Digitális sikk – A kiterjesztett valóság belép a gardróbba

2025. április 12.
Az ARe applikáció lehetővé teszi a kiterjesztett valóság használatát divatipari célokra. Az alkalmazás segítségével bárhol és bármikor megtekinthetőek a tervezők legújabb kollekcióinak darabjai
Az ARe applikáció lehetővé teszi a kiterjesztett valóság használatát divatipari célokra. Az alkalmazás segítségével bárhol és bármikor megtekinthetőek a tervezők legújabb kollekcióinak darabjai
Fotó: We Are/Getty Images

A kiterjesztett valóság által a mobileszközünk segítségével a valós, tárgyi világba különböző virtuális elemeket „hívhatunk be”, amelyek így egy játékos, egyedi, részletgazdag megjelenítést kapnak. A technológát már a divatipar is felfedezte magának.

A magyar fejlesztésű ARe applikáció alapító-tulajdonosával, Etentuk Orsival beszélgettünk többek között az AR-ban* rejlő lehetőségekről és a magyar divatmárkákkal közös kollaborációkról.

Hogyan jött létre az ARe applikáció?

A kezdetekben a városi térre szabott digitális fejlesztésekre fókuszáltunk, illetve pop-up jelleggel „AReztünk be” kiállításokat, dizájneseményeket. Aztán kitört a járvány, és kénytelenek voltunk irányt váltani, hiszen az emberek egyáltalán nem, vagy csak korlátozottan tudták élvezni a városokat, köztereket. A turizmus gyakorlatilag a vírussal egyidejűleg megszűnt létezni. A covid okozta helyzet alapjaiban változtatta meg a felhasználók és vásárlók szokásait, ezzel egyidejűleg

a divatipar is átalakult, amire mi is igyekeztünk reagálni.

Azt tapasztaltuk, hogy manapság az a divattervező léphet szintet, amely a kifutók, üzletek és bemutatótermek nyújtotta élményt otthonról is könnyen elérhető módon képes felkínálni a vásárlók számára. A kiterjesztett valóság segítségével bárki, bárhol és bármikor, tértől és időtől függetlenül képes a tervezők legújabb kollekcióinak darabjait „életre kelteni” digitális formában.

A divatmárkákkal való együttműködések előtt művészettel és dizájnnak kapcsolatos munkáitok Londonba és Cannes-ba is eljutottak. Meséljetek ezekről a projektekről!

A pandémiáig a művészet és dizájn területe felől jött a legtöbb együttműködési lehetőség. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a Budapest Design Hét állandó partnerünkké vált, dolgozhatunk a MOME Formatervező Tanszék székkiállításán és megjártuk Londont is a HFDA-val. Londonban 2019-ben volt egy nagyszabású együttműködésünk a Tate Modern Museummal is: Maurer Dóra kiállítására készítettünk kiterjesztett layert, a Brick Lane-en pedig egy virtuális tárlatvezetés keretében a street arton keresztül mutattuk be többek között a politikai, feminista és a klímaválságra reagáló művészeti alkotásokat.

Emellett nagyon szerettük a DDB Budapesttel közös munkánkat, amellyel a tavalyi Cannes-i Nemzetközi Marketingversenyen két shortlistet is szereztünk. Ebben a mellrákhoz kapcsolódó prevenciós kampányban a történetmesélésre helyeztük a hangsúlyt. Jelenleg fő fókuszunkban a divat van, de továbbra is foglalkozunk kortárs dizájnnal és művészettel.

glamour plusz ikon Anyaként visszatérni a munka világába nehéz és összetett feladat, de ezekkel a lépésekkel megkönnyítheted a dolgod

Anyaként visszatérni a munka világába nehéz és összetett feladat, de ezekkel a lépésekkel megkönnyítheted a dolgod

Ma már nem csak a globális divatmárkák, de a kisebb, helyi márkák és divattervezők is megengedhetik maguknak, hogy AR kampányuk legyen – mint például Vetlényi Alma vagy Anna Daubner, akiknek kreációi 3D vizualizációt kaptak általatok. Mi volt a célja ezeknek az együttműködéseknek és miért voltak számotokra szimpatikusak ezek a márkák?

