A munka-magánélet egyensúly 2024-ben mítosz a szakértő szerint - de akkor hogyan tovább?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A mai, gyors tempójú munkakörnyezetben a „munka-magánélet egyensúlya” egy mindenütt jelen lévő, divatosan csengő kifejezéssé vált, különösen a szakmailag és emberileg is kiemelkedő teljesítményre törekvő munkavállalók számára. De mi lenne, ha azt mondanám, hogy a munka és a magánélet egyensúlyára való törekvés valójában további frusztrációra és csalódásra adhat okot?

Téged frusztrált már valaha, hogy nem vagy képes egyensúlyt tartani a munka és a magánélet között?
Téged frusztrált már valaha, hogy nem vagy képes egyensúlyt tartani a munka és a magánélet között?
Fotó: GLAMOUR/Getty Images

A munka és a magánélet egyensúlya, ahogyan azt hagyományosan értelmezik, valójában egy mítosz. De ne aggódj, mert van egy sokkal reálisabb és erőt adóbb megközelítés az életed irányítására, amely nem jár együtt a munka és a magánélet közötti elérhetetlen egyensúlyra való törekvéssel.

Kezdjük a “munka-magánélet egyensúly” fogalom boncolgatásával. A hagyományos felfogás azt sugallja, hogy egyenlő időt és energiát kell fordítanod a karrieredre és a magánéletedre, és a kettő harmonikus együttműködésére kell törekedned. A valóságban azonban a tökéletes egyensúly elérése szinte lehetetlen, különösen akkor, ha a munka könnyen átterjedhet a magánéletre és fordítva. Ráadásul az egyensúly elérésének kényszere szükségtelen stresszt és bűntudatot okozhat, ha az elkerülhetetlenül elmarad az ideálistól.

Ha tehát a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtése nem megoldás, akkor mire érdemes helyette koncentrálni? A kulcs a munka és magánélet “dinamikus” egyensúlyában vagy integrációjában keresendő. Az egyensúlytól eltérően, amely a munka és a magánélet szigorú szétválasztását feltételezi, az integratív elképzelés felismeri, hogy ezek a területek összekapcsolódnak egymással. A tökéletes felosztásra való törekvés helyett a munka és a magánélet integrációja arra bátoríthat, hogy megtaláld a szinergiát és a harmóniát a szakmai és a magánéleti prioritások között.

A továbbiakban megosztok néhány gyakorlati tippet, amely elősegítheti a munka és a magánélet integrációját egy kiteljesedettebb életvezetés érdekében.

Az érzelmileg intelligens emberek 8 tulajdonsága - rád mennyi igaz?

Az érzelmileg intelligens emberek 8 tulajdonsága - rád mennyi igaz?

Hozz létre egy személyre szabott integrációs tervet!

Ahelyett, hogy a munka és a magánélet integrációjának egyféle megközelítésére törekednél, hozz létre egy személyre szabott tervet, amely megfelel az egyedi igényeidnek és preferenciáidnak. Határozd meg az eredményességed csúcsidőszakait, és ezekre az időszakokra időzítsd a kiemelt fontosságú munkafeladatokat. Az energia-szegényebb időszakokat pedig tartsd fenn a pihenésre, a kikapcsolódásra vagy olyan feladatok elvégzésére, amelyek kevesebb energiát és figyelmet igényelnek.

Vezesd be a mikro-határokat!

A hagyományos korlátok mellett, mint például a munkaidő meghatározása vagy a technológia kikapcsolása, fontold meg a „mikro-határok” bevezetését, hogy megvédd az idődet és a fókuszodat a nap folyamán. Ez magában foglalhatja olyan rituálék vagy jelzések kialakítását, amelyek jelzik a munka és a magánélet közötti átmenetet. Ilyen lehet például a munkahelyi ruházat lecserélése otthoni viseletre, egy rövid séta munka után, vagy egy gyors mindfulness gyakorlat, mielőtt a családdal töltött időre térnél át.

Használd ki a szelektív tudatlanság erejét!

A mai, információval és ingerekkel telített világban könnyen túlterheltté válhatsz az állandó értesítésekkel, e-mailekkel és a figyelmedet követelő igényekkel/ingerekkel szemben. Ahhoz, hogy meg tudj küzdeni ezzel az inger-áradattal, próbáld ki a „szelektív tudatlanság” stratégiáját azáltal, hogy szándékosan kiszűröd a nem lényeges információkat és a zavaró tényezőket. Határozd meg, hogy mikor és milyen gyakran nézed meg az e-maileket vagy a közösségi médiát, és fontold meg olyan eszközök vagy alkalmazások használatát, amelyek egy meghatározott időszakra blokkolják a zavaró weboldalakat vagy értesítéseket a koncentrált feladat-végzés érdekében.

Gyakorold a tudatos multitaskingot!

Míg a hagyományos multitaskingot érdemes lehet elkerülni az eredményességre és a fókuszra gyakorolt negatív hatása miatt, kipróbálhatsz egy tudatosabb megközelítést, amelyet „tudatos multitaskingnak” is neveznek. Ez olyan kiegészítő tevékenységek kombinálását jelenti, amelyek az agyad különböző részeit stimulálják vagy összhangban vannak a céljaiddal. Ha például edzés, főzés vagy ingázás közben érdekes podcastokat vagy hangoskönyveket hallgatsz, az segíthet maximalizálni a hatékonyságodat, miközben élvezetes vagy gazdagító tevékenységeket folytatsz.

Tervezz be rendszeres integrációs ellenőrzéseket!

Minden héten vagy hónapban különíts el némi időt a munka és a magánélet integrációs stratégiáinak átgondolására és értékelésére. Értékeld, mi az, ami jól működik, és mi az, amin lehetne javítani, és ennek megfelelően végezd el a kiigazításokat a következő hónapban. Használd ezt az időt az elért eredmények megünneplésére, a fejlődésre váró területek azonosítására, valamint a változó körülmények vagy célok alapján a prioritások újrakalibrálására.

Alkalmazz energia-gazdálkodási technikákat!

Ahelyett, hogy kizárólag az időgazdálkodásra összpontosítanál, helyezd előtérbe az energiaszinted menedzselését is a nap folyamán. Határozd meg, melyek azok a napok, napszakok vagy időszakok, amikor tele vagy energiával és életerővel, illetve melyek azok az időszakok, amikor a legegyszerűbb feladatokat is hatalmas tehernek érzed, majd ennek megfelelően strukturáld a tevékenységeidet.

8 stratégia a kiégés ellen, amit minden munkavállalónak ismernie és alkalmaznia kellene a szakértő szerint

8 stratégia a kiégés ellen, amit minden munkavállalónak ismernie és alkalmaznia kellene a szakértő szerint

Például a magas energiaszintű időszakokban foglalkozz a megterhelőbb vagy az extra kreativitást igénylő feladatokkal, és az alacsony energiaszintű időszakokat tartsd fenn a kevésbé megterhelő tevékenységekre vagy a rövid szünetekre a feltöltődéshez. Ahhoz, hogy felhasználd az “energia-menedzsmentben” rejlő lehetőségeket, vezess naplót egy hetedről, hogy beazonosítsd, mikor és milyen feltételek mellett vagy különösen energikus vagy különösen fáradt.

Legyenek tematikus napjaid!

Határozz meg konkrét témákat, amivel egy adott életidőszakban kiemelten szeretnél foglalkozni, és jelölj ki konkrét napokat, amikor a teljes fókuszodat erre az adott témára helyezed. Ezt a munkádban és a magánéletedben is egyaránt alkalmazhatod. Lehet például egy „ügyfél-fókusznap” az ügyféltalálkozókra, egy „kreatív nap” az ötletelésre és innovációra, vagy egy „családi nap” a szeretteiddel töltött minőségi időre. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy minden egyes területben vagy témában teljes mértékben elmerülj anélkül, hogy szétszórnád az energiádat vagy túlterheltnek éreznéd magadat.

Gyakorold a tudatos elszakadást!

Rendszeresen jelölj ki olyan időszakokat, amikor el tudsz szakadni a technológiától és a munkával kapcsolatos kötelezettségektől, hogy feltöltődj és újra kapcsolatba kerülj önmagaddal és a szeretteiddel. Jelölj ki technológia-mentes zónákat vagy időpontokat, például az étkezések alkalmával, esténként vagy hétvégén, hogy előnyben részesíthesd a személyes interakciókat, hobbikat vagy relaxációs tevékenységeket, amelyek táplálhatják a lelked és elősegítik a mélyebb kapcsolatokat.

9 egyszerű mindfulness technika, amitől gyorsabban megy a munka, és még a kedved is jobb lesz

9 egyszerű mindfulness technika, amitől gyorsabban megy a munka, és még a kedved is jobb lesz

Hozz létre egy személyes tanácsadói testületet!

Vedd körül magad mentorok, tanácsadók vagy támogató bizalmasok sokszínű csoportjával, akik útmutatást, perspektívát és támogatást tudnak nyújtani az életed különböző területein. Rendszeresen konzultálj a személyes tanácsadó testületeddel, hogy például fontos döntésekkel kapcsolatban kikérd a véleményüket, kreatív megoldásokat találj ki a kihívásokra vagy egyszerűen csak azért, hogy egy biztonságos és támogató környezetben adhass hangot a frusztrációidnak.

Ha ezeket a konkrét stratégiákat beépíted a munka -és a magánéletedbe, személyre szabottabb és hatékonyabb kereteket hozhatsz létre, amelyek támogatják jól-létedet és a sikerességedet is. Ne feledd, hogy a megfelelő egyensúly megtalálása egy folyamatos utazás, és nem baj, ha útközben kísérletezgetsz és finomítod a stratégiáidat. Figyelemmel, tudatossággal és azzal a hajlandósággal, hogy a valóban fontos dolgokat előtérbe helyezed, elérheted a munka és a magánélet harmonikusabb és teljesebb integrációját.

Szerzőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológusként és business coach-ként dolgozik, hogy startupokat, kis-és középvállalkozásokat, valamint azok vezetőit támogassa a fejlődésben, az üzleti és egyéni hatékonyság növelésében. Fő területe az én-vezetés, vagyis annak kérdése, hogyan tudjuk irányítani saját életünket, illetve hogyan válhatunk csapatok, egész szervezetek, valamint önmagunk eredményes és tudatos vezetőivé.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Szomorú hír érkezett Katalin hercegnéről

Szomorú hír érkezett Katalin hercegnéről

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Hogyan tartsuk fenn a kapcsolatot szeretteinkkel, ha nagy változás történt az életünkben? (x)

Hogyan tartsuk fenn a kapcsolatot szeretteinkkel, ha nagy változás történt az életünkben? (x)

Párkapcsolat, karrier: Hogyan hatnak az életünkre mindennapos döntéseink? (x)

Párkapcsolat, karrier: Hogyan hatnak az életünkre mindennapos döntéseink? (x)

Jobban odafigyel rád, mint te magadra - A Huawei Watch Fit 3 tökéletes kiegészítő (x)

Jobban odafigyel rád, mint te magadra - A Huawei Watch Fit 3 tökéletes kiegészítő (x)

Még nem tudod idén hová menj nyaralni? - Ezt a helyet imádni fogod! (x)

Még nem tudod idén hová menj nyaralni? - Ezt a helyet imádni fogod! (x)