Kreativitás, jó sales- és marketingismeret plusz fenntartható nézőpont - Divattervezőnek lenni sokkal több, mint rajztudás

2025. január 30.
A divattervezés nem csak rajzolásból áll
A divattervezés nem csak rajzolásból áll
Fotó: Hispanolistic/Getty Images

Körülbelül tíz évvel ezelőtt otthon, Kelet-Magyarországon írtam és olvastam a divatról, egyszer azon kaptam magam, hogy divatoktatási programok között böngészek. Persze, sok terület vonzott akkoriban, álmok és tervek jöttek és mentek, de arra hamar rájöttem: a tervezés nem az én asztalom.

Azóta is érdekel, mi minden szükséges ahhoz, hogy valaki divattervezővé váljon Magyarországon, mit képvisel a világ divatfővárosának, Franciaországnak az oktatási modellje, és milyen tantervi átalakítások várhatóak a közeljövőben itthon és világszinten a divatképzések terén?

A „hozott anyag” és ami utána jön

Ebben a világban fontos a komplex tudás. „A divattervezéshez nagyon sokrétű tudás és készség szükséges, többek között szín-, forma- és arányérzék, rajztudás, a különböző textilipari technológiák és szoftverek, továbbá szabászati és varrástechnikák ismerete, divat és művészeti fogékonyság, gyakorlati érzék és persze tehetség” – tudtam meg Horváth Szilvia textil- és ruhatervezőtől, a francia ModArt International budapesti intézményének tanszékvezetőjétől.

Az úgynevezett „skill set”-en túl meghatározó az intézményi háttér, amennyiben valaki eljut odáig, illetve megvan a kellő anyagi háttere ahhoz, hogy sikeresen felvételizzen egy jónevű iskolába. A képző intézményekkel kapcsolatban Horváth Szilvia kiemeli: nem lehet összehasonlítani a szakképzésekben elsajátítható szakmai alapokat az egyetemi szintű, diplomát adó képzésekkel, amelyeknek a programjaiban megszerezhető a fentebb említett komplex tudáscsomag.

A szakember szerint a szakképzések olyanok, mint az előkészítők, megfelelő alapot adhatnak arra, hogy sikeresebben felvételizzenek a hallgatók egy diplomát adó intézménybe, hiszen a divattervezői szakmák sikeres gyakorlását sok éves tanulási és tapasztalási folyamatnak kell megelőznie.

glamour plusz ikon „A Z generáció lázadó ökotudatossága már nem trendkövető, hanem trendteremtő erővel bír” - Beszélgetés a magyar divat jövőbemutató eredményeiről Jakab Zsófiával

„A Z generáció lázadó ökotudatossága már nem trendkövető, hanem trendteremtő erővel bír” - Beszélgetés a magyar divat jövőbemutató eredményeiről Jakab Zsófiával

A francia modell

A munkám során többször szembesültem azzal, hogy egyes divattervező hallgatók hiányolják a gyakorlati oktatás mélységét, a szakmai tapasztalatok megszerzésének lehetőségét a hazai intézményekben. Pedig mindezek birtokában nagyobb esélyük lenne érvényesülni a piacon. Horváth Szilvia elmondása szerint a francia divatképzések a valós nemzetközi divatszakmai kihívásokra készítenek fel gyakorlatorientált képzéseikkel.

A programok nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a divat- és textilipar minden szegmensét megismertessék a hallgatókkal, valamint, hogy minden végzett tanítványnak kialakuljon a saját stílusa és legyen víziója a karrierjéről.” Nem elhanyagolható tény az sem, hogy Franciaországban más megítélés alá esik a divatszakma, mint hazánkban.

Az országban évszázadok óta alakuló hagyománya, kultúrája van a divatnak, amit az egyik művészeti ágnak tekintenek. A divat- és textilipar gazdasági szerepére, illetve a marketing és sales ismeretek beemelésére szintén nagy hangsúlyt fektetnek. Nálunk – noha vannak nívós felsőfokú divatképzési programok – sajátos helyzetben vannak a magániskolák, hiszen államilag nem támogatottak.

Horváth Szilvia hozzátette: „Az európai magániskolák főiskolai, illetve egyetemi diplomáit nem ismeri el a magyar közoktatás, nincs megfeleltetés a magyar oktatási rendszerrel. Pedig a nemzetközi magániskolák híresek arról, hogy a falaik között nagyon magas szintű képzés folyik, és az ott frissen végzett diákokról tudják a cégek, hogy komoly tudással és nagy gyakorlattal rendelkeznek.

glamour plusz ikon Ha menyasszonyi ruhát kölcsönözhetünk, miért ne tennénk ezt meg más ruhadarabokkal is?

Ha menyasszonyi ruhát kölcsönözhetünk, miért ne tennénk ezt meg más ruhadarabokkal is?

Társadalmi igazságosság

Ahogy az emberek egyre tudatosabbá válnak a környezeti és társadalmi fenntarthatósággal kapcsolatban, a divatoktatás úgy alakul át és formálja a divatipar jövőjét. Ben Barry, a New York-i Parsons School of Design dékánja a Vogue Business-nek elmondta, hogy hagyományosan a divatoktatás arról szól, hogy képes-e felkészíteni a hallgatókat arra, amire az iparnak szüksége van. Most azonban az az elvárás, hogy a divatszakemberek legyenek kritikusak az iparági gyakorlatokkal szemben, ami kihat a foglalkoztatási kilátásaikra.

Sok konfliktus van a friss diplomások között azzal kapcsolatban, hogy hol dolgoznak, és hol érzik erkölcsileg biztonságban magukat” – tette hozzá Zinzi de Brouwer, az Amsterdam Fashion Institute (Amfi) munkatársa. Hywel Davies, a Central Saint Martins divatprogramjának igazgatója úgy látja, az úgynevezett örökségmárkák vonzereje továbbra is erős, de egyre több diák alapít saját márkát, és épít karriert a nagy divatközpontokon kívül is.

Nem vitás, hogy az egyes felsőoktatási intézményeknek világszerte korszerűsíteniük kell tanterveiket, hogy megfeleljenek a jelen kihívásainak és prioritásainak. Így tesz például a Parsons is, amelynek egyik küldetése, hogy az iskolát a társadalmi igazságosság felé terelje. A gyakorlatban ez többek között annak elősegítését jelenti, hogy hallgatók a különböző fogyatékossággal és testalkattal élők számára is tervezhetnek.

A Central Saint Martins új kurzusai közé tartozik a Voices, egy modul, amellyel azt vizsgálják, hogy a divat hogyan találkozik a különböző társadalmi kérdésekkel, valamint a Global Perspectives, ahol a divattörténetet és -elméletet tanuló hallgatók az öltözködéskultúra fejlődését vizsgálják a különböző kontinenseken. Égető szükség lenne arra is, hogy a kormányok és a képző intézmények felmérjék, hogyan tudják a társadalom kevésbé tudatos és/vagy kevésbé tehetős rétegeiből származó tehetségeit felzárkóztatni.

glamour plusz ikon Öngyógyítás öltözködésen keresztül — mit üzen a Chokassy tervezője a fast fashion mókuskerekének?

Öngyógyítás öltözködésen keresztül — mit üzen a Chokassy tervezője a fast fashion mókuskerekének?

Természet és technológia

Ma már több divatképzési program foglalja be tantervébe a fenntartható tervezést hazánkban is, hangsúlyt fektetve a hulladékcsökkentésre, a környezetbarát anyagok használatára és az etikus gyakorlatok beépítésére. Dr. habil. Keszeg Anna kultúrakutató, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egyetemi docense szerint a fenntarthatóság helye a felsőoktatásban a komplex fenntarthatósági személetre neveléssel kezdődik.

A fenntarthatóság nem eseti problémamegoldást jelent - bár adott tervezési folyamatokban nyilván azt is -, hanem mindsetet, mely alapjaiban kérdez rá a divatipar problémáira, a folyamatos termelés miértjére. Megpróbálja újra kitalálni, hogy milyen helye van az öltözködésnek az életünkben.

A tervezéssel, divattal szembeni kritikai attitűd tehát az elsődleges.

A másik összetevő az, hogy érdemes a fókuszt átirányítani a textilre és nem annyira a ruhatervezésre. Az anyaggal szembeni tisztelet tud olyan divatot teremteni, mely beleszervesül az életünkbe és nem válik gyorségésű szemétté” – véli a kutató.

glamour plusz ikon VR, AR, AI - Így forgatja fel a turizmust a mesterséges intelligencia

VR, AR, AI - Így forgatja fel a turizmust a mesterséges intelligencia

Mindezek mellett nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy napjaink technológiája folyamatosan alakítja a divatipart. A viselhető technológia, az intelligens textilek, a digitális divattervezés, az AR (kiterjesztett valóság) és VR (virtuális valóság) mind-mind új és izgalmas kapukat nyitnak a divatiparban, amikhez a divatoktatásnak is alkalmazkodnia kell.

A divattervezők szerepe komplexebb, mint valaha. Fontos, hogy hogy a jelen és a jövő kreatívipari szakemberei még inkább felkészüljenek a folyamatosan változó világra és a képző intézmények támogatásával válaszokat találjanak korunk kérdéseire, miközben szabadon alkothatnak.