A kampányokkal az volt a célunk, hogy támogassuk a magyar divattervezők új generációját, továbbá, hogy megmutassuk az AR-ban rejlő sokoldalú lehetőségeket. A divatmárkákkal való együttműködéseink leggyakoribb hívószavai a fenntarthatóság, a zero waste és a jótékonyság. Ezek jegyében választjuk ki a partnereinket. Első divattal kapcsolatos projektünkben Sármán Nórával és a Pinewood Weddings-szel működtünk együtt – a kollaboráció célja az volt, hogy kiváltsuk a nyomtatott katalógust az AR megjelenítéssel.

A következőkben Vetlényi Alma volt a partnerünk, aki velünk együtt mélyen hisz benne, hogy a zero waste fogalma sokkal több egy gyártási technológia megnevezésénél. Egy életforma, ami nemcsak a fizikai hulladékmentességet jelöli, hanem egy szellemi irányt is. Örömünkre szolgál, hogy hozzájárulhattunk a zero waste népszerűsítéséhez a modern technológia által. Volt közös kampányunk Daubner Anna divattervezővel és a Samsung Magyarországgal is, amikor a közös kapszulakollekcióját „keltettük életre”.

A ruhadarabokat a hazai védett állatfajok és a magyar természeti értékek megóvása inspirálta, a kampány pedig a természeti- és társadalmi értékekre hívta fel a figyelmet. Nagyon fontosnak tartottuk a kollekció üzenetét, és az is szimpatikus volt számunkra, hogy az egyik póló árából ezer forinttal a Hortobágyi Madárkórházat támogatta a márka. De volt egy izgalmas együttműködésünk Hevesi Annabellával, az IO line and round formatervezőjével is.

Ti hogyan vizionáljátok a divat jövőjét?

Biztosak vagyunk benne, hogy még inkább felértékelődik a környezetvédelem és a fenntarthatóság jelentősége. A textilipar környezeti lábnyomának csökkentéséhez a jelenlegi üzleti modell radikális újragondolására van szükség. A jövőben a divatbemutatók, fotózások akár digitálisan, a stáb fizikai jelenléte nélkül megvalósíthatók lesznek, a kiterjesztett valóság pedig még elterjedtebbé válik a gyártási folyamatok optimalizálása terén (a hagyományos szabásminták, próbadarabok sorozatának legyártását kiváltva).

Noha a digitalizáció és az AR önmagában nem alkalmas arra, hogy megszüntesse a divatipar káros környezeti hatásait, de a tervezőknek kreatív eszközt ad a kezébe. Ezzel felszólalhatnak a túltermelés ellen, a vásárlókat pedig emlékeztethetik arra, hogy a ruhák mögött kézimunka van, amit meg kell becsülni! Továbbá gondoljunk csak bele, hogy mi lenne, ha a jövőben a drága, teátrális divatbemutatókat bárki az első sorból élvezhetné, akár az otthonából? Az AR segíthet a divat demokratizálásában is ily módon.

glamour plusz ikon A máglyától a popfeminizmusig: Hogyan alakult ki a rebellis nő, a boszorkány alakja?

A máglyától a popfeminizmusig: Hogyan alakult ki a rebellis nő, a boszorkány alakja?

Szerintetek mi lesz az AR technológia következő nagy durranása?

Két-három éven belül olyan típusú AR-szemüvegek jelennek majd meg a piacon, amelyek viselete semmiféle frusztrációt nem okoz, és maga a felhasználói felület is hozzáad valamit a mindennapi életünkhöz. Nekünk is fontos, hogy applikációnk ne raboljon időt és ne kössön folyamatosan a képernyő elé. Ehelyett mindig helyhez vagy igényhez kötötten adjon plusz információt. A kiterjesztett valóság a jövőben még inkább hozzájárul ahhoz, hogy a vásárlás egyénre szabott, játékos és persze tudatos döntéseken alapuló legyen.

AR* Augmented Reality – kiterjesztett valóság