Ez a legjobb időpont arra, hogy gyümölcsöt egyél

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Rengetegszer hallhattunk már a gyümölcsök egészségünkre gyakorolt jótékony hatásairól: csökkenthetik a szívbetegségek kockázatát, segíthetnek szabályozni a vérnyomásunkat, sőt úgy tartják, hogy még a rákot okozó sejtek ellen is védelmet nyújthatnak. Amikor azonban a gyümölcsfogyasztás legoptimálisabb időpontjáról van szó, sokféle elgondolással találkozhatunk. Vajon mi az igazság?

Nem minden napszak alkalmas a gyümölcsfogyasztásra
Nem minden napszak alkalmas a gyümölcsfogyasztásra
Fotó: ESB Professional/Getty Images

Jól tudjuk, hogy koffeines italokat, például kávét inni a nap vége felé nem túl bölcs dolog, és arról is gyakran esik szó, hogy a legjobb ital, amivel indíthatjuk a napunkat, a víz. De mi a helyzet a gyümölcsökkel? Lehet plusz előnye annak, ha egy adott időpontban fogyasztunk gyümölcsöt? Esetleg van olyan napszak, amikor akár árthatunk is magunknak ezekkel a teljesen ártalmatlannak tűnő finomságokkal?

Reggel és délután is ideális lehet

Vannak, akik úgy vélik, hogy reggel a legoptimálisabb gyümölcsöt enni. Az ő elméletük szerint az éhgyomorra történő gyümölcsevés javítja az emésztést, segít megőrizni a súlyunkat, hozzájárul a testünk méregtelenítő folyamataihoz és megelőzhet bizonyos elhízással összefüggő betegségeket. Mások viszont inkább a délutánt javasolják. Ezeket az állításokat azonban egyelőre semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztja alá.

Ami biztos, hogy a reggeli vagy délutáni gyümölcsfogyasztás növeli a vércukorszintünket és aktiválja az emésztőrendszerünket. Sőt, tény az is, hogy üres gyomorral jobban megemésztjük a gyümölcsöket, így reggelente azok olyan energiát adhatnak, ami segít, hogy a napunk lendületesen induljon. Vagyis, ha már nap elején gyümölcsöt eszel, akkor nagyobb eséllyel lehetsz aktív és produktív később is. Délután pedig szintén jól jöhet egy kis plusz energialöket.

A legrosszabb időzítés fontosabb

Annál, hogy reggel vagy délután eszel-e gyümölcsöt, sokkal fontosabb, hogy mi történik este. Közvetlenül lefekvés előtt ugyanis egyáltalán nem ajánlott a fogyasztása, mert azáltal, hogy este növeli a vércukorszintünket, akár egész éjszaka is ébren tarthat. Sok szakértő pedig azt is javasolja, hogy legalább 2-3 órával lefekvés előtt vacsorázzunk, ellenben emésztési zavarokat, savasságot és puffadást tapasztalhatunk.

Nem csak finom, de fogysz tőle és egészségesebb is leszel

Nem csak finom, de fogysz tőle és egészségesebb is leszel

Étkezés közben ehetünk gyümölcsöt?

Vannak, akik szerint a gyümölcsök étkezés közbeni elfogyasztása lelassítja az emésztési folyamatot, amely az ételek erjedését okozza a gyomorban, ez pedig gyomorproblémákhoz és egyéb emésztési zavarokhoz vezethet. Az igaz, hogy a gyümölcsök valóban lelassítják az emésztést a bennük lévő rostok miatt, viszont a panaszt okozó hiedelmekre semmilyen tudományos bizonyíték nincs. A gyümölcsök segítenek, hogy hosszabb ideig teltségérzetünk legyen, illetve energikusnak érezzük magunkat, de nem hagyják, hogy a táplálék végtelenségig a gyomrunkban maradjon.

Mire figyelj, ha cukorbeteg vagy?

Cukorbetegként az első és legfontosabb, hogy mindig tartsd szem előtt a kezelőorvosod javaslatait. Általánosságban igaz, hogy a cukorbetegeknek kerülni ajánlott a szénhidrátban és cukorban gazdag gyümölcsöket, hiszen azok jelentősen megemelhetik a vércukorszintet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem ehetnek gyümölcsöt, hiszen az egészséges ásványi anyagok, tápanyagok és fitokemikáliák beszerzéséhez azoknak is szerepelnie kell lennie az étrendben.

Cukorbetegként napközben szinte biztos, hogy bármikor ehetsz alacsony glikémiás indexű és magas rosttartalmú gyümölcsöket, továbbá érdemes magas fehérje- vagy zsírtartalmú élelmiszereket is fogyasztanod. Mindezeket viszont csak akkor vedd figyelembe, hogy ha a kezelőorvosod ajánlásaitól sem térnek el, hiszen ő az, aki a legjobban ismeri, hogy számodra mi egészséges és biztonságos.

A lényeg a kiegyensúlyozottság

A gyümölcsök fogyasztása tehát az elalvás előtti időt leszámítva a nap folyamamán bármikor ajánlott, sőt mondhatni kötelező is, hiszen tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal és egyéb tápanyagokkal. Emellett viszont ne felejtsd el, hogy bár a gyümölcsök alapvetően egészségesek, nagy mennyiségben - mint megannyi más élelmiszer - különféle egészségügyi problémákat, például hasmenést okozhatnak. Így amikor csak lehet, életed ezen területén is törekedj arra, hogy megtaláld az arany középutat.

Forrás: bebodywise.com

Még több egészséges tipp:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A tanítás egy párbeszéd, interaktív folyamat - beszélgetés Pizarro-Iványi Júlia iskolaigazgatóval

glamour plusz ikon A tanítás egy párbeszéd, interaktív folyamat - beszélgetés Pizarro-Iványi Júlia iskolaigazgatóval

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Te is irodai munkát végzel? - Így válassz okosan szemüveget (x)

Te is irodai munkát végzel? - Így válassz okosan szemüveget (x)

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

Nem tudod, hogyan pakolj be mindent a bőröndbe? - Ezzel a 3 lépéssel biztosan semmi nem marad otthon! (x)

Nem tudod, hogyan pakolj be mindent a bőröndbe? - Ezzel a 3 lépéssel biztosan semmi nem marad otthon! (x)