Divatforradalmároknak is hívják az IT-boyokat, akik többek, mint egy jól öltözött férfi
A férfidivat, mint különálló iparág sokáig nem létezett, mert a divat női kiváltságnak, valamiféle szeszélynek volt titulálva – ennek azonban vége. A millenniumi stílusikonok és a modern IT-boyok újraírják a divatvilág szabályait és forradalmasítják azokat az öltözeteket, melyeket a férfiak korábban nem mertek viselni.
A 2000-es években a popkulturális online jelenlétnek köszönhetően olyan magasságokba emelkedett a divatipar, mint még soha: immár nemcsak a nőknek fontos a jólöltözöttség és a stílusosság, hanem a férfiak számára is. Míg korábban csak használati tárgyként, praktikus és alapvető dologként tekintettek a különböző ruhákra, cipőkre és táskákra, a fast fashion egyre gyorsuló elterjedésével számukra is kinyílt a világ: olyan trendi viseleteket kezdhettek el viselni, melyekre korábban még nem volt példa.
Ezt elsőként a botrányhőssé vált rapper/divattervező Kanye West fedezte fel, akit a mai modern férfidivat úttörőjeként szoktak emlegetni, de Pharrell Williams (rapper, zenei producer, a Louis Vuitton divattervezője), Jared Leto és Justin Bieber is erősen hozzájárul ahhoz, hogy a különleges összeállított, már-már jövőbelátó szettjeik ne cikinek, hanem menőnek tűnjenek rajtuk. Nagyon sokat köszönhet nekik a férfidivat – azonban rengeteg minden változott az elmúlt tíz-tizenöt évben.
A különcség mindennapivá, a szezonális trendek leáldozóvá váltak, a stílusos párosítások viszont olyan magabiztosan mutatnak irányt, melyek miatt a férfidivat rendkívül stabil iparággá, a női divattal már-már egyenértékűvé fejlődött. Mindez a világ legjobban öltözött férfi sztárjainak köszönhető, akik stílusikonokká, amolyan IT-boyokká nőtték ki magukat az elmúlt években.
A jólöltözöttség nem egyenlő az IT-boy fogalmával
Hogy pontosan kik is azok az IT-boyok? Azok a férfiak, akik a globális online jelenlétüknek hála milliókat képesek befolyásolni az öltözködésükkel. Menők, trendik, jóképűek és népszerűek, akik valamiért kitűnnek a tömegből. Elsőre rávághatnánk, hogy a férfi hírességek többsége bizony beletartozik ebbe a kategóriába, hiszen a közösségi média miatt a mai sztárok sokkal nagyobb mértékben szerepelnek a publikum előtt, mint a korábbi évtizedek felkapott színészei, énekesei – ez azonban nincs így.
Ahhoz, hogy valaki a mai világban stílusikon legyen, egy halom szempontnak meg kell felelni: ilyen például a népszerűség, a jólöltözöttség és a trendérzékenység, de a megjelenés és a külső-belső adottságok szerepe sem elhanyagolandó a kérdésben. Mindezek összessége azonban nem elég ahhoz, hogy valakiből IT-boy legyen.
Merész és provokatív – negyven éve hódítanak a Calvin Klein fehérneműk
Vegyünk például Channing Tatumot. A 2006-os Step Up című film táncosfiújaként beleette magát a fantáziánkba, melyet az utána következő romantikus és szexis szerepei (Kedves John!, Fogadom, Magic Mike stb) csak még tovább erősítettek. Érthető tehát, hogy a varázslatot a márkák is próbálják kihasználni és sorra kapja a kampányokat (most például a Versace Eros parfüm reklámjában látható), de a divatvilágban való szerepe közel sem vitte őt olyan magasságokba, hogy IT-boy legyen.
Nem diktálja a divatot, nincsenek karakteres vörös szőnyeges megjelenései – a maga határozottan elegáns, hétköznapi és laza stílusában érvényesül a divatiparban. Mellette említhetnénk akár David Beckhamet is. Az egykori focista már cseppet sem „boy”, de egészen a millennium óta emlegetik a világ legjobban öltözött férfi sztárjai között. Bár kortársaival (Brad Pitt-tel vagy Oscar Isaac-kel) ellentétben rajta még soha nem lehetett a vörös szőnyegen szoknyát látni, mindig olyan stílusosan és elegánsan jelenik meg, hogy a mai napig az egyik legstílusosabb férfi híresség. De nem IT-boy.
Fiai, Cruz és Romeo Beckham viszont már közelebb járnak ehhez a titulushoz: olyan előszeretettel viselik a bátrabb szetteket, hogy bármelyik kifutóra beillenének - de még így is hosszú út áll előttük ahhoz, hogy saját globális rajongótáboruk legyen, akik sorra koppintják a viseletüket.
A sztárok, akik diktálják a férfi trendeket
Jogosan felvetődik tehát a kérdés: mégis ki az IT-boy? Nem stílusikon, nem legjobban öltözött férfi, hanem trenddiktáló férfi sztár, aki tökéletesen párosítja a maszkulin és a feminin darabokat a ruházatában. Valaki olyan, aki divatmagazinok sorra tesznek a címlapjukra, akik a vörös szőnyegen éppolyan feltűnő, mint a divathéten, és aki elsőként hordja azokat a különlegességeket, melyeket más férfiak korábban soha. Nos, Harry Styles-nál jobb példa erre nem is lehetne. A One Direction fiúbanda szívtiprójaként tízmilliós rajongótáborra tett szert, mikor pedig eljött az idő a szólókarrier beindítására, merész stílusváltáson esett keresztül és a Gucci nagykövete lett.
