divatház kollekcióiba, és amin felbuzdulva több ismert márka is piacra dobta saját szivárványos termékcsaládját.

Ők a divatvilág legnagyobb LMBTQIA-ikonjai

Ők a divatvilág legnagyobb LMBTQIA-ikonjai

Kölcsönös elfogadás, optimizmus: egy élhetőbb világ

Az 1970-es évek óta a szivárvány az LMBTQ mozgalom nemzetközi jelképe, az első, eredetileg nyolc színű, sokszínűséget kifejező zászlót Gilbert Baker meleg művész és aktivista készítette, aki minden színt külön jelentéssel ruházott fel: a rózsaszín a szexualitást, a piros az életet, a narancssárga a gyógyulást, a sárga a napot, a zöld a természetet, a türkiz a művészetet, a kék a harmóniát, az ibolya a lelket szimbolizálja. Ez az egyetlen olyan zászló, amit megvásárolt a világ legjelentősebb kortárs gyűjteményével rendelkező New York-i Modern Művészeti Múzeum (MoMA), de a színes zászlót még a Fehér Ház homlokzatára is kivetítették, majd külön emojit is kapott. Az Instagram elterjedése csak olaj volt tűzre, a szivárvány aranykorát éli. Az oldal görgetése közben annyi inger éri az embert, hogy gyakran csak színekkel lehet kitűnni. Az Instagram képes megjósolni vagy meghatározni a trendeket, ennek is betudható, hogy ilyen szabadon használjuk a fiatalos színkombinációt.

A Boston University tanulmánya rámutat, hogy az optimista emberek átlagéletkora 11-15 százalékkal hosszabb, mint a pesszimistábbaké. Az optimizmus és a tolerancia mindennél fontosabb üzenetek voltak az elmúlt évben, így a szivárványos termékek is kelendő árucikké váltak a vásárlók körében, mindamellett, hogy egyfajta kereskedelmi mentőövet is jelentettek a márkák számára. „Az elmúlt két évben a márka egyik legtöbbet eladott terméke a szivárványos cipő és táska, többen ezzel azonosítják be a divatházat, miután egy véletlen folytán bekerült a kínálatunkba. Arra gondoltunk, hogy a bevállalósabb vásárlók keresik majd, de gyorsan népszerű lett a legtöbb korosztály körében.” – magyarázza Rebecca Farrar-Hockley a Kurt Geiger kreatív igazgatója, aki szerint az emberek a bizonytalanabb időkben nagyobb hajlandóságot mutatnak a vidám dolgok iránt.

Érthető, hogy a jelenségre gyorsan reagált a fogyasztói kultúra, bár a legtöbb vállalat olyan színbe csomagolja az emberek álmait, amilyenben ők látni szeretnék. Pozitív, hogy egyre több a társadalmi felelősségvállalásban élen járó márka az Ikeától a Gap-ig, de ami még ennél is fontosabb, hogy ne hagyjuk kialudni a lángot még akkor sem, ha viharfelhők gyülekeznek felettünk. A pozitivitás szimbólumait viselni nem csak passzív cselekedet. A felelősségvállalás a mindennapjaink részévé kell váljon egy toleránsabb, különb jövő reményében.

Egy elfogadóbb társadalomban jobb élni! Fejleszd magad!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Károly király olyan dologra készül, amit nehéz lesz könnyek nélkül kibírni

Károly király olyan dologra készül, amit nehéz lesz könnyek nélkül kibírni

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Készülj fel a strandszezonra! Jövünk a leszuperebb alakformálási tippekkel (x)

Készülj fel a strandszezonra! Jövünk a leszuperebb alakformálási tippekkel (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)