Súlyos női sorsok, belénk nevelt szégyenérzet – Rabóczky Judit kiállítása kihagyhatatlan

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Fontosnak tartjuk, hogy a női szemszög egyre erőteljesebben megjelenjen a művészetek területén is. Rabóczky Judit szobrász munkáit nem először ajánljuk, a sikeres szobrász szerepelt már a magazin oldalain. Újabb kiállításával mindenkit lenyűgözött.

Rabóczky Judit Vasra verve című kiállítása Fotó: Horváth László
Rabóczky Judit Vasra verve című kiállítása Fotó: Horváth László
Fotó: GLAMOUR

Rabóczky Judit ez alkalommal ismét a vashoz, mint anyaghoz nyúlt, hogy megalkossa a rémisztő, tekintélyt követelő és archaikus vas kalodáit és büsztjeit. Vasra verve című kiállítása nagy hatással lesz rád, ha élőben is megnézed a szobrokat.

A teltházas megnyitó

Korábban a Vasének című kiállítása kapcsán láthattuk az elismert kortárs szobrász, Rabóczky Judit kiteljesedését a vassal, ott olyan ikonikus műalkotásokat alkotott, mint a Vasmenyasszonyok szoborcsoport, vagy az Önszülő alakja – a magazinunknak adott interjújában provokatív darabjairól korábban nekünk is mesélt. Már ott is felbukkantak a vaspántos büsztök, a mostani Vasra Verve tárlat pedig teljes egészében ezek előtt tisztelgett. A teltházas megnyitón először Szabó T. Anna olvasta fel az alkalomra írt versét, amiben a vaskalodák és maszkok szexista múltját és a női lét belénk nevelt szégyenérzetét taglalta. Az előadását Gergye Krisztán táncos performansza követte Kaardatyah zenei aláfestésével. A kiállítótérben egymás melletti oszlopokon magasodtak a tekintélyt parancsoló büsztök és alakok, a falakról pedig a maszkok lógtak, amelyeket a látogatók kedvükre magukra is illeszthetnek.

Rabóczky Judit Vasra verve című kiállítása Fotó: Horváth László
Fotó: GLAMOUR

Társadalomkritika, nem csak a múltról

A kiállításhoz hozzátartozik egy fotóperfomansz-sorozat is, amelyben az alkotó barátai, színészek és művészek pózolnak a „szégyenteljes maszkokkal”. A talált fémhulladékból, háztartásban használt vastárgyakból, és haszontalanná vált szerszámokból hegesztett alkotások rémisztően idézik meg a múlt vaskalodáit és szégyenítő eszközeit. A maszkokat vizsgálva akaratlanul eszünkbe juthatnak a középkori kínzóeszközök, vagy maguk a kínzók is, illetve akár a fejkosár is, amellyel a pletykás nőket publikusan büntették. A kiállított szobrok ösztönösen kiváltják ezeknek az időknek a diszkomfortérzetét, ugyanakkor a maszkokat viselve lehetőségünk adódik újraértelmezni a társadalmi erőviszonyokat, és a nők történelmi megpróbáltatásait. Egyes értelmezések szerint az emberek nem változó természetére világítanak rá a szégyenmaszkok és vaskalodák – de végsősoron az üresen álló büsztök igazából csak ránk, a kíváncsi látogatókra várnak, hogy megtöltsük őket jelentéssel.

„Fontos számomra, hogy olyan dolgot hozzak létre, ami eddig még nem volt” – Interjú a legendás Kenguruval az első festészeti kiállításáról

„Fontos számomra, hogy olyan dolgot hozzak létre, ami eddig még nem volt” – Interjú a legendás Kenguruval az első festészeti kiállításáról
Rabóczky Judtit Vasra verve című kiállítása Fotó: Horváth László
Fotó: GLAMOUR
Rabóczky Judtit Vasra verve című kiállítása Fotó: Horváth László
Fotó: GLAMOUR

A Vasra Verve április 14-ig látogatható a B32 galériában.

Rendszeresen teret adnunk női alkotóknak. Olvass róluk!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Nyilvános illemhely, mint művészeti alkotás? Kiss Miklós bebizonyította, hogy lehetséges

Nyilvános illemhely, mint művészeti alkotás? Kiss Miklós bebizonyította, hogy lehetséges

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője