Személyiségteszt: Neked milyen a kommunikációs stílusod? Asszertív vagy passzív-agresszív?

2025. január 28.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Hajlamos vagy nyíltan kimondani a véleményedet vagy inkább kerülöd a konfrontációt és a konfliktusokat? Higgadtan és világosan kommunikálsz vagy néha közvetve fejezed ki a frusztrációdat? Ez a teszt segít kideríteni, hogy a legismertebb kommunikációs modell alapján a stílusod asszertív, agresszív, passzív vagy passzív-agresszív-e.

Az asszertív kommunikációs stílus a legegészségesebb mind közül
Az asszertív kommunikációs stílus a legegészségesebb mind közül
Fotó: Shutterstock, Montázs: Herceg Éva

Az alábbiakban válaszolj a következő 16 kérdésre úgy, hogy kiválasztod azt a lehetőséget, amelyik a legjobban tükrözi, hogyan szoktál általában viselkedni. Ha szeretnél valós képet kapni a kommunikációs stílusodról, akkor ne azt az opciót válaszd, amit helyesnek tartasz, hanem azt, ami a valós reakciód lenne egy ilyen helyzetben.

A munkahelyeden megbíznak egy extra projekttel, pedig már így is teljesen tele van a naptárad a feladataiddal. Mit teszel?

Udvariasan megosztod a főnököddel a jelenlegi munkaterhelésedet, és megvitatsz vele egy reálisabb határidőt vagy egyéb megoldási alternatívákat.
Nyersen elmondod a főnöködnek, hogy ez igazságtalan és nem fogod bevállalni a projektet.
Elvállalod az extramunkát anélkül, hogy bármit is mondanál.
Elvállalod a projektet, de azután neheztelésből szándékosan halogatod a teljesítését.

Egy barátod kölcsönkéri a kedvenc kabátodat és sérülten hozza vissza. Mit teszel?

Nyugodt hangnemben megbeszéled a barátoddal az esetet és megkéred, hogy javítsa meg vagy helyettesítse a darabot.
Dühös leszel és azzal vádolod, hogy gondatlan és tiszteletlen.
Úgy teszel, mintha minden rendben lenne, miközben csalódott és megbántott vagy.
Nem szólsz semmit, de később szarkasztikus megjegyzéseket teszel az olyan emberekről, akik nem tisztelik a másik holmiját.

Egy értekezleten az egyik résztvevő folyamatosan félbeszakít. Hogyan reagálsz?

Határozottan megkéred, hogy engedje befejezni a mondanivalódat.
Felemeled a hangod, és elmondod neki, hogy ne szakítson félbe.
Nem mondasz semmit és végig hagyod, hogy folytassa ezt a viselkedést.
Hagyod, hogy félbeszakítson, de az értekezlet további részében nem veszel tudomást az illetőről és barátságtalan leszel vele.

A párod megfeledkezik egy fontos dátumról, mondjuk az évfordulótokról. Mit teszel?

Őszintén megosztod az érzéseidet és elmondod, miért olyan fontos ez a dátum számodra.
Összeveszel a partnereddel, figyelmetlennek és nemtörődömnek nevezed.
Azt mondod, hogy rendben van, de valójában mélyen megsértődtél.
Távolságtartóan viselkedsz vagy duzzogsz, abban reménykedve, hogy a partnered észreveszi, hogy sértődött vagy.

Egy kollégád learatja a babérokat a te ötleteddel egy értekezleten. Mi a reakciód?

Felszólalsz és udvariasan tisztázod, hogy ez eredetileg a te ötleted volt.
Nyíltan megvádolod a kollégádat azzal, hogy ellopta az ötletedet.
Nem mondasz semmit és hagyod az ügyet elsiklani.
Csendben maradsz az értekezleten, de később panaszkodsz a munkatársaidnak az esetről.

Egy étteremben vagy és a pincér nem azt az ételt hozza ki, amit rendeltél. Mit teszel?

Udvariasan informálod a pincért a hibáról és megkéred, hogy helyesbítse azt.
Hangosan kritizálod a pincért és jobb szolgáltatást követelsz.
Elfogyasztod a kihozott ételt anélkül, hogy szóvá tennéd a hibát, még akkor is, ha nem ízlik.
Elfogadod a kihozott rendelést, de nem adsz borravalót és magadban morogsz a hiányos szolgáltatás miatt.

Egy barátod szívességet kér tőled, de te nagyon elfoglalt vagy. Hogyan kezeled ezt a helyzetet?

Elmagyarázod a barátodnak, hogy jelenleg nem tudsz segíteni, de javasolsz egy másik időpontot, amikor az lehetséges.
Azt mondod a barátodnak, hogy a kérése ésszerűtlen és azonnal elutasítod.
Beleegyezel, hogy segítesz neki, még akkor is, ha ezzel a napirendedet is megváltoztatod.
Igent mondasz, de szándékosan halogatod a szívesség teljesítését.

