Tudtad, hogy az Alkonyat menyasszonyi ruháját Jackie Kennedy kedvenc dizájnere tervezte?

2025. augusztus 13.
glamour carolina herrera
Carolina Herrera a klasszikus elegancia képviselője és divatúttörője
Fotó: Jason Kempin/Getty Images

Carolina Herrerát sokan emlegetik a divat első nőjeként. Latin-amerikaiként teremtette meg a ’80-as évek amerikai divatját, vagyis azt klasszikus eleganciát, mely még mindig befolyásolja a politikusok, a királynők és a first lady-k öltözködését. A divattörténelemben tett hatása felejthetetlen: elevenítsük fel tehát az ő történetét a legnagyobb sikerpillanataival együtt!

Ha elegáns ruhákra és gyönyörű estélyikre gondolunk, elsőként ugorhat be Carolina Herrera neve, aki divattervezőként sokat tett azért, hogy a vörös szőnyegen látott divat a modern pucérruhák növekvő népszerűsége ellenére is megmaradjon előkelőnek és sikkesnek. Szeret feltűnő árnyalatokkal, rikító színekkel és elegáns anyagokkal (taft, tüll, selyem) dolgozni; a puffos ujjak, a nagy szoknyarészek és a különleges volumennel rendelkező tervezései pedig a névjegyévé váltak.

Amióta 1980-ban megalapította névadó márkáját, egy sor előkelő hírességet öltöztetett: az egykori amerikai first lady-t, Jackie Kennedy Onassist, Margit hercegnőt, manapság pedig a visszafogott, nőies sziluetteket kedvelő Taylor Swift, Nicole Kidman, Michelle Obama és Anne Hathaway hordja a ruháit. Kevesen tudják, de ő tervezte Bella Swan esküvői ruháját az Alkonyat című filmben, de Olivia Palermo és Caroline Kennedy is tőle választott menyasszonyi ruhát.

Olyan finomsággal álmodja meg a ruháit, hogy azt tanítani kellene, de nem lehet: Carolina Herrera beleszületett a divatba, az időtlen stílus már gyermekkorában körbevette őt. Most utánajártunk, hogyan vált belőle minden idők egyik legsikeresebb divattervezője.

Heccből fogott bele a divattervezésbe, soha nem akart dizájner lenni

Carolina Herrera soha nem volt az a kislány, aki órákon át csinos ruhákba öltöztette fel a Barbie-babáit, inkább lovagló órákra járt. A divat azonban már a kezdetektől fogva jelen van az életében, hiszen családja a venezuelai felső tízezer körébe tartozott. Nagyanyja már egészen kicsi korában Balenciaga bemutatókra, Lanvin és Dior showroomokba vitte őt, édesapja révén (ő volt Venezuela fővárosának, Caracasnak a kormányzója) pedig édesanyja is egyre inkább belekóstolt a divat világába.

glamour plusz ikon Milyen lesz a Versace Donatella Versace nélkül?

Milyen lesz a Versace Donatella Versace nélkül?

Gyakran utaztak Párizsba különböző divatbemutatókra és műhelylátogatásokra, szépérzéke ezért hamar kialakult és rengeteg ismerőse lett. a divat világában – arra azonban sokáig nem gondolt, hogy divattervező legyen. Először az Emilio Pucci képviselőjeként dolgozott, később viszont vonzotta az amerikai álom, ezért New York-ba költözött. Itt ismerkedett össze Andy Warhollal, Halstonnal és Bianca Jaggerrel, akikkel a Studio54-ben zajló éjszakai élet rendszeres szereplői voltak: sokat buliztak és szórakoztak, már hírből ismerték a nevüket.

Carolina az új életéhez igazodva elkezdte megváltoztatni a külsőjét: a nagy amerikai színésznőkre szeretett volna hasonlítani, ezért kiszőkítette a haját, elegánsabban öltözködött és bátran flörtölt a férfiakkal. Bejött neki a dolog, mert odáig voltak érte a férfiak: fiatalon ment férjhez, két gyermeke is született, ám első házassága nem tartott sokáig. Második férje (egyben gyermekkori barátja), a tehetős üzletember, Reinaldo Herrera oldalán viszont megtalálta a boldogságot, ami az egész életét megváltoztatta.

A pár kozmopolita életet élt, szinte hetente repkedtek New York és Caracas között, az egzotikus nyaralóhelyek pedig mind ismerősök voltak a számára. Új férjétől még két gyermeke született, ám a kényelmes élet egy idő után unalmassá vált a számára. Új kihívásokat keresett, ezért textiltervezésen gondolkodott. Egyik legjobb barátja, a legendás amerikai divatszerkesztő, Diana Vreeland viszont azt javasolta neki,

próbáljon ruhákat tervezni – mondván, az nem olyan „unalmas”.

Carolina nem sokáig habozott, úgy döntött, hogy belevág.

Első ruhakollekciója meghatározta a ’80-as évek stílusjegyeit

1981 tavaszán Carolina Herrera bemutatta az első kollekcióját. A New York-i társasági élet előkelő személyeként sok befolyásos embert meg tudott hívni a debütáló divatbemutatójára, ami nem sok ruhából, mindössze húsz szettből állt. Azok viszont annyira frissnek és nőiesnek hatottak, hogy a nagy luxusáruházak (mint például a Bergdorf Goodman vagy a Saks Fifth Avenue) azonnal felvásárolták a kollekcióját.

Ruhái már akkor is drága selyemből, mély nyakkivágásokból, puffos vállrészekből és A-vonalú sziluettekből álltak, a bemutatónak pedig olyan nagy visszhangja volt, hogy a sajtóban csak a 80-as évekbeli New York-i divatként hivatkoztak rá. Ezek után csakhamar ő öltöztette a Manhattan és az Upper East Side legbefolyásosabb és legelegánsabb nőit – köztük társasági hölgyeket, előkelőségeket, politikusokat és az egykori amerikai first lady-t is.

Ekkor kereste fel őt ugyanis Jackie Kennedy Onassis, akit teljességgel elvarázsolt a Carolina Herrera ruhák eleganciája: rendszeres látogatója lett a divatbemutatóknak, utolsó éveiben pedig szinte csak Herrera ruhákban láthattuk. Mély barátság alakult ki a két nő között: olyannyira, hogy Jackie még arra is rábírta a tervezőnőt, hogy kezdjen el esküvői ruhákat tervezni.

Jackie Kennedy és Carolina Herrera évtizedes barátságot ápoltak
Fotó: WWD / Contributor /Getty Images

1986-ban Jackie Kennedy lányának, Caroline Kennedy-nek maga Herrera tervezte a menyasszonyi ruháját, ami nagy hatást gyakorolt a márka népszerűségére: egyre többen kezdték el keresni a Carolina Herrera esküvői ruhákat, ezért a divattervező úgy döntött, hogy még abban az évben kirukkol az első esküvői kollekciójával. Később, a fashion fashion felemelkedésével megnőtt az igény a megfizethetőbb termékekre, ezért létrehozott egy almárkát, ami a CH Carolina Herrera nevet viselte.

A jelentősen kedvezményesebb árkategóriában mozgó, konfekciótermékeket kínáló vonal a nők, a férfiak és a gyermekek számára biztosított ruhákat, cipőket, táskákat és más életmódtermékeket – ebből is hatalmas siker lett. Nem telt el sok idő, a szemüvegbizniszbe is belekóstolt: a CH szemüvegek jelenleg az egyik legnépszerűbb luxuskategóriás szemüvegeknek számítanak, melyeket Magyarországon is számos helyen árusítanak. A tervezőnő szépen lassan a divat minden szegmensében megjelent, legyen szó luxuskategóriás vagy high-end termékekről, exkluzív dizájnokról, esküvői ruhákról vagy éppen táskákról és kiegészítőkről.

212, Good Girl – Carolina Herrera a parfümbizniszben is csodát tett

A kétezres évek elején fokozatosan csökkentette szereplését a márkáján belül, ám a kollekciók megalkotását mindig felügyelte. Számtalan díjak kapott az évek során: a legnagyobbaknak járó CFDA Életműdíjat, az Év divattervezője díjat, az Év női ruhatervezője díjat, beválasztották a 100 legbefolyásosabb latin-amerikai közé, a TIF (Fashion Institute of Technology) díszdoktora lett, de a New York-i Nemzetközi Központ Kiválósági Díjának is ő lett a kitüntetettje.

Sőt, mivel Spanyolországban gyártotta a termékei nagy részét, a spanyol királytól is megkapta a képzőművészeti érdemekért járó tiszteletbeli aranyérmet. Ezek után látta elérkezettnek az időt arra, hogy még nagyobb figyelmet fordítson a Herrera birodalom terjedésére. Bár a márka 1987-ben már elkezdett kifejleszteni különböző parfümöket, igazából 1997-ben jött el az az áttörés, ami által végleg beírta magát a Carolina Herrera az illatok történelem könyvébe. Ekkor jelent meg ugyanis

a 212 parfüm, aminek neve ötletes módon New York előhívószámára utal.

Az illat a város avantgárd és kozmopolita szellemiségét hivatott megjeleníteni: azt a bulis, könnyed életet, amit Carolina Herrera tapasztalt meg még a divatház indulása előtt, a ’80-as években. Azóta már rengeteg különböző kiadása jelent meg a parfümnek, gyakran szezononként jöttek ki az újabbnál újabb változatok, ám tervezőnő szerint minden egyes parfümöt két évig tesztelnek a megjelenés előtt.

glamour plusz ikon Együtt könnyebb: terveződuók, akik párban hódították meg a divatvilágot

Együtt könnyebb: terveződuók, akik párban hódították meg a divatvilágot

A 212 parfüm és újabb változatai még mindig bestseller termékek a parfümériákban, ám 2016-ben újra nagyot robbantott a parfümös világban a márka: megjelent ugyanis a Good Girl, egy vad, mégis elegáns illat, sötétkék magassarkúba csomagolva – ezzel is utalva a fiatal Herrera merész, mégis kislányos személyiségére. Már maga a dizájn is magával ragadja a tekintetet, mégis az illat az, ami miatt globális szenzáció lett a parfüm: jelenleg a világ négy legtöbbet eladott parfümje közé tartozik, az Egyesült Államokban pedig a három legkeresettebb illat közé sorolják ezt a parfümöt.

Nem kis teljesítmény ez egy olyan korban, ahol hetente rukkolnak elő a kisebb-nagyobb márkák az új parfümökkel: a Good Girl viszont marad. Ezért is jelent meg hat változata és elképesztő mennyiségű limitált csomagolású dizájnja az elmúlt kilenc évben: Good Girl Légère, Very Good Girl, Good Girl Supreme, Good Girl Blush és a Very Good Girl Blush. Természetesen ezen illatok megalkotásában Herrera így, a nyolcvanas éveihez közelítve már nem vett részt aktívan, de ezek a parfümök a mai napig nagy hatást gyakorolnak a márka életére, működésére és népszerűségére, ezért nem lehet mellettük elmenni szó nélkül.

„Mindörökké hiszek az elegáns nőkben”

Ahogy amellett sem, hogy egy elképesztő grandiózus karrier végén, 37 divatban eltöltött év és 72 divatbemutató után Carolina Herrera 79 éves korában hivatalosan is lemondott a nevét viselő márkája kreatív igazgatói posztjáról: immár csak nagyköveti szerepet tölt be a cégnél. Jelenleg Wes Gordon amerikai divattervező vezeti a márkát, de az ő tervezéseiben kevésbé látszódnak az egyéni ambíciói, inkább a klasszikus Herrera stílusjegyek alkalmazására összpontosít.

Ezt állítása szerint egyébként abszolút nem bánja, mert rendkívül nagyra tartja a divattervező munkásságát: a 2021-es Couture Council divatművészeti díjat például a következő szavakkal szentelte Carolina Herrerának: „Ezt a díjat New York egyetlen királynőjének, az elegancia császárnőjének ajánlom. Én csak a gondnoka vagyok annak varázslatos divatháznak, amit [Carolina Herrera] épített, de remélem, hogy minden nap, minden egyes módon büszkévé teszem őt.”

Az egykori divattervező által gyakran alkalmazott drága anyagok, a selyem, a puffos vállrészek és persze, a nagy A-vonalú sziluettek ugyanis még mindig gyakran alkalmazásra kerülnek a márka kollekcióiban. Egyrészt azért, mert tényleg nagyon szeretik őket a nők, másrészt pedig azért, mert még mindig nem mentek ki a divatból – valószínűleg sosem fognak. Ezt minden bizonnyal Carolina Herrera is tudta, aki annak idején, majdnem negyven évvel ezelőtt megalapította a márkáját és a védjegyévé tette ezeket a stíluselemeket.

A tervezőnő egyik legutóbbi interjújában kifejtette, hogy szerinte mitől lett ilyen legendás a divatháza – szavai pedig tökéletesen összefoglalták karrierjének titkát. „Azt hiszem, ahhoz, hogy ebben az üzletágban túlélj, hinned kell valamiben. Tedd a magadévá, és maradj meg mellette! Ha divattervező akarsz lenni, akkor igazán biztosnak kell lenned abban, hogy amit csinálsz, az az, amiben valóban hiszel. Hiszek a csillogásban. Hiszek a gyönyörű, elegáns nőkben. És hiszem, hogy a nők akkor válnak széppé, amikor Herrerát viselnek.”