A külső körülmények határozzák meg a kedved? A mindfulness neked való!

Sajnos nagyon ritkán éljük meg a jelen pillanatot a maga teljességében, pedig valójában mindig csak az létezik, csak az kézzelfogható. Nem érdemes úgy leélni az életet, hogy mindig csak menekülünk valahonnan vagy valami felé. Szakadj el a múlt és a jövő megoldhatatlan gondjaitól, és tarts velünk a jelenbe és több meg többet a mindfulness életformáról!

A külső körülmények határozzák meg a kedved? A mindfulness neked való!
Fotó: Shutterstock/Getty Images/GLAMOUR

Vajon milyen maximálisan átélni egy mazsola elfogyasztását? Szondy Máté klinikai szakpszichológus, a Megélni a pillanatot című könyv szerzője azt ajánlja, próbáld ki otthon! Akkor is, ha imádod a mazsolást, és akkor is, ha utálod. Szaglászgasd, forgasd az ujjaid között, ízlelgesd finoman: közben pedig koncentrálj arra, mit érzel. A mindfulness szerint életed minden pillanatát így érdemes átélni.

Mikor vagy elégedett?

Képzeld el, hogy egy parkon átvágva sétálsz a munkahelyed felé. Az évszakhoz képest szokatlanul enyhe az idő, a nap kellemesen melegíti az arcodat. Távolból gyerekek nevetése hallatszik, előtted a füvön egy kölyökkutya hempereg. Te azonban dühös vagy, mert éjjel nem aludtál valami jó, mérges vagy magadra, hogy előző nap megittad azt a kávét délután, ráadásul izgulsz is, mit mond majd a főnök az értekezleten, mert péntekenként valahogy mindig olyan feszült. Észre sem veszed, mi zajlik körülötted, mire beérsz a munkahelyedre már olyan fáradt vagy az idegeskedéstől, hogy azonnal fölhajtod aznapi második kávédat.

Vagy képzeld el, hogy kaptál egy levelet a NAV-tól, melyben felszólítanak tartozásod rendezésére, de te nem tudsz semmilyen adótartozásról. Már reggel nyolc óta ott ülsz az irodájukban, de persze így is tizenöten vannak előtted. Délig biztosan nem végzel. Felmegy benned a pumpa: a fél napodat itt fogod tölteni, ráadásul szorongsz is a titokzatos tartozás miatt. Tizenegyre végre sorra kerülsz, de addigra már az agyvérzés kerülget, ezért kiabálsz egy sort az ártatlan ügyintézővel. Mikor pedig kiderül, hogy 285 forintról van szó, végleg kijössz a sodrodból, dühödten viharzol el, és aznap már jobban teszi mindenki, ha nem szól hozzád.

Vajon meg lehet-e élni hasonló történeteket másképp? A Mindfulness hívei szerint igen. A módszer, vagy ahogy Szondy Máté pontosítja, az életszemlélet, lényege, hogy a jelen pillanatra koncentrálunk, annak minden pozitívumát és negatívumát a maga teljességében éljük meg. Ott vagyunk lélekben és az elménkben is, ahol fizikálisan. Ez triviálisan hangzik elsőre, de ha jobban belegondolunk, alig akad olyan pillanat egy napban, amikor ne a múlton vagy a jövőn elmélkednénk.

„Az az ember, akinek a kedve mindig a külső körülmények által meghatározott, aki az elképzelt jó vagy rossz jövőn vagy a felidézett múlton mereng, sosem lesz tisztában az adott pillanatban átélt, valódi érzéseivel, vagyis nem tapasztalhatja meg a maximális elégedettséget." - mondja Szondy.