Láthattunk már masnis tüllfelsőben a MET-gálán, fotózásokon maxi szoknyákban, de koncertezett már egy szál színes-flitteres overálban is, akárcsak egy piros harisnyában. Nem ciki számára a szőrmés stóla, a kézi táska, a színes kezeslábas, simán bevállalja a neonszínű merész darabokat, és a gyöngy fülbevalókat, de a merészebb szabású öltönyöket és mintás zakókat is gyakran lehet rajta látni. Akárhol megjelenik, minden szem rászegeződik, lehetetlen nem beszélni az öltözködéséről. Tinibálványból stílusikonná avanzsálta magát, megkreálva ezzel a jelenlegi globális kultúra- és divatszellem kifejezőjét, az IT-boy fogalmát.
Kétségtelenül hasonló adottságokkal rendelkezik Jacob Elordi is. Őt először a Netflix nagysikerű Csókfülkéjében és az Eufória tinisorozatban lehetett látni, a vörös szőnyegen csupa-csupa unalmas kék öltönyt és csíkos inget viselve. Azóta viszont bekeményítette az imidzsét: ügyesen kombinálja a ’90-es évek hip-hop stílusát az elegáns 60-as évekbeli szmokingokkal, vintage stílusa mellé pedig simán bevállalja a dizájner táskákat is.
Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan kapja a komoly szerepeket (pl. ő alakította Elvis Presley-t a Priscilla című filmben), sorra járja a legmenőbb márkák divatbemutatóit és TikTok-on csak úgy áradoznak a lányok róla. Jelenleg a Bottega Veneta férfivonalának arca, de a BOSS márkát is ő reklámozza, akárcsak a Calvin Klein alsókat. Sőt, még egy Chanel kampányban is szerepelt – és ez még csak a kezdet. Ha van most menő pasi a világon, akkor az ő, ez nem is kérdés.
Ott van még Callum Turner, A levegő urai sorozat brit szívtiprója (és nem mellesleg Dua Lipa párja), aki férfias könnyedséggel reklámozza a Louis Vuitton rózsaszín táskáit. Hasonló tendenciát lehet felfedezni Harris Dickinsonnál is, aki jó sok filmben szerepelt már mellékszereplőként, ám amióta a főszereplőt alakított Nicole Kidman szexis filmjében, a Jókislányban, szinte mindenki róla fantáziál. Stílusáról ódákat zengenek a divatkritikusok, a divatmagazinok sorra rakják a címlapjaikra, nincs olyan divatgála, amire nem hívnák meg, a divattervezők pedig sorra keresik a kegyeit.
Talán nem véletlen, hogy ősszel a Prada arca lett, de állítólag a Bottega Veneta, a Gucci és a Calvin Klein figyelmét is felkeltette, mert rendszeresen kap ezektől a márkáktól öltönyöket, ruhákat és más kiegészítőket különböző megjelenésekre. Még pár főszerep, és helye betonbiztos lesz a modern férfidivat nagykönyvében, aminek az utolsó, legfrissebb lapjai már így is róla szólnak. Meg persze, Timothée Chalamet-ről. A Dűne, a Wonka és a Sehol se otthon című filmek főszereplőjét sokan az elmúlt évtized legnagyobb felfedezettjének tekintik (idén Oscar-díjra is jelölték), de trenddiktátornak sem utolsó.
Timothée Chalamet 5 évig készült Bob Dylan szerepére, ez a dolog ment a legnehezebben számára
A Chanelt már évek óta reklámozza, de a személy stílusa is rendkívül erőteljes: azt például sokan a modern férfidivat egyik kiemelkedő pillanatának tartják, mikor a 2022-es Velencei Filmfesztiválon egy hátat teljesen szabadon hagyó piros szettben jelent meg.
Történelmet írnak, forradalmasítják a modern férfidivatot
Timothée azóta sem csinál problémát abból, mennyire maszkulin vagy feminin az öltözködése – és valószínűleg ez az a fő ok, ami miatt IT-boy vált belőle és a többi fiatal férfi sztárból. A már említett férfi sztárok nem csinálnak nagy, eldöntendő kérdést a férfidivat öltözködési elemeiből, nem rangsorolják csak azért két kategóriába a divattermékeket, mert azok éppen férfiasnak vagy nőiesnek hatnak. Bármit felvehetnek: öltözködésüket nem határozza meg egy kőbe vésett divatszabály vagy szezonális trend sem, ami rendkívül felszabadítóan hat.
Bár nőként sokszor lehet tapasztalni, hogy a közvélemény szerint egy-egy bizonyos ruhadarab túlságosan férfias (helló túlméretezett zakók, szabott öltönyök és társaik), rájöhetünk, hogy a férfiaknak az elmúlt időkben még annál is kevesebb öltözködési elem jutott, mint nekünk, nőknek.
Ha viszont megszabadulunk a berögződésektől és elfogadjuk, hogy bárki felvehet bármit, egy teljesen más arcát fogja mutatni a divatipar.
Ezen dolgoznak most az IT-boyok, akik sokkal többek egy sima férfi stílusikonnál.