Légiutaskísérő árulta el, mi az a 4 meglepő dolog, amit meg kell tanulniuk egy szülés levezetése mellett
„Repülő pincér” – a komment, amit a legtöbbször megkapok légiutaskísérőként. Mondhatnám, hogy nem bánt, de rosszabb pillanatokban megérint, ugyanis pontosan jól tudom, mennyi olyan dolog van, amihez a munkából kifolyólag értenem kell, mégsem tudnak róla az emberek.
Ezeket láttad már?
Ez persze pozitív, hiszen ha bármilyen extra tudásomat használnom kellene a fedélzeten, az bajt jelezne, és addig jó, ameddig erre nem kerül sor, és csak az ételek felszolgálására, valamint az italok elkészítésére kell fókuszálnom. Pedig a tréningnek ugyan fontos része ez, mégsem a legfontosabb.
A légiutaskísérők kiképzése általában két hónapig tart, és ennek nagyjából csak csekély részét, tíz-húsz százalékát teszi ki a szerviz. De akkor mi történik a maradék nyolcvan százalékban, és mik a leghajmeresztőbb dolgok, amiket megtanulunk? Lássuk!
Bomba a fedélzeten
Nem egy hétköznapi forgatókönyv, mégis mindent tudnunk kell a bombafenyegetésekről és a bombákról. Ez persze nem jelenti azt, hogy szakértők lennénk a témában, de ha úgy adódik, azonnal tudnunk kell, mit kell cselekednünk, mi a forgatókönyv, amelyet követni kell. Na és persze azt is, mit tegyünk magával a bombával, és hogyan tudhatunk meg róla többet, mennyire jelent veszélyt a fedélzeten, mekkora a fenyegetés.
Diagnózisok felállítása
Amikor rosszul vagy a fedélzeten, a légiutaskísérők hosszan kérdeznek arról, mit érzel pontosan, mi a problémád. Sokak számára ez időhúzásnak tűnhet, pedig nem így van. A légiutaskísérők elsősegélyt nyújtó személyek, és a tanulmányaik során egy sor betegség diagnózisának felállítását megtanulják. Így ezekkel a kérdésekkel szűkítjük a kört, hogy a végére megtudjuk, pontosan mi a probléma, kell-e ehhez orvost hívnunk a gépen, és hogy milyen megelőző lépéseket tegyünk, valamint hogy szükség van-e kényszerleszállásra.
Ezek a legnagyobb modortalanságok, amiket egy repülőgépen elkövethetsz
Szülés levezetése
Ha itt az idő, akkor beindulnak az események, és sok gyermek érezte már úgy, hogy a repülőgép fedélzeten szeretne világra jönni. Persze mindez ijesztő az anyuka és az utasok számára is, éppen ezért a légiutaskísérőknek felkészültnek kell lenniük. A tanfolyamon a szülés levezetését is megtanítják – persze nem szülésznő minőségben –, de ameddig komplikációmentes a folyamat, pontosan tudjuk, mit kell tennünk, és milyen fedélzeti eszközöket, felszereléseket használhatunk ehhez. Sok gyermek született már repülőgépen, és a személyzet általában remekül helyt áll ezekben a helyzetekben.
Tűzoltás
A kiképzés másik nagyon fontos része a tűzoltás, ez ugyanis az egyik legnagyobb fedélzeti veszély. A leggyakoribb, hogy a külső akkumulátorok, powerbankek gyulladnak ki, de ott van a sütő és a dohányzó utasok is. Utóbbi meglepő, de még mindig előfordul néha, és a jogi lépéseken kívül más következménye is lehet: tűz a mosdókban. Ezekre a helyzetekre is fel vagyunk készítve, és nem csupán megmutatják a felszerelést, nemcsak elméletben sajátítjuk el a lépést.
Egy tűz szimulátorban kell vizsgáznunk, ahol igazi védőmaszkot viselünk, poroltóval és igazi tűzzel. Mi több, mivel minden tűztípus más forgatókönyvet kíván, külön el kell oltanunk a tüzet a mosdókban, a tárolókban, a sütőben, az üléseknél és a fedélzeti szórakoztató központban.
Agresszív utasok megfékezése
Van még egy olyan téma a képzésen, amitől minden alkalommal tartok kicsit, ez pedig az agresszív utasok kezelése. Ennek során, megtanuljuk, hogy az agresszív verekedő utasokat hogyan kezeljük, és konkrét lépéseket, mozdulatokat is tanítanak. A teljes folyamatot a meglepetés ereje miatt nem fedem fel, de annyit elárulok, hogy ilyenkor párokban be kell mutatnunk az összes technikát, és az azt követő lépéseket is.
És hogy miért tartok tőle? Volt olyan légitársaság, ahol az összes tanulón bemutatta az oktató, és ez nem volt túl kellemes. Így viszont sokkal jobb rálátásunk nyílt arra, miért is hatásosak az egyébként teljesen egyszerűnek tűnő mozdulatok, és hogy mire kell fókuszálnunk, milyen eredményt szeretnénk kapni.
A felsorolt öt dolog is csak egy lágy ismertető arról, pontosan min megy keresztül a légiutaskísérő tanuló a nyolc hét alatt, még nem is említettük a vészhelyzeti eljárásokat, a vízreszállást, a biztonsági kihívásokat, a támadások megfékezését, vagy éppen az alap típusismereteket. Egy azonban biztos: a légiutaskísérőktől a cégek nem csupán makulátlan megjelenést és kiváló kommunikációs készségeket várnak el, valamint, hogy jól bánjanak az emberekkel. A fentiek az oka annak, hogy többhónapos kiválasztási folyamaton kell keresztül menni, ugyanis ezt az intenzív időszakot csak akkor abszolválhatja valaki sikeresen, ha gyorsan tanul, lelkiismeretesen, és nem csupán a CV-jében igaz, hogy jól kezeli a váratlan helyzeteket.