Puffadsz? Fáj a hasad? Van rá megoldás!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Fáj a gyomrod, puffadsz, kényelmetlenül érzed magad bizonyos ételek fogyasztása után, de az orvosok eddig semmi okot nem találtak a panaszaidra? Lehet, hogy mégis van megoldás!

Mit tehetsz haspuffadás esetén? Máris soroljuk!
Mit tehetsz haspuffadás esetén? Máris soroljuk!
Fotó: Getty Images/ Getty Images

Ételallergia, laktózérzékenység, cöliákia. Bizony, nem ritka, hogy a fent említett, diagnosztizálható kórképek állnak a gyomor-és bélpanaszok, puffadás, hasmenés hátterében. Ilyenkor a legtöbb esetben sajnos elengedhetetlen a diéta szigorú betartása. Azzal azonban általában meg is oldódnak a panaszok. Na, de mi van akkor, ha te semmilyen vizsgálattal kimutatható betegségben nem szenvedsz, a tüneteid mégis fennállnak?

Irritábilis bél

Maga az IBS nem egy konkrét vizsgálatok alapján kimutatható betegség, inkább akkor szoktak rá az orvosok gyanakodni, ha semmilyen okot nem találnak a háttérben, ugyanakkor a kellemetlen, gyomrot és beleket érintő tünetek rendszeresen jelen vannak. Ilyen a puffadás, a szorulás vagy éppen hasmenés, a bélmozgásokhoz kapcsolódó fájdalom. Szerencsére az IBS kezeletlenül sem veszélyes, a panaszok lehetnek csak zavaróak. Fontos tudni, hogy ezek a tünetek sok más egyéb, olykor nagyon súlyos betegségre is jellemzőek lehetnek, mint a vastagbélrák vagy a bél érintettségű endometriózis. Ha tehát orvoshoz fordulsz, fontos, hogy alaposan beszámolj a tüneteidről és minden lehetséges vizsgálatot végeztess el, mielőtt arra jutnátok, hogy semmi egyéb nem állhat a háttérben, mint IBS. Mivel nincs konkrét oka ennek a betegségnek, érdemes megfigyelni, milyen ételek fogyasztása után erősödnek a tünetek, és azokat kerülni. Az alapvető egészséges életmód segíthet: a sok folyadék, a rostban gazdag étrend, a sport, a stressz csökkentése, de szükség lehet bizonyos ételcsoportok kizárására is. Ha gyakran puffadsz, érdemes kerülni a gázképződést elősegítő ételeket és étkezési szokásokat. Sokan esküsznek a gluténmentes és az úgynevezett FODMAP diétára is.

Mi az a FODMAP?

A betűszó a Fermentábilis Oligoszacharidok, Diszacharidok, Monoszacharidok és Poliszacharidok kifejezést takarja. Ezek a vegyületek bizonyos szénhidráttípusokban találhatóak meg, és egyes megfigyelések szerint a FODMAP-mentes diéta követése enyhítheti a irritábilis bél okozta panaszokat. Sajnos ezek az ételek gyakran egészségesek (és finomak!), ezért a diéta betartása nem mindenkinek egyszerű és örömteli. Ha nagyon szenvedsz a panaszaidtól, azért érdemes egy próbát tenned, hátha a jelentős javulás meghozza a kedvedet, hogy átalakítsd az érendedet.

Magas FODMAP-értékű, tehát nem ajánlott például az alma, a mangó, az avokádó, a legtöbb hagyományos tejtermék és gabonaféle. Az összeset lehetetlen lenne itt fölsorolni, de az interneten számos helyen találsz táblázatokat. Ha azonban drasztikusan át szeretnéd alakítani az étkezésedet, mi azt ajánljuk, a pontos orvosi diagnózissal a kezedben keress fel egy dietetikust, aki egyénre szabott diétás tervet ad neked.

Meglepő oka van, ha nem érzel reggel éhséget

Meglepő oka van, ha nem érzel reggel éhséget

Egy újabb rejtélyes betűszó

Az NCGS magyarul a nem cöliákiás gluténérzékenység rövidítése. Ez azt jelenti, hogy valaki akkor is gyomor-és bélrendszeri, illetve egyéb panaszokat tapasztal a gabonafélék, illetve a glutén tartalmú ételek fogyasztásakor, ha a vizsgálatok sem gabonaallergiát, sem gluténérzékenységet nem mutatnak ki nála, ugyanakkor tünetei javulnak a gluténmentes diéta hatására. Ez az állapot több szempontból is élénken érdekli a kutatókat. Egyfelől sokkal gyakoribb, mint a cöliákia (amely a lakosság mindössze 1%-ánál fordul elő), másfelől azonban nagyon változatos panaszokat tapasztalnak az ebben szenvedők, viszont továbbra sem tudják vérből vagy egyéb módon kimutatni a szervezetből, hogy pontosan mi okozza. Míg a cöliákiásoknak egész életen át tartó diéta szükséges, ugyanis a glutén fogyasztás számukra súlyos tünetekkel és hosszútávon egészségkárosodással járna, addig az eddigi kutatások szerint elképzelhető, hogy az NCGS-ben szenvedőknél egy idő után vissza lehet vezetni a glutént az étrendbe.

Az vagy, amit megeszel. Olvass róla!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A ruhadarab, ami a legerősebben szennyezi a környezetet mégis mindenki gardróbjában ott lapul

glamour plusz ikon A ruhadarab, ami a legerősebben szennyezi a környezetet mégis mindenki gardróbjában ott lapul

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

Te tudod, mi a legjobb időpont a nyaralásra? - Most megmutatjuk! (x)

Te tudod, mi a legjobb időpont a nyaralásra? - Most megmutatjuk! (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

Baki a csajos nyaraláson: rossz ötlet volt az intimmosakodó (x)

Baki a csajos nyaraláson: rossz ötlet volt az intimmosakodó (x)