A szomszédod késő éjszaka hangos zenét hallgat. Mit teszel?

Bekopogtatsz az ajtaján és udvariasan megkéred, hogy halkítsa le a zenét.
Dörömbölsz a szomszédod ajtaján, majd ráordítasz, hogy azonnal kapcsolja ki a zenét.
Nem mondasz semmit és a zaj ellenére megpróbálsz elaludni.
Közvetlenül nem konfrontálódsz, de névtelenül feljelented a szomszédodat.

Negatív visszajelzést kapsz egy olyan projekteddel kapcsolatban, amin keményen dolgoztál. Hogyan reagálsz?

Elfogadod a visszajelzést és konkrét javaslatokat kérsz a fejlődés érdekében.
Megvéded a munkádat és vitatkozol azon, hogy igazságtalan volt a visszajelzés.
Bocsánatot kérsz és mélyen szégyelled magad a munkád miatt.
Mosolyogsz és megköszönöd a visszajelzést, de ennek ellenére nem veszel tudomást a javaslatokról.

Egy barátod utolsó pillanatban lemondja a megbeszélt találkozót. Mit csinálsz?

Elmondod neki, hogy csalódott vagy és azt javasolod, hogy találjatok egy másik időpontot.
Elmondod neki, mennyire tapintatlan és bűntudatot keltesz benne.
Azt mondod, hogy rendben van, még akkor is, ha letörtnek érzed magad.
Azt mondod, hogy rendben van, de ezek után többé nem tervezel vele programot a jövőben.

Valaki egy ízléstelen viccet süt el egy társas összejövetelen. Hogyan reagálsz?

Higgadtan kifejezed, hogy a vicc nem volt helyénvaló és elmagyarázod, miért.
Kirohansz és mindenki más előtt keményen kritizálod az illetőt.
Csendben maradsz és elkerülöd azt, hogy jelenetet rendezz.
Nevetést színlelsz, majd később negatívan nyilatkozol a helyzetről.

A családtagjaid kritizálják a döntéseidet. Hogyan kezeled?

Meghallgatod az aggodalmaikat, de kiállsz a saját döntéseid mellett.
Veszekedni kezdesz velük és ragaszkodsz ahhoz, hogy nincs igazuk.
Csendben tűröd a kritikáikat, miközben mélyen bántanak a megjegyzéseik.
Elkerülöd a konfrontációt, de hűvösen viselkedsz velük ezek után.

Egy munkatársad folyamatosan rád hagyja a feladatait, hogy te fejezd be azokat. Hogyan cselekszel?

Felhozod a munkatársadnak ezt az ismétlődő ügyet és határokat húzol.
Dühösen konfrontálódsz a munkatársaddal és visszautasítod a segítséget.
Folytatod az ő feladatainak befejezését és nem mondasz semmit.
Elvégzed a befejezetlen feladatokat, de panaszkodsz erről a többi kollégádnak.

A párod olyan döntést hoz, amely mindkettőtöket érint, anélkül, hogy előtte konzultálna veled. Mit teszel?

Higgadtan felhozod ezt a helyzetet és megvitatod vele, hogyan hozzatok döntést közösen a jövőben egy hasonló helyzetben.
Azzal vádolod a partneredet, hogy önző, tapintatlan és nem foglalkozik a te véleményeddel.
Semmit sem teszel, de legbelül feldúlt vagy.
Hidegen és távolsgátartóan viselkdsz, arra számítva, hogy a partnered észreveszi, hogy mélyen megbántott a viselkedésével.

Egy idegen bevág eléd a sorban a bevásárlóközpontban. Mi a reakciód?

Udvariasan rávilágítasz, hogy te vagy a következő a sorban.
Azonnal kiabálni kezdesz és jelenetet rendezel.
Semmit sem teszel, hagyod, hogy eléd vágjon.
Nem konfrontálódsz vele, de hangos megjegyzéseket teszel arra vonatkozóan, mennyire udvariatlan bevágni valaki elé a sorban.

Egy munkatársad kikéri a véleményedet a munkájáról, te pedig úgy gondolod, hogy érdemes lenne fejlődnie. Mit mondasz neki?

Konstruktív visszajelzést nyújtasz segítőkész hozzáállással.
Rámutatsz valamennyi hibájára és kritizálod az erőfeszítéseit is.
Azt mondod, hogy minden rendben van a munkájával, még akkor is, ha nem így gondolod valójában.
Megdicséred a munkáját, de valójában borzalmasnak tartod.
Asszertív kommunikációs stílussal rendelkezel
Az asszertív kommunikáció a legegészségesebb és legkiegyensúlyozottabb kommunikációs stílus. Azok, akik asszertívan kommunikálnak nyíltan és tisztelettel fejezik ki gondolataikat, érzéseiket és szükségleteiket. Kiállnak magukért anélkül, hogy másokat lealacsonyítanának. Aktívan figyelnek a másik félre és értékelik a másik nézőpontját is. Emellett egyértelmű határokat húznak, nyugodtan és magabiztosan közlik a szükségleteiket. Az asszertív kommunikátorok általában elősegítik a kölcsönös tiszteletet, egészséges kapcsolatokat tartanak fenn és hatékonyan oldják meg a konfliktusokat. A mindenki számára előnyös megoldásokra összpontosítanak és méltányosságra törekednek.
Oszd meg az eredményed:
Megosztás
Tweet
Agresszív a kommunikációs stílusod
Az agresszív kommunikáció gyakran magában foglalja mások irányítását vagy megfélemlítését a célok elérése érdekében. Az ilyen kommunikációs stílusú emberek jellemzően úgy fejezik ki véleményüket és érzéseiket, hogy figyelmen kívül hagynak vagy nem tisztelnek másokat. Konfrontatív vagy ellenséges nyelvezetet használnak, gyakran másokat hibáztatnak és kritizálnak, félbeszakítanak másokat vagy követelőzőek. Kizárólag arra koncentrálnak, hogy megnyerjenek egy vitát vagy érvényesítsék az akaratukat, gyakran a kapcsolatok rovására. Bár az agresszív kommunikátorok ezzel a stílussal rövid elérhetik távú céljaikat, viselkedésük gyakran felszínes kapcsolatokhoz, nehezteléshez vagy mások ellenállásához vezet.
Oszd meg az eredményed:
Megosztás
Tweet
Passzív kommunikációs stílusod van
A passzív kommunikáció magában foglalja a konfrontáció elkerülését és mások szükségleteinek a saját szükségletei fölé helyezését. Az ilyen kommunikációs stílusú személyek nehezen tudják kifejezni a gondolataikat, az érzéseiket vagy a szükségleteiket. Olyan kifejezéseket használnak, mint a „Semmi baj.” vagy „Minden rendben.”, még akkor is, ha feldúltak. Kerülik a szemkontaktust és lágy, tétova hangnemet használnak. Elfojtják érzelmeiket, ami a frusztráció vagy a mellőzöttség érzéséhez vezet. A passzív kommunikátorok átmenetileg talán fenntartják a békét, de az önkifejezés hiánya sértettséghez, alacsony önbecsüléshez vagy feszült kapcsolatokhoz vezethet.
Oszd meg az eredményed:
Megosztás
Tweet
Passzív-agresszív kommunikációs stílusod van
A passzív-agresszív kommunikáció, ahogy a megnevezésből is adódik, a passziv és az agresszív kommunikációs stílus elemeit ötvözi. Gyakran magában foglalja a negatív érzések közvetett kifejezését ahelyett, hogy nyíltan foglalkoznál azokkal. Az ilyen kommunikációs stílusú emberek szarkazmust, finom célzásokat vagy burkolt megjegyzéseket használnak az elégedetlenségük kifejezésére. Kerülik a közvetlen konfrontációt, de közvetett módon (pl. halogatással vagy az erőfeszítések visszatartásával) megtorolhatják sértődöttségük okát. Kívülről együttműködőnek mutatkoznak, miközben valójában neheztelnek vagy dühösek a másikra. Másokat zavarba hoznak vagy frusztrálnak a nem egyértelmű kommunikációjuk miatt. A passzív-agresszív kommunikátorok nehezen tudják hatékonyan megoldani a konfliktusokat, mivel közvetett megközelítésük gyakran félreértéseket okoz vagy fokozza a feszültséget.
Oszd meg az eredményed:
Megosztás
Tweet

Fontos! Ez a kvíz egy egyszerűsített eszköz az önismereted elmélyítéséhez és nem helyettesíti a professzionális pszichológiai értékelést. Arra viszont tökéletes, hogy tudatosabban szemléled önmagad és a kommunikációdat a problémásabb helyzetekben. Csak abban tudsz fejlődni, amiről ismereteid vannak, ha pedig a legjobb úton jársz, a megerősítés erősíti az önbizalmadat.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ungár Anikó: „Az anonim, kamu profilokról érkező véleménynyilvánításra nem vagyok kíváncsi, nem érdekel, és nem is befolyásol”

Ungár Anikó: „Az anonim, kamu profilokról érkező véleménynyilvánításra nem vagyok kíváncsi, nem érdekel, és nem is befolyásol”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Te is rendszeresen megfázol? Mutatjuk, mire figyelj! (x)

Te is rendszeresen megfázol? Mutatjuk, mire figyelj! (x)

Önvezető járművek és okos közlekedési rendszerek: mutatjuk, ez milyen változást jelent  a mindennapokban (x)

Önvezető járművek és okos közlekedési rendszerek: mutatjuk, ez milyen változást jelent a mindennapokban (x)

Hüvelygombás lehetsz a párodtól? Eláruljuk (x)

Hüvelygombás lehetsz a párodtól? Eláruljuk (x)

Ilyen lesz a Valentin napom egyedül, brutálisan nagy adag édességgel (x)

Ilyen lesz a Valentin napom egyedül, brutálisan nagy adag édességgel (x)