Így jelzi a szervezeted, hogy nem kap elég tápanyagot

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A mai rohanó világban sokszor az is nagy kihívásnak tűnik, hogy több figyelmet fordítsunk az étkezési szokásainkra, és általában megpróbáljunk egészséges ételeket és italokat fogyasztani. De még ha ez sikerül is, akkor sem biztos, hogy teljesen hátradőlhetsz: ugyanis még csupa egészséges finomsággal is alakíthatjuk akaratlanul is egyoldalúra a táplálkozásunkat, vagy feledkezhetünk meg legalább egy kulcsfontosságú vitamin vagy ásványi anyag beviteléről.

Te mennyire figyelsz oda tudatosan, hogy a szervezeted elegendő tápanyaghoz jusson?
Te mennyire figyelsz oda tudatosan, hogy a szervezeted elegendő tápanyaghoz jusson?
Fotó: Getty Images /Moyo Studio

Ha te is azok közé tartozol, akik igyekeznek egészségesen táplálkozni, de abba nem gondolsz bele, hogy az étkezéseid által pontosan mennyi és milyen vitamint, valamint ásványi anyagot vittél be a szervezetedbe, akkor ne hibáztasd magad. Csak törekedj arra, hogy ezentúl másként legyen. Ugyanis akaratlanul is könnyen megeshet, hogy valamilyen tápanyaghiány alakul ki, aminek sokszor erős jelei vannak. Ezekre az egészséged megőrzése érdekében neked is érdemes ügyelned, és ha szükséges, cselekedned.

Erősen hullik a hajad

A hajhullás teljesen természetes folyamat, és nap mint nap jelentkezik. Ha azonban hirtelen azt veszed észre, hogy a párnádon vagy a zuhany lefolyójában nagyobb mennyiségű haj marad ott, az a biztos, ha megemlíted a háziorvosodnak. Az erős hajhullás ugyanis nagyobb problémákra is utalhat, mint az alacsony vasszint, amit elsősorban az energiaszinted jelentős csökkenéséről ismerhetsz fel. De ha mindig fázol, fáj a fejed és gyakran szédülsz, akkor is érdemes gyanakodnod. Bármelyik is igaz rád, ha a háziorvosod indokoltnak látja, vegyél részt egy vérvételen, amivel könnyen ellenőrizhető, hogy valóban a vashiány áll-e a panaszaid mögött.

Lassan gyógyulnak a sebeid

Ha könnyen szerzel zúzódásokat, és a sebeid is lassan gyógyulnak be, lehet, hogy növelned kellene a C-vitamin beviteledet. Igaz ez akkor is, ha a fogaidat teljesen egészségesnek látod, rendszeresen mosol fogat, még fogselymet is használsz, de az ínyed továbbra is duzzadt és vérzik. A C-vitamin ugyanis képes összehúzni a sejteket, és begyógyítani a sebeket. De gyulladáscsökkentőnek is remek. Így ha bármelyik panaszt is tapasztalod, egyél több C-vitaminban gazdag zöldséget, például piros kaliforniai paprikát, kivit és narancsot. Ha pedig a panaszaid továbbra sem enyülnek, keresd fel a fogorvosodat, vagy ha sebekről és zúzódásokról van szó, a háziorvosodat.

Töredeznek a körmeid

Ha nehezen tudod igazán szépen megnöveszteni a körmeidet, gyakran töredeznek, vagy fájdalmat érzel a környékükön, akkor lehet, hogy biotinhiányod van. A biotin vagy B7-vitamin ugyanis kulcsfontosságú a körmeink egészséges növekedéséhez. Annak hiányában viszont szabálytalanul nőhetnek a körmeink, és vékonyabbak is lehetnek. Bár a biotinhiány viszonylag ritka, de ha a te körmeid is gyengék, azzal biztosan nem árthatsz magadnak, ha több B-vitaminban gazdag ételt, például tojást, sajtot, dióféléket, halat, karfiolt és édesburgonyát fogyasztasz.

Az ételek színe árulkodó - mire kell figyelned? Mutatjuk!

Az ételek színe árulkodó - mire kell figyelned? Mutatjuk!

Különösen száraz a bőröd

A száraz bőr, főleg hideg időben, egyáltalán nem ritka. De ha azt tapasztalod, hogy a bőröd a szokásosnál erősebben hámlik, akkor lehet, hogy az omega-3 zsírsavak hiánya áll a háttérben. Ezek a telítetlen zsírsavak segítenek ugyanis táplálni a bőrünk lipidgátját, amely a bőrünk nedvességéért és védekezőképességéért is felel. A megfelelő mennyiségű bevitele hiányában a bőrünk veszít a nedvességéből, ami pedig előidézi a kellemetlen hámlást. Ezt a legkönnyebben olyan omega-3 zsírsavakban gazdag élelmiszerek rendszeres fogyasztásával orvosolhatod, mint a zsíros halak, például a szardínia és a lazac, de a dió és a lenmag is remek forrása.

Megmagyarázhatatlanul fogysz

Ha úgy adsz le több kilót is, hogy közben tudatosan semmit nem teszel érte - tehát például nem kezdesz el egészségesebben táplálkozni, figyelni a kalóriabeviteledre vagy aktívan sportolni -, akkor szintén lehet szó tápanyaghiányról. A szervezetünk ugyanis makro- és mikrotápanyagokra támaszkodik ahhoz is, hogy megtartsunk a súlyunkat. Ha viszont hiányt szenvedsz belőlük, elkezdi lebontani a raktárait, hogy sürgősen üzemanyaghoz jusson. Ebben az esetben feltétlenül érdemes konzultálnod a háziorvosoddal. Nagy valószínűséggel egy általános vérvételt is fog javasolni, de emiatt ne aggódj. A megelőzés érdekében egyébként is jobb, ha panaszoktól függetlenül is évente részt veszel néhány ilyen rutinvizsgálaton.

Forrás: activehealth.sg, livestrong.com, rush.edu

Egészséges szokások, amelyeket könnyen elsajátíthatsz:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A minőségi alvás igenis tanulható, mutatjuk hogyan

glamour plusz ikon A minőségi alvás igenis tanulható, mutatjuk hogyan

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Ezzel a tökéletes esti arcápolási rutinnal másnap is ragyogni fog a bőröd (x)

Ezzel a tökéletes esti arcápolási rutinnal másnap is ragyogni fog a bőröd (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

Nem tudod, hogyan pakolj be mindent a bőröndbe? - Ezzel a 3 lépéssel biztosan semmi nem marad otthon! (x)

Nem tudod, hogyan pakolj be mindent a bőröndbe? - Ezzel a 3 lépéssel biztosan semmi nem marad otthon! (x)