A mesterséges intelligencia már az iskolapadban ül – a diákok imádják, de vajon hova vezet mindez?

2025. június 12.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Tankönyvek helyett mesterséges intelligencia, tanári magyarázat helyett ChatGPT? A 2025-ös magyar tinik számára ez nem futurisztikus vízió, hanem a napi rutin része. Egy friss kutatás szerint ma már természetes, hogy a tanulásba és a jövőtervezésbe is becsatlakozik egy MI-algoritmus.

A mesterséges intelligencia integrálása a tanulásba mindennapos tapasztalattá vált a magyar fiatalok körében
A mesterséges intelligencia integrálása a tanulásba mindennapos tapasztalattá vált a magyar fiatalok körében
Fotó: ismagilov/Getty Images

Már rég nem arról van szó, hogy a fiatalok néha „rágugliznak" valamire. A mesterséges intelligencia ma már a diákélet aktív szereplője – tanácsot ad, segít rendszerezni a gondolatokat, lektorálja az esszét, és néha még azt is eldönti, mi legyen a pályaválasztás. A 14–25 év közötti magyar fiatalok egyre tudatosabban használják az olyan eszközöket, mint a ChatGPT vagy a Google Gemini – nem csak gyors megoldásként, hanem valódi partnerként. De vajon mit gondolnak ők erről az új „padtársról”, és hogyan hat mindez arra, ahogyan tanulnak, döntéseket hoznak, vagy épp értékeket keresnek?

A tanulás fogalma alapjaiban változik meg

A mesterséges intelligencia ma már nem újdonság, hanem a mindennapok része. A BeSocial friss felmérése szerint a 14–25 év közötti magyar fiatalok 81,6%-a már használta a ChatGPT-t, és tízből nyolcan legalább egyszer készítettek házi feladatot is valamelyik MI-eszközzel. Sokan nem csak kísérleteznek vele, hanem rendszeresen visszanyúlnak hozzá, amikor elakadnak vagy épp ihletre van szükségük. A Gemini, a DeepL vagy a Microsoft Copilot is ismerős név számukra – főleg a fiúk körében, akik szívesen játszanak a technológia határaival. A mesterséges intelligencia így egyre inkább nem egy „robot”, hanem egy digitális tanulópajtás, aki mindig ott van, ha kell.

Új kapukat nyit meg

A tanulás már rég nem csak a bemagolt tényekről szól. Egyre inkább arról, hogy hogyan kérdezzünk jól, hogyan építsünk fel érveket, és hogyan lássunk rá különböző nézőpontokra. Ebben a MI nem kiváltja a gondolkodást – hanem felerősíti. A fiatalok sokszor nem konkrét megoldásért fordulnak a ChatGPT-hez, hanem azért, hogy új szempontokat kapjanak, vagy hogy rendezzék a gondolataikat. Az AI egyfajta kreatív játszótér is: eszköz, inspiráció és párbeszédpartner egyben. Miközben az iskolarendszer még próbálja tartani a lépést, a diákok már olyan képességeket sajátítanak el, mint a forráskritika, a hatékony kérdésfeltevés vagy épp a promptírás művészete. És ezekre a jövőben is óriási szükségük lesz.

Jövőtervezés 2.0 – pályaorientáció mesterséges intelligenciával

Az MI nemcsak a jelen tanulását alakítja át, hanem a jövőről való gondolkodást is. A kutatás szerint minden ötödik fiatal eljátszott már a gondolattal, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése miatt újra kellene gondolnia a pályaválasztását. Ez a felismerés nem pánikot kelt – sokkal inkább a rugalmasság és alkalmazkodás jele.

glamour plusz ikon Magolás helyett élményalapú oktatás: ez lehet a tudásátadás jövője

Magolás helyett élményalapú oktatás: ez lehet a tudásátadás jövője

Sokan úgy érzik: bármi történjék is, ők képesek lesznek váltani, ha kell. Ugyanakkor van egy másik irány is: közel ugyanennyien úgy gondolják, hogy az általuk választott szakmát nem „fenyegeti” az MI, vagy egyszerűen nem aggódnak – hiszen az emberi értékeket, empátiát, intuíciót nem lehet algoritmizálni. Ez a kettős gondolkodás – nyitottság a változásra, de kritikus éberség is – azt mutatja, hogy a mai fiatalok sokkal tudatosabban viszonyulnak a jövőhöz, mint azt sokan gondolnák.

Nem vakon követik – gondolkodnak is

Az MI-használat nem csak technikai, hanem etikai kérdéseket is felvet – és a fiatalokat ez sem hagyja hidegen. Már nem csak az a fontos számukra, hogy mit lehet megcsináltatni egy géppel, hanem az is, hogy szabad-e. Hol húzódik a határ a segítség és a csalás között? Mikortól válik egy MI által generált szöveg már nem inspirációvá, hanem helyettük megírt megoldássá?

Ezek a kérdések egyre gyakrabban felmerülnek iskolai beszélgetésekben is. Sokan saját belső szabályrendszert alakítanak ki: van, aki csak ötletelésre használja az MI-t, más teljesen elzárkózik tőle a különböző írásfeladatoknál. A lényeg nem az, hogy egyféleképp használják – hanem hogy gondolkodnak róla.

Mesterséges, mégis emberi

Lehet, hogy elsőre furcsának tűnik: hogyan lehet emberibbé tenni a tanulást egy géppel? Pedig éppen ez történik. A mesterséges intelligencia nem elidegeníti a fiatalokat a tudástól – hanem közelebb hozza hozzájuk. Segít nekik kérdezni, pontosabban látni, és bátrabban véleményt formálni. A tanulás nem automatizáltabb lett, hanem mélyebb, személyesebb és reflektívebb. Nem az a cél, hogy a gép gondolkodjon helyettük, hanem hogy ők tanuljanak meg jobban gondolkodni – általa.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A Netflix bearanyozza a karácsonyt, ezeket a sorozatokat mind az ünnepekre kapjuk

A Netflix bearanyozza a karácsonyt, ezeket a sorozatokat mind az ünnepekre kapjuk

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)