Nem meditáció, életvitel

Ugyan beszélhetünk mindfulness alapú meditációról, ilyen például a sétáló meditáció, a hangmeditáció vagy a "mazsola" meditáció - amikor egy mazsolaszemet kell a lehető legtöbb érzékszervünket bevonva vizsgálgatni -, de a mindfulness lényege nem a relaxiáció - habár az gyakori mellékhatása -, hanem annak elérése, hogy elménk ne kalandozzon el a jelen pillanattól, hogy megfigyelhessük annak minden történését, beleértve saját érzéseinket, gondolatainkat is. A megfigyelés, a jelenben levés által csökken a stressz, intenzívebben tapasztaljuk meg az élményeinket, elfogadóbbak leszünk azokkal a dolgokkal szemben, amiket nem tudunk kontrollálni, és könnyebben éljük bele magunkat más helyzetébe is. Szondy elmondja, hogy kutatásokkal igazoltan konkrét fizikális változásokat idéz elő a mindfulness az agyban. Ha pedig rendszeresen "gyakoroljuk" a mindfulnesst, életvitellé válik, már nem kell odafigyelnünk arra, hogy megéljük a pillanatot, a kíváncsi, megfigyelő és elfogadó attitűd generalizálódik.

Természetesen a fent már említett formális meditációk is fontosak - különösen akkor, amikor még csak ismerkedünk ezzel az életstílussal -, de épp olyan lényeges az informális gyakorlás is, amikor a mindennapjainkban próbálunk meg arra összpontosítani, ami éppen történik velünk, amit az adott pillanatban cselekszünk. A mindfulness bármilyen érzékleti modalitásban gyakorolható. Reggelente megpróbálhatsz arra figyelni, ahogyan a forró víz a bőrödet éri zuhanyzás közben, aztán a tejeskávé édes ízére, vagy arra, ahogyan a puha, szőrmebéléses kesztyű a bőrödet simogatja, mikor felhúzod. Ha a formális gyakorlás is érdekel, nézelődj a www.mbsr.hu-n, ahol a mindfulness-szen lapuló stresszcsökkentés módszereit ismerheted meg.

Ezzel megoldódik minden gondod?

Nos, nem. A mindfulness nem tesz veled csodákat. Önmagában nem fogja megoldani a párkapcsolati problémáidat, és a rémes főnöködet sem szelídíti meg. Rendszeres gyakorlásával az változik meg, ahogyan te látod az életedet. Ez pedig hosszú távon kihathat a fent említett problémákra is. Például ha a pároddal veszekedés közben arra koncentráltok, hogy jelenleg mi okozta a konfliktust, és nem azon jár az agyatok, mit tett a másik tavaly vagy öt éve, konstruktívabban fogjátok megoldani a jelenben felmerült gondokat. Hivatalokba is el kell látogatnod, sorban is kell állnod ezután is, és könnyen lehet, hogy főnöködtől sem szabadulhatsz meg, de amint megérted, melyek azok a helyzetek, amiket nem tudsz kontrollálni, a nehézségeket is könnyebben viseled, jóval kevesebb stresszt élsz át, és hatékonyabb leszel a konfliktuskezelésben. Cserébe pedig ott vannak azok a pillanatok, például a cikk elején említett parkbeli séta, amikor a jelen minden szépségét ellenállás nélkül szívhatod magadba, nem törődve a jövővel vagy a múlttal. Szondy Máté kifejezetten hangsúlyozza, hogy a mindfulness nem a tudományos köntösbe bújtatott carpe diem. Nem arról van szó, hogy hányj fittyet a jövőre. Természetesen fontos, hogy tervezz, foglalkozz a problémákkal, de mindig csak úgy, hogy a megoldást keresed tudatosan és alaposan, és olyan problémák esetében, melyekre van ráhatásod. Ami az igazán fontos, hogy mindig azzal törődj, amivel éppen kell, amiben éppen benne vagy, legyen szó pozitív vagy negatív élményről.

Tudj meg még többet a mindfulness-ről és gyakorold a módszert a mindennapokban!

Ez is érdekelhet

„Kis mell, pocak… Sosem volt tökéletes alakom, mégsem akarok változtatni a testemen"

„Kis mell, pocak… Sosem volt tökéletes alakom, mégsem akarok változtatni a testemen"

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói