8 zseniális technika, amivel anélkül jelezhetsz vissza másoknak, hogy megbántanád őket

2025. február 25.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A konstruktív visszajelzések nyújtása az egyik legrettegettebb feladat valamennyi szakmai környezetben. Akár egy csapatot irányító vezető vagy, akár egy konfliktust kezelő kolléga, akár az elvárásokról tárgyaló szabadúszó, a nehéz beszélgetések aknamezőnek tűnhetnek. De mi lenne akkor, ha a visszajelzéstől nem kellene félned? Mi lenne akkor, ha a visszajelzések betöltenék eredeti céljukat és az önismeret, illetve a szorosabb kapcsolatok eszközei lehetnének?

Nem kell, hogy a kritika bántó legyen, megközelítheted úgy is, hogy a másik úgy érezze, még nem hozta ki magából a legtöbbet
Nem kell, hogy a kritika bántó legyen, megközelítheted úgy is, hogy a másik úgy érezze, még nem hozta ki magából a legtöbbet
Fotó: Deagreez/Getty Images

A legtöbb konstruktív visszajelzésre vonatkozó tanács az ismert elvek körül forog: legyünk konkrétak, összpontosítsunk a viselkedésre (ne a személyiségre), használjuk a „szendvics-módszert”, és tartsuk egyensúlyban a pozitív és negatív visszajelzéseket. Ezek a tanácsok hasznosak, de gyakran túlságosan leegyszerűsítik a valóságot. A visszajelzés ugyanis több, mint jól strukturált mondatok összessége vagy egy teendő a feladatlistádon. A konstruktív visszajelzés a pszichológiai biztonságról, az időzítésről és az érzelmi intelligenciáról is tanúbizonyságot tesz.

Ebben a cikkben megosztok néhány, kevésbé ismert módszert, amellyel növekedési lehetőségekké alakíthatod a nehéz beszélgetéseket.

Először érvényesíts, másodszor kritizálj!

Az emberek ritkán reagálnak jól a visszajelzésekre, ha úgy érzik, hogy félreértik vagy támadják őket. Ilyenkor természetes reakció a védekezés. Mielőtt elmondanád a gondolataidat, próbáld ki az érzelmi visszhang módszerét: először tükrözd vissza a másik fél érzelmeit és nézőpontját.

Például ahelyett, hogy azt mondanád: „A jelentésed nem volt elég részletes, számos fontos adat hiányzott.”, kezdd inkább így: „El tudom képzelni, hogy sok energiát fektettél ebbe a jelentésbe. Úgy tűnik, mintha az áttekinthetőségre és a tömörségre összpontosítottál volna, amit nagyra értékelek.”

Amit senki sem mond el neked: 7 dolog, amitől tényleg sikeres lesz az üzleti kommunikációd

Amit senki sem mond el neked: 7 dolog, amitől tényleg sikeres lesz az üzleti kommunikációd

Miért működik? Amikor az emberek úgy érzik, hogy meghallgatják és érvényesítik őket, az érzelmi gátjaik csökkennek, kilépnek a védekező állásukból és így nyitottabbak lesznek a fejlesztési javaslatokra.

Köss megállapodást a vissszajelzés előtt!

Mielőtt visszajelzést adnál, kérj engedélyt, például így: „Nyitott lennél most arra, hogy meghallgass néhány olyan meglátást, amely segíthet a fejlődésben?”. Ez a címzettnek a kontroll érzetét adja, csökkentve ezzel az ellenállást. Még jobb, ha folyamatos megállapodást hoztok létre a csapatoddal vagy a munkatársaddal, hogy a visszajelzéseket mindig a növekedést szem előtt tartva adjátok egymásnak. Ez normalizálja a visszajelzést, ahelyett, hogy azt személyes támadásnak éreznétek.

Helyezd a másik felet a szakértői szerepbe!

Ahelyett, hogy a visszajelzést úgy fogalmaznád meg, mintha te magad mindent tudnál, a másik fél pedig semmit, kérdezd meg inkább ezt: „Ha az én helyemben lennél, milyen fejlesztéseket javasolnál ebben az esetben?”. Ez megfordítja a dinamikát és a visszajelzést fogadó felet a passzív címzett helyett aktív résztvevővé emeli a beszélgetésben. Ez a megfordított szerep megnyitja az ajtót a kétirányú kommunikáció előtt.

Alkalmazd a „Mi működött jól?” technikát!

Mielőtt belemerülnél abba, hogy mi az, ami javításra szorul, koncentrálj arra, hogy mi működött jól. De ne csak általános dicséreteket mondj: kérdezd meg, hogy szerintük mit csináltak hatékonyan, és mi az, amit a jövőben is használhatnak.

Például ahelyett, hogy azt mondanád: „Javíthatnál a prezentációs képességeiden”, próbáld meg a következőt: „Szerinted mi volt a legerősebb pont a prezentációdban? És hogy látod, min érdemes még fejllesztened legközelebb?” Ez a megközelítés ösztönzi az önreflexiót és a visszajelzést inkább együttműködésnek, mintsem ítélkezésnek érezteted.

Vesd be a jövőre összpontosító visszajelzéseket!

Ahelyett, hogy túlságosan arra koncentrálnál, mi ment rosszul, kérdezd meg: „Mit gondolsz, hogyan tudnánk legközelebb javítani ezen?” vagy „Mi az az egy dolog, amit másképp csinálnál a jövőben?”. A jövőre összpontosító visszajelzés csökkenti a védekezést, mert a múltbeli hibákról a cselekvőképes változtatásra helyezi át a hangsúlyt.

A pszichológus szerint receptre kellene felírni ezt a Netflix-sorozatot, ami megmutatja, hogy a kudarc nem végpont, hanem ugródeszka

A pszichológus szerint receptre kellene felírni ezt a Netflix-sorozatot, ami megmutatja, hogy a kudarc nem végpont, hanem ugródeszka

A harmadik személy perspektíva trükkje

Az emberek jobban fogadják a visszajelzést, ha nem érzik magukat személyesen támadva. Egy következő technika, amivel módosíthatsz ezen a kiindulási állapoton az, ha átfogalmazod a visszajelzést harmadik személyű forgatókönyv szerint, például így: „Egy gyakori kihívás, amit hasonló helyzetekben láttam…(ide illeszd be a problémát). Az egyik módszer, ahogyan láttam az embereket gyorsan fejlődni, az a …(megoldás beillesztése).”

Miért működik? Így a kritikából kiveszed a személyes támadás érzetét és a kritikát inkább közös bölcsességnek érezzük, mintsem közvetlen hibáztatásnak.

Alakítsd át a panaszokat kérésekké!

Ahelyett, hogy azt mondanád: „Mindig későn adod be a munkát”, fogalmazd át kérésként: „Nyitott lennél arra, hogy megvizsgáljuk, hogyan lehetne javítani az átfutási időn? Mi segíthetne neked ebben?” A kérések együttműködésre ösztönöznek, míg a panaszok gyakran védekezést váltanak ki.

7 módszer, hogy olyan asszertíven kommunikálj a munkahelyeden, ahogy nem is hitted volna, hogy arra képes vagy

7 módszer, hogy olyan asszertíven kommunikálj a munkahelyeden, ahogy nem is hitted volna, hogy arra képes vagy

Ismerd el a kellemetlenséget és normalizáld azt!

Sok vezető és kolléga kerüli a nehéz beszélgetéseket, mert nem akarja megbántani a másik felet, és nem akar egy kényelmetlen helyzetbe kerülni ezáltal. De ha nyíltan beszélünk erről a paradoxonról, az enyhítheti a feszültséget: „Tudom, hogy a visszajelzési beszélgetések kellemetlen érzéssel járhatnak, de az a célom, hogy még jobban tudjunk együtt dolgozni. Remélem, hogy ezt úgy tudjuk megközelíteni, mint a fejlődés egyik módját.” Ez az átláthatóság emberibbé és kevésbé konfrontatívvá teszi az interakciót.

A konstruktív visszajelzés nem csak a hibák kijavításáról szól, hanem egy olyan környezet megteremtéséről, amelyben az emberek elég biztonságban érzik magukat ahhoz, hogy fejlődjenek és nyíltabban, ám építően kommunikáljanak. Ha jól csinálják, a nehéz beszélgetések nem csak a problémákat orvosolják; de bizalmat építenek, növelik a teljesítményt, elősegítik a folyamatos tanulás kultúráját és még a kapcsolatokat is erősítik. Ha tehát legközelebb tétovázol egy visszajelzés-adás előtt, ne feledd: ez nem a hibákra való rámutatásról szól, hanem a potenciál felszabadításáról.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Károly király és Kamilla királyné karácsonyi képeslapja jóval intimebb, mint vártuk

Károly király és Kamilla királyné karácsonyi képeslapja jóval intimebb, mint vártuk